pondělí 12. prosince 2016

Vladimír Macura: Ten, který bude

Spisy Vladimíra Macury, které vydává nakladatelství Academia, pokračují svazkem, jenž představuje autorovu pozoruhodnou románovou tetralogii, tematicky zasazenou do 19. století. 
Každý z románů je stylizován jako parafráze jednoho z oblíbených dobových žánrů: novely, živých obrazů, elegie a grotesky. První dva z nich vznikly již v druhé polovině osmdesátých let 20. století, kdy navzdory historické látce vyjadřovaly také autorovu generační zkušenost.
Informátor uvádí čtenáře do prostřední jazykově a kulturně se vymezující vlastenecké společnosti a zkoumá i míru její loajality vůči habsburské monarchii. Komandant očima studentského vůdce J. V. Friče vykresluje paradoxy revolučního roku 1848. Tématem autorova nejosobitějšího a nejosobnějšího románu Guvernantka je život a umírání básníka a vědce F. L. Čelakovského a především jeho druhé manželky, spisovatelky A. Rajské. Roku 1997 za něj Macura získal Státní cenu za literaturu. Vydání části Medikus v roce 1999 se již nedožil. Pohrál si v ní s fiktivním pokusem obnovit České království, o něž se měl za prusko-rakouské války pokusit osobní lékař bývalého císaře Ferdinanda Dobrotivého.
Macurovy historické romány vyrůstají z hluboké znalosti historických pramenů, nejsou však jen doplňkem autorova odborného náhledu na českou obrozeneckou společnost, ale svébytnou uměleckou výpovědí. Románové postavy a jejich činy mají povětšinou své doložitelné historické předobrazy, v rámci autorovy hry s možným a nemožným však přerůstají v živoucí hrdiny. Macurovy návraty do historie je navíc možné číst také jako klíčové texty: na jejich stránkách se mezi českými obrozenci mihnou i autorovi současníci; vnímavý čtenář si pak uvědomí jejich silnou autobiografickou inspiraci


Ukázka z knihy:

PROLOG
Bývalý císař každého dne dopoledne vyjížděl z Hradu. Vlastně byl vyvezen. Patřilo to ke každodennímu obřadu, pokud počasí dovolovalo. Bývalého císaře oblékli a odvedli do bývalého císařského kočáru. Lékař ho nepouštěl ani na krok. Lékař jako by mu byl přítelem. Nejvěrnějším přítelem. Bývalý císař seděl ve směru jízdy, lékař naproti. Kočár se rozejel dolů Ostruhovou ulicí, chrám nechal po pravé straně a vynořil se na náměstí. Z výšky pohlédl bývalému císaři do tváře kamenným pohledem maršál Radecký, vítěz od Custozzy. Maršál držel v levé ruce prapor. Prapor byl kamenný a nevlál. Byl to vítězný prapor. A generál byl vítěz. Už také bývalý. Byl ještě víc bývalý než císař Ferdinand. Protože byl mrtvý. Kámen předstíral, že je maršál živý, ale tím naopak stvrzoval, že je po smrti, v pravém slova smyslu bývalý. Jiným se pomníky nestavějí. Přesto se bývalý maršál díval svému někdejšímu císaři do tváře s lehkou převahou. Protože zvítězil, zatímco Ferdinand prohrál. Ne, nebyl poražen. Prohrál.
Ferdinand snesl ten pohled. Bývalému císaři Ferdinandovi to bylo jedno. Nepoznával svého generála. Nezajímal se o něho. Sochy mu byly lhostejné. Na sochách mu vadilo, že se nehýbají. A přitom by stačilo málo. Aby ty kamenné figuríny vojáčků, které nesou maršála na vypouklém štítu, vykročily. Aby vykřikly. Aby se jim pohnuly nařasené pláště. Aby se ve větru zavlnil kamenný vítězný praporec. To by pak bylo něco jiného. Vydechl by nadšením. Zatleskal by ručkama. Už se chvěly. Už zábly. To jak nasákly zimou z těch hradních zdí.
Co se nepohybovalo, bývalý císař neviděl. Jeho pohled utkvíval většinou píď, dvě pídě od lékařovy tváře, díval se skrz stěnu kočáru kamsi dál, do jiného času. Skoro dvacet let zpátky, do minulosti. Jako by jedině minulost byla plná pohybu. Tu a tam přece jen jakýsi prudký kmit přivábil jeho pohled k oknu. To když některý z měšťanů, kteří si povšimli zlaceného vozu, prudčeji strhl klobouk z hlavy a uctivě strnul. Když některá z dam udělala divočejší pukrle. Ale sotva se za sklem objevily nehybné kamenné postavičky světců na mostě, opět posunul hlavu a zase němě zíral před sebe.
Kočár jel zvolna Františkovým nábřežím. Ovšem ani pomník císaře Františka Ferdinandovu pozornost nepřilákal. Teprve u Řetězového mostu, na samém kraji Nových alejí, císař ožil. O tři čtyři vteřiny dříve, než kočár zastavil. Už byl naučený. Už byl tak seřízen. Lékař vystoupil z vozu a pomohl excísaři sejít. To už se na chodnících shromažďovali lidé. Strkali se, aby lépe viděli. Oči jim zářily. Třeba se někdo i osmělil a vykřikl: – Sláva. A ohlédl se nenápadně. Češi milovali svého excísaře. Češi ho milovali, protože ho sesadila Vídeň. Pár let zpátky, když byla ta rebelie. Milovali svého excísaře, jako svou exrebelii. Češi vždycky milují svou exrebelii.
Bývalý císař vykročil. Lékař kráčel o čtyři kroky za ním. Vzadu jel kočár. Na kozlíku kočí a komorník. Krásní ve své livreji, krásnější než bývalý císař. O mnoho krásnější v té své přítomné livreji. Měšťané zdravili bývalého císaře. Zdravili a šilhali k jihovýchodu, co na to Vídeň. Vídeň na to nic. Vídeň měla dost svých starostí. Císař František Josef se právě radil se státním ministrem Schmerlingem a mnohem víc ho trápily Uhry. Dal přece toho starého dobrého Nádla Čechům na hraní, tak ať si hrají.
Ferdinand, seschlý jako křížalka (po každé jízdě jako by byl ještě scvrklejší), si vykračoval trhavými pohyby středem ulice. Odpovídal na pozdrav křečovitou úklonou, co krok nadzdvihl zlehka svůj excísařský klobouček. Líbili se mu ti paňácové, jak hezky zdraví. Na jeho tváři se rozprostřel nepřítomný úsměv. Na jejich tvářích se rozprostřel stejně nepřítomný úsměv. Češi i jejich císař byli v té chvíli společně v téže minulosti.
Zdravili se navzájem.
– Hoch!
– Sláva!
U Můstku císař Ferdinand opět nasedl do vozu a lékař s ním. Kočí švihl bičem. Procházka skončila. Bývalý císařský vůz s kováním a erby teď rachotil k Pulverturmu neboli Prašné bráně neboli k Černé brance. Byl bílý den a holky nočňátka ještě nebyly v práci. Nemohly pozdravit svého bývalého vladaře, který je na své obvyklé dopolední projížďce. Líbily by se mu bezpochyby. Jsou tolik pohyblivé, když na to přijde. Jedna z nich ovšem už dávno ne. Jedna už ne. Tak jako tak tu nejsou všichni. Z bývalých poddaných bývalého panovníka. Někoho už kryje hlína, jiný je ve Vídni za ministra, jiný emigroval, protože má nepokojnou duši. My ostatní jsme zde. My ano, říkal si v duchu lékař.
Přes oběd a odpoledne měl lékař obvykle volno. Po ten čas byl císař v péči služebnictva a Marie Anny. Pokud ovšem nedostal záchvat. Až odpoledne se oba zase scházeli v herně. Lékař tomu sálu tak říkal. Císaře přiváděl komorník. Už ve dveřích Ferdinand tleskal ručkama.Hlavička kebulička na titěrném tělíčku se třásla nedočkavostí, oči mu ujížděly do stran. Komorník usadil excísaře do křesla.
Pak bývalý císař ukázal prstem na některou z figur, které tu stály kolem stěny. Samozřejmě že to nebyly sochy. Noch einmal: sochy bývalý císař nemiloval. Císař miloval mechanické loutky. Protože v nich byl život. Pohyb.
Lékař pak přistoupil k automatu a uvedl ho do pohybu. Člověk s praporem je zasažen střelou a padá. Kopie zakoupena od pánů Tietse a Fréchona. Běžící mladík, automat pana Droze. Tančící dívka. Tesknící Pierot. Atd. A kdyby to všechno snad omrzelo, jsou tu v koutě i francouzské marionety. S nimi se dá zahrát celá pimprlová komedie. V koutě, diskrétně stranou, čekají hudebníci, už za dveřmi naladili a teď mohou rovnou spustit. Trochu to podbarvit melodií...

V hudbě život Čechů.

Žádné komentáře:

Okomentovat