neděle 26. listopadu 2017

Stanislav Komárek: Stručné dějiny biologie


Kniha, která zahrnuje dějiny biologie od prvopočátků do objevení struktury DNA (1953), může svou stručností a přehledností zaujmout nejen biology z profese, ale i všechny zainteresované laiky z řad vzdělanějšího čtenářstva.
Text je doprovázen množstvím dobových ilustrací, přibližujících ducha a atmosféru tehdejších výzkumů a vzdělanosti a navázání biologického myšlení na dobové myšlenkové proudy. Proč se vlastně o dějiny biologie (a jakéhokoliv jiného oboru) zajímat? Co je to paradigma? Jak viděly živý svět archaické národy a staré civilizace? Jak vznikla věda v antickém Řecku? Jak v nastoupené cestě pokračoval Řím? Jak viděl živý svět evropský středověk a renesance? Jak se projevil v barokní éře descartovský obrat? Jak začínala systematika, paleontologie, jak se profilovaly jednotlivé národní školy v biologii – francouzská, anglická, německá? Jak se objevilo evoluční myšlení? Jak začínala genetika, mikrobiologie, etologie? Jakou roli hrály v myšlení o živém světě „velké“ dějiny, zejména poslední světová válka?
Vydává Academia v řadě Spisy Stanislava Komárka.

Ukázka z knihy:
Evropský středověk představuje dlouhé a velmi specifické období, které sice vývoji biologického výzkumu nebylo příliš příznivé, ale bez něhož by vývoj novověké vědy v dnešní podobě nebyl myslitelný. Dezinterpretovat středověk jako „temné“ období bylo snad omluvitelné v osvícenské éře, nikoli však z dnešního pohledu. Atributy pociťované často jako „středověké“, například vyvrcholení čarodějnických procesů, intolerance a pronásledování samostatných myslitelů (Giordano Bruno , upálen 1600), měl mnohem spíše raný novověk. Středověká společnost s její hierarchičností, stabilitou a dominancí náboženského cítění připomínala daleko více například Tibet nedávné doby. Středověký člověk byl ve srovnání s dnešním podstatně méně individualizován, byl vždy členem nějaké korporace, vesnické občiny, klášterní frátrie, univerzity, cechu atd. Projevy přílišného individualismu nebyly až tak přísně pronásledovány (například známý filosof a myslitel Roger Bacon, 13. století), jako se spíše ani nevyskytovaly – celá řada uměleckých děl té doby je anonymní, originalita nebyla pokládána za přednost. Dobrým vyjádřením ducha této doby je středověké malířství s absencí portrétů v dnešním slova smyslu, většinou jen dvojrozměrné, obraz světa kreslený ne tak, jak jej malíř vidí, ale tak, jak jej „ví“. Středověk se obecně vzato nezajímal o detaily, vědění se snažilo o univerzalitu – věnovat život řekněme zkoumání chvostoskoků by středověký vzdělanec chápal jako počin šílený.
Pěknou ukázkou tohoto způsobu myšlení je kniha Etymologiae biskupa Isidora ze Sevilly (asi 560–636) z raného středověku, kdy se tehdejší intelektuálové pokoušeli zachránit alespoň zbytky antické vzdělanosti. Isidor v knize heslovitě popisuje celý svět, od Boha a kůrů andělských až k zeměplazům a řemeslným dovednostem, u každého hesla podává krátkou definici a lidově etymologický výklad slova. Kniha je z dnešního hlediska absurdně všeobjímající a neobsažná a současnému čtenáři by připomínala spíše stručného průvodce po Zemi pro mimozemšťana znalého latiny. Podle středověkých představ není vědy o jednotlivostech, pouze o obecninách (de singularibus non est scientia). Středověk měl mimořádnou zálibu v logice a v logických argumentacích, například v rámci univerzitních disputací. V kombinaci se skálopevnou vírou v autority a převážně náboženskými myšlenkovými obsahy vzniká zcela specifická duchovní atmosféra, ústící nakonec v propracovaný systém scholastické filosofie, nesený středověkými univerzitami. Kombinace naivní důvěřivosti s logikou a jejími aplikacemi připomíná z dnešního hlediska spíše duševní svět pozdního dětství. Systematické experimentování a jemnější pozorovací talent nebyly ve větší míře středověku vlastní. Ač tyto aspekty světa středověkého intelektuála nezajímaly, mimointelektuální zájem o zvířata a rostliny byl stejně živý jako v jiných dobách a pěstování živočichů pro zábavu a ozdobu i zakládání okrasných zahrad u feudálních sídel a klášterů bylo běžným zjevem – středověk, stejně jako předešlé doby s výjimkou pozdního helénismu, neměl pochopitelně smysl pro krásu přírodních scenérií a nekultivované krajiny vůbec.
Kláštery, zejména benediktýnské, byly nejen středisky vzdělanosti a opisování knih z antického literárního odkazu, ale i centry léčitelství a zemědělství. Benediktýni zaváděli v zaalpské Evropě nejen řadu nových plodin a léčivých rostlin, ale například i domestikovali králíky či zavedli pěstování zákrsků ovocných stromů. Řád františkánů, založený sv. Františkem z Assisi roku 1223, pěstoval v intencích svého zakladatele „bratrský“ vztah nejen ke zvířatům, ale i ke stromům či abiotickým přírodním jevům. Kdyby se tato tradice rozvinula více, dala by vznik podobnému způsobu vztahování se k živým bytostem, jaký známe z buddhistických zemí. Z klášterních škol významných pro rozvoj přírodovědeckého myšlení je to zejména škola v Chartres (12. století) a oxfordští františkáni (13. století). Středověk měl v rámci sociomorfního modelování živé přírody tendenci vidět živý svět po způsobu tehdejší společnosti jako statický a hierarchicky uspořádaný. Pěkným příkladem tohoto způsobu uvažování je kniha dominikána Tomáše z Cantimpré (1186–1263) Bonum universale de apibus (Obecné dobré o včelách), kde autor líčí vybájené mravoučné příběhy ze života včel, které prezentuje jako ideální společenství a dává za příklad svým klášterním bratřím. Středověk chápal zvířata (i rostliny) často symbolicky, jako Stvořitelem ztělesněné křesťanské ctnosti (či naopak neřesti) pro příklad a poučení lidem. Takový výklad světa zvířat podává například v mnoha edicích rozšířená kniha Physiologus, navazující na pozdně antickou předlohu z Alexandrie. V podobném duchu jsou psány i knihy abatyše Hildegardy z Bingen (1098–1179) Physica a Causae et curae. Autorka, jedna z prvních „bioložek“ vůbec, byla znalkyní přírody rodné Falce, lidového léčitelství, astrologie a alchymie.
Ve středověku vznikala celá řada přírodovědných encyklopedií navazujících na starší herbáře a bestiáře, například kniha De proprietatibus rerum (O vlastnostech věcí) Bartholomea Anglica (asi 1200–1250), dále Speculum majus (Velké zrcadlo) Vincenta z Beauvais (1190–1264) a Liber de natura rerum (Kniha o povaze věcí) výše zmíněného Tomáše z Cantimpré . Nejvýznamnějším středověkým přírodovědcem byl nepochybně dominikán Albertus Magnus (Albert von Bollstädt, 1193–1280), fi losof a teolog širokého záběru, přednášející na školách v Kolíně nad Rýnem a Paříži. Pro své mimořádné schopnosti a dovednosti (alchymicko-chemické pokusy, konstrukce pohyblivého automatu s lidskou podobou, pěstování kvetoucích rostlin ve skleníku v zimě atd.) byl svými současníky někdy nazýván též A. Magus – čaroděj. Albert Veliký, jinak učitel představitele vrcholné scholastiky Tomáše z Aquina, obsáhle komentoval Aristotela i arabské autory a na jejich základě, doplněném vlastními pozorováními, napsal celou řadu spisů – De animalibus libri XXVI (O zvířatech), De vegetabilibus libri VII (O rostlinách), De mineralibus libri V (O minerálech), De natura locorum (O povaze míst, což je de facto klimatologicko-geografická studie) atd.
Zvláštní postavou středověké biologie a osobností vymykající se středověkým parametrům vůbec byl římsko-německý císař Friedrich II. Hohenstauf (1194–1250), sídlící v Palermu na Sicílii, kde na jeho dvoře působila celá řada křesťanských a islámských učenců. Jeho dílo De arte venandi cum avibus (O umění lovu s ptáky) je jakousi encyklopedií sokolnictví s množstvím pozoruhodně přesných údajů o biologii a etologii dravých ptáků – kniha například uvádí pravidla Bergmannovo a Glogerovo, znovuobjevená až ve 40. letech 19. století.

© Stanislav Komárek, 2017

ISBN 978-80-200-2737-5

Žádné komentáře:

Okomentovat