Vydejme se
na cestu historickou tramvají, teda šalinou, po brněnských městských částech.
Ulicemi Brna
proti proudu času není kniha odborná, je to vlastně návod. Nebo motivace.
Protože jak chcete jinak poznat město, než se jím projít? Ovšem různých
bedekrů, průvodců a jiných procházkových pomocníků má Brno až nadbytek, proto
vznikla tato kniha. My totiž Brnem jen tak neprojdeme. My jej projedeme
tramvají.
Tramvaj je
pro Brno typická, neobejdou se bez ní staré ani nejnovější fotografie, každý
den se jejím prostřednictvím dostáváme do škol, zaměstnání, na rande či za
kulturou. Tramvaj má zkrátka pevné místo v našich životech a srdcích. Mnozí z
nás si během každodenních přesunů čtou, ale někteří se dívají z oken. A vidí
každodenní proměny svého města. A právě o nich je kniha Petra Fialy. O zmizelém
a mizícím městě, o příbězích, které do něj vepsala historie i její obyvatelé.
Spolu s
autorem projedeme tratě od nejstarších, pocházejících z konce 19. století, přes
linky z doby nacistické okupace a vystoupíme na konečné ryzí současnosti. Z
oken uvidíme silnice, podjezdy, mosty, budovy i městské parky. Dozvíme se, kdo
je vybudoval, proč vznikly a proč některé zanikly. Uslyšíme příběhy lidí a
věcí, které by jinak navždy zmizely spolu s vyprávěním našich babiček.
Kniha je
samozřejmě doplněna opravdu bohatým obrazovým doprovodem, který pomůže vaší
fantazii dát pevné kontury obrazu města Brna. Uvidíte staré centrum, stavbu
Výstaviště, historické vozy na okruhu Velké ceny, ale i továrny, kavárny a
osvobození Brna. A samozřejmě mnoho dalšího, protože tak rozsáhlou sbírku
fotografií na jedno místo snad ještě nikdo neshromáždil.
Petr Fiala (1960)
začal publikovat v roce 1995. V sobotní příloze MF Dnes mu vycházel seriál na
pokračování s tématem „doprava v Jihomoravském kraji“. Byl o městské dopravě v
Brně, Jihlavě, Zlíně a lodní dopravě na Brněnské přehradě, Vranovské přehradě a
Baťově kanále. V roce 1999 se autor podílel na tvorbě knihy 130 let městské
hromadné dopravy v Brně, následující rok vydal historii brněnských trolejbusů.
Díla s dopravní tematikou pokračovala brožurou o historii Baťova kanálu a
uzavřelo spoluautorství na knize o historii lodní dopravy na Brněnské přehradě,
která vyšla v roce 2006 k 60. výročí. Zatím poslední knihu vydal autor v roce
2011, byla tentokrát se sportovní tematikou. Mapuje historii brněnského
hokejového klubu Kometa Brno.
Knihu
vydává nakladatelství Jota.
Ukázka z knihy:
KAPITOLA 1
PŮVODNÍ BÍLOU LINKOU PO TRATI PISÁRKY–ŘEČKOVICE
Stojíme na konečné stanici tramvají v Pisárkách. Zde
začínáme svoji pouť po brněnských ulicích, náměstích a čtvrtích. Při jejich
prohlídce se budeme držet tramvajových tratí, mnohdy se virtuálně vrátíme v
čase a projedeme se starými vozy elektrických drah místy, která sice dnes
důvěrně známe, ovšem za těch necelých 150 let, co tramvaje různých trakcí Brnem
jezdí, mnohokrát změnila svoji podobu. Ano, město neustále mění svoji tvář,
ruku v ruce s historií, jež formuje nejen dějiny naší země, ale potažmo i našeho
města. Nacházíme se tedy v Pisárkách. Pisárky jsou pro naši pouť výchozím bodem
do historie, jsou jakýmsi srdcem brněnského dopravního podniku. Zde je budova ředitelství
a několik budov administrativních, zde se také nachází současná nejstarší
tramvajová vozovna. A odtud vyjela v roce 1870 na svou trasu koňská dráha,
která se v Brně rozjela už v roce 1869 – po Vídni a Budapešti třetí v pořadí v
celé rakousko-uherské monarchii. Je to už opravdu hodně dávno, nedávno uplynulo
od zavedení tramvají v Brně rovných 150 let.
Pisárky neboli v německém jazyce Schreibwald byla městská
část vzdálená jen pár kilometrů od centra města, a přesto zde dýchala na
návštěvníky atmosféra přírody a rekreace. Blízkost řeky a lesů, klid a příjemné
prostředí lákaly Brňany k procházkám a výletům ve dnech volna a příjemného
počasí. Jinak byly Pisárky čtvrtí velmi pěkných a na tehdejší dobu honosných
vil a domů a rozhodně nepatřily mezi čtvrti s levným bydlením. Vyjma městské
vodárny na nedaleké řece Svratce zde nebyly žádné podniky ani továrny. Jen
velké volné pozemky. Na jednom z nich vznikla vozovna pouličních drah i s
potřebným zázemím, v sousedství o dobrých 60 let později areál brněnského
výstaviště.
Vraťme se ale do doby koňské pouliční dráhy. Trať do Pisárek
byla dobudována již ve zmíněném roce 1870 až jako třetí v pořadí po trati z
Kiosku (dnešní Moravské náměstí) do Kartouz (dnešní Královo Pole) a od Kiosku
na Městský dvůr (dnes Šilingrovo náměstí). Ani vozovna v Pisárkách neměla
prvenství, dříve byla ta v Kartouzích za hostincem Semilasso i ta nedaleko
dnešní Marešovy ulice v centru města. Pisárecká dostala název DEPOT Nr. II.
Slovo vozovna je v období koňské tramvaje trochu nadnesené, jednalo se
především o stáje koní a sklad krmiva. Stála na místě dnešní administrativní
budovy a byla pod úrovní okolního terénu. To s sebou neslo několik problémů.
Jednak docházelo hned na počátku tratě k namáhání koní, a když přišly deště,
docházelo k zaplavování prostoru stanice. Údajně v těchto situacích museli
pacholci cestující z vozů vynášet. Inu jiná doba, jiné zvyklosti.
Koňská neboli animální trakce nebyla v Brně rentabilní, a
tak není divu, že fungovala jen do roku 1874, a to v posledních letech jen jako
sezónní. V roce 1875 se už nejezdilo. Nová koňská dráha začala fungovat v červnu
1876 pod novým majitelem Bernhardem Kollmanem, a to jen v základní trase
Královo Pole – Pisárky. Ostatní tratě obnoveny nebyly. Ani druhé období koňské
dráhy ale nebylo lepší než to předcházející. Provoz skomíral, fungoval opět jen
v letních měsících a roku 1881 byl zastaven.
Teprve parní trakce a její majitel Wilhelm von Lindheim
přinesli brněnskému provozu pravidelnost, řád a prosperitu. Hlavní trať mezi
Královým Polem a Pisárkami byla přestavěna na odpovídající kolejový svršek a
vozovna v Pisárkách získala stěžejní důležitost. Stala se totiž po zrušení té
královopolské jedinou pro celý provoz. Proběhla tedy odpovídající přestavba, či
spíše rozšíření na volné pozemky s výstavbou objektů vozovny pro vlečné vozy
osobní či nákladní dopravy, výtopnou pro malé tramvajové lokomotivy
specifického vzhledu, sklady uhlí a prostředky ke zbrojení jak uhlím, tak i
vodou. Ve stavu bylo v období páry (1884–1900) 14 lokomotiv a 22 osobních vozů,
i když ne v celém období. Všechny tyto dopravní prostředky byly deponovány ve
vozovně Pisárky.
Elektrická trakce přinesla do objektu vozovny v Pisárkách
hodně změn ještě dříve, než byla v roce 1900 zahájena. Už v roce 1898 došlo k
výstavbě nové budovy budoucí vozovny tramvají o 9 kolejích a do zahájení
provozu ještě další cihlové stavby – správní budovy. Původní dřevěné stavby
byly strženy.
Od roku 1910 funguje v Pisárkách smyčka sloužící k
pohodlnému obracení všech vlaků bez nutnosti přepojování vlečných vozů.
Tramvaje se otáčely kolem správní budovy, ustoupit tak muselo původní kryté
nástupiště z roku 1900. Důležitým pro zdejší stavební vývoj byl rok 1927, kdy
na místě původního nástupiště vyrostla nová budova ředitelství od známého
brněnského architekta Jindřicha Kumpošta (1891–1968) a také budova ústředních
dílen. Administrativní budova byla zpočátku jednopodlažní. K dostavbě druhého
patra došlo až v roce 1937. Pod správní budovou jezdily tramvaje otáčející se
ve smyčce – zatím při levostranném provozu po směru hodinových ručiček.
Přesuňme se teď na opačnou stranu nástupiště, čímž vstoupíme
do ulice Hlinky. Po dlouhá desetiletí od vzniku nástupního a později výstupního
krytého prostoru se jednalo o klidnou ulici s minimálním provozem a krásným
hustým stromořadím. Až do sedmdesátých let zde nevedly ani linky autobusů, které
byly z Kohoutovic a Nového Lískovce ukončeny na nádvoří vozovny. Čas a
vzrůstající individuální motorizace si však vynutily změnu. Také nová panelová
sídliště v Kohoutovicích a Novém Lískovci si vyžádala pro své obyvatele
kapacitnější přestupní uzel než ten stísněný na nádvoří vozovny. Tím bylo
Mendlovo náměstí a po ulici Hlinky začaly vedle autobusů zakrátko jezdit i
trolejbusy.
Velkým zásahem do prostoru perónu tramvají bylo napojení
tratě od Jundrova a Kamenomlýnské ulice. Část nástupiště (či spíše „výstupiště“)
musela být srovnána se zemí tak, aby mohlo dojít k obousměrnému napojení nové
tratě. Jedna kolej tak vedla proti původnímu stavu v protisměru a jejímu
napojení na trať ke Starému Brnu musela ustoupit jedna z budov, pamatujících
ještě počátky elektrické trakce.
Když byl 1. ledna 1976 zahájen provoz na nové lince č. 18 z
Bystrce přes Kamenomlýnskou ulici do Pisárek a dále společně se stávající
linkou 1 do Řečkovic, provoz tramvají se v této oblasti na dlouhé roky ustálil.
Přesně na 28 let. Za tu dobu mnohonásobně vzrostl provoz na přilehlých
komunikacích. Z úzké silničky vedoucí ještě v šedesátých letech přes ulici
Kamenomlýnskou jen někam ke garážím na ulici Bráfově se stala tepna, která
přiváděla tranzitní dopravu z východních Čech a vedla ji dále na Prahu. Také
ulice Hlinky byla v dopravní špičce zralá na kolaps. Vybudovat mimoúrovňovou křižovatku
a zakomponovat do ní tramvajovou trať se stalo nezbytnou prioritou. Stavební
práce byly zahájeny v březnu 2004 kácením stromů a bouráním nedaleké prodejny
potravin „V rákosí“. Na řadu přišla likvidace jednoho bazénu vodárny, budovy
polikliniky Dopravního podniku a přeložky inženýrských sítí. Od září 2004 z
této oblasti vymizela individuální doprava v ose Hlinky–Pisárecká včetně
trolejbusů. Proběhla výstavba celé mimoúrovňové křižovatky včetně průjezdu
tramvajové tratě pod ní se zaústěním do Kamenomlýnské ulice. Celé dílo bylo
předáno do užívání v červnu roku 2007.
Velmi známou stavbou v Pisárkách je především úpravna vody.
Ta byla postavena v letech 1869–1872 podle projektu Thomase Docwry z Londýna.
Surová voda byla tehdy odebírána nad jezem v Kamenném mlýně a byla čištěna na
třech otevřených biologických filtrech o celkové ploše 2 940 m2. V roce 1884
byl přistavěn krytý filtr, další pak v letech 1889 a 1893. Zvýšený odběr si
vynutil dostavbu ještě dvou otevřených filtrů v roce 1901. Součástí úpravny
byly i dvě usazovací nádrže po levé straně kohoutovické silnice, zabezpečující
svou kapacitou zdržení 4–5 dnů, a pak čerpací stanice, která sloužila jako
parní až do roku 1923. V letech 1931–1936 došlo k výstavbě nových objektů –
provozní a vstupní budovy, čistírny odpadních vod a filtrů a bytových domů pro
zaměstnance podle projektu Bohumila Turečka. Od roku 2001 byla pisárecká
úpravna převedena jen do pozice náhradního zdroje pro mimořádné případy, od
roku 2008 už nedodávala vodu do vodovodní sítě vůbec. V květnu 2013 byl provoz
úpravny vody v Pisárkách ukončen. V některých bazénech bývalé úpravny započala
koncem roku 2014 soukromá firma s chovem a prodejem mořských ryb. Za mostem
přes řeku Svratku se dnes nachází park. Prostor u řeky byl známý už od roku
1813, kdy zde lékař Joseph Vinzenz Bayer založil lázně s parními koupelemi.
Využíval toku Kohoutovického potoka, o kterém se v té době tvrdilo, že má
léčebné účinky. Později, ve čtyřicátých letech 19. století, dal Wilhelm Thiel v
místech dnešního parku vzniknout letnímu divadlu. V roce 1847 zde byla založena
střelnice, která vznikla z původní lázeňské budovy. Byl zde sál a restaurace
provozovaná Josefem Aschenbrennerem.
Střelnice vznikla na popud Brněnské měšťanské střelecké
společnosti. Její důležitost vzrostla po osobní návštěvě císaře Františka
Josefa I. 28. června 1892 při příležitosti IV. rakouských sportovních střeleb,
které sám zahajoval.
Na přelomu 19. a 20. století z původního lužního lesíka
vznikl park. V roce 1907 se zde konaly první brněnské trhy, které se dají
považovat za předchůdce pozdějších výstav a veletrhů. Prostor vedle střelnice
se časem proměnil ve velký zábavní park. Vedle houpaček, kolotočů, loutkového
divadla, pouťových střelnic a jiných atrakcí zde existovala jedinečná dřevěná
dráha zvaná Grand tobogan. Místu se začalo také říkat „Brněnský Prátr“ podle
podobného a samozřejmě většího zábavního parku ve Vídni.
Dne 3. 9. 1964 byl otevřen pavilón Anthropos se stálou
výstavou. Již v rámci výstavy soudobé kultury na brněnském výstavišti byla ve
speciálním pavilonu „Člověk a jeho rod“ zřízena na popud známého profesora
Karla Absolona (1877–1960) expozice nejstarších dějin lidského rodu, která se
jmenovala Anthropos. Největším lákadlem byl už tehdy model mamuta v životní
velikosti, jehož tvorbu spolufinancoval zlínský obuvnický podnikatel Tomáš
Baťa. V letech 1939–1945 posloužila výstava nacistické propagandě a při
osvobození byl pavilon poničen a exponáty rozkradeny. Po otevření nového
pavilonu v Pisárkách podle projektu Františka Štefl íčka do něj byl samozřejmě
instalován opět model mamuta v životní velikosti a vznikla nová expozice O
původu a vývoji člověka a počátcích jeho kultury, která je ke zhlédnutí od roku
1964.
Když vyjdeme z parku od Anthroposu k ulici Pisárecké,
stojíme u křižovatky rozbočující komunikace na Nový Lískovec a Kohoutovice. U
této křižovatky vzpomeňme letního kina, které v prostoru za křižovatkou vzniklo
na bývalých tenisových kurtech počátkem šedesátých let a promítalo se zde na
přenosné promítačce. Od roku 1964 byl podán návrh na zřízení stálého kina.
Tento statut kino získalo v roce 1967. Ale i přesto mělo stále provizorní
charakter, v návrhu bylo vybudování letního kina v parku oddechu u dnešního
koupaliště Riviéra. To však postaveno nikdy nebylo, a tak se v Pisárkách
promítalo dál. Jeho provoz údajně skončil v roce 1981.
Ještě jedna vzpomínka se váže ke křižovatce v Pisárkách.
Kromě známé hospody U střelnice si připomenutí zaslouží Grand Prix motocyklů a
automobilů, které se tehdy tudy jezdily. V letech 1930–1974, samozřejmě s
válečnou a krátce poválečnou přestávkou, vedly i Pisárkami líté boje
motocyklistů mezi balíky slámy a automobilových závodníků mezi betonovými
patníky. Velké ceny si budeme více všímat v jedné z následujících kapitol,
přesto tyto podniky nejde v souvislosti s Pisárkami nevzpomenout.
Pisárky – to bylo místo nejen k oddechu, ale již ve druhé
polovině 19. století si zde bohatí průmyslníci a továrníci začali stavět
honosné vily. Výstavba probíhala v 70. až 80. letech 19. století, především
kolem dnešní ulice Veslařské a Hlinky, později i Vinařské a Hroznové. Z těch
slavnějších jmenujme neorenesanční Rohrerovu vilu na Veslařské od Christiana
d’Elverta (Rudolf Rohrer byl majitelem největší brněnské tiskárny na Moravském
náměstí), Bakešovu vilu na Lipové a z pozdějšího období výstavby především
Hechtovu vilu na Hlinkách, která byla pro textilního magnáta Huga Hechta
postavena v klasicistním stylu v letech 1909–1911 na návrh rakouského
architekta Leopolda Bauera. Dnes v ní sídlí generální konzulát Ruské federace,
před ním to byl konzulát sovětský.
Do velké pisárecké křižovatky a ulice Hlinky ústí ulice
Kamenomlýnská. Vznikla v roce 1915 jako Steinmühlgasse (Stein v němčině kámen,
Mühl – mlýn), od roku 1918 V Kamenném mlýně, o rok později už má dnešní název
Kamenomlýnská. Svůj název má po původním kamenném mlýně na řece Svratce,
připomínaném již v roce 1366. V 19. století zde vznikla stejnojmenná malá
německá osada, postupně se rozrůstající až do velikosti přibližně 30 domů.
Jediným pozůstatkem po ní je kaplička svatého Antonína pod skálou Wilsonova
lesa. Kdysi zde bývalo hodně živo, fungovaly zde dvě hospody, známější z nich
Nový svět (Neue Welt) s velkou zahrádkou. Daly se zde půjčit lodičky pro plavbu
po řece, vznikly zde tenisové kurty. Dnes je zde obrovský provoz aut z Velkého
městského okruhu a také tramvají, z čehož vyplývá, že bývalá oáza klidu je
zcela zahlcena velkým hlukem.
Na konečné stanici u areálu vozovny v Pisárkách nasedáme na
tramvaj a vydáváme se na první trať. Samozřejmě na tu nejstarší, která vede z
Pisárek do Králova Pole a odtud do Řečkovic. Jednička. Z Králova Pole na
Mendlovo náměstí se s krátkými přestávkami jezdí už od roku 1869, z Pisárek pak
od roku 1870. Prodloužení do Řečkovic nese letopočet 1926, krátká odbočka k
novému nádraží v Králově Poli, kam se také podíváme, potom rok 1950. Ani číslo
1 nezdobilo vozy na této trati po celou dobu její existence. Do první světové
války byly linky označeny barevnými terči a pro tuto trať byla zvolena barva
bílá, což v praxi znamenalo použití čirého skla do linkových terčů. Větší část
tratě mezi Pisárkami a Královým Polem se jako jediná v celé síti může
pochlubit, že po ní jezdily všechny tři trakce – animální (koňská), parní a od
přelomu 19. a 20. století elektrická.
Projíždíme areálem tramvajové vozovny v Pisárkách. Původní
zděné budovy ze začátku 20. století už vzal dávno čas. Starou vozovnu zapálili
ustupující Němci koncem 2. světové války, shořela i s desítkami motorových a
vlečných vozů. Další budovy potom ustoupily přestavbě vozovny v osmdesátých
letech. Jedna dřevěná hala byla přenechána výstavišti a hlavní hala na
deponování a opravy tramvají pochází z roku 1932. A tak jedinou připomínkou
původních staveb z dob zahájení elektrického provozu je ta poslední stojící u
nástupní zastávky.
Projedeme mezi pod širým nebem odstavenými vozy a přijíždíme
na první stanici, která se jmenuje Lipová. Dříve než budeme pokračovat dále,
rozhlédneme se po okolí. Běh času tato místa příliš nepoznamenal. Majestátní
vily, hodně zeleně a jakési kouzlo klidu, které z těchto míst stále vyzařuje, i
když tepny Lipová a Hlinky dusí množství projíždějících aut. Když si je ale
odmyslíme, vidíme na starých snímcích tak jako dnes tramvajovou trať, za ní
dlouhou kaštanovou alej lemující ulici Hlinky a v pozadí z části vily,
přecházející v řadovou zástavbu starých historických domů, dnes už většinou
památkově chráněných.
Jedeme ulicí Hlinky. V těchto místech byla trať vždy vedena
po samostatném tělese, což vedlo k použití vignolových kolejnic. To jsou ty, po
kterých jezdí vlaky, bez žlábků. Jako vlaky po nich kdysi také tramvaje při
jízdě vydávaly charakteristický klapavý zvuk. Trať nebyla vždy dvoukolejná, v
ulici Hlinky, tehdy Schreibwaldstrasse, měla dvě výhybny. Při pohledu vpravo
vidíme obrovský areál výstaviště. Pozemek o rozloze 58 ha odkoupilo město od
známého brněnského právníka a podnikatele Viktora Bauera. Nacházel se na nich
také cukrovar. Původně se uvažovalo i o jiných pozemcích, jako například za
Lužánkami nebo za nemocnicí v Zábrdovicích. V roce 1923 vypsal Zemský výbor
urbanistickou soutěž na koncept areálu a výstavní pavilon, který byl postaven
dle návrhu architekta Kalouse za 14 měsíců na přelomu let 1927 a 1928 tak, aby
byl k dispozici v květnu 1928 při Výstavě soudobé kultury. Od tehdy se datuje
počátek velkých výstavních akcí.
Po velké výstavě stavebnictví v roce 1933 na výstaviště
stejně jako na celou společnost dolehla celosvětová krize, a tak si Brňané na
další velkou akci museli počkat hodně dlouho. Za války si Němci z pavilonů
udělali sklady a montážní dílny pro vojenskou výrobu. Stávají se cílem
spojeneckých vojsk a válka je zanechává vyhořelé a poškozené.
Po 2. světové válce bylo Brno rozhodnuto celý areál buď
zlikvidovat, nebo přeměnit k jiným účelům. Padají různé návrhy, ten nejsmělejší
má podobu zábavního parku, ve hře je také botanická i zoologická zahrada,
koupaliště, stadion a národopisná vesnice. S rostoucí ekonomikou dochází k
obratu. V roce 1955 se začaly konat výstavy československého strojírenství. Ty
přešly roku 1959 pod hlavičku mezinárodních strojírenských veletrhů, ke kterým
se postupem času přidaly další výstavy a veletrhy. S Kalousovou
funkcionalistickou stavbou (dnes pavilon A) a vyhlídkovou věží o výšce 45 metrů
jako součástí pavilonu G by veletrhy nevystačily, tak byla postupem času
postavena celá řada nových staveb. Za všechny jmenujme ty nejznámější – pavilon
Z, postavený v letech 1958–1959 dle návrhu architektů Zdeňka Denka, Zdeňka
Alexy a Ferdinanda Lederera s vnějším průměrem 122 m, s kopulí o průměru 93 m s
výškou 46 m, nebo jedenáctipatrovou správní budovu z roku 1960. Od padesátých
let minulého století čelilo výstaviště dlouhá léta náporu návštěvníků, kteří se
v autobusech sjížděli z celé republiky. Pro tak obrovské množství autobusů byl
problém najít místo k zaparkování – kromě hlavního parkoviště u výstaviště tak
byly autobusy rozsety po celém městě, ze kterého se lidé dopravovali na
výstaviště přeplněnými tramvajemi. Tolik autobusů, kolik vedle sebe parkovalo
před výstavním areálem, snad už vedle sebe najednou nikdo neuvidí. V pozdějších
letech začali návštěvníci jezdit auty, což tramvajové dopravě částečně
ulehčilo.
Copyright
© Petr Fiala, 2019
© Nakladatelství JOTA, s. r. o., 2019
Vyšlo za finanční podpory statutárního města Brna.
Vyšlo za finanční podpory statutárního města Brna.
ISBN: 978-80-7565-548-6
Žádné komentáře:
Okomentovat