středa 3. května 2017

Milena Štráfeldová: Svatý rváč

Historický román o osudech Jeronýma Pražského, předního českého učence přelomu 14. a 15. století a chráněnce Jana Husa vychází z pečlivé historiografické práce Mileny Štráfeldové. Na základě dochovaných materiálů autorka vytvořila možnou podobu životních osudů tohoto nestálého bouřliváka a reformátora, který šířil neortodoxní myšlenky o dobových problémech církve. Strhující život rodáka z Nového Města pražského, který studoval na čtyřech evropských univerzitách, vydal se na dlouhé cesty do Oxfordu či Jeruzaléma, skončil stejně jako Husův na Kostnickém koncilu, kde odmítl odvolat své myšlenky a byl upálen za kacířství. Kniha je výjimečná nejen zásadním příběhem z české a evropské historie, ale autorčinou prací, při níž se snaží najít rovnováhu mezi dochovanými fakty a autorskou fikcí.
Milena Štráfeldová (1956) vystudovala kulturologii na FFUK v Praze a působila v řadě zaměstnání – v knihovnách, v muzeu, v České televizi a na Ministerstvu kultury ČR. Od počátku 90. let se datuje její spolupráce s Českým rozhlasem, kam v roce 2001 nastoupila jako redaktorka zahraničního vysílání. Dnes s rozhlasem spolupracuje externě, je autorkou řady historických dokumentů, ale věnuje se především literární tvorbě. Dosud vydala knihy povídek Kriplíci (2010) a Přepisovačka (2011), knihu fejetonů Co mě naučilo listí (2011), historické romány Guláš pro Masaryka (2014) a Trestankyně, příběh Růženy Vackové (2016). Je také autorkou několika divadelních her. Za roli dcery Boženy Němcové v monodramatu Osamělé večery Dory N. získala herečka Taťána Medvecká historicky první rozhlasovou Thalii i Cenu neviditelného diváka. Divadelní hra Sestry B. z roku 2014 vyšla v románové podobě v roce 2016. Knihu o Jeronýmovi Pražském autorka připravuje též jako scénář pro televizní zpracování.
Román Svatý rváč vydává nakladatelství Garamond.


Ukázka z knihy:

„U toho moru bychom se snad mohli na chvilku zastavit,“ podotkne příště Lukáš a spisovatelka zpozorní. Tohle téma ji už dávno přitahovalo.
„Co tě na tom proboha může zajímat?“ diví se její okolí. „Vždyť je to tak morbidní!“
No právě – myslí si spisovatelka. Před lety o moru napsala dokonce celou dvoustránku do velkého deníku. Tak teď honem shledává v paměti, co si o něm pamatuje. Je to dost složitý řetězec epidemie: blechy přenášející bakterii Yersinia pestis, krysy v podpalubí zámořských lodí, které se vracely z východu do Benátek, Janova či sicilské Messiny, a konečně nakažení námořníci. Nebo podobně v případě obchodních karavan, které do Evropy putovaly přes střední Asii. Inkubační doba strašlivé nemoci byla jen pár hodin, krutě bolestivá smrt nastávala v řádu dní. Ve 14. století vymřely celé kraje, odhadem třetina evropské populace.
„Čechy měly štěstí,“ pokračuje mezitím Lukáš. „Ta nejhorší pandemie z roku 1348 se jich bůhvíproč příliš nedotkla. Byly tu ale menší epidemie, jedna z nich právě kolem roku 1380. Zda ovšem při ní zemřeli Jeronýmovi rodiče, netušíme.“
„Jak o moru tehdejší lidé smýšleli?“
„Pochopitelně ho brali jako trest Boží, takže se s ním snažili vyrovnat náboženskou cestou, pokáním. Anebo si naopak chtěli užít, co se dá. Hýřili a pořádali sexuální orgie, to ovšem v daleko menší míře. Ostatně právě během morové nákazy ve Florencii v roce 1348 vznikl Decameron. To je ale známá věc, že?“ podíval se Lukáš zkoumavě na spisovatelku. Ta sice přikývla, s takzvaně známými věcmi má ovšem Lukáš jako pedagog špatné zkušenosti. Tak moc známé zase nejsou. „Samozřejmě to hodně změnilo i náladu ve společnosti,“ pokračoval. „V černé smrti lidé viděli předzvěst konce světa. Chiliasmus však visel jako mrak nad celým středověkem. V důsledku to znamenalo, že lidé začali pochybovat i o dosud nedotknutelných veličinách, zásadách a institucích. Proto například cítili tak silnou potřebu reformovat církev.“
„Takže Husova kritika církve má svůj původ v moru?“ zeptá se spisovatelka, hned by se ale plácla přes pusu.
„To bych považoval za příliš velké zjednodušení,“ řekne po chvilce Lukáš. A nejspíš si zase pomyslí: Tak tohle nebude vůbec jednoduché!


# # #


Jedné noci se první příznaky nemoci objeví i na těle králova kancléře a pražského arcibiskupa Jana z Jenštejna. Čekají ho dny plné nesnesitelných bolestí, vysokých horeček a blouznění. Z úradku Božího ale přežije!
„Co se s ním stalo?“ žasnou však královi dvořané a společníci jeho divokých pitek, když se bledý a zesláblý Jan po dlouhých týdnech nemoci vrátí mezi živé. „To už by snad bylo lepší, kdyby si ho smrt vzala!“
Z králova kumpána se totiž stal asketa, který se bude trýznit hladem i bičováním, poutat řetězy a spát nahý na ledové kamenné podlaze. S fanatismem blouznivců, pro které měl až dosud jen pohrdlivý úsměšek, bude volat po nápravě mravů. Náhle se v něm probudí touha bránit církev proti všem, kteří by rádi získali její moc i majetek. Dokonce i proti samotnému králi! A se vší vahou svého arcibiskupského úřadu se přikloní na stranu římského papeže Urbana. Nutí krále, aby i on římského pontifika jednoznačně podpořil.
„Jane, co se to s tebou proboha děje?“ diví se zpočátku i Václav. Kam se poděl ten příjemný společník, tanečník a zpěvák, kterého znal dřív? V tomhle zaťatém náboženském fanatikovi se zdivočelým pohledem ho vůbec nepoznává! Jan ale mlčí nebo začne zase chrlit ty své výčitky a stížnosti na chování králových rádců. Až toho bude mít Václav dost!
„Měl bych nápad, Milosti, jak toho křiklouna konečně trochu zkrotit,“ přitočil se jednoho dne k Václavovi našeptavač Huler. Vždycky uměl vystihnout pravou chvíli, i teď se na něj Václav podíval se zájmem.
„O co jde?“ zeptal se zvědavě.
„Opat kladrubských cisterciáků je už starý, dohořívá jak svíčka. Mniši si brzy budou volit nového, Jenštejn jim ho ale musí potvrdit. Tak mne napadlo: co kdyby sis ty, králi, mezitím na papeži vymohl vznik nového arcibiskupství v Plzni? Potom by už Jenštejn do volby opata nemohl zasahovat.
A co by bylo ještě lepší – o církevní moc v Čechách by se rázem dělili dva kohouti. Rvát se budou mezi sebou a Jan na tebe přestane útočit. Beztak je do nebe volající, co si k tobě dovoluje…“
Václav se usmál: „To není špatné. Promyslím to.“
„Spěchej však, pane! Smrt nečeká!“
Smrt kladrubského opata Racka skutečně byla rychlejší než Václav. Ten trávil opět čas lovem v křivoklátských lesích, když si mniši zvolili nového představeného svého kláštera. A Jan z Jenštejna jeho volbu okamžitě stvrdil. Listinu o tom vypracoval jeho generální vikář Johánek z Pomuku.
Dlouho se zdálo, že tenhle synek pomuckého rychtáře a budoucí svatý má z pekla štěstí. Venkovský kluk vystudoval na pražském učení a záhy se stal v sídelním městě notářem. Jeho hvězda rychle stoupala a v Kristových letech byl už ve službách arcibiskupa Jana Očka z Vlašimi. Tehdy začal pronikat do tajů nejvyšší politiky. Kromě toho mu dobře vynášelo oltářnictví u sv. Víta a také svatohavelská farnost. Měl tak před sebou pohodlný a blahobytný život mnohoobročníka.
„Salve, salve, salve!“ mohl by až do poklidné smrti vyzpěvovat při pobožnostech.
Johánek se ale rozhodl, že chce ještě studovat, a po čtyřicítce se vypravil na právnickou fakultu do italské Padovy. Léta Páně 1387 s pomocí Boží studium dokončil a stal se doktorem dekretů. Odtud už po návratu do Prahy vedla přímá cesta na vyšehradskou kapitulu, kterou bude zastupovat i v soudních sporech. Za pouhé dva roky vystoupá ještě výš, bude jmenován generálním vikářem Jana z Jenštejna. Stane se tak fakticky jedním z nejmocnějších mužů v církevních kruzích v Čechách. To on má přece klíče k arcibiskupské kanceláři!
Právě to se mu ale ve sporech krále Václava s Jenštejnem nevyplatí. Nemůže-li král dosáhnout na arcibiskupa, kterého přece jen chrání vysoké církevní postavení, může si svou zlost vylít alespoň na jeho nejbližším spolupracovníku, Johánkovi z Pomuku. Pod záminkou uzavření smíru vyláká arcibiskupa z jeho sídla v Roudnici do Prahy, nechá ho však s celým jeho doprovodem zajmout. Jenštejnovi se sice podaří uprchnout, v rukou králových zbrojnošů ale uvízne Johánek. A spolu s ním i další Jenštejnův vikář Mikuláš Puchník nebo míšeňský probošt Václav Knobloch. Přimotá se k tomu ještě jeden laik, jakýsi Něpr z Roupova.
„Hybaj,“ strkají do nich nevrle královi zbrojnoši, když je spoutané vedou na hrad českých králů. Lidé na ulici se za skupinkou zajatých prelátů užasle otáčejí, pár zevlounů si na ně bude i ukazovat. Většinou ale všichni raději spěchají pryč. Bojí se, že by tu sami mohli ještě něco slíznout!
„Co tu očumuješ? Táhni!“ strkají do nich nervózní zbrojnoši. Sami totiž tuší, že z toho kouká pěkný malér.
Čtveřice arcibiskupových lidí bude nejprve vyšetřována přímo na hradě, pak ji ale převezou přes řeku a začnou mučit na staroměstské rychtě.
Prsty jim budou drtit v palečnici, pověsí je za svázané ruce do výše, až jim vykloubí ramena, natáhnou je i na skřipec. Johánka přitom budou pálit na bocích loučí!
„Tak už konečně mluv!“ křičí na něj.
Prý se k tomu v podzemí rychty propůjčil i král Václav. Sám prý popadl hořící louč a přiložil ji k Johánkově bledé kůži. Slyšel přitom, jak vikář úpí a sténá, než omdlel bolestí. A to vše jen proto, aby ti ubožáci konečně doznali, že arcibiskup Jenštejn chystá proti králi spiknutí. Nedoznají ničeho, o žádné spiknutí nešlo. Zato Johánek při mučení vydechne naposledy.
Překvapený kat se ho ještě pokusí přivést k životu pořádným vědrem studené vody, je to ale marné.
„Co teď s ním?“ radí se královi pacholci mezi sebou. A někdo dostane spásný nápad:
„Hodíme ho do řeky. Ať ho tam sežerou ryby…“
A tak se za tmy, v noci 20. března léta Páně 1393, objeví na kamenném mostě přes Vltavu skupinka mužů, kteří s sebou vláčejí těžký pytel. Dojdou s ním až téměř do poloviny mostu a bez dlouhých okolků ho shodí dolů v místech, kde je říční proud nejsilnější. Ani se nad ním nepomodlí. Jejich náklad žuchne do vody a v okamžiku zmizí pod hladinou.
Johánek vypluje až po téměř třech týdnech, kdy ho nedaleko mostu najdou rybáři. Jeho tělo předají mnichům cyriakům a ti už se postarají, aby byl pro začátek řádně pohřben v jejich klášteře. Jde přece o mučedníka svaté církve!
A Jan z Jenštejna má hned o důvod víc ke stížnosti na svého bývalého přítele, krále Václava. Tentokrát se s ní vypraví až do Říma, k papeži. Příliš tam ale neuspěje, i papež je totiž politický pragmatik a nechce si Václava popudit. Za svého vikáře Johánka, jehož smrt se tak zdá o to zbytečnější, se může zbožný Jenštejn leda pomodlit…


# # #


Čekala by, že se Lukáš jako odborný poradce k téhle nepomucenské vsuvce nějak vyjádří. Dost se s ní natrápila. On nad ní ale jen mávl rukou. „Tohle není moje parketa,“ utrousil. Zase někam spěchal.


© Milena Štráfeldová, 2017

ISBN 978-80-7407-356-4

Žádné komentáře:

Okomentovat