pondělí 14. října 2019

Markéta Hánová: Japonské dřevořezy a jejich sběratelé v českých zemích





Publikace přináší poprvé ucelený pohled na historii sběratelství japonských dřevořezů v Čechách a na Moravě. Ve třech kapitolách seznamuje se základními typy japonských dřevořezů a soustřeďuje se na portréty jednotlivých sběratelů a strukturu jejich kolekcí. Vyzdvihuje význam sběratelství japonských dřevořezů spočívající zejména v obohacení výtvarného jazyka a estetiky na české umělecké scéně přelomu 19. a 20. století.
„Sběratelství japonských dřevořezů v Čechách a na Moravě navázalo na rozšířený fenomén sběratelství japonského umění v druhé polovině 19. století v Evropě. To se stalo jedním z hlavních zdrojů inspirace pro výtvarné japonismy, které jsem již dříve představila v publikaci Japonismus v českém umění,“ uvádí autorka Markéta Hánová.
Kniha Japonské dřevořezy a jejich sběratelé v českých zemích je výsledkem pětiletého výzkumu podpořeného Grantovou agenturou ČR. Představuje nejenom rozpětí sbírek japonského dřevořezu u nás, ale především paletu osobností, které spoluvytvářely dobové povědomí o japonské kultuře a jejichž prostřednictvím se nám dodnes zachovaly významné soubory japonského dřevořezu. Proto se kniha soustřeďuje na portréty jednotlivých sběratelů, doplněné výběrem nejzajímavějších dřevořezů z hlediska kvality a výjimečnosti, ale na druhé straně i ukázkami méně kvalitních tisků nebo zajímavých přetisků. Důvodem této dichotomie ve výběru je snaha poukázat nejenom na určité limity dané nedostatečnou znalostí, ale též soudobou tržní nabídkou a neméně důležitou složkou, osobním vkusem i dobovým vnímáním japonské estetiky.
Sbírky japonských dřevořezů utvářené na přelomu 19. a 20. století se staly solidním základem muzejních sbírek Náprstkova muzea v Praze, Národní galerie Praha a dalších sbírek v Čechách a na Moravě. Zmapování sběratelství japonských dřevořezů tak odkrývá nejenom ucelenější pohled na osobnosti sběratelů, jejich motivy a možnosti, které utvářely charakter jejich sbírek, ale také na dobové povědomí o japonské kultuře a jejích vlivech v českém kulturním prostředí zejména v kontextu literárního a výtvarného japonismu. Význam sběratelství japonských dřevořezů spočíval zejména v tom, že zájem o ně přinesl nové podněty do výtvarného jazyka a estetiky, jimiž obohatily domácí uměleckou scénu na poli výtvarného, literárního nebo dramatického umění.
Kniha je rozdělena do tří kapitol. První seznamuje se základními typy japonských dřevořezů, a přispěje tak mimo jiné k rozšíření znalostí současných sběratelů a zájemců o toto téma. Druhá a třetí kapitola charakterizují vývoj sběratelství s ohledem na záměry sběratelů, strukturu jejich kolekcí a estetická hodnocení. Druhá kapitola sleduje počátky sběratelství japonského dřevořezu v českých zemích a představuje osobnosti a umělecký trh přelomu 19. a 20. století. Třetí kapitola, jež čtenáře zavede až do poloviny 20. století, sleduje rozvoj sbírek, představuje výstavy a soustředí se na nejvýznamnější osobnosti – malíře Emila Orlika a spisovatele Sigismunda Boušku a Joe Hlouchu, na jejich odkaz a význam děl, z nichž mnohá tvoří dnes součást muzejních sbírek v České republice.
Uměleckohistorickou reflexi doplňuje chemicko-technologický rozbor pigmentů na vybraných dřevořezech. Mezioborový přístup reflektuje uměnovědný rozbor díla, kulturněhistorický kontext a chemicko-technologickou analýzu, a ilustruje tak význam uměleckého materiálu, v tomto případě japonských dřevořezů, z několika pohledů.
Kniha vychází také v anglické verzi pod titulem Japanese Woodblock Prints and Collectors in the Czech Lands.
Vydává Národní galerie Praha (vázaná, 248 stran, 233 barevných ilustrací, ISBN: 978-80-7035-724-8).

Ukázka z knihy:

Nejenom literatura o japonském umění byla inspirací ke sběratelství. Kromě světových výstav uzrávala vizuální zkušenost evropského diváka s japonskými dřevořezy prostřednictvím výstav ze státních i soukromých sbírek, jež odrážely dobový zájem také v našem kulturním prostoru. V českých a moravských státních sbírkách se nachází nezanedbatelný počet japonských grafických tisků, z nichž byly doposud katalogizovány pouze sbírky dřevořezů z Náprstkova muzea v Praze, Národní galerie Praha, Západočeského muzea v Plzni a Arcibiskupského muzea v Olomouci. Doposud však neexistuje přehled, který by nejen lokalizoval dřevořezy z původních sbírek deponovaných dnes v muzejních sbírkách v České republice, ale také klasifikoval jejich kvalitu nebo sběratelskou výjimečnost. Současný stav poukazuje na fakt, že sbírky dřevořezů byly hodnoceny pouze fragmentárně bez širšího kontextu sběratelské tradice na území Čech, Moravy a Slezska. Tato kniha se proto pokusí jak zhodnotit nejenom vybrané sbírky japonských dřevořezů, tak především objasnit společenskou síť sběratelů a možnosti nákupu dřevořezů na domácím nebo zahraničním trhu s uměním. Řada sběratelů pocházela z aristokratických, výtvarných a literárních kruhů, ale vyskytovali se také sběratelé mimo umělecké profese, kteří propadli kouzlu japonských obrazů. Jejich sbírky jsou dodnes uchovávány ve státních institucích jako důkaz dobové sběratelské módy. Abychom vysledovali okruh sběratelů a specifický charakter jejich kolekcí japonských dřevořezů, musíme vycházet z materiálu dochovaného z jejich původního rozsahu. I když se ve většině případů jedná o pouhý zlomek, přesto lze dnes najít ve státních i soukromých sbírkách řadu zajímavých tisků. Cílem rešerše je na tyto původní tisky upozornit a shromáždit ucelený přehled o charakteru sběratelství tisků ukijoe z přelomu 19. a 20. století.





© FOTO: Lada Krupková Křesadlová & Jiří Krupka; 2019





 

Žádné komentáře:

Okomentovat