úterý 1. května 2018

Alena Volrábová: Václav Hollar (1607–1677) - Kresby




Dosud nikdy nebylo zpracováno veškeré kreslířské dílo slavného umělce Václava Hollara v takové úplnosti. Až nyní, kdy v Národní galerii v Praze vychází monografie Aleny Volrábové Václav Hollar (1607–1677) - Kresby. Hollar se proslavil zejména jako grafik, ale jeho krásné kresby nebyly příliš známé. Autorce se podařilo shromáždit více než 450 umělcových kreseb a ty nyní představuje v unikátní publikaci s jedinečným počtem uvedených reprodukcí.
„Když jsem v roce 2007 připravovala v Národní galerii výstavu Václava Hollara, zjistila jsem, že jeho grafikami se zabývá pěkná řádka knih, ale o kresbách toho vyšlo velmi málo,“ uvádí Alena Volrábová. „Rozhodla jsem se, že se to pokusím napravit, ale protože jsou Hollarovy kresby často v zahraničních sbírkách, požádala jsem si o grant – a vyšlo to.“ Projekt podpořila Grantová agentura České republiky, díky které bylo možné pečlivě prozkoumat všechny doposud známé Hollarovy kresby. Po šestileté důkladné práci tak vznikla tato obsáhlá publikace.
Kniha zachycuje Hollarův život světoběžníka, který jako dvacetiletý odešel z Prahy do Německa, ale pak se usadil v Anglii. Zde již Hollar trvale pobýval s výjimkou šestiletého období anglické občanské války, kdy dal přednost Antverpám. Úvodní stati pojednávají rovněž o sběratelském zájmu, kterému se jeho kresby těšily, a nechybí ani podrobný pohled na tvůrcovo kreslířské umění. Hollarovy kresby jsou – kromě kolekce 31 kreseb z Národní galerie v Praze – součástí sbírek mnoha zahraničních muzeí, zejména v Anglii a Německu, některé také v USA nebo v Kanadě. Několik se jich ukrývá v soukromých kolekcích a někdy bylo zapotřebí k jejich nalezení až detektivní práce. „Podařilo se mi vypátrat některé kresby, které jsou určitě Hollarovy, ale doposud byly pokládány za práce jiných umělců“, vysvětluje Alena Volrábová.
Dosud jediný kompletní přehled kreseb Václava Hollara vyšel v roce 1938 a pocházel z pera pražského rodáka Franze Sprinzelse. Od té doby se však mnohé změnilo: objevily se další Hollarovy kresby a zejména se natolik zlepšila technika knižní produkce, že umožňuje vidět skvělé práce velkého umělce v nesrovnatelně kvalitnějších reprodukcích. Některé z nich – zejména kresby z pozdního období – mohou svým velkorysým projevem překvapit i dobrého znalce Hollarova díla.
V knize je reprodukován mimořádný počet – 458 – Hollarových kreseb. Jsou řazeny za sebou v pořadí, v jakém pravděpodobně vznikaly. Tak lze například nahlédnout do umělcovy tvůrčí dílny a zjistit, jak postupoval od rychlých náčrtů po dokončení propracovaných kreseb, vykazujících autorův typický přitažlivý detailní rukopis a často i kolorovaných. Většinou se jedná o krajiny, pohledy na lokality, které umělec navštívil – samozřejmě včetně Prahy nebo například Kolína, Mohuče, Frankfurtu, Pasova, Londýna a jiných míst. Nalezneme zde také několik portrétů nebo půvabnou kresbu motýlů, dříve pokládanou za dílo jiného umělce. Na jednom z doposud neznámých portrétů z mladých let od jiného autora na nás sebevědomě hledí sám Václav Hollar, oděný do šviháckých šatů podle tehdejší módy.
Národní galerie má v plánu uspořádat výstavu věnovanou Hollarovým kresbám na podzim roku 2019. Bude zde představena tato krásná, ale méně známá poloha jeho umění, navíc s možností porovnat Hollarovy kresby s díly jeho předchůdců, současníků a následovníků.


Ukázka z textu:

Kolín
Hollarova další cesta vedla více na sever a směřovala do Kolína nad Rýnem, který pro něj posléze znamenal místo velkého osobního rozvoje a navíc setkání s jeho příštím osudem v osobě Thomase Howarda, hraběte z Arundelu. Kolín byl asi čtyřicetitisícové živé město, kde se ani za války nepřerušil obchodní a kulturní ruch. Konfesně byl Kolín katolický, nicméně neutrální a nábožensky relativně tolerantní, přestože zde působil arcibiskup Ferdinand von Wittelsbach z rodu jinak nesmiřitelných katolíků. Roku 1632 však ani zde nebyla situace jednoduchá kvůli aktuální hrozbě blížící se švédské armády. V únoru 1632 došlo k uzavření bran Kunibersturm a Bayerturm kvůli pracím na opevnění Kolína, započala jednání se Švédy, kteří postupovali na sever a potřebovali volný průchod dále do Nizozemí a obsadili pevnost Deutz. V této nejisté době Hollar pravděpodobně pobýval spíše v nedalekém Dürenu a pracoval na plánu města, který pak vydal v roce 1634. Z Dürenu a jeho okolí se zachovaly půvabné kresby, prodchnuté osobním zaujetím místem, datované do let 1632–1634 (kat. č. I.F/1–22)

Cesta do Nizozemí
Hollar se podíval také dále na sever Německa, což možná stihl cestou do Nizozemí, kterou podnikl také v roce 1634. Nizozemská umělecká centra měla pro Hollarovo výtvarné založení mnohem větší význam než Itálie, bylo tedy nasnadě, že měl zájem vidět je zblízka. Studoval tamní krajinu, lidi, které potkával, poznal a­ zaznamenával si díla jiných mistrů. Z­ této cesty se zachovala řada kreseb, kde Hollar rozvinul své krajinářské schopnosti. Nejspíše to bylo na­ podzim a­ schylovalo se k ­zimě: stromy v­ pohledech na­ Wageningen (kat. č. I.H/17) a­ Delfshaven (kat.č.­ I.H/19–21) jsou ještě olistěné, zatímco strom na ­náměstí v­ Amsterdamu (kat. č. I.H/26), kam logicky dorazil později, je holý.
Dříve se někdy uvádělo, že se zde pod vlivem holandských mistru prosvětlila jeho vzdušná perspektiva apod., ale tato cesta byla pro Hollara ještě významnější: v ­jeho tvorbě se zde formovaly budoucí hlavní tematické okruhy. Kresby, které zde vznikly, jsou většinou již velmi vyzrálé a­ náleží k ­Hollarovým vrcholným dílům. Jsou to například Pohledy na­ Wesel (kat.č. I.H/12–14), který navštívil po ­cestě, nebo Pohledy na­ Amsterdam od­ moře (kat.­č. ­I.H/22–25), náčrty městských částí a­ různých architektur. Ztvárnění „prázdné krajiny" ­s dunami v ­Pohledu na­ Muiderberg (kat.č.­ I.H/30–32) znamenalo již zárodek stylu, který rozvinul až ve svém pozdním období, kdy zachycoval město Tanger.
Hollar v ­Nizozemí poprvé viděl moře a ­nalezl pro svou tvorbu nové náměty – impozantní zámořské obchodní nebo i­ vojenské lodě. Jejich první kresby pocházejí právě odsud a­ od­ té doby se objevují v­ Hollarově díle po­ celé jeho tvůrčí období ať jako součást krajiny, nebo samostatně. Posléze, ještě v­ závěru svých raných německých let, vydal sérii malých Pohledu na­ moře s ­loděmi.

Zpátky v Kolíně
V ­roce 1633 Hollar nepochybně pobýval v­ Kolíně, jak čteme z ­jeho dedikace u ­kresby ženského aktu (kat. č. I.J/14), ale těžko říci, jestli tu již v ­té době byl usazený na­ delší čas. V každém případě se stala léta zde strávená jedním z­ Hollarových šťastných období: spolupracoval s ­dílnou syna a ­pokračovatele vydavatele svazku Civitates orbis terrarum Abrahama Hogenberga, k­ jejíž tradici musel přirozeně tíhnout. Během zaměstnání u­Hogenberga se Hollarův tvůrčí talent rozvinul v ­celé své šíři: vydal řadu leptu podle svých původních předloh; kresby z ­kolínského období náleží k ­jeho nejlepším, ať to jsou pohledy na ­Kolín, okolní krajinu, nebo například krásný portrét sedící dívky (kat. č. I.J/13). Začal si více všímat lidí kolem sebe a ­kreslil si je (kat. č. I.J/15–28). Během let Hollar vyjížděl po­ okolí, mapoval si povodí Rýna výletem do­ Bonnu (kat. č. I.J/9–10).
Cestování po­ Německu nebylo v­ té době zrovna bezpečné a ­vůbec ne pohodlné. Válečné dění bylo všudypřítomné, krajem se potulovaly různé tlupy, kterým bylo lépe se vyhnout. Hollarovy krajiny o ­tom všem však mlčí.
Když Hollar v­ roce 1635 vydal u­ Hogenberga v­ Kolíně série leptu založených na ­privátních zážitcích z­ těchto cest – zmíněné Amoenissimae aliquot locorum ... effigies a ­sérii portrétů Reisbüchlein­ –, jako by bilancoval jednu kapitolu svého života. V ­tom roce se ještě věnoval velkým panorámatům, vytvořil Velký pohled na ­Kolín a­ mapu Kolína, panoráma Kolína a ­jiné (kat.č. ­I.J/12), nicméně na­ něj cekal jeho velký životní zlom.
Rok 1636 byl bohatý na­ různé zvláštní přírodní anomálie a­ Hollar jednu z­ nich zachytil (kat.č. I.J/11). Zobrazuje nezvyklý optický úkaz nad střechou kolínské radnice, který mohl vypadat jako tlama chystající se střechu pozřít. Šlo bezpochyby to tzv. halový jev, ale tehdejší lidé takové věci vnímali jako osudová znamení a­ pravda je, že v­ Hollarově životě se odehrála zásadní změna.


Ukázky Hollarových kreseb:



Václav Hollar: Richmond Palace, Surrey, kolem 1638. 
"V roce 1703 byl palác bohužel zbořen, avšak díky Hollarovým kresbám se alespoň zachovala jeho podoba."



Václav Hollar a následovník: Katedrála sv. Pavla v Londýně od severu, kolem 1656.
"...jde o krásný příklad Hollarovy architektonické kresby, ve které umělec opět prokázal své pochopení pro strukturu budovy. ... 
Autorství celku mírně relativizuje přidaný pruh papíru vpravo, na kterém se kresba zdá být přinejmenším dokončena jinou rukou."

Václav Hollar: Pohled na mys Spartel,1669 
"S minimálními prostředky Hollar v této kresbě vystihl podobu a atmosféru - napětí - krajiny. ... 
Hvězda nad vrchem - jejíž role je nejasná - působí jako jakési zvlídnění jinak pustě působící scenerie. Prázdnota podtržená delikátním rukopise a jemnou barevností prostředkuje poezii tohoto výjevu."

Václav Hollar: Pohled na York Castle u Tangeru, 1669



Žádné komentáře:

Okomentovat