Moderní
biografie Jana Žižky vychází v roce, kdy si připomínáme 600. výročí výbuchu
husitské revoluce. Kniha Petra Čorneje předkládá novou a objevnou interpretaci,
široká veřejnost tak má příležitost porozumět významné kapitole národních dějin
a vyrovnat se i s jejich stinnými stránkami.
Velká Žižkova
biografie má 856 stran a doprovází ji na 180 obrázků. Nepřemožený válečník v ní
vystupuje jako odvážný, statečný, impulsivní a hluboce věřící polní velitel,
jehož rozporuplné skutky motivovala upřímná oddanost husitskému pojetí božího
zákona i touha odčinit osobní poklesky. Autor Petr Čornej vnímá husitskou dobu
v širokém mezinárodním kontextu jako pozoruhodný, velký i tragický pokus nalézt
cestu z labyrintu krize pozdně středověké Evropy.
Příběh se
odehrává na pozadí barvitého dějinného panoramatu, jež pomáhá porozumět Žižkovu
vnitřnímu světu a motivaci jeho činů. Jeho fenomenální úspěchy vyrůstají i z
nesporného charismatu, které mu nemohou upřít ani jeho nepřátelé. Již v průběhu
svého života se stal ikonou stoupenců husitského programu a zároveň objektem
nenávisti svých protivníků.
Podle Jaroslava
Boubína z Historického ústavu AV ČR se jedná o mimořádně přínosné dílo. „Naše
dějepisectví se konečně dočkalo moderní Žižkovy biografie, která je odborně
dokonale fundovaná a zároveň čtenářsky velice vstřícná i vůči laickým zájemcům
z řad široké veřejnosti,“ říká Boubín. „Navíc je nepochybné, že má značný
potenciál vyvolat rozsáhlou diskusi,“ myslí si Boubín.
Kniha zachycuje
Žižkův život na pozadí přelomového období pozdního středověku, kdy se i v
českém prostředí začínají projevovat první vlivy renesance. „Široký kontext
Čornejova vyprávění otevírá cestu k pochopení důvodů, proč se Žižka zdánlivě
náhle vynořil z okraje společnosti na výsluní velkých dějin,“ říká Zdeněk
Vybíral z Husitského muzea v Táboře. „Zároveň poznáváme i důsledky
vojevůdcových činů, jež se projevovaly ještě dlouho po jeho smrti,“ dodává.
Žižkův životopis
chyběl na českém knižním trhu rovných padesát let. Posledním zpracováním osudů
husitského vojevůdce byla publikace Františka Šmahela vydaná v nakladatelství
Melantrich na sklonku roku 1969. Přitom v blízkém i vzdálenějším zahraničí
knihy o Žižkovi vycházely, například obsáhlá polská monografie Anny Panerové z
roku 2002 nebo kniha Warrior of God (Boží bojovník), kterou v roce 2009 vydal v
Londýně Victor Verney. Po monumentální čtyřsvazkové práci Josefa Pekaře, vydané
v letech 1927 až 1933, je Čornejova kniha druhé nejrozsáhlejší dílo, které bylo
o Žižkovi napsáno.
Petr Čornej
(1951) je jeden z nejznámějších současných českých historiků. Zaměřuje se na
dějiny pozdního středověku, zejména na husitství, dějiny historiografie a
výzkum dějinné paměti. Před rokem 1989 pracoval v Ústavu pro českou a světovou
literaturu ČSAV, poté přednášel na Filozofické fakultě UK, vedl katedru dějin a
didaktiky dějepisu na Pedagogické fakultě UK, učil na Literární akademii a od
roku 2013 působí v Akademii věd ČR. Je autorem či spoluautorem mnoha knih,
včetně dvou dílů Velkých dějin zemí Koruny české.
Knihu Jan Žižka.
Život a doba husitského válečníka vydává nakladatelství Paseka.
Ukázka z knihy:
Hrdost,
vzdorovitost a sebevědomí jsou krásné vlastnosti, nejednou však přivádějí
člověka do potíží. Kam se Žižka vydal po ztrátě majetků v Trocnově a
Čeřejově, nedovedeme bezpečně říci. Podle úvah některých historiků směřovala
jeho cesta do Prahy, kde jako spižíř královny Jany Bavorské, první manželky
Václava IV., působil Přibík, řečený Hrb, syn Mikše z Ostrolovského Újezda.
Podle většiny znalců dějin Trocnova a okolí to byl Žižkův bratranec. Spolu s
ním stejnou funkci zastával též Václav z Újezda, možná Přibíkův příbuzný. To by
nás v podstatě nezajímalo, kdyby po Přibíkově smrti neobdržel v roce 1388
jeho skromný půllánový majetek ve Dvorci u Borovan (většinu zdejšího statku
vlastnil Licek ze Dvorce) Jan, „pincerna domini regis“, tj. číšník pana krále.
Člověka okamžitě napadne, zda oním královským číšníkem nebyl Jan Žižka. Ale
nalézt ho mezi všemi Jany, kteří se v panovníkově okolí pohybovali, je úkol
srovnatelný s hledáním jehly v kupce sena. Dvorský soud evidoval též
nevelký Přibíkův majetek v Ostrolovském Újezdě, ač ho Mikeš postoupil bratřím z
Rožmberka.72 Není vyloučeno, že Mikše i Přibíka přežila Mikšova
manželka neznámého křestního jména. V letech 1385–1401 se v Českých
Budějovicích připomíná jakási Mikšová z Újezda, bydlící na náměstí v domě
rychtáře Klarice a provozující hokynářství. Bylo by hezké identifikovat v ní
Žižkovu tetu, ale jméno Mikeš bylo velmi časté a lehce zaměnitelných Újezdů i
Újezdců nacházíme v jižních Čechách několik. Takže se znovu opájíme pouhou
domněnkou.73 Jakýsi Siska, královský lovčí, si roku 1392 vyprosil u
panovníka necelé 2 kopy grošů ročního platu v Zahořanech u Milevska, ale i
zde se ocitáme ve slepé uličce.74
Ať již Žižka
opět načas držel nevelký majetek v blízkosti Trocnova, nebo nikoliv, nabízí se
ještě jedna možnost, odkud mu případně plynul stálý, leč nevelký příjem. Podle
poměrně pozdní zprávy vlastnil lán ve vsi Suchá (v sousedství Machovic, po
nichž se psali nedávní majitelé Střížova), položené 7,5 kilometru jihozápadně
od hradu Hluboká. Zní to věrohodně, neboť Suchá byla královskou vesnicí, v níž
panovník uděloval drobné statky svým služebníkům. V takovém případě bychom
ale spíše měli pomýšlet na dobu po roce 1412, kdy Žižka prokazatelně působil na
královském dvoře. Ves Suchá zanikla v průběhu třicetileté války a na jejím
místě zřídila vrchnost hospodářské dvory a ovčín.75
Téměř bezpečně
můžeme tvrdit, že někdy na přelomu 14. a 15. století působil Jan Žižka ve
službách Jindřicha (III.) z Rožmberka. Zprávu chebské kroniky Pankraze
Engelharta, zaznamenanou až v první polovině 16. věku,76 sice leckdo
zpochybňoval, doplňuje ji však záznam v prostějovské městské knize, evidující
několik nebezpečných škůdců a zločinců. Vznikl asi nedlouho po roce 1405 a mezi
jinými jmenuje známého násilníka Jana Spívavého a také Žižku z Krumlova
(Zisskonem de Crumlow), kteří se podíleli na zabití muže, jemuž vzali kuši
(balistam).77 Není sice jisté, zda jde o trocnovského Žižku (ostatní
jmenovaní pocházeli vesměs z oblasti Hané), nebo Šišku z Moravského Krumlova
(eventuálně moravského šlechtice Oldřicha Šišku z Kounic), ale tuto pochybnost
vyvažuje fakt, že Žižka a Janek Spívavý měli blízko k Sokolům z Lamberka,
pravděpodobně se osobně znali a možná se později potkali na Táboře.78
Služebný vztah budoucího táborského hejtmana k Rožmberkům naznačuje rovněž
formulace ve známé popravčí knize. V ní se konstatuje, že Žižka vypověděl
nepřátelství „pánu“, tj. Jindřichovi (III.) z Rožmberka, jehož rezidencí byl
Český Krumlov. Připočteme-li k těmto indiciím Žižkovu pečeť, inspirovanou rožmberským
vzorem, závislost řady jeho známých a příbuzných na členech rožmberského domu i
vazby na Český Krumlov (včetně zápisu v minoritském nekrologiu), sotva touto
tezí otřeseme.79 Žižkova služba jihočeským velmožům a jeho pobyt v
Českém Krumlově zřejmě netrvaly příliš dlouho. Jinak by snad nalezly alespoň
dílčí ohlas v pramenech.
Šlechtic ve
služebném postavení byl označován jako panoš (cliens), v případě lenního vztahu k určitému
hradu či místu jako man, eventuálně, pokud jeho povinnosti měly vyloženě
vojenský ráz, též pojmem armiger.
I v tomto případě ale platí, že středověká terminologie byla značně rozkolísaná
(pro muže ve vojenském poměru volila často i slovo miles, tj. rytíř či
bojovník), jednotlivé pojmy se často užívaly synonymicky a chybělo jim přesné
vymezení. Stačí nahlédnout do encyklopedického díla mistra Pavla Žídka.80
Mnozí nižší šlechtici ovšem zastávali, jak jsme už konstatovali, funkce ve
správním aparátu rožmberských panství. Rádi bychom věděli, jaké místo či úřad
zastával Žižka. Zatím nám odpovídá jen ticho.
Na otázku, kde
Jan Žižka trávil většinu času od sklonku osmdesátých let až do počátku roku
1405 či 1406, se nabízí jediná schůdná odpověď — ve vojenských službách mimo
území Českého království. Budoucí výzkum snad tuto logickou domněnku, kterou si
zde pomáháme, buď potvrdí, nebo vyvrátí. Žižka by rozhodně nebyl jediný.
Existenční zajištění ve vojenských posádkách a oddílech hledalo a nacházelo
stále více nižších šlechticů. Nebyl to jev specificky český, nýbrž naopak zcela
běžný v širokém prostoru mezi Pyrenejemi a Karpaty, respektive mezi jižním
pobřežím Baltu a Středomořím. Tehdejší velké válečné konflikty (takzvaná
stoletá válka mezi Anglií a Francií, obrana dunajské hranice proti expanzi
osmanských Turků, rýsující se střetnutí mezi řádem německých rytířů a
polsko-litevskou aliancí), včetně řady lokálních bojů, vyžadovaly značné
množství v podstatě profesionálních vojáků, najímaných za žold zpravidla
v rámci termínovaných smluv. Pro spoustu nižších šlechticů, jimž skromný majetek
nezajišťoval slušnou obživu, se tak otvíral prostor k uplatnění, a pokud
prokázali nesporné schopnosti, i k společenskému vzestupu.
Nemuselo však
nutně jít pouze o účast ve válce. Panovníci a velmoži potřebovali zdatné vojáky
i ke své ochraně. Víme, že takovou službu se svými muži poskytl byzantskému
císaři Janu V. Palaiologovi v době jeho italské cesty roku 1370 moravský
šlechtic Jan Sokol z Lamberka. Právě Sokol, asi o patnáct let starší než Žižka,
může sloužit jako modelový případ šlechtice, který zřejmě celou čtvrtinu
století působil jako žoldnéř za hranicemi českého státu. I o něm totiž na
dlouhý čas zprávy v českých i moravských pramenech utichají a objevují se v
nich až v závěru 14. století. Renomé i zkušenosti, které získal, ho přivedly do
blízkosti krále Václava IV. Žižka měl koho následovat. Možná patřil
k Sokolovým oblíbencům, aniž o tom víme, už na konci 14. století.81
Pro mnoho
nižších šlechticů byla úřední či vojenská služba jediným schůdným řešením,
pokud se hodlali alespoň zčásti slušně zabezpečit. Starší názor, dle něhož byl
proces chudnutí této složky společnosti přímým důsledkem tlaku bohatých
příslušníků vysoké nobility, programově pohlcující menší statky v dosahu
jejích dominií, dnes už nikdo nehájí. Zjevně totiž přenášel situaci z přelomu
19. a 20. století, kdy velké kapitalistické podniky likvidovaly menší
konkurenty a usilovaly o monopolní postavení, do vzdálených poměrů pozdního
středověku. I na sklonku 14. století k této praxi občas docházelo, určitě ale
neměla masový charakter. Důvodem neutěšeného ekonomického stavu nižší šlechty
byla až neuvěřitelná roztříštěnost její pozemkové držby (v extrémních případech
se o poddanské dávky v jedné vesnici dělilo až pět vrchností), malý rozsah
jejích statků i pokles reálné hodnoty mince, a tím také snižující se příjmy.
Poddanské platy byly totiž sjednány jednou provždy a nezohledňovaly inflační
trendy. Každá epidemie, která snížila počet poddaných, eo ipso daňových plátců,
tak představovala citelný zásah do hospodaření. Morová rána v letech 1380–1381
to beze zbytku potvrdila.
Předpokládáme-li,
že Jan Žižka v letech 1378–1384 vlastnil 2–3 lány, činil výnos z tohoto majetku
zhruba 3–5 kop českých grošů ročně. Z této sumy nemohla jeho rodina rozumně
vyžít, byť venkovská nižší šlechta náležela v potravinách mezi samozásobitele.
Trocnovský zeman ovšem nebyl výjimkou. Příjem od 2 do 10 kop grošů ročně
vykazovalo téměř 60 % příslušníků nižší nobility, zhruba pětina na tom byla
hůře a jen pětina lépe. Prostě běžný průměr.82 Hospodařit s tím, co
měl, ale Žižka nedovedl. Svým osobním založením ani nebyl hospodář, nýbrž spíše
bojovník, voják, který považoval za důležité jiné hodnoty než soustavnou péči o
nevelké statky. Mentálně se tak nelišil od většiny tehdejších evropských
šlechticů. Ve chvíli, kdy Jan Žižka prodal většinu, ne-li celý svůj nemovitý
majetek, volil stejnou cestu jako mnozí jiní. Ne, Jindřich (III.) z Rožmberka
Žižku ekonomicky nezruinoval. Naopak mu pomohl tím, že ho přijal do svých
služeb. Leč trocnovský zeman nepatřil k lidem, kteří by déle setrvali na jednom
místě. Jeho naturelu více vyhovovaly aktivity vojenského typu. Odtud už byl jen
krůček k členství v bojových družinách, mnohdy působících za hranicí zákona.
Rozšířený fenomén, označovaný nepřesně téměř romantickým pojmem loupeživí rytíři,
respektive lapkovství,
byl součástí každodennosti snad v celé tehdejší západokřesťanské Evropě a
zároveň jedním z typických projevů pozdně středověké krize. K jejím dalším
rysům patřily, vedle velkých i lokálních válek, úbytku obyvatelstva v důsledku
morových a jiných epidemií i poklesu reálné hodnoty mince, též zásadní
politické problémy s celospolečenským dosahem: oslabení panovnické moci,
papežské schizma (v čele římské církve stáli od roku 1378 dva konkurenční
papežové), nesnáze institucionální církve, vyostřený svár mezi světskou a
duchovní mocí, rivalita mezi šlechtou a městy i sociální neklid, ústící čas od
času v mohutná povstání, reflektující nestabilitu i touhu po změně. To vše mělo
daleko k jednotě a harmonii, již středověké filozofické a politické myšlení
proklamovalo jako ideál.83
Poznámky v textu:
72 AČ
XXXI, s. 198 (č. 24, 25),
204 (č. 47), 211 (č. 72). Blíže J. Petřík, Odumrť, s. 51–52.
73 Daniel Kovář, Žižkova teta v Českých Budějovicích? TA 14,
2009, s. 55–56.
74 AČ
XXXI, s. 132.
75 R. Urbánek, Žižka v
památkách a úctě, s. 85; J. Pekař, Žižka
II, s. 202; Václav
Kotyška, Úplný místopisný slovník Království českého, Praha, b. d., s. 1384; A. Profous — J.
Svoboda, Místní jména IV, s. 231; František Roubík, Soupis
a mapa zaniklých
osad v Čechách, Praha 1959, s. 47; E. Maur, Chval
z Machovic, Břeněk z Dolan a Jan Valkun z
Adlaru, s. 32.
76 „Sischko
[…] hievor der herrn von Rosenberg diener gewest…“ Viz Die
Chroniken der Stadt Eger, ed. Heinrich Gradl, Prag 1884, s. 24.
77 Jan Kühndel, Nejstarší městská kniha prostějovská, Ročenka Národopisného a průmyslového musea města Prostějova a
Hané 6, 1929, s. 113.
78 Viz AČ
XXXVIII, s. 4, 31, 44, 52, 91.
Blíže Irena Hrabětová, Staročeská báseň o Vilémovi z Kounic, ČMM 103, 1984, s. 99; Táž, Moravský rod Šišků z Kounic v 15. století, VVM 39, 1987, s. 79; Václav Štěpán, Žižka v proskripčních záznamech Prostějova?, JSH 63, 1994, s. 151–152. Všechny možné
identifikace Žižků a Šišků, činných tehdy na střední a jihozápadní Moravě,
prozkoumal Robert Novotný, Žižka
mezi
lapky, MH 2, 1997, s. 23–25.
79 Viz Popravčí kniha panů z Rožmberka, s. 49. Slovem i
graficky postihl vazby nižší jihočeské šlechty na rožmberský Český Krumlov F.
Šmahel, Záhady, s. 41–43.
80 Paulerinus (Pavel Žídek), Liber viginti arcium (
ff.185ra–190rb), ed. Alena Hadravová, Praha 1997, s. 2. Blíže
Robert Šimůnek, Terminologie služebných
vztahů v
pozdně středověkých Čechách, MedHB 7, 2000, s. 175–190.
81 Libor Jan, Jan Sokol z Lamberka ve službách byzantského císaře aneb O žoldnéřské cti, in: Historik na Moravě, edd. Hana
Ambrožová — Tomáš Dvořák — Bronislav Chocholáč — Libor Jan — Pavel Pumpr, Brno
2009, s. 237–249; Jiří Lysák, Jan Sokol z Lamberka, Třebíč 2012, s. 27–30; Wojciech Iwańczak, Wojsko
najemne na zemiach czeskich. Aspekt wewnętrzny i międzynarodowy. Studia Historyczne 37, 1994, s. 309–328; Robert Novotný, Šlechta, in: Husitské století, edd. Pavlína
Cermanová — Robert Novotný — Pavel Soukup, Praha 2014, s. 302.
82 Miloslav Polívka, A Contribution to the
Problem of Property Differentiation of the Lesser Nobility in the Pre-Hussite
Period in Bohemia, Hospodářské dějiny 2,
1978, s. 331–360; Týž, Předpoklady
pro účast nižší šlechty v husitské revoluci (Klíčové problémy studia), in: Historiografie směrem k budoucnosti. Sborník
k šedesátinám akademika Jaroslava Purše, edd. Ondřej Felcman — Leoš Jeleček —
Tomáš Vojtěch — Josef Žemlička, Praha 1982, s. 212–214; František Šmahel, Husitská revoluce I. Doba
vymknutá z
kloubů, Praha 1993, s. 282–283.
83 František Graus, Das Spatmittelalter als
Krisenzeit. Ein Literaturbericht als Zwischenbilanz, Mediaevalia Bohemica 1, 1969
(Supplementum); Ferdinand Seibt, Zu einem neuen Begriff
von der „Krise des Spatmittelalters“, in: Europa 1400. Die Krise des
Spätmittelalters, edd. Ferdinand Seibt — Winfried Eberhard, Stuttgart 1984, s.
7–23; Lesk a bída středověku, Praha 2000, s. 273–307; Denis Hay, Evropa
pozdního
středověku 1300–1500, Praha 2010, s. 39–50.
Copyright ©
Petr Čornej
ISBN
978-80-7432-990-6
Žádné komentáře:
Okomentovat