středa 27. února 2019

Tony Judt: Zapomenuté 20. století




Nakladatelství Prostor českého čtenáře postupně seznamuje s celým dílem britského britského historika a esejisty Tonyho Judta (1948–2010).  Po knihách Intelektuál ve 20. století (rozhovor s Timothy Snyderem), Poválečná Evropa, Penzion vzpomínek a Falešné ideje, cizí krev vydává v českém překladu svazek, jenž dosavadní Judtovy tituly nejen doplňuje, ale jejich poznání rovněž prohlubuje.
„Eseje v této knize byly napsány v průběhu dvanácti roků, mezi lety 1994 a 2006,“ píše autor v úvodu knihy, která shromáždila jeho texty rozeseté po rozličných časopisech. A dodává: „Pokrývají docela rozsáhlé tematické pole – od francouzských marxistů k americké zahraniční politice, od ekonomiky globalizace ke vzpomínkám na zlo – a zeměpisně sahají od Belgie k Izraeli. Dvě otázky v nich však jsou dominantní. První je role myšlenek a odpovědnost intelektuálů: nejranější zde přetištěná esej se zabývá Albertem Camusem, nejnovější se věnuje Leszku Kołakowskému. Druhou ústřední otázkou je postavení nedávné historie ve věku zapomínání: jinak řečeno potíže spojené s tím, když se dnes snažíme porozumět právě uplynulému bouřlivému století a poučit se z něj.“
Autor čtenáře ohromí šíří záběru, ale i tím, že jeho eseje jsou nesmírně osvěžujícím čtením. Nejenže nabízejí setkání s výjimečně vzdělaným člověkem, ale navíc Tony Judt v těchto textech nepoužívá žádné „předvařené“ závěry, všechno prověřuje vlastním kritickým pohledem. Nebojí se riskovat a každé jeho slovo má svou váhu.
Zahlédneme to již v úvodu knihy, kde na adresu 20. století podotýká, že je „na nejlepší cestě k tomu, aby se z něj stal paměťový palác sloužící k uchování mravních ponaučení: pedagogicky upotřebitelný kabinet historických hrůz se zastávkami nesoucími názvy jako ,Mnichov‘ nebo ,Pearl Harbor‘, ,Osvětim‘ nebo ,Gulag‘, ,Arménie‘, ,Bosna‘ nebo ,Rwanda‘ – a zastávkou ,11. září‘ jako jakousi dodatečnou codou, krvavým postskriptem pro ty, kdo by lekce 20. století chtěli zapomenout nebo se jim nikdy pořádně nenaučili”.
To však Tony Judt vidí jako problematické poselství: „…že tamto všechno je nyní za námi, že význam minulosti je zřejmý a že nyní můžeme – nezatíženi starými omyly – pokročit do odlišné a lepší éry. Jakkoliv chvályhodné však mohou být jejich motivace, takové oficiální připomínky nezlepšují naše porozumění minulosti ani naše povědomí o ní. Slouží jako náhražka, jako substitut. Namísto toho, abychom děti učili o nedávných dějinách, provádíme je muzei a památníky.“
Z anglického originálu Reappraisals. Reflections on the forgotten twentieth century, vydaného nakladatelstvím William Heinemann v Londýně v roce 2008, přeložil Jan Petříček.


Ukázka z eseje Zahradní trpaslík: Tony Blair a britské „dědictví“:
Ve Velké Británii se nachází sto dvacet parních železničních tratí a muzeí parní železnice; jenom v Anglii jich je jedenadevadesát. Většina parních vlaků nikam nejezdí, a i pokud ano, daří se jim s okouzlující bezstarostností splétat realitu s fantazií (v létě můžete na trati Keighley–Haworth s lokomotivou Tomáš vyjet na návštěvu muzea sester Brontëových ve West Riding of Yorkshire). Každý rok je navštíví statisíce osob. Reprezentují snovou tvář britských železnic, jiný svět: ztracený, ale autentický.
Skutečný, existující britský železniční systém zatím (jak nedávno škodolibě upozornil deník Le Monde) není nic jiného než každodenní noční můra. Británie, a Anglie zvlášť, je malá, přelidněná země. Vlaky mají zásadní význam a jsou široce využívané. Zřídka však železnice byly zdrojem zisků – to leda pro úplně první investory, a někdy ani pro ně; s příchodem komerční a soukromé silniční dopravy se většina starých železničních společností zadlužila. Roku 1948 byly tyto společnosti zestátněny a staly se z nich British Railways (později British Rail). Víceméně totéž se dělo po celé Evropě.
Zatímco však státní železnice kontinentální Evropy jsou od té doby předmětem starostlivé pozornosti vlád a rozsáhlých dlouhodobých investic, v Británii levice i pravice k zestátnění přistupovaly tak, jako by tím byla celá záležitost vyřízená. Už dlouho před Thatcherovou britské vlády a státní úředníci vlaky vnímali jako otravnou rozpočtovou položku, kterou se při každé příležitosti snažili redukovat. Rušily se trasy, minimalizovaly investice a jízdné se zdražovalo na nejvyšší úroveň, jakou trh snesl. V důsledku toho se Britské dráhy v roce 1996, posledním roce své existence, mohly pochlubit nejnižšími veřejnými dotacemi ze všech evropských železnic. Toho roku Francouzi do železnic plánovali investovat 21 liber na jednoho obyvatele; Italové 33; Britové jenom 9.
Přesto se tehdejší konzervativní vláda rozhodla, že železnice zprivatizuje. K tomu ji zčásti podnítila vidina rychlého zisku z prodeje veřejného majetku do soukromého vlastnictví; hlavním motivem však bylo to, že veřejnost musela vidět, jak premiér John Major něco privatizuje – Margaret Thatcherová už předtím rozprodala prakticky všechno ostatní a privatizace byla jediným programem Konzervativní strany. Celý integrovaný systém byl rozprodán po kouscích: vlakové trasy provozovatelům železniční dopravy; vozové parky dalším společnostem; a koleje a nádraží nové firmě jménem Railtrack.
Výsledkem byla předvídatelná řada nešťastných příhod. Teoreticky mělo dojít k tomu, že si jednotliví dopravci budou konkurovat na zavedených trasách, díky čemuž poroste efektivita a budou klesat ceny.
Jenže vlaky nejsou autobusy.353 Vlaková trasa je stejně jako jízdní řád přirozený monopol. Vláda soukromým dopravcům v praxi udělila kontrolu nad trhem, kde zákazníci nemají na výběr. Logika trhu byla zatím neméně pomýleně aplikována i na údržbu. Railtrack byl zbaven všech povinností týkajících se oprav a údržby (a tisíce zkušených techniků přišly o práci354). Ty byly delegovány na externí soukromé firmy, které zase opravami a inspekcemi pověřovaly nekvalifikované pracovní síly.
Každý měl zájem na škrtání výdajů a odkládání prací, z nichž nekoukal výdělek nebo které byly náročné na pracovní sílu. Railtrack vynakládal peníze na zvelebování nádraží – tedy na viditelné změny – a zanedbával výměnu kolejí. Společnost byla smluvně zavázána vynahrazovat dopravcům ztráty, pokud práce na trati zpozdila jejich vlaky, takže inspektory nabádala, ať nedělají potíže a nepodnikají „nenutné“ opravy. Provozovatelé vlaků zase přepisovali jízdní řády tak, aby nemuseli platit penále za jejich nedodržení. Za několik let bylo zjevné, že soukromý trh vůbec nesnížil neefektivitu železnic, nýbrž je učinil horšími než kdy předtím.
A také nebezpečnějšími. V říjnu 2000 opotřebovaná kolejnice způsobila vykolejení rychlíku poblíž stanice Hartfield severně od Londýna. Čtyři pasažéři zemřeli. Následné vyšetřování odhalilo trestuhodnou nedbalost a chyby v řízení a vedlo k přiznání společnosti Railtrack, že většina státní železniční sítě má nebezpečně blízko ke kolapsu.355 V souladu s tím akcie Railtracku poklesly ze skoro 18 liber na 3,50. Neexistoval tedy soukromý kapitál k nápravě škod, natož k investicím do zlepšení. Následkem toho vláda opět musela slíbit, že do železnic nalije masivní investice, přestože se této zodpovědnosti teoreticky vzato jenom o pět let dříve zbavila.356 Mezitím mnoho vlaků stále jezdí sníženou rychlostí, aby se předešlo dalším nehodám. Britská železniční doprava prochází nekonečným očistcem – a světlo na konci tunelu je v nedohlednu.
Když byli v opozici, labouristé na zpackanou privatizaci železnic útočili. Právem Majorův zákon o železnicích z roku 1993 považovali za nesmysl, který nemohl fungovat, a za určitou formu tunelování: vláda veřejnou službu rozporcovala na zpeněžitelné kousky a rozprodala je s rychlým ziskem, aniž by brala v úvahu, jaké lidské i ekonomické škody její experiment přinese. Od té doby, co Blair nastoupil do úřadu, má však k této věci pozoruhodně málo co říci. Pod vlivem ministerstva financí (a jisté části oněch úředníků, kteří privatizaci železnice měli na starost) se dokonce úspěšně zasazoval o to, aby se podobný systém použil i při rozprodeji londýnského metra.
Britské privatizované železnice jsou krutý žert. Cestující za jízdenky platí nejvíce v Evropě, ačkoliv britské vlaky patří k těm nejhorším (a jak se ukazuje, nejnebezpečnějším) v západním světě – a nyní jako daňoví poplatníci železnice subvencují skoro stejně vysokými částkami jako v době, kdy je vlastnil stát. To vše by se Britům snášelo snáz, kdyby nevěděli, jak se věci vyvíjejí v kontinentální Evropě. Z Paříže do Marseille se dnes vlakem svezete velmi pohodlně jen za něco přes tři hodiny. V Británii stejně dlouhá cesta (z Londýna řekněme do Pitlorchy ve Skotsku) potrvá alespoň dvakrát déle a bude stát dvakrát více. Od té doby, co byly roku 1981 uvedeny do provozu, vykolejily úžasné francouzské vlaky TGV pouze čtyřikrát; v Británii jenom v roce 1999 zemřelo na železnici třicet tři osob.
Železnice jsou veřejná služba. Proto do nich Francouzi tolik investují (stejně jako Němci, Italové a Španělé). Obří dotace, které systému vlakové dopravy vyplácejí, chápou jako investici do ekonomiky celého státu, místních ekonomik, životního prostředí, zdraví, turismu a sociální mobility. V očích některých anglických pozorovatelů a také několika francouzských kritiků tyto dotace znamenají neodpustitelně velké ztráty – ztráty obtížně kvantifikovatelné, protože jsou zahrabány ve státních účtech, přesto představující výraznou zátěž státního rozpočtu. Většina Francouzů však tento pohled nesdílí: dráhy pro ně nejsou byznys, ale služba, kterou stát občanům poskytuje na náklady všech. Konkrétní vlaky, tratě nebo zařízení nemusí být výdělečné, ale ztrátu kompenzují a vyvažují nepřímé zisky. Přistupujeme-li k železnicím jako k firmě, již dokážou nejlépe řídit podnikatelé, jejichž akcionáři očekávají návratnost svých investic, pak se míjíme se samotnou jejich podstatou.

Poznámky v textu:
353/ Ne že by u autobusů „trh“ fungoval. V Londýně a jiných velkých městech privatizované autobusy kopírují své trasy na hlavních silnicích, kde soutěží o snadné zisky. Nikdo však nestojí o nevýdělečné venkovské linky, z nichž byly mnohé zrušeny. Zde vidíme předzvěst pravděpodobné budoucnosti britských poštovních služeb, dalšího státního sektoru, do kterého mají být vpuštěny síly konkurence, efektivity a zisku.
354/ Jeden ze způsobů, jimiž privatizované železniční sítě plánovaly vydělat, bylo snížení nákladů na pracovní sílu. V roce 1992 na železnici pracovalo 159 000 mužů a žen; o pět let později už jenom 92 000. Jak se dalo očekávat, propouštění se neúměrně často týkalo techniků a údržbářů.
355/ Pronikavý text o hartfieldské katastrofě a jejím významu napsal Ian Jack: The Crash that Stopped Britain. V této vynikající knize Jack ukazuje, jak labouristická i konzervativní vláda a příslušné soukromé společnosti selhaly v plnění svých povinností; z těchto selhání však nemuseli vyvodit odpovědnost prakticky žádní vysocí funkcionáři. Někteří následně získali lepší a lépe placená místa.
356/ V červnu 2000 Blairův ministr dopravy s velkou pompou vyhlásil desetiletý program nových investic do dopravy o hodnotě 60 miliard liber. Šlo o typický blairovský slib: malým písmem bylo vysvětleno, že 34 miliard se očekává od soukromých investorů a 10 miliard představuje uspíšení investic, k nimž se vláda zavázala už dřív. Zbývá tak jen 16 miliard pro dobu deseti let – což není výrazné zlepšení oproti nízké úrovni veřejných investic, která celou krizi vlastně způsobila.

REAPPRAISALS
Copyright © Tony Judt, 2008
All rights reserved
Czech edition © PROSTOR, 2019
Translation © Jan Petříček, 2019
ISBN 978-80-7260-405-0

Tony Judt


Žádné komentáře:

Okomentovat