čtvrtek 1. prosince 2016

Design v českých zemích 1900-2000



Bohatě ilustrovaná publikace představuje dějiny designu v českých zemích prizmatem institucí, jež jeho vývoj ovlivňovaly (školy, spolky, výrobní podniky a družstva ad.), přičemž design chápe v širokém záběru designu interiéru, užitkových předmětů, průmyslového a grafického designu, módy a textilního designu, užité fotografie a designu nových hmot 20. a 21. století. Ve dvaceti kapitolách jsou zde instituce kontextuálně vztaženy ke stylovému vývoji designu souběžně s periodizací dějin výtvarného umění. Dílo představuje vůbec první systematické zhodnocení dějin moderního designu v českých zemích s takovýmto zřetelem a zároveň první komplexní uchopení dějin designu v jeho multidisciplinaritě. Rukopis publikace vznikl jako výsledek výzkumného grantu Uměleckoprůmyslového musea v Praze, které zapojilo do svého autorského týmu také externí spolupracovníky z dalších muzejních institucí a vysokých škol. Editory publikace jsou Iva Knobloch a Radim Vondráček.
Vydávají nakladatelství Academia a Uměleckoprůmyslové museum v Praze.




Ukázka z kapitoly 
Organický design a existenciální tendence 30. let (autor Radim Vondráček):

FYSIOPLASTIKA A PSYCHOPLASTIKA
Pociťovaná rozdílnost světa života a světa vědy a techniky nemusela nutně znamenat radikální rozchod s funkcionalistickou doktrínou, ale vedla k jejímu přehodnocení a dalšímu rozvíjení.
Vědomí podstatné odlišnosti stroje a člověka vedlo zároveň (paradoxně) k jejich jistému sbližování. V souvislosti s revizí teorie a praxe konstruktivismu se pozornost obracela k otázkám po povaze „funkcionality“ a k promýšlení organických, přírodou inspirovaných principů v genezi a fungování funkčních staveb či strojů.
Inspirace biologickými teoriemi se tak dostávala na půdu funkcionalismu. Dnes již klasickou reflexí těchto otázek se stal text Karla Honzíka z počátku roku 1938, věnovaný „fysioplastické tvorbě“ v architektuře. Honzík se zde zabývá vztahem funkce a formy a rozlišuje fysioplastiku, tedy takovou tvorbu tvaru, která je rezultátem účelu a z něj vyplývajících fyzikálních součinitelů, a psychoplastiku, která není primárně dána účelem, ale psychickými faktory (vkus, přání, vzpomínky apod.). Architektura či nástroje mají podle Honzíka v prvé řadě sloužit účelům, kvůli kterým vznikají: „Tvar domu či židle vyplyne z jejich služebních funkcí. Při koncepci či výrobě těchto předmětů nabudou tyto služební funkce povahy funkcí utvářecích…“ Zároveň však autor dochází k přesvědčení, že čistá fysioplastika, vylučující psychické faktory při vzniku a fungování díla, vlastně neexistuje. Funkcionalistická teze, že forma je rezultátem účelu, zde zůstává v platnosti, ale „nesmí sváděti k tomu (jak se často děje), že tento proces je automatický“.
Výtky na adresu funkcionalistické architektury, zvláště na její nevzhlednost a bezvýraznost, jsou Honzíkovi podnětem k hlubšímu promýšlení emotivního účinu architektury či předmětů. Hlavním zdrojem estetického uspokojení jsou však pro něj kvality fysioplastiky – její obrysová a výkonná ukončenost, proporcionalita a „úkonnost“, tedy naznačení úkonu pro uživatele. Honzík se tedy nijak nerozchází s funkcionalismem. Avšak hledá-li příklady dokonalé fysioplastické formy, nachází je nyní v přírodě – na tělech rostlin a živočichů dokládá dokonalost tvaru, harmonizaci částí či fyziognomické naznačení možné funkce. Biologický model se v Honzíkově úvaze uplatňuje v několika rovinách. Funkcionalita nyní více než dříve zohledňuje oblast psychickou, a to jak při vzniku díla (pociťované potřeby), tak při jeho užívání (emotivní účin). Forma není jednoznačným mechanickým rezultátem funkce, stejně jako chování živých systémů není rezultátem prostředí. Ještě výraznější analogie s organickým světem se týkají samotného vzniku fysioplastické formy. Její utváření je přirovnáváno k přírodnímu procesu a její krása je „krásou volného růstu za rovnováhou“. V tomto duchu je pak možné i porozumět citátu, který Karel Honzík zvolil do úvodu své úvahy: „Příroda, která stvořila zedníka, tvoří dům.“ (R. W. Emerson) Obdobný biologizující přístup se objevuje i u dalších teoretiků architektury a designu, včetně Karla Teigeho, u něhož již v polovině dvacátých let najdeme úvahy o nutném návratu k přírodě a potřebě „biomechanické civilizace“. Paradigma organického růstu, tedy ústrojného vývinu tvaru, je zde podobně jako později u Honzíka přenášeno do oblasti lidské tvorby. Jak Teige roku 1926 uvádí: „Funkcionalisté soudí, že dokonalý dům by byl ten, který by vyrůstal organicky jako rostlina.“
Designérské poučení biomechanikou ve třicátých letech přitom neznamenalo nutně návrat k tvarové nápodobě přírody. Pojem organického designu označoval v dobovém pojetí především vnitřní logiku tvaru, jeho ústrojný charakter. Tomu odpovídalo i zadání newyorské soutěže z roku 1940: „Design může být nazýván organickým, pokud se vyznačuje harmonickou organizací částí uvnitř celku, v souladu se strukturou, materiálem a funkcí.“

ORGANICKÉ TVARY V PRŮMYSLOVÉM DESIGNU
Zmíněné principy, s příznačnou tendencí k oblým tvarům, známým z dobového výtvarného umění, se nezávisle na úvahách teoretiků začaly od třicátých let prosazovat v návrhářství technických výrobků. To platí zejména o nových celokovových konstrukcích letadel, automobilů a dalších dopravních prostředků, jejichž tvar již nelze odvodit jen z přísné aplikace aerodynamických zákonitostí. Příkladem mohou být konstrukce bratří Günterů pro německou firmu Heinkel. Důsledně oblé „ptačí“ tvary rychlého jednomotorového dopravního letounu He 70 Blitz výrazně kontrastovaly nejen s konzervativněji řešenými letouny, ale i s moderně jednoduchými, účelně navrženými liniemi průkopnického Lockheedu L-9 Orion, jemuž měl Blitz konkurovat.
Také nejcharakterističtější příklad organického tvarového pojetí automobilové karoserie musíme hledat v Německu v období nástupu „nacionálního socialismu“. Dlouholetý vývoj budoucího Volkswagenu typ 1, zvaného lidově Brouk, dospěl od prvních pokročilým realizacím, u nichž oblé tvary určovaly celkovou tvarovou i technickou podstatu vozu. Už to nebyly tvary, které měly zajistit optimální obtékání vzduchu kolem karoserie, ale maximální tuhost karoserie při zachování nízké hmotnosti, resp. Spotřeby materiálu. Sám autor vozu Ferdinand Porsche zdůrazňoval inspiraci vaječnou skořápkou, jejíž tuhost je dána nikoli silou stěny, ale způsobem jejího zakřivení. Z tohoto důvodu můžeme považovat Volkswagen ve stadiu posledních vývojových prototypů i v sériové podobě z roku 1938 za jeden z raných příkladů organického, popřípadě biomorfního tvarového názoru v návrhu karoserie dopravního prostředku.
V Československu byla polovina třicátých let ve znamení aerodynamických konstrukcí dopravních prostředků. Organické tendence lze zaznamenat nejprve u obrněných automobilů československé armády (OA vz. 23), u nichž oblé tvarování zvyšovalo jejich bojovou odolnost, podobně jako v architektuře staveb československého opevnění. U civilní techniky se tento trend projevil teprve později, až ke konci třicátých let. Zatímco tvary nejpokročilejšího z aerodynamických vozů Tatra, celokovového typu 87 z roku 1936, můžeme zhodnotit ještě z hlediska optimálního obtékání vzduchu, některé karosářské kreace ze závěru třicátých let již ukazují jiný směr. To je možné dobře doložit na produkci Sodomkovy karosárny ve Vysokém Mýtě, která pokračovala ve výrobě i v době války. Jestliže speciální kabriolet na podvozku Aero 50, nazývaný Dynamik nebo nesprávně Arizona,38 silně připomíná soudobé práce francouzských karosáren Figoni & Falaschi, Saoutchik a dalších, je další kreace této dílny už svébytným dílem, směřujícím svým pojetím spíše do poválečných desetiletí. Jedná se o tzv. Dálník šéfpilota Avie a nadaného konstruktéra Jana Anderleho, pozoruhodný koncepční syntézou automobilu a motocyklu.
Asi nejvyhraněnější, přitom velmi svébytný projev organického tvarového pojetí dopravního prostředku lze dobře vysledovat v poválečných návrzích lokomotiv Viléma Kreibicha. Po roce 1945 se uplatnil jako autor nejen barevného, ale i komplexního tvarového řešení parních lokomotiv. Prováděl je se značnou dávkou invence, ale i pečlivosti a pokory k zadání, v těsné součinnosti s vývojovými konstruktéry. Takto vznikla například rychlíková lokomotiva řady 498.0, legendární Albatros, považovaný obecně za jednu z tvarově nejpůsobivějších parních lokomotiv na světě.
Organický design nemusel vycházet jen z blízkosti či podobnosti přírodním strukturám. Už v průběhu třicátých let se setkáváme s projevy, které bychom mohli charakterizovat i vztahem k lidskému organismu. K těmto přístupům se začali hlásit i bývalí ortodoxní konstruktivisté a funkcionalisté. Někdejší vedoucí přípravných kurzů na desavském Bauhausu László Moholy-Nagy rozvinul koncem třicátých let v prvním ročníku na chicagském technickém institutu novou metodologii studia designu, v níž se odrážela jeho tehdejší fascinace mořskými oblázky. Moholy-Nagy zadával studentům v prvním semestru jako klauzurní práci tzv. hand sculptures, tedy plastiky do dlaně – malé objekty inspirované oblázky, které měly být příjemné při uchopení. V druhém semestru pak studenti vypracovávali tvarové řešení užitkového předmětu, navazujícího na pojetí hand sculptures, např. telefonu.
V roce 1939, tedy ve stejné době, kdy Moholy-Nagy začal působit na chicagském institutu, nastoupil sochař Vincenc Makovský na post vedoucího sochařského ateliéru tehdy nově založené Školy umění ve Zlíně. Škola měla vychovávat výtvarníky pro potřeby baťovských firem, především v oblasti reklamy. Makovský byl však velmi záhy pověřen úkolem, řečeno dnešní terminologií, čistě designérským – totiž tvarovým návrhem revolverového soustruhu RS 50 (R 50) pro zlínské Moravské akciové strojírny (MAS). Jak Makovský konstatoval po dokončení díla: „Nedělám vlastně nic nového, vykopávky ukázaly jasně, že třeba v Egyptě nebo ve starém Řecku dovedli už ve starověku zpracovávat předměty denní potřeby se svrchovaným uměleckým vkusem. A je-li dnes jednou ze životních potřeb stroj, proč by se mu mělo umění vyhýbat?“
V tehdejší době byla ovšem Makovského práce skutečně novátorská – kromě harmonického, tvarově vytříbeného celkového tvaru totiž věnoval stejnou pozornost individuálnímu provedení pák a dalších ovládacích prvků. Byly provedeny podle své specifické funkce, aby je dělník mohl rozlišit pouze po hmatu. To mělo přispět ke zvýšení bezpečnosti obsluhy stroje. Spolu s estetickým řešením soustruhu, stroje, který dosud stál stranou zájmu výtvarníků, architektů a estétů vůbec, je to raný doklad zájmu výtvarníka o pracovní prostředí, a to v mezinárodním měřítku.
Další Makovského činnost pro zlínské průmyslové podniky zahrnovala ruční nářadí, včetně nůžek na ořezávání přetoků pro nově založený podnik Fatra Napajedla, benzínovací štětky a dalších nástrojů. V návrzích ovládacích prvků strojů i rukojetí zmíněných nástrojů vycházel Makovský z důsledně antropomorfního principu – z otisku dlaně v tvárném materiálu.


(Z technických důvodů jsme vypustili poznámkový aparát.)

Žádné komentáře:

Okomentovat