čtvrtek 23. listopadu 2017

Jiří Žák: Vinohradský příběh




Jak by s námi rozmlouvaly domy, kdyby uměly rozprávět? Stěžovaly by si, jak s nimi zacházíme? Děkovaly by nám za všechno, co jsme pro ně udělali? Šeptaly by? Křičely? Vyčítaly? Možná ne. Možná by se s námi jen chtěly podělit o své příběhy. Na náměstí Míru v Praze stojí budova, jíž se v průběhu let říkalo všelijak, ale ať už byl její název jakýkoliv, vždycky se v něm opakovalo jedno slovo – divadlo. I ona s námi mluví, i ona se snaží vyprávět svůj příběh. Záleží jen na nás, umíme-li naslouchat. Těmito slovy zve herec, spisovatel a překladatel Jiří Žák v poutavé publikaci k procházce po historii druhého nejvýznamnějšího pražského divadla. Seznamuje nás v ní nejen s budovou samotnou a procesem jejího vzniku, ale především s duší divadla – s herci, režiséry, dramatiky i výtvarníky, kteří stali nedílnou součástí sta let existence Divadla na Vinohradech.
Jiří Žák je divadelní herec, publicista, překladatel a spisovatel. Strávil řadu let v oblastních divadlech a v současné době je členem Divadla Na Vinohradech v Praze. Přeložil více než 25 knih, v nichž významnou roli hrají především knihy herců a herecké životopisy. Je také autorem scénářů dvou pořadů pro školy: o jeho nejmilejším básníkovi, kterým je Karel Hynek Mácha, a o Karlu Havlíčkovi Borovském. Jiří Žák sbírá všechna vydání Máje Karla Hynka Máchy a staré pohledy města Chrudim.
Vinohradský příběh vydalo nakladatelství XYZ.


Ukázka z knihy:
Zkusme si představit následující scénu: po Tylově náměstí, jemuž se ještě před rokem říkalo Tržní a jež je teď součástí nově se rozvíjejících Královských Vinohrad, kráčejí dva muži. Oba jsou mladí a „odchylní“, jak o sobě rádi říkají. Starší z nich přišel do Prahy z Loun, kde se narodil, a nedávno dokončil studia na Vysoké technické škole. Je mu čtyřiadvacet, jmenuje se Jaroslav Hilbert a ještě netuší, že kariéru strojního inženýra brzy definitivně vymění za kariéru novináře a spisovatele. Právě se chystá napsat svou první divadelní hru a touží se stát uznávaným dramatikem, což se mu do jisté míry brzy podaří. Druhému z mužů, nebo spíš mladíků, ještě není ani dvacet. Zrovna dokončil studia na gymnáziu, na němž byl žákem Aloise Jiráska, a chystá se ke studiu práv. Ani on ještě netuší, že brzy napíše svou první básnickou sbírku, a stane se tak jedním z nejvýznamnějších českých básníků počátku 20. století. Jmenuje se Viktor Dyk a před sebou má ještě pětatřicet let života a bohaté tvůrčí kariéry.
Píše se rok 1896.
O čem si ti dva povídají? Inu, nejspíš o Praze, neboť ta všude kolem roste a modernizuje se, takže tenhle „kvas“ nelze přehlédnout. Je to sedm let, co bylo zavedeno meziměstské telefonní spojení mezi Prahou a Vídní. Před pouhými pěti lety se tu odehrála slavná Zemská jubilejní výstava a ve stejném roce byla zahájena pravidelná doprava na trati první elektrické dráhy, dlouhé osm set metrů, vedoucí z Letné Oveneckou ulicí k Výstavišti. Na Petříně byla nedávno postavena rozhledna a Václavské náměstí bylo trvale osvětleno elektrickým světlem. A světe div se: před rokem se v pražských ulicích objevil první automobil a svou činnost zahájila Česká společnost aeronautická!
Hovořili spolu o kulturních událostech? Pravděpodobně ano, vždyť o nich mluvilo celé město, takže ani oni jistě nebyli výjimkou. Byl to pouze rok, co mladá česká literární generace vydala Manifest moderny. Tento nový umělecký program podepsali nejen Otokar Březina, J. S. Machar, Antonín Sova či Vilém Mrštík, ale spousta dalších významných osobností tehdejšího kulturního života. Své působení také zahájila Česká filharmonie a v hotelu U Černého koně na Příkopech uvedla Edisonova společnost vůbec první filmové představení. Na Národní třídě byly otevřeny výstavní místnosti knihkupectví a nakladatelství, které byly po svém majiteli nazvány Topičův salon, jenž bude po další desetiletí ovlivňovat a často i diktovat umělecký vkus celé Praze.
Ale o čem oba začínající spisovatelé mluvili zaručeně, bylo divadlo. Od otevření Národního divadla uplynulo už třináct let a během těch třinácti let znovu a mnohem naléhavěji vyvstala potřeba zřízení další české scény. Kdo tuhle myšlenku vyslovil nahlas jako první? Došlo k tomu na půdě Umělecké besedy, kde se scházeli zástupci jejího literárního odboru Máj? Byl to snad jeho předseda, básník Svatopluk Čech, kdo touhu českých vlastenců formuloval jako první? Nebo ji dokonce vyjádřil nestor českých dramatických umělců Jaroslav Vrchlický? Někdo z nastupující divadelnické generace? Dvaatřicetiletý Jaroslav Kvapil? František Xaver Svoboda? Byl to snad tehdejší herec Národního divadla a budoucí ředitel holešovické Uranie Jakub Vojta Slukov, který na tyto schůze docházel jako první předseda Ústřední jednoty českého herectva? Anebo to byl nějaký člen Ústřední matice divadelních ochotníků českoslovanských, jehož zástupci do Umělecké besedy rovněž chodili? Jedno víme jistě: nebyl to ani Jaroslav Hilbert, ani Viktor Dyk, které jsme zastihli na společné procházce po Tylově náměstí. Bude to však právě Hilbert, kdo dvacet let po otevření Městského divadla na Vinohradech naprosto přesně zformuluje to, co bylo pro většinu umělců to nejdůležitější:
Ode dne, kdy tu bylo dnešní Městské divadlo, změnila se naráz situace: nechtějí-li tě v jednom, máš tu to druhé, a odmítají-li tě v novém, můžeš do starého domu. Byl to průlom do samovlády a byl to počátek rozvinutého divadelnictví, jak je máme dnes. Nešlo při tom jen o nás, o autory, šlo i o herce i o režii, ducha, podnikavost. Divadlo, jež bylo od počátku našeho obrození jednou z nejživějších složek národního života, mělo tu nyní možnost soutěže a z ní podklad k všestrannému zdravému bytí. Nikdy by se nebyla rozvila naše dramatika do dnešní mnohostrannosti, naše režie do svého významu a naše herectví do dnešní barevnosti, kdyby nebyly pro to na Vinohradech vytvořeny podmínky.“ A bude to Viktor Dyk, který bude v roce 1906 volat po zrušení monopolu Národního divadla. V Národních listech uveřejní tato slova: „Monopol divadelní byl by kulturní katastrofou.“ Spojené družstvo, které stálo za vybudováním Městského divadla, volalo k morální povinnosti získat české činohře neodvislé pole od zemské scény a apelovalo na obec vinohradskou, aby tuto konkurenci umožnila. „Existence konkurenčního ústavu nutí ke zvýšení energie, k napětí sil. Monopol vede ke zlenivění, k ochabnutí.
Stručně řečeno, vznik nové scény tedy znamenal „zboření monopolu“ a vytvoření konkurenčního prostředí, které mohlo rozhodujícím způsobem přispět ke zkvalitnění divadla jako takového. Ostatně chápání Divadla na Vinohradech jako bezprostředního konkurenta Národního divadla se bude nejednou a často velmi nekriticky projevovat i v budoucnu. Ale takhle jednoduché to přece jen nebylo.

Copyright © Jiří Žák, 2017
© NAKLADATELSTVÍ XYZ, 2017

ISBN 978-80-7505-834-8

Žádné komentáře:

Okomentovat