Umělci za Hitlera je kniha převážně o modernistických
umělcích, kteří se snažili najít kompromis s nacistickým režimem. Autor se
soustředí jak na umělce, jejichž snahy selhaly (Walter Gropius, Paul Hindemith,
Gottfried Benn, Ernst Barlach, Emil Nolde), tak i na ty, kteří byli režimem
akceptováni (Richard Strauss, Gustaf Gründgens, Leni Riefenstahlová, Arno
Breker, Albert Speer). Tyto osobnosti společně reprezentují skrytou kulturní
historii nacistického Německa. Každá z nich si musela projít bolestivými
životními volbami a zavírat oči před morálními a estetickými zásadami. Jejich
příběhy vnášejí nový pohled na režim, ze kterého se Hitler snažil vytvořit
„diktaturu géniů“. Tato kniha je příběhem beznaděje a odhodlanosti, iluzí a
reality, naděje a tragédie. Výsledkem je pronikavá sonda odhalující
nejednoznačnost samotného umění.
Americký historik Jonathan Petropoulos (1961) je
profesorem evropské historie na Claremont McKenna College v Claremont v Kalifornii.
Zabývá se především historií hitlerovského Německa a osudy uměleckých děl za
druhé světové války.
Knihu Umělci za Hitlera vydává Academia v edici Historie.
Ukázka z knihy:
Modernisté se nejvíce přiblížili uskutečnění své
představy o nalezení společné řeči s nacionálními socialisty v roce 1933 –
konkrétně během „uměleckého léta“, jak je kdysi někdo nazval. Platilo to,
alespoň co se týče přijetí a podpory moderny různými nacistickými vůdci. Léto
roku 1933 bylo poznamenáno vrcholící debatou o expresionismu.
Hitler zůstával, pokud šlo o kulturní politiku, i nadále
nerozhodný, což mělo za následek atmosféru plnou vášnivých debat. Abychom mohli
porozumět snaze modernistů o nalezení společné řeči s nacisty, musíme vzít v
potaz nejistotu, ambice a přízeň, která tvořila základ jejich naděje. „Umělecké
léto“ roku 1933 bylo poznamenáno nepochopením pravé podstaty nacionálního
socialismu a důvěrou ve význam a kompatibilitu děl modernistů v obnoveném
Německu. Tyto názory přetrvávaly až do roku 1937, kdy Hitler přiměl Goebbelse,
aby uspořádal výstavu Zvrhlé umění. I poté byly expresionismus a jiné formy
moderny nadále podporovány, ale už ne tak zřetelně a s optimismem
dřívějších let. Například skupina bývalých architektů Bauhausu, která v
pozdních třicátých letech vyprojektovala gigantický areál závodů Hermanna
Göringa v Linci v moderním a funkčním stylu, je příkladem další vrcholné tvorby
převedené do praxe. Samotnému Hitlerovi ze všech druhů umění nejvíce záleželo
na architektuře (ačkoli malířství, jeho bývalá profese, a opera, zvláště pak
díla Richarda Wagnera, také tvořily důležitou součást jeho duchovního života).
V počátečních letech třetí říše se však nejdramatičtější souboj o podobu
politické estetiky odehrál na poli výtvarného umění.
Na konci července roku 1933 byla zahájena výstava Třicet
německých umělců. Představovala díla zavedených expresionistů, jako byli Emil Nolde,
Ernst Barlach a Christian Rohlfs, ale také zástupců mladší generace, například
Otto Andrease Schreibera a Hanse Weidemanna. Posledně dva jmenovaní byli
nacisté, kteří malovali modernistické obrazy, ale také patřili k příslušníkům
úderných oddílů (Sturm Abteilung, neboli SA). Schreiber a Weidemann společně s
Fritzem Hipplerem navíc stáli v čele berlínské organizace Nacionálněsocialistického
svazu německých studentů (Nationalsozialistische Deutsche Studentenbund, NSDStB
nebo NSD-Studentenbund). Výstavu Třicet německých umělců uspořádali vedoucí
představitelé Studentského svazu společně s obchodníkem s modernistickým uměním
Ferdinandem Möllerem. Před zahájením výstavy studenti uspořádali shromáždění na
podporu moderny. Událost propagovali pomocí plakátů, které si sami navrhli.
Mnohé z nich nesly hesla jako „Mladí bojují za německé umění“ nebo „Svědectví
mládeže o umění“. Měly jasně červenou barvu a pokrývaly zdi univerzity několik
dní před shromážděním. Studenti také rozeslali speciální pozvánky několika
kapacitám, například Miesovi van der Rohe, Karlu Hoferovi a řediteli berlínské Národní
galerie Ludwigu Justimu. V podvečer 29. června se studenti a jejich zvláštní
hosté shromáždili v hlavní posluchárně Humboldtovy univerzity v ulici Unter den
Linden. Svědci tvrdili, že atmosféra na místě byla elektrizující a že sál byl
přeplněný až k prasknutí. Fritz Hippler – který se později stal Goebbelsovou
pravou rukou – pronesl řeč, v níž proklínal „obnovu vilémovského akademismu a
veškerou regulaci umění“.1 Následovala vystoupení dalších řečníků,
kteří obhajovali expresionismus. Jako poslední promluvil Otto Andreas Schreiber,
který oznámil, že výstava je formálně pod ochranou studentské organizace.
Účastníci shromáždění odsouhlasili usnesení, že „Základní problém zrodu nového
umění spočívá v úzkoprsém vyloučení hodnotných německých umělců z tohoto
společného úsilí [za obrodu národa a jeho kultury] – a to z důvodů, které
nesouvisejí s jejich osobností nebo dílem.“2
Hippler se Schreiberem přivedli během shromáždění na
podporu moderny na Humboldtově univerzitě dav do stavu šílenství. Ale měli v
úmyslu způsobit více než jen emocionální katarzi. Pečlivě formulované usnesení,
které předem připravili (včetně výše citované věty o tom, že „základní problém
zrodu nového umění spočívá v úzkoprsém vyloučení hodnotných německých
umělců z tohoto společného úsilí“) a které následně nechali schválit, mělo jednoznačný
politický podtext. Historik Peter Paret poznamenal:
Toto shromáždění přitahovalo pozornost veřejnosti i
tisku, a to nejen kvůli plamenným slovům řečníků, ale také proto, že jeden
z organizátorů [Weidemann] pracoval pro ministerstvo propagandy, což
naznačovalo, že tato událost vyjadřuje Goebbelsovy názory, nebo ji alespoň
Goebbels využívá k tomu, aby otestoval, jak moc přípustné jsou odlišné názory
na kulturní problémy.3
Kdyby se objevily nějaké pochybnosti o poselství tohoto
shromáždění, Schreiber zároveň „vyhlásil rozpuštění“ protimodernistické
nátlakové skupiny – Bojového svazu pro německou kulturu – na berlínských
uměleckých školách a akademiích. Schreiberův projev byl poprvé zveřejněn 10.
července roku 1933 v deníku Deutsche Allgemeine Zeitung a podruhé 14. července
téhož roku. Tyto noviny také otiskly prohlášení o podpoře od studentských
spolků na jiných univerzitách.
V buržoazním tisku, který ještě nacisté neovládli,
panoval všeobecný optimismus. Deník Deutsche Allgemeine Zeitung například oznámil,
že Hitler „litoval rozkolu s Barlachem“.4 Dále na veřejnost pronikla
informace, že si Goebbels vypůjčil několik Noldeho obrazů z berlínské Národní
galerie. Také kolovaly zvěsti o tom, že Goebbels vyjádřil svou lítost nad
pálením knih, které proběhlo 10. května 1933 a vyvolalo negativní reakce v
zahraničí.5
O tři týdny později byla výstava Třicet německých umělců
otevřena v prostorech Galerie Ferdinanda Möllera v ulici Lützow-Ufer
v centru Berlína – nedaleko slavné galerie židovského modernisty Alfreda
Flechtheima. Zástupy studentů, umělců a jiných umělecky založených diváků
zaplnily prostory tak, že se návštěvníci nemohli ani pohnout, natož díla
expresionistů vůbec spatřit. Ale smyslem účasti na vernisáži nebylo ani tak
prohlédnout si vystavená díla, jako spíše vyjádřit podporu „liberálnější“
politice v oblasti umění. Kdyby Hitler a jiní nacističtí vůdci mysleli posílení
německé mládeže vážně, kdyby chtěli naplnit své sliby o změně a obrodě a
skutečně se snažili najít ryze německou formu umění, pak by museli tuto
odvážnou studentskou iniciativu respektovat. Ale v předzvěsti budoucích
událostí – jakou byla likvidace Röhma v červnu roku 1934, kdy byla napadena
socialističtější větev nacistické strany včetně její loutky, vedoucího úderné
jednotky – se Hitler a jeho klíčoví podřízení proti těmto příliš „progresivním“
studentům postavili. Tři dny po zahájení výstavy vyslal říšský ministr vnitra
Wilhelm Frick, který měl pod kontrolou policii, do Möllerovy galerie své
jednotky. Frick využil pravomocí, které získal díky požáru říšského sněmu po
vyhlášení nouzového dekretu ze dne 28. února 1933, výstavu uzavřel a před vstup
postavil strážníky v uniformách. Tato událost v žádném případě neznamenala
konec bitvy – organizátoři výstavy dokázali o týden později zařídit její
znovuotevření, byl to však jasný signál, že tento boj bude náročný.
Poznámky v textu:
1 Hildegard Brenner, „Art in the Political Power Struggle
of 1933 and 1934“, in Republic to Reich: The Making of the Nazi Revolution, ed.
Hajo Holborn (New York: Vintage Books, 1972), 402.
2 Peter Paret, Artist Against the Third Reich: Ernst
Barlach, 1933–1938 (Cambridge: Cambridge University Press, 2003), 66.
3 Tamtéž, 64.
4 Hildegard Brenner, „Art in the Political Power
Struggle“, 403, 429; a Elaine Hochman, Architects of Fortune: Mies van der Rohe
and the Third Reich (New York: Weidenfeld and Nicolson, 1989), 166.
5 Paul Ortwin Rave, Kunstdiktatur im Dritten Reich
(Berlin: Gebr. Mann, 1949), 42; a Hildegard Brenner, „Art in the Political
Power Struggle“, 404.
© 2014 by Jonathan Petropoulos
Originally published by Yale University Press
Translation © Anna Mitchell, 2019
Cover photo © The Washington Post / Getty Images
ISBN 978-80-200-2878-5 (Academia)
Žádné komentáře:
Okomentovat