Svérázná, asociální Eleanor Oliphantová všechno zvládá
sama. Vystudovala klasickou literaturu, ale pracuje jako účetní a je jí úplně
jedno, co si o ní ostatní myslí. S kolegy se snaží příliš nekomunikovat, nikoho
blízkého nemá. Jizvy na obličeji a na rukou jsou vzpomínkou na otřesný zážitek
z dětství, se kterým se nikdy nedokázala vypořádat, a raději se proto utápí v
alkoholu. Když se seznámí s Raymondem z IT oddělení, nejprve jej považuje za
stejně obtížnou existenci jako zbytek lidí kolem sebe, postupem času jí však
dochází, že možná našla skutečného přítele. Mnohem víc ji ale zajímá její nově
objevená láska – místní zpěvák Johnnie Lomond. Ten o existenci své
obdivovatelky zatím nemá ani tušení, ovšem Eleanor začne spřádat rafinovaný
plán, jak jej získat…
Eleanor, hlavní postava a vypravěčka románu, není
hrdinkou v pravém slova smyslu. Její neschopnost navázat kontakt s ostatními
lidmi a dodržovat sociální konvence či běžné společenské rituály z ní činí
napůl komickou, napůl tragickou postavu. Autorce se daří s pozoruhodnou
věrností vystihnout vnitřní svět bytostného introverta a misantropa, který se
vnímáním okolního světa diametrálně odlišuje od „normálních“ lidí.
Díky nespornému vypravěčskému talentu a vnímavosti vůči
tomu, co bývá na první pohled skryté, sklízí románová prvotina Gail Honeymannové,
absolventky univerzit v Glasgow a Oxfordu, která momentálně žije v Glasgow,
jednu pochvalnou recenzi za druhou, drží se vysoko v žebříčcích prodejnosti, a
obsadila dokonce první místo mezi debuty roku 2017 na čtenářskému serveru
Goodreads.
Vydává nakladatelství Plus.
Ukázka
z knihy:
Když se mě někdo –
taxikář, zubní hygienistka – zeptá, co dělám, odpovím, že pracuju v kanceláři.
Za těch téměř devět let ale nikoho nezajímalo, v jaké kanceláři pracuju nebo co
přesně tam dělám. Nevím, jestli je to proto, že dokonale odpovídám jejich
představě o bílých límečcích, nebo proto, že si lidé slovní spojení „pracuju v
kanceláři“ doplní sami – žena obsluhuje kopírku, muž něco ťuká do počítače.
Nestěžuju si. Jsem ráda, že nemusím
dopodrobna popisovat všechny ty úžasné zapeklitosti spojené s pohledávkami. Když
jsem na tohle místo nastoupila a někdo se zeptal, odpovídala jsem, že pracuju v
grafickém studiu, jenže si všichni mysleli, že jsem kreativec. Přestalo mě
bavit, jak pokaždé protáhli pusu, když zjistili, že jsem úřední síla, že
nekreslím tenkými fixy a nepoužívám ultramoderní software.
Je mi skoro třicet a v grafickém
studiu pracuju od svých jednadvaceti. Bob – majitel – mě přijal krátce poté, co
studio založil. Nejspíš se nade mnou slitoval. Měla jsem diplom z filozofické
fakulty, žádné zkušenosti a na pohovor jsem přišla s monoklem, zlomenou rukou a
bez několika zubů.
Možná vytušil, že se do smrti
spokojím se špatně placeným kancelářským místem, že nebudu chtít odejít, a
ušetřím mu tak práci s hledáním náhrady. Možná vytušil i to, že nebudu potřebovat
volno na svatební cestu a že nepůjdu na mateřskou. Těžko říct.
Grafické studio je každopádně
hierarchicky rozdělené na dvě části – kreativci jsou filmové hvězdy a my
ostatní sehráváme jen vedlejší role. Do které skupiny kdo patří, se pozná už od
pohledu. Pro upřesnění musím dodat, že to částečně souvisí s výší platu. My,
administrativní pracovníci, dostáváme almužnu, takže si, co se módních účesů a
výstředních brýlí týče, nemůžeme moc vyskakovat. Grafici sice dělají všechno
proto, aby je ostatní považovali za volnomyšlenkáře s jedinečnými nápady, ale
přitom vyznávají uniformní oblečení, hudbu a elektronické přístroje. Grafický
design je mi ukradený. Jsem účetní. Když na to přijde, mohla bych vystavovat
faktury na naprosto cokoliv – zbraně, Rohypnol, kokosové ořechy.
Od pondělí do pátku přicházím do
práce v 8.30. Mám hodinovou pauzu na oběd. Zpočátku jsem si nosila sendviče s
sebou, ale jídlo se mi doma v ledničce vždycky zkazilo dřív, než jsem ho stihla
spotřebovat, takže teď si vždycky koupím něco ve městě. V pátek v poledne
pokaždé podniknu výpravu do Marks and Spencer a hezky tak zakončím pracovní
týden. Sendvič si sním v zasedačce, přečtu si noviny od začátku do konce a
vyluštím křížovky. Kupuju si Daily Telegraph –
ne že by se mi tyhle noviny líbily víc než ostatní, ale jsou v nich nejlepší
křížovky. S nikým se nebavím. Než si koupím jídlo, přečtu noviny a vyluštím obě
křížovky, uplyne skoro celá hodina, kterou mám na oběd.
Vrátím se do kanceláře a pracuju do
17.30. Cesta domů mi autobusem trvá půl hodiny.
Doma si v rádiu pustím Archerovy,
uchystám si večeři a najím se. Obvykle mívám těstoviny s pestem a salát – jeden
hrnec a jeden talíř. Moje dětství bylo plné kulinářských protimluvů,
pochutnávala jsem si na ručně ulovených hřebenatkách i obyčejném filé. Když
jsem o stolování přemýšlela v politických a sociologických souvislostech,
dospěla jsem k závěru, že mě jídlo vlastně vůbec nezajímá. Dávám přednost
levným potravinám, které se dají snadno a rychle sehnat a uvařit, a přitom
obsahují dostatek živin, abych neumřela.
Pak umyju nádobí, chvíli si čtu nebo
se dívám na televizi, když v Telegraphu doporučí
nějaký pořad. Ve středu večer si obvykle (vlastně pokaždé) zhruba čtvrt hodiny
volám s mamkou. Kolem desáté si jdu lehnout, půl hodiny si čtu a pak zhasnu.
Zpravidla nemám problém usnout.
V pátek nejdu z práce rovnou na
autobus, ale do Teska hned za rohem. Koupím si pizzu Margheritu, chianti a dvě velké
lahve vodky Glen’s. Když dorazím domů, sním pizzu a vypiju víno. Pak si otevřu
vodku. V pátek mi stačí málo, párkrát si pořádně loknout. Kolem třetí ráno se
probudím na gauči a odpotácím se do postele. O víkendu popíjím vodku tak, aby
mi vystačila na oba dny a abych nebyla ani opilá, ani střízlivá. V pondělí ráno
mám co dělat, abych se zmátořila.
Telefon mi doma moc často nevyzvání –
když ale začne, pokaždé nadskočím. Většinou volají z banky, jestli mi náhodou někdo
nenabízel pojištění schopnosti splácet hypotéku.
Vím, kde bydlíte,
zašeptám a hodně, opravdu hodně opatrně zavěsím. Letos u mě v bytě ještě nikdo
nebyl, jen řemeslníci; dobrovolně jsem dál nepozvala jedinou lidskou bytost,
jen pána na odečet elektroměru. Že to není možné?
Opravdu je to tak. Existuju, nebo ne?
Často si říkám, že snad ani nejsem, že si mě jen vymyslela má vlastní fantazie.
Někdy mám dojem, že jsem se zemí jen slabě spojená, že vlákna, která mě poutají
k naší planetě, jsou tenká jako pavučinka, jako cukrová vata. Stačil by mohutný
poryv větru a já bych se utrhla, vznesla a odletěla jako nadýchané chmýří z
pampelišky.
Od pondělí do pátku se ta vlákna
pokaždé trochu zpevní. Do kanceláře volají klienti, chtějí odložit platbu,
posílají mi e-maily se smlouvami a předběžnými kalkulacemi.
Kolegové z kanceláře – Janey,
Loretta, Bernadette a Billy – by mou nepřítomnost zaznamenali. Po několika
dnech (často si říkám, po kolika asi) by si začali dělat starosti, že jsem
nedala vědět, co se mnou je – to by mi totiž nebylo vůbec podobné –, a
vyhrabali by v mých papírech moji adresu.
Nakonec by asi zavolali policii, nebo
ne? Vykopli by policisté dveře? Našli by mě, zakryli by si rukou oči a zvedl by
se jim z toho puchu žaludek? Aspoň by si u nás v práci měli o čem povídat.
Nesnášejí mě, ale smrt mi nepřejí. Tedy aspoň myslím.
Včera jsem zašla na polikliniku. Jako
by mezitím uběhlo sto let. Zrovna ordinoval ten mladý doktor, bledý zrzavý chlapík.
To mě potěšilo. Čím jsou doktoři mladší, tím kratší doba uplynula od jejich
atestace, a to je jedině dobře. Vždycky jsem naštvaná, když mě vezme doktorka
Wilsonová. Je totiž stará, je jí kolem šedesáti a podle mě nemá vůbec ponětí o
nejnovějších lécích a pokroku v oblasti medicíny. Ta je ráda, že umí zapnout
počítač. Doktor mluvil, ale nedíval se při tom na mě, což doktoři často dělají.
Četl si v počítači moji kartu. Jel myší dolů a čím dál zuřivěji mačkal enter.
„Slečno Oliphantová, tak co vás dneska
trápí?“
„Pane doktore, bolí mě záda,“
odpověděla jsem. „Pekelně.“
Pořád se na mě nedíval.
„Jak dlouho?“ zeptal se.
„Už několik týdnů.“
Přikývl.
„Asi vím, co za to může, ale zajímal
by mě váš názor,“ nadhodila jsem.
Přestal číst a konečně se na mě
podíval.
„Slečno Oliphantová, co za to podle
vás může?“
„Moje prsa, pane doktore,“ odpověděla
jsem.
„Vaše prsa?“
„Ano. Ehm, zvážila jsem je. Váží
skoro tři kila – tedy dohromady, ne každé zvlášť!“ Zasmála jsem se. Doktor se
na mě upřeně díval, ale nepřidal se. „To je docela tíha, ne?“ zeptala jsem se.
„Kdybych vám k hrudníku připnula tři kila masa a nutila vás s nimi celý den
chodit, tak by vás taky bolela záda, ne?“
Doktor mě upřeně sledoval a pak si
odkašlal.
„Jak… Jak jste to…?“
„Na kuchyňské váze,“ odpověděla jsem
a pokývala jsem hlavou. „Prostě jsem na ni jedno… položila. Druhé jsem
nevážila, protože jsem předpokládala, že jsou zhruba stejně těžká. Vím, že jsem
nepostupovala zrovna odborně, ale –“
„Slečno Oliphantová, napíšu vám další
léky na bolest,“ skočil mi do řeči a začal psát.
„Prosím vás, nějaké silnější,“
požádala jsem ho rozhodně.
„A větší balení.“ Dřív se mě snažili
odbýt zanedbatelnými dávkami aspirinu. Potřebovala jsem rozšířit zásoby o
vysoce účinné pilulky.
„A napíšete mi ještě mast na ekzém?
Opakovací recept? Když jsem ve stresu nebo rozrušená, tak se to vždycky
zhorší.“
Doktor neuznal moji zdvořilou žádost
za hodnu odpovědi a jen přikývl. Tiskárna vyplivla papíry a on mi je předal.
Oba jsme mlčeli. Doktor se pak znovu
zadíval na obrazovku a začal něco psát. Nastalo trapné ticho. Na to, že pracuje
s lidmi, má tedy hodně bídné sociální dovednosti.
„Tak na shledanou, pane doktore,“
rozloučila jsem se.
„A velice vám děkuji za váš čas.“
Vůbec nezaznamenal, jakým tónem jsem to řekla. Byl ponořený do poznámek. Tohle je
jediná nevýhoda mladých doktorů – že s pacienty jednají hrozně.
To se událo včera ráno, v jiném
životě. Dnes, tedy poté,
autobus směrem do práce celkem uháněl. Pršelo, všichni vypadali zkroušeně,
zachumlaní v bundách, a z jejich nakyslého ranního dechu se zamlžovala okýnka.
Mezi kapkami deště na skle probleskoval život, voňavě se mihotal nad zatuchlým oparem
z mokrého oblečení a vlhkých noh.
Vždycky mě naplňovalo hrdostí, že
všechno zvládám sama. Jsem jediná přeživší – jsem Eleanor Oliphantová. Nikoho nepotřebuju;
v mém životě nezeje žádná díra, v mojí skládance nechybí žádný dílek. Jsem
soběstačná jednotka. Aspoň jsem si to vždycky myslela. Jenže včera večer jsem poznala
svoji životní lásku. Bylo mi to jasné, jen co vešel na pódium. Měl hodně módní
klobouk, ale tím mě nezaujal.
Ne, nejsem tak povrchní. Byl v
obleku, spodní knoflíček vesty měl rozepnutý. Mamka vždycky říkala, že
opravdový džentlmen se pozná podle toho, že nemá zapnutý spodní knoflík – byla
to jedna z mnoha věcí, po kterých jsem se měla dívat, protože vypovídala o
vysoce kultivovaném elegantním muži odpovídající třídy a společenského
postavení.
Ten jeho hezký obličej, ten jeho
hlas… konečně jsem našla muže, který by se dal do značné míry označit za „vhodného
budoucího manžela“.
Mamka bude nadšená.
Copyright © Gail Honeyman 2017
Translation © Olga Bártová, 2017
Cover Design © Magdaléna Lindaurová, 2017
ISBN 978-80-259-0747-4
Žádné komentáře:
Okomentovat