středa 10. října 2018

Arto Paasilinna: Chraň nás Pánbůh před Finem




I Pánbůh někdy potřebuje dovolenou, aby si odpočinul nejen od ďábla a jeho zlotřilých intrik, ale také od nevděčného a neustále válčícího lidstva. Bůh se ale nemůže jen tak sebrat a někam odjet nebo odletět - musí za sebe najít náhradu. Zastupujícím Bohem se stane finský jeřábník Pirjeri Ryynänen. Svatý Petr a archanděl Gabriel ho vyberou mezi stovkami dalších kandidátů, ale brzy své volby litují. Nový Bůh - i když jen na dobu určitou - má velké plány, které převracejí nebeské pořádky vzhůru nohama: chce přestěhovat nebe z Bulharska do Finska, naučit anděly počítačové gramotnosti či sesadit příliš konzervativního papeže - a nakonec se pustil i do tvoření nových živočichů. To ale neměl dělat...
Nový humoristický román populárního finského autora přináší i zamyšlení nad světem, v němž dobro a zlo občas nabývají nečekaných podob.
Vydává nakladatelství Hejkal. Překlad Anežka Melounová Křístková, ilustrace Jiří Slíva. ISBN 978-80-86026-97-8.

Ukázka z knihy:
Bůh je pohledný muž. Měří 178 centimetrů, je souměrné, trochu podsadité postavy a vznosného držení těla. Má tvář čistých rysů, rovný nos a vysoké čelo. Jeho pohled je vlídný, ale rozhodný, byť i dosti unavený. Uši Bohu neodstávají, ani se mu v nich netvoří maz. Bůh nemá vousy ani knír. Tmavé rovné vlasy nosí sčesané na pěšinku, z Božího pohledu napravo. Vlasy má celkem krátké, spánky mu pokrývá šedivé chmýří. Navzdory tomu Bůh nepůsobí ještě příliš staře.
Bůh má dlouhé a štíhlé prsty, které nezdobí prsteny. Nemá ani ohryzek.
Bůh chodí v šedém, dobře padnoucím flanelovém obleku. Podle střihu si ho pořídil někdy v padesátých letech dvacátého století. Nosí dvouřadé sako s černými knoflíky a kalhoty se záložkami. Obouvá se do šněrovacích polobotek velikosti 42 z černé, měkce vydělané kůže. Bůh nosí slipy. Pod sakem má vestu a pod vestou šle. Košile je z kvalitní bavlny, ale neznačková, ostatně jako všechno Boží oblečení.
Bůh nepoužívá kolínskou, ale přitom nepáchne potem. Je cítit jemnou mužnou vůní. Hlas má posazený do barytonu.
Z osoby Boha vyzařuje přirozené charisma. Působí nesmírně kultivovaně. Jeho výjimečná inteligence je zřejmá na první pohled. Vznešené čelo Všemohoucího brázdí vrásky lopoty a únavy.
Je křesťanským Bohem, Stvořitelem nebe i země, Otcem, Všemohoucím, Naším Pánem, Nejvyšším, Milosrdným... má mnoho jmen. Náš Pán tak docela nepřipomíná lidské zpodobnění Boha - není to prastarý šedobradý děda a nenosí řízu ani pastýřskou hůl; hlavu mu nerámuje svatozář. Podobá se člověku, nikoliv lidské představě Boha, a jak by taky ne, koneckonců člověka stvořil k obrazu svému.
Bůh a jeho syn si jsou do jisté míry podobní - Ježíš je bezpochyby synem svého otce, byť zdědil i rysy své matky Marie. Dalo by se říct, že Ježíš má nos po matce, ale oči po otci.
Všemohoucí prodlévá jak na nebi, tak na zemi, a prostřednictvím andělů je všudypřítomný. Vládne božskou schopností přesunout se kdykoliv a kamkoliv pouhou silou myšlenky, a kam se vrtne, tam ho následují jeho služebníci se všemi saky paky.
Takový je Bůh Všemohoucí, Pán na zemi i na nebesích.
Bůh vysedával ve své oblíbené lenošce, širokém koženém křesle. To stálo uprostřed místnosti v kulaté věži jednoho starého hradu v Bulharsku. Dnešní zříceninu postavili kdysi dávno na hoře Sjutkja u vesničky Hjornakudzalu nedaleko města Dospatu. Hrad, kde kdysi sídlil ženský klášter, nyní zel prázdnotou; jeptišek v Bulharsku ubylo a šlechtické rody vyhynuly, poslední ránu jim zasadila revoluce. Okolí bylo kopcovité, Bůh měl rád široké rozhledy. Byl oblačný, ale suchý zářijový den. Několik havranů přelétalo mezi hradem a svahy nedalekých hor a hlasitě krákali, neboť vysoko v mracích zlověstně kroužil hladový orel.
Před stovkami milionů let, v šerém počátku věků, napadlo Boha stvořit hezkou novou planetu, takovou pokusnou kouli, kde by nejednomu tvoru zařídil šťastné žití. Tehdy byl Bůh ještě mladý a lačný experimentů. Suroviny pro stavbu zeměkoule snadno shromáždil z toho, co se válelo v okolním vesmíru, zejména z vývržků jedné malé hvězdy jménem Slunce. Když se vypořádal s gravitací, oběžnou dráhou a dalšími základy, pustil se Bůh do zaplňování nové planety životem.
Zpočátku to byla práce velmi zajímavá a uspokojivá. Bůh stvořil různé buňky a primitivní organismy, které se měly čile k světu. Osídlil novou planetu rozličnými korýši a plži a popustil uzdu své fantazii při pokusech s různými tělesnými stavbami, soubory genů, vitalitami, kombinacemi barev a životními strategiemi; nechal organismy volně se rozmnožovat a růst. Po pár stovkách let se začal zabývat poněkud složitějšími živočichy, zpočátku rybami a plazy. Následně se Všemohoucí nadšeně ponořil do návrhů ptáků a posléze i savců, až nakonec pošetile vykřesal z nejchytřejších savců opici a vposledku tvora k obrazu svému, člověka. Byl to jeho úplně poslední výtvor, a Bůh ho později trpce litoval.
Bůh je z podstaty dobrý a totéž dobro chtěl vložit i do člověka. V zápalu tvůrčí práce ale přehlédl jeden zádrhel, čertovský nepodarek; během tvoření se Satanovi zřejmě podařilo propašovat do ušlechtilé pokrevní linie člověka vlastní ďábelské geny, a od té doby má Bůh s lidstvem jen trápení. Možná, že Satan zasáhl už ve fázi vyšších savců? Když totiž Bůh navrhoval vlka, měl v úmyslu stvořit roztomilé chlupaté zvíře, které by dobře snášelo drsné podmínky chladných oblastí zeměkoule. Bůh si vlka představoval jako neškodného a snášenlivého tvora, který by žral trávu a ve smečkách se vesele proháněl zasněženými pláněmi. Když byl vlk na světě, musel Bůh uznat, že někde nastala chyba. Vlk se ho pokusil rafnout do kotníku a Bůh to s ním musel skoncovat; šelma se už nicméně rozšířila po celé severní polokouli. A podobně to dopadlo i s ostatními dravci, kteří se začali porůznu objevovat, až se nakonec člověk ukázal jako nejkrvelačnejší šelma ze všech, občas přímo ďábelská.
Náš Pán doufal, že z člověka povstane zachránce všeho tvorstva, a obdařil jej proto rozumem a bohatým repertoárem citů. Člověk měl osvobodit svět od krvežíznivých bestií. Pravda, tu a tam se mezi lidmi někdo slušný objevil. Většina lidstva byla ale tak svárlivá, chamtivá, protivná a posedlá touhou po moci, že Bohu nezbylo než jen zarmouceně pozorovat výsledek.
Čím civilizovanějším se člověk stával, tím byl také bestiálnější. V průběhu dějin se naučil spojovat do národů a taky válčit. Krvavé střety nebraly konce, po světě bujelo víc bolesti a bídy než kdy dřív.
Před dvěma tisíci lety se Bůh pokusil zachránit situaci tím, že lidem seslal svého jediného syna, Ježíše. Jednalo se o nouzové řešení.
Záměr totálně ztroskotal. Lidé se zachovali poplatně své nátuře, Ježíšovi udělali ze života peklo na zemi, posmívali se mu a mnozí jej vůbec nebrali vážně. Nakonec zašli tak daleko, že nevinného a důvěřivého chlapce zabili, a to jedním z nejkrutějších možných způsobů. Chudáka Ježíše bez špetky slitování zaživa přibili za ruce a nohy na kříž. Bohu pak nezbylo nic jiného než vzbudit syna z mrtvých a povolat ho zpátky na nebesa, aby si tam lízal rány.
V současnosti se Ježíš potuluje po všehomíru ve společnosti jistého Rutji. Podle toho, co Bohu utkvělo v paměti, je zmíněný Rutja synem finského boha Ukka Hromovládce, čili jakýsi Ježíšův kolega nebo přinejmenším vrstevník v téže božské třídě. Od Ježíše se už pomoci nedočká, usoudil Bůh unaveně. Opravdu udělal pro záchranu světa, co se dalo, ale lidstvo se nenapravilo.
Bůh propadl zklamání a únavě. Jeho dobré srdce už nedokázalo snášet spoušť, již lidé způsobili. Blesklo mu hlavou, že by měl celou tu zatracenou planetu vymrštit z oběžné dráhy: znamenalo by to lokální konec světa. Země by se rozkmitala podél své osy, vystřelila by do chladu vnějšího vesmíru a po srážce s bezednou černou dírou by se rozlétla na kousíčky. A šmytec!
Tuto zoufalou myšlenku Bůh nicméně neuskutečnil. Za ty miliony let se mu přece jen podařilo stvořit na Zemi tolik krásného a podivuhodného života! Byla by škoda všechno zničit jen kvůli lidské zkaženosti.
Že by přece jen zbývala naděje? Měl by snad ještě jednou vyrazit do nelítostné bitvy proti zlu, shromáždit oddíly nebeské a vypráskat z lidí zkaženost? Žádalo by si to nesmírně mnoho sil, to Bůh věděl. Na takový zápas byl příliš sláb. Bůh cítil, že se mu pozemské záležitosti začínají vymykat z rukou. Jestli to tak půjde dál, úplně na nich vyhoří. Nikdo nemohl být duševně vyčerpanější než právě Bůh. Drtil ho neustálý stres.
Všemohoucí si zemdleně povzdechl. Kéž by si tak mohl vzít alespoň na rok volno a zapomenout na zeměkouli a její hříchy! To by bylo báječné. Zajel by si třeba na Ztebekouli. To byla nejbližší planeta, jejíž obyvatelé, tvorové vyspělejší než lidé, tam v míru vedli ctné a zbožné životy. Bůh cítil, že nutně potřebuje roční dovolenou. Depresemi trpěl už od první světové války.
Všemohoucí měl dva blízké služebníky, jakési nebeské tajemníky, svatého Petra a archanděla Gabriela. Oba byli schopní a zběhlí ve svém úřadu; Petr se svého času živil rybařením, poté vstoupil do učení k Ježíšovi a nakonec to dotáhl na apoštola. Archanděl Gabriel za sebou měl zase dlouhou a významnou dráhu v nebeské administrativě a pozemským záležitostem rozuměl skoro stejně dobře jako samotný Bůh.
Petr a Gabriel svého času energicky protestovali proti chmurným Božím myšlenkám na konec světa. Sami by přitom přišli o křesla: kdyby Země zanikla, jejich zkušenosti by sotva našly uplatnění na vzdálených cizích planetách. Byli experty na lidskou problematiku, zajatci Země. V nových podmínkách by se ocitli na kariérním dně. Proto přesvědčovali Stvořitele, že zničení Země by byl krajně neuvážený počin, velký hřích, až se jim povedlo jej od hrůzného záměru odvrátit. Tak Země přinejmenším dočasně zůstala na své oběžné dráze a na konec světa zatím nedošlo.
Roční dovolené se ale Bůh nehodlal vzdát. Byl unavený a k smrti otrávený děním ve světě a nechtěl snášet už ani o chvíli déle nehoráznosti, jichž se lidé dopouštěli. Svatý Petr a archanděl Gabriel ho chápali, byť jim to připadalo trochu neobvyklé. Už samotná představa Boha na dovolené zaváněla radikalismem. Na každý pád ale bylo potřeba sehnat nějaký záskok, náhradníka, který by Boha zastoupil a postaral se o světské záležitosti, zatímco pravý Bůh bude trávit zaslouženou dovolenou a sbírat síly do budoucna.

FOTO: Ulla Montan





Žádné komentáře:

Okomentovat