čtvrtek 14. prosince 2017

Radim Kopáč, Josef Schwarz: Praha erotická



Publikace představuje slovem a obrazem sto vybraných míst hlavního města v souvislosti s erotickým, obecněji sexuálním životem Pražanů zejména ve 20. století. Prochází jednotlivé městské čtvrti s důrazem na architektonické prvky a sochy ve veřejném prostoru, na lokality, kde žili nebo provozovali svoji živnost vydavatelé a autoři erotické literatury, ale i malíři, fotografové, filmaři, herci a zpěváci, případně různí popularizátoři, osvětáři a sběratelé, u nichž se objevovaly erotické motivy, a na instituce nejrůznějším způsobem spojené s tematikou lidské sexuality.
Ostatně o tom, co se vše může skrývat pod pojmem „erotika“ píší autoři v úvodu: „Erotika v názvu pokrývá tentokrát podstatně větší území než běžná slovníková definice. Zastřešuje širokou škálu odstínů a poloh, od galantního náznaku po explicitní pornografičnost. Samozřejmě s tím vědomím, že žádný objekt není galantní ani pornografický sám o sobě – takovým se stává teprve v individuálním pohledu toho, kdo se dívá, toho, kdo čte.
Čtenář, respektive divák má v průvodci na výběr z maximálně širokého a různorodého materiálu. Osoby, místa, události. Sto jednotek. Známé i neznámé. Spjaté s literaturou, malířstvím, fotografií, filmem, hudbou, architekturou, ale i s obecnějšími kulturními nebo společenskými fenomény. Časovým rámcem je devatenácté a dvacáté století. Výběr podle gusta. Jiný by vybral jinak.“
Publikace přináší vedle úvodu a průvodních textů k jednotlivým zastavením četné ukázky z krásné i odborné literatury a bohatý ilustrační materiál.
Vydává nakladatelství Academia v edici Průvodce.


Ukázka z knihy:

Vystoupení Anity Berberové
Václavské náměstí 5, Praha 1 
V roce 1913 byl v suterénu hotelu Passage (od roku 1924 Ambassador) na Václavském náměstí 5 otevřen zábavní podnik Alhambra. Hotel byl postaven v letech 1912–1913 (přední budova) a 1918–1919 (zadní budova) podle architektonického návrhu Richarda Klenky a Františka Weyra. Za první republiky patřila Alhambra mezi nejluxusnější podniky svého druhu. Pravděpodobně kolem poloviny dvacátých let tu vystoupila se svým pořadem německá hvězda Anita Berberová (1899–1928).
Za svůj krátký život vystřídala Berberová role filmové herečky, tanečnice i spisovatelky. Byla jasným sexuálním symbolem, dokonalou reprezentantkou uvolněných, dekadentních nálad Výmarské republiky: postavou z hororových filmů německého expresionismu, ženou-vampem i androgynem, pastí na příslušníky mužského i ženského pohlaví. Útlá, extrémně pružná, se zuby upíra a jedovatýma očima. Narodila se v Lipsku do rodiny hudebníka a herečky. V šestnácti se přestěhovala do Berlína. Od devatenácti byla u filmu; zahrála si mimo jiné ve slavném snímku Fritze Langa Doktor Mabuse, dobrodruh (1922). Ve dvaceti tančila prvně na pódiu nahá. Rty si malovala do tvaru černého srdce. V šestadvaceti ji s rudým přelivem portrétoval Otto Dix.
Skandální nebyly jenom její pódiové performance, do kterých zařazovala explicitně erotické prvky (jak konstatuje policejní zpráva z roku 1926: „Intimní partie jsou stuhou zakryty tak nedokonale, že mezi stehny vylézají napravo i nalevo jasně viditelné vyholené stydké pysky. Zadek je obnažen“),85 ale i sebedestruktivní život vedený mimo pódium. Berberová holdovala alkoholu, zneužívala kontinuálně kokain i opiáty. Když zemřela, rozloučit se s ní přišli na hřbitov v Neuköllnu „prominentní režiséři, děvky z Friedrichstraße, prostituti a transvestité z Eldoráda i počestní muži v cylindrech“.86
František Halas jí věnoval ve svém raném období báseň „Cirkus“:

„ANITA BERBER v kruhu rodiny
nahá tanečnice
berberským lvům taneční hodiny
Daniel – kouzelnice

Z Sing Singů trestanci uprchlí
ukrutné oči tygrů zelené
Ježíše Krista v beránku roztrhli
meeé – meeé – meeé.“87

„Nahá tanečnice“ byla u českého publika v oblibě i po své předčasné smrti, jak svědčí dvojice titulů, vydaných v Praze v roce 1930: překlad biografi ckého románu Lea Lanii Anita Berberová tančí se smrtí (německý originál Der Tanz ins Dunkel je z roku 1929) a původní studie Joea Jenčíka Anita Berberová.


85 Aleš Bříza: Pád Německého císařství a některé aspekty sociálně-kulturního vývoje Výmarské republiky na stránkách vybrané memoárové literatury (Příspěvek ke studiu německých dějin první poloviny 20. století), rigorózní práce, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav světových dějin, Seminář nejnovějších dějin, Praha 2006, s. 129.
86 Tamtéž, s. 129–130.
87 František Halas: Krásné neštěstí, Československý spisovatel, Praha 1968, s. 362.


Anita Berberová výjimečně v šatech, 1918
(foto Waldemar Titzenthaler)




© Radim Kopáč, Josef Schwarz, 2017
ISBN 978-80-200-2709-2

Žádné komentáře:

Okomentovat