čtvrtek 8. listopadu 2018

Vlastimil Vondruška: Husitská epopej VII / 1472–1485 Za časů Vladislava Jagellonského




Sedmidílná sága vypráví o událostech slavné i pohnuté doby 15. století v Českém království. Snad žádná jiná historická epocha našich dějin není v obecných představách tak kontroverzní, jako právě husitství. Ta doba je pro dějepisné líčení o to složitější, že obě strany, katolická i kališnická, měly svým způsobem pravdu, ale obě současně páchaly bezpráví. Snad poprvé se v naší literatuře objevuje dílo, které se odehrává v obou znepřátelených táborech, aniž by jeden upřednostňovalo před druhým. Historicky věrně popisované události tvoří kulisu čtivého a napínavého příběhu rozvětvené rodiny Prokopů, jejíž příslušníky postaví neúprosný osud proti sobě.
Poslední díl ságy představuje léta, kdy se českým králem stal Vladislav Jagellonský, jemuž se postupně podařilo otupit ostří nepřátelské zahraniční politiky, zvláště té papežovy. Nakonec byl z Čech sejmut cech kacířství, neboť po desetiletích bojů byl utrakvismus uznán všemi církevními autoritami. Husitská epopej tak dospěla ke svému závěru. Jenže místo aby se domácí poměry uklidnily, začaly doutnat nové politické i sociální konflikty. Postupně umírají starší členové rodu Prokopů a na jejich místo nastupují jejich potomci. Ti však o ideálech svých rodičů vědí málo a hledají si svůj svět. Svět středověké víry nahrazuje svobodomyslná renesance. Osudy husitských generací rodu se uzavírají.
Husitskou epopej vydalo nakladateství MoBa.

Ukázka z knihy:
KAPITOLA 6
Sněm v Kutných Horách se měl konat ve Vlašském dvoře. Bylo to místo nejen výstavné, ale také bezpečné. I když na radnici měli momentálně převahu kališníci, mnozí bohatí němečtí těžaři stranili katolíkům. A to nebylo radno podceňovat. Město doslova praskalo ve švech a udržet pořádek bylo nad síly rychtáře a jeho biřiců.
Do města se sjížděli účastníci sněmu, bylo jich mnohem více než na svatého Jiří v Praze. Šlo o hodně, a proto stoupenci všech tří uchazečů o český trůn přivedli co nejvíce přátel, aby na jednání podpořili jejich hlas. Ale nebyli tu jen oni. Na podzim se za Kaňkem, na návrší k Čertovce, objevilo několik nových velice bohatých stříbrných žil. Těžaři do Kutných Hor přivezli skoro stovku horníků z Durynska, z okolí se sem seběhla spousta nádeníků, protože v nových těžebních jámách se platilo více než jinde, o pracovní síly byla nouze. Přistěhovalo se také několik nových tesařů a povozníků a také pár pobudů. Ti všichni obsadili levné ubytovny na předměstí a šenkýři dávali nepokrytě najevo, že horníci jsou pro ně jako hosté důležitější než zchudlý rytíř, který přijel na sněm. Kutné Hory žily ze stříbra, ne z proslovů zemských stavů. Kdo neměl ve městě přátele, hledal střechu nad hlavou jen obtížně, i někteří velmožové museli vzít za vděk ubytováním u sedláka v okolí nebo ve stanu před hradbami.
Markétka seděla u otevřeného okna a spokojeně vdechovala teplé povětří, které venku vládlo. Ona s ubytováním starosti neměla. Po babičce zdědila několik horních podílů, které ještě rozmnožila nákupy za peníze investorů, které spravovala. A co víc, patřila k těm těžařům, kteří věnovali peníze do průzkumu návrší pod Čertovkou. Na to obětovala vlastní peníze a nyní tam měla těžební jámu. Nazvala ji z úcty k babičce Markéta.
Protože musela kvůli správě majetku čas od času do Kutných Hor zajet, koupila tu nedávno dům. Nebyl levný, i když byl velice zanedbaný. Stál však v ulici, která vedla od rynku přímo ke kostelu svatého Jakuba, jen pár desítek kroků od Vlašského dvora. Markétka nechala jeho průčelí přestavět a v duchu německé módy ho teď zdobilo sedm plastik, které alegoricky zobrazovaly křesťanské ctnosti.
Proti Markétce seděla v křesle její teta z druhého kolena Barborka. I když jí už bylo pětašedesát let, stále se oblékala jako rytíř, jezdila na koni, s chutí pila pivo a jediné, čeho litovala, byl fakt, že už několik let s nikým nezkřížila svůj meč. Zvláště po loupežných výpravách na druhou stranu Šumavy se jí stýskalo. Ale byla rozumná, věděla, že má svůj věk a je jiná doba.
Přijela na sněm, protože díky svým zásluhám o kalich měla právo se ho účastnit. Mladší rytíři se jí občas za zády pošklebovali, ale ti starší na ni nedali dopustit. Její slovo mělo stále mezi zemany na Klatovsku váhu.
„Já budu rozhodně podporovat Vladislava Jagellonského,“ vykládala Barborka. „Jednak ho podporuješ ty, takže bych si netroufla udělat něco, co by se ti nelíbilo. Třeba bys mne pak vykázala ze svého domu, a co bych si v tomhle babylónu počala?“
Markétka neodporovala, znala ji a věděla, že to je nejhubatější ženská, jakou znala. Když nic neřekla, Barborka o poznání zklamaněji dodala: „A kromě toho, skoro celý život jsem bojovala za kalich a teď bych se měla sklonit před tím papeženeckým bastardem z Uher? Nikdy.“
„Jagellonec je taky katolík,“ upozornila Markétka.
„Jistě. Ale bude to katolík jen tak na ozdobu. Matyáš by chtěl poroučet, to myslím u Jagellonce nehrozí.“
„Copak ty ho znáš?“
„V životě jsem poznala spoustu Poláků,“ usmála se Barborka. „Pár mě jich i pomilovalo. Všichni to byli chlapi, co si pyšně nakrucovali kníry, rádi se vytahovali, v posteli a s mečem to uměli, jen co je pravda, ale nemají trpělivost a neumějí se přetvařovat. Naše panstvo Jagellonce přechytračí, dej na mě. Vše zůstane při starém.“
„To ale není pro naši zemi dobře.“
„Je to dobře pro nás dvě, má drahá. A to je důležitější, než zda se zase spojí země Koruny české. Co z toho budu mít já doma v Běšinách?“
Markétka zamyšleně přikývla. Barborka byla zvláštní, tuhle zemi rozhodně milovala a mnohokrát pro kalich riskovala život, s klidem zabíjela Němce a loupila v Bavorsku, ale přesto nikdy neopakovala fráze kazatelů či zemských úředníků o povinnostech k zemi a víře. Byla svá a na život se dívala stejně prakticky, jako by připravovala polévku. Jednou řekla: „Proč bych vařila něco jen proto, že to chválí náš děkan, když mi to nechutná?“
„Máš asi pravdu,“ připustila Markétka, „ale já na tom prodělám, ať zvolí kohokoli z těch tří. Nejspíše už brzy přijdu o cla, která mi kdysi zastavil král Jiřík. Prachatice a Písek je hodlají vykoupit a podle jakéhosi privilegia na to mají právo. Myslím, že na jihu je s mými obchody konec.“
„A co Eliáš?“
„Přestěhuje se sem, do Kutných Hor. Bude se starat o těžbu.“
„On?“ podivila se upřímně Barborka. Eliáše dobře znala. Byl to veselý mládenec, který nádherně zpíval a hrál divadlo. Neuměla si ho představit jako těžaře. Byl hodný a nerad komukoli ubližoval. Jak sám říkal, byl stvořen k tomu, aby dával radost a nikoli smutek.
„Copak nemá manželku?“ připomněla trochu netrpělivě Markétka. Snacha Ludmila byla naopak praktická a v rozumné míře k jiným tvrdá. Litovala jen toho, že takový není její syn. Na Ludmilu se však mohla spolehnout. Byla to její zásluha, že výběr cel na Zlaté stezce nevázl ani v neklidných časech.
„Tady budou mít na sebe víc času,“ pokračovala o poznání laskavěji. „Chtěla bych už mít vnouče.“
„Víš, co je zvláštní?“ zasnila se Barborka. „Nebýt našich snach, měly bychom se syny jen problémy. Chlapi jsou jako děti. Potřebují, aby nad nimi pořád bděla ženská.“
Markétka přikývla a napadlo ji, že to neplatí jen o dětech. Její manžel byl v podstatě stejný. Nebýt jí, kdo ví, jak by skončil. Na královském dvoře rozhodně ne.
Městem se rozezněly zvony.
„Za chvíli sněm začne,“ řekla Barborka, vstala a protáhla se. „Nechceš jít se mnou?“
„Mě to nudí,“ přiznala se poctivě Markétka. „Zatím připravím něco dobrého k večeři. Pozvala jsem dva konšely. Chtějí tě poznat.“
„Óhó, já budu mít nápadníky,“ zasmála se Barborka, utáhla si opasek s mečem a vyšla na ulici.

Sněm v Kutných Horách začal v pondělí dvacátého dne měsíce máje. Tentokrát šlo o jednání čistě stavovské, nebyl tu kníže Jindřich Münsterberský, Albrecht Saský a samozřejmě ani Vladislav Jagellonský. Také Matyáš Korvín zůstal v Jihlavě a čekal na výsledek. Sněm hodlal znovu vyslechnout vyslance všech tří uchazečů o český královský trůn.
Jenže hned na začátku nastal formální problém. Stoupenci Matyáše Korvína neuměli dát jasnou odpověď na otázku, zda trvají na platnosti olomoucké korunovace, či zda jsou ochotni účastnit se chystané volby. Tím by totiž popřeli platnost první Matyášovy korunovace, a to si především Zdeněk Konopišťský ze Šternberka netroufl udělat. Snažil se proto ožehavou věc obejít, ale utrakvistický tábor byl dobře připravený a nesmlouvavě tlačil katolickou stranu ke zdi. Hádky zabraly následující dva dny.
Teprve ve středu dostal jako první slovo vyslanec polského krále Dobiesław Kurozwecki zvaný Lubelczyk. Ani to se neobešlo bez hádek, protože katolické panstvo žádalo, aby jako první hovořil jagerský biskup Jan Beckensloer. Ale ani v téhle bezvýznamné věci utrakvisti nemínili ustoupit. Na sněmu měli převahu.
„To nevypadá dobře,“ stěžoval si tiše Jan Zajíc z Házmburka olomouckému biskupovi. Seděli společně na vyvýšeném místě na pravé straně sálu, která byla vyhrazena pro stoupence Matyáše Korvína. „Dávají Polákům okázale přednost.“
„To nemusí nic znamenat. Včera dorazil Viktorín. Věřím, že jeho slova mohou rozhodnout. Co lepšího by si mohl král Matyáš přát, než že se za něj postaví syn krále Jiříka?“
Jan Zajíc z Házmburka pokrčil neurčitě rameny. Jako zemský sudí znal dobře české panstvo a tušil, že se jejich plány začínají hroutit. Ale mlčel. Teď už se nedalo dělat nic, jen doufat, že polský vyslanec udělá chybu. Nikdo z nich zatím netušil, co hodlá polský král českým stavům nabídnout.
Dobiesław Kurozwecki byl rytíř, jakého nebylo snadné přehlédnout. Měl nepoddajné světlé kštice, ve tváři ostře řezané rysy a hluboký naléhavý hlas. Nepostavil se do čela sálu pod korouhev českého krále, ale pomalu obcházel sálem, zastavoval se u jednotlivých hloučků a kývnutím hlavy se zdravil s těmi, které znal. Přitom však stále hovořil.
„Ctihodní představitelé České koruny, bratři! Ano, neváhám vás tak oslovit, cožpak nejsou naše jazyky skoro stejné? Cožpak jsme byli v minulosti nepřáteli? Poláci stáli po boku Čechů a Češi bojovali s námi proti společným nepřátelům. Nebyli to snad vaši stateční předkové, kteří hledali v Krakově oporu a pomoc, když se postavili císaři i papežovi? Byli jsme to my, kdo vám poskytl své vojenské oddíly, když se od vás celý křesťanský svět odvrátil. Ano, jsme bratři. Jistě, byly mezi námi i rozmíšky, ale v které rodině nejsou? Nikdy však mezi námi a vámi nebyla nenávist a krev. Na rozdíl od Uher. Na rozdíl od Wettinů, Askánců či Wittelsbachů. Jsme přátelé a modlím se spolu se svým vznešeným králem Kazimírem za to, aby to tak i zůstalo. Rodina je silná jen tehdy, pokud táhne za jeden provaz!“
„Zatraceně, co to vykládá?“ bručel polohlasně Zdeněk Konopišťský ze Šternberka. Ale hned několik velmožů ho okřiklo. Jak si rozmrzele všiml, byli mezi nimi i katolíci.
„Po matce Alžbětě Habsburské má syn našeho krále Vladislav Jagellonský nárok na českou královskou korunu. Navzdory tomu si své dědictví nevynucuje, jen žádá o vaše moudré rozhodnutí. Věří, že jste mužové spravedliví a uvážliví. Současně se však ptá, zda víte o někom jiném, kdo by měl stejný legitimní nárok jako on? Jeho slova jsou prosta tyranství, on vám nehrozí, on s vámi nebojoval, jeho rytíři nedrancovali vaše země jako uherský král, který se teď prohlašuje za vašeho ochránce. Zvažte sami, čí slova jsou poctivá! A ptám se, jaký je Matyášův nárok na českou královskou korunu, kromě jeho pýchy a tyranství?“
„Ano!“
„Správně!“
Dobiesław Kurozwecki obešel sál a teď konečně stanul pod českou královskou korouhví. Pomalu za naprostého ticha obhlížel sál a teprve po chvíli laskavě pokračoval: „Můj král je muž, který hluboce věří v Ježíše Krista, a ujišťuji vás, že chrání každého, kdo je dobrým křesťanem. Jedno, zda přijímá pod jednou či pod obojí způsobou. Všichni jsme děti Boží a tak se bude k této zemi chovat i syn našeho vznešeného a slavného krále Kazimíra. Veškerý vliv, který má náš vznešený král v kurii Svatého otce, využije k tomu, aby ukončil spor mezi vaší zemí a papežem. Společně naplníme odkaz vašeho zemřelého krále Jiřího. Neboť v evangeliích se praví, že povinností dobrého vládce je raději zemřít, než by zradil Ježíše Krista a svůj lid. Král Jiřík slova evangelia naplnil a náš král přísahá, že je naplní i on. Amen!“
V sále vypukla nepopsatelná vřava. Polskému králi a jeho synu Vladislavovi provolávali slávu nejen ti, kteří stáli na straně určené pro utrakvisty, ale i mnozí katolíci, zvláště z řad rytířského a měšťanského stavu. Katoličtí páni posupně mlčeli.
I když měl teď podle dohody vystoupit zástupce Albrechta Saského, téměř všichni to odmítli. A začali se přít, zda vyslechnou vyslance Matyáše Korvína.
Tas z Boskovic se je snažil překřičet: „Mějte rozum! Polský vyslanec hovořil vzletně, ale co vlastně slíbil? Nic. A to málo, co řekl, myslel vážně? Snadno se slibuje, ale já Polákům nevěřím. Už mnoho měsíců jednám s králem Matyášem a vím, že jen on bude respektovat naše zemské svobody a víru. Jen on nás ochrání před nepřáteli. Jen on zajistí v naší zemi znovu mír. Vyslechněme si prosím jeho vyslance a pak pochopíte, na čí straně stojí pravda a milost boží!“
„To je urážka!“ zuřil saský vyslanec, ale nikoho nezajímal. Bylo jasné, že proti sobě stojí jen dva kohouti. Nakonec se zvedl a s hlasitými kletbami sál opustil.
„Ano,“ souhlasil za utrakvisty velkomyslně Ctibor Tovačovský z Cimburka. Nedokázal skrýt ironii, když říkal: „Ať promluví Jeho Ctihodnost jagerský biskup. Rád si ho poslechnu.“

Žádné komentáře:

Okomentovat