pondělí 4. září 2017

Příběhy mořeplavců. Češi a Slováci, kteří obepluli svět




Kniha čtenáře provede vývojem tohoto pozoruhodného fenoménu země, jež má k moři víc než daleko. Obsahuje množství příběhů nejvýznačnějších českých a slovenských mořeplavců 20. a 21. století, kteří dokázali obeplout svět. Autentické příběhy Richarda Konkolského, Jozefa Varsányiho, Jiřího Albrechta, Ivana Orla, Oldřicha Karáska, Františka Sýkory, Jiřího Denka, Vlada Porvaznika a dalších až po působivé vzpomínání na legendární osobnost Rudolfa Krautschneidera.
Kdy a proč napadlo naše mořeplavce obeplout svět? Jak se dá v našich podmínkách postavit loď? Co vše během plaveb zdolali a do jakých úskalí a nebezpečí se dostali? Co jim plavba dala a naopak vzala? Kudy vede nejkratší cesta ze srdce Evropy na moře? Odpověď na tyto a množství dalších otázek naleznete v této jedinečné publikaci, která zahrnuje i přehledné dějiny mořeplavby, množství faktografických údajů o technických parametrech konkrétních lodí a informací nezbytných ke znalosti mořeplavby.
Kniha je bohatě provázena fotografiemi, dobovými materiály a ručně malovanou samostatně vloženou mapou s vyznačenými trasami. Doplňují ji ilustrace Mikkela Odehnalů.
Vydává nakladatelství Jota.


Ukázka z knihy:

Richard Konkolski
Niké na mořích a oceánech

1972–1975
Plymouth – Newport – New York – Bermuda – Portoriko – Dominikánská republika – Panama – Taboga – Kokosový ostrov – Galapágy – Francouzská Polynésie (Markézy – Tuamotu – Tahiti – Moorea) – Cookovy ostrovy – Nová Kaledonie – Austrálie (od Townsville po Darwin) – Indonésie (Timor – Bali) – Kokosové ostrovy – Rodrigues – Mauritius – Madagaskar – JAR (Durban – Port Elizabeth – Kapské Město) – Svatá Helena – Ascension – Plymouth

Loď byla zhotovena z modřínu, leteckých překližek a laminátu se skelným tkanivem. Původní polské plány Ing. Milevského na šestapůlmetrovou Zoszku jsem přepracoval tak, aby Niké splnila podmínky pro start v sólo závodě přes Atlantik – OSTAR 1972. Pro získání samořiditelností byl zvolen typ lodě yawl. Niké byla postavena svépomocí v Bohumíně a na vodu spuštěna v roce 1971. Během plavby kolem světa byla takeláž pozměněna na cuttrový typ a bezanový stěžeň byl odstraněn pro vylepšení plavby na vítr. Pro start v závodě OSTAR 1976 byla loď odlehčena odstraněním části zabudovaného
interiéru. Rovněž byl nainstalován jednoválcový dieselový motor, hlavně pro výrobu elektrického proudu. Také byla zajištěna nepotopitelnost lodě vyplněním volného prostoru lodního trupu polystyrénem.

1979–1987
Základem druhé, větší Niké byly plány Polské jachtařské loděnice ve Štětíně pro loď typu Cetus, určené pro mezinárodní prestižní závod Admiral Cup. Lodní trup sendvičové konstrukce s použitím Airexu a Kevlaru byl přizpůsoben požadavkům pro start v závodě OSTAR 1980. Interiér, oplachtění a celou řadu detailů jsem však projektoval sám. Lodní trup a interiér postavily polské loděnice, naprostá většina detailů však byla zrealizována svépomocí. Niké II byla spuštěna na vodu v roce 1979 ve Štětíně. Během závodu Parmelia Race byly svépomocí provedeny menší úpravy pro vylepšení lodě pro OSTAR 1980. Po návratu ze závodu jsem Niké II kompletně přestavěl pro účast v prvním sólo závodě kolem světa The BOC Challenge 1982. Zásadní změny se týkaly interiéru, umístění motoru, nádrží a veškerých vnitřních instalací. Byl přepracován plán paluby, kdy se provedlo zabudování dvou uzamykatelných prostorů pro uskladňování předních plachet. Vytvořili jsme uzamykatelnou nadstavbu, ve které bylo umístěno ovládání lodě a navigační potřeby. Na místo původního plytkého kokpitu pro mnohačlennou posádku přišel úzký a hluboký, pro bezpečnější plavbu v bouřlivých oblastech jižních zeměpisných šířek. Bylo pozměněno kormidlo a takeláž, včetně umístění stěžně. Změny proběhly v takovém rozsahu, že by Niké II nerozpoznala ani posádka, která na ní plula v závodě Parmelia Race. Loď pak byla během závodu přejmenována na Niké III. V roce 1985 byla Niké III přestavěna dle požadavků organizátorů závodu BOC Challenge 1986. Změnami prošla takeláž, hydraulika s autokormidly, elektroinstalace, byly zabudovány vodotěsné přepážky, změnilo se umístění antén pro dálkovou a satelitní komunikaci a byla provedena řada dalších změn. Rovněž na zádi přibylo samostatné sekundární kormidlo s autopilotním ovládáním a konstrukce pro upevnění řady zařízení, hlavně pro účely navigace a komunikace. Pro závod byla loď přejmenována na Declaration of Independence – Prohlášení nezávislosti.
Po závodě BOC Challenge 1986 byla loď ve velké míře přestavěna pro turistické potřeby a přejmenována na Niké IV. Svou jachtařskou činnost bych rozdělil na několik samostatných období, která na sebe navazovala. Každé další mělo vyšší cíle a čerpalo ze zkušenosti předcházející doby. I má pracovní činnost měla ohromný a nepostradatelný vliv na dosažení sportovních úspěchů.
Zájem o vodu se u mne zrodil již v době, kdy mé klukovské výpravy směřovaly k nedaleké řece Olši, Odře nebo Ostravici a k nespočetnému množství rybníků v okolí rodiště. S tím byla spojena stavba klukovských plavidel i lodních modelů. Literatura s námořní tematikou pak nasměrovala můj zájem
k moři. Měl jsem rád přírodu, chtěl jsem být lesníkem, ale skončil jsem u stavařiny. Vyučil jsem se zedníkem, udělal průmyslovku a během vojenské služby pak dálkově dvouletou nadstavbu nejnovější stavební technologie a techniky. Později jsem byl přijat na vysokou školu, dal jsem však přednost studiu námořní vědy v Polsku.
Stavařina mi dala ochutnat vše, co jen mohla nabídnout. Podílel jsem se na výrobě těžkých panelů pro průmyslové stavby, na údržbě průmyslových objektů. Na projektové činnosti i na investiční výstavbě od železničního svršku přes silnice po kotelnu s výrobou dvaceti tun páry hodinově a konče
třeba osmdesátimetrovým komínem. Projektováním a stavebním dozorem rodinných domků jsem si přivydělával na hrazení svých jachtařských potřeb. Znalost stavební mechaniky spolu s lodní modelářskou praxí mi dovolila vyprojektovat a postavit nejen mé lodě pro okruhový jachting, ale pomohla i při projekci Niké a Niké II, při jejich stavbě a pozdějších úpravách. Stavařská činnost mi také pomáhala hradit náklady během plaveb. V Newportu jsem zrekonstruoval střechu a kuchyň, v Austrálii jsem postavil rodinný domek a malý obchůdek a v Jižní Africe pak větší rodinný dům. Dům
z tvárnic jsem také postavil náčelníkovi na ostrovech Tuamotu, to však byla jen zábava a odměna za jejich pohostinství.
Také jsem cestou opravoval lodě jiných, montoval televizní antény na střechách australských domů nebo pracoval jako řezník tři měsíce v New Yorku. Jachtařské základy v aerodynamice, hydrodynamice, závodních pravidlech a taktice a také v údržbě plachet a lodí a ve veslování jsem získal ve svém mateřském jachetním oddíle TJ ŽD Bohumín. Ten patřil mezi přední oddíly v republice a byl nejlepším ve vedení mládeže. Starší členové nám předávali cenné zkušeností i mimo závodní sezonu, kdy minimálně jednou týdně pořádali školení na různá témata.
Má činnost v okruhovém jachtingu trvala deset let, od roku 1959. Hned v prvním roce dorosteneckého závodění jsem získal I. výkonnostní třídu a stejně tak, když jsem přešel mezi dospělé. Pravidelně jsem držel přebornické tituly v okrese i kraji ve dvou třídách po celou dobu této činnosti. Na mistrovství republiky jsem končíval mezi třetím a desátým místem. Tam byl povětšinou můj výkon ovlivněn „studentskou nemocí“ – nedostatkem financí na lepší vybavení.
Později jsem začal přebírat povinnosti svých klubových mentorů. Udělal jsem si kurz sudího III. třídy a později kurz a zkoušky na trenéra. Ten jsem pak vylepšil na druhou třídu. Začal jsem přednášet teorii jachtingu oddílovým druhům, pak i organizovat okruhový jachting jako předseda okresní a krajské
jachtařské sekce. Tato činnost mne pak uvedla do předsednictva okresního výboru tělovýchovy v Karviné, v roce 1969 do předsednictva Českého svazu jachtingu a Komise námořního jachtingu v Praze. Poznání a praxe ve funkcionářské činnosti mi později značně pomohly při zajišťování a organizování mých námořních plaveb a hlavně s překonáváním byrokracie ústředních orgánů jachetního sportu. Měl jsem z ní i osobní sebeuspokojení. Zavedl jsem na kraji lodní třídu mládeže Kadety, založil komisi námořního jachtingu v kraji, vyprojektoval loděnici pro svůj oddíl v hodnotě několika milionů, sehnal na ni peníze a zorganizoval její výstavbu. Podobně jsem pro své spoluobčany vybudoval přírodní koupaliště, tábor mládeže a řadu jiných staveb v brigádnických akcích „Z“.
Při tom všem jsem začal sjíždět naše řeky jako Ostravici, Lužnici, Vltavu a Hron s Dunajem. To mi však nestačilo a začal jsem se ohlížet po větší vodní ploše.
Období námořních plaveb na studeném a bouřlivém Baltském moři začalo v roce 1966 a v podstatě skončilo až v roce 1977, dva roky po mé první sólo plavbě kolem světa, kdy jsem na polské jachtě Polonez, se kterou Krzysztof Baranowski sám obeplul svět, vystartoval v závodě osamělých mořeplavců ze Svinoústí kolem dánského Bornholmu zpět do Polska. Vše začalo v roce 1966 jachtařským školením v Boškově nedaleko Lešna a pak výpravou k Baltu. Tehdy jsem ve svých dvaceti třech létech poprvé uviděl moře. Za další čtyři roky jsem ho ale prokřižoval všemi směry. Prostřednictvím různých školení jsem prošel všemi námořními stupni a během sedmi plaveb jsem získal dostatek námořní praxe ke složení kapitánských zkoušek. Jako kapitán jsem se se smíchanou polsko-českou posádkou zúčastnil i dvou námořních závodů a domů si přivezl trofeje za třetí a první místo. V kapse jsem měl i diplom instruktora námořního jachtingu.
Tehdy jsem měl plán postavit si malou námořní plachetnici a již jsem na její stavbu sušil dřevo. Tento záměr se však brzy proměnil v úmysl vystartovat v sólo závodě přes Atlantik – OSTAR 1972.
Plavby na první Niké začaly jejím zrozením ve sklepě paneláku, dokončením v opuštěné hale bohumínské chemičky a křtem v roce 1971 na štěrkovně Kališčok, jen padesát metrů vzdálené od břehů řeky Odry. Niké to měla k moři daleko. Tam i zpět do domovského přístavu Bohumín
se musela nechat vždy potupně přepravovat na korbě náklaďáku. Její kýl se dotkl poprvé mořské vody v roce 1971 v jachtařském přístavu Pogoň ve Štětíně, kde jsem si zřídil základnu pro své námořní výpravy. Její zkušební plavba s četnými zastávkami vedla trasou ze Štětína kolem Dánska do norského Sandefjordu a pak Severním mořem přes ostrov Helgoland a Kielský kanál zpět na Pogoň. Trasu téměř 1 400 mil jsem uplul s posádkou ve složení Mirka Konkolská, Jirka Vrožina a Láďa Měkýš, který mi nejvíce ze všech pomáhal se stavbou Niké. Niké se dobře osvědčila a během plavby jsme natočili vůbec první dokumentární filmy pro televizi v Ostravě.
O týden později jsem vyplul sám na nezbytnou nominační plavbu podobnou trasou ze Štětína úžinami Kattegatu a Skagerraku až k norským břehům, pak přes Severní moře k břehům Anglie a zpět přes Kielský kanál do Štětína. Byla to má první osamělá plavba a byla téměř 1 700 mil dlouhá. Tím jsem splnil podmínky pro účast v sólo závodě přes Atlantik a po transportu Niké do Bohumína jsem ji mohl přes zimní období připravit na start závodu. K ostatním posádkovým plavbám na první Niké patří tisíc mil dlouhá plavba na start závodu OSTAR 1972, spolu s Mirkou a Jirkou Vrožinou z polského přístavu Štětín do anglického Plymouthu. V roce 1975 jsem po uzavření své první sólo plavby kolem světa v Plymouthu vykonal podobnou plavbu jen s Mirkou, ale opačným směrem. V roce 1976 jsem pak na Niké plul na start závodu OSTAR 1976 spolu s Láďou Měkýšem a Karlem Stanovským. Tentokráte byla Niké pro různé komplikace transportována do německého přístavu Hamburk, čímž se plavba na start zkrátila na 800 mil.
V témže roce po ukončení závodu OSTAR 1976 jsem se vracel domů z USA s Karlem Stanovským. Naše trasa vedla na sever z Newportu podél pobřeží USA a Kanady až do přístavu Saint Johns na Newfoundlandu. Pak jsme přelétli Atlantik na Azory a dále přes Biskajskou zátoku do Hamburku.
Tato má poslední plavba na Niké byla 5 000 mil dlouhá. Po plavbě byla Niké transportována do investičního skladu Železáren a drátoven Bohumín a později prodána do soukromých rukou. Parta jachtařů Niké zprovoznila a organizovala nájemné plavby na Jaderském moři. Tam Niké ztroskotala, později byla převezena do České republiky, kde řadu let stála rozbitá ve stodole. Nakonec ji získal Český svaz jachtingu, zrenovoval a vystavil u klubovny Českého Yacht Klubu v Praze. Před osmi lety Niké odkoupilo Národní technické muzeum v Praze a uložilo do depozitáře. Má být vystavena veřejnosti v druhé polovině roku 2017.
Má účast v sólo závodech přes Atlantik začala v roce 1972. Závod se pořádá každé čtyři roky, vždy v roce olympiády. Pravidla i trasa jsou jednoduché. Start v anglickém přístavu Plymouth, cíl v americkém Newportu. Každý závodník musí plout sám jen pod plachtami s využitím přírodních sil a nesmí přijmout žádnou vnější pomoc. Trasa však vede Severním Atlantikem proti směru Golfského proudu a proti převládajícím směrům větru. V době závodu vzniká nebezpečí srážky s driftujícími ledovci, které se uvolňují u Labradoru a které snáší Labradorský proud přímo do trasy závodu. U břehů amerického kontinentu plavbu ztěžují velmi časté a husté mlhy. Samotný Atlantik je v této
části značně bouřlivý. Závodu jsem se zúčastnil třikrát. Poprvé jsem vystartoval v roce 1972. Sedm metrů čtyřicet dlouhá Niké byla druhým nejmenším plavidlem na startu. Největší loď měřila 40 metrů. Neměl jsem valuty a musel jsem si vézt zásoby na osm měsíců. Přetížená Niké ztratila v bouři stěžeň, dostal jsem se zpět bez cizí pomoci a po získání nového stěžně jsem opět vystartoval.
Nehodou jsem ztratil dvanáct dnů, ale do cíle jsem dorazil na poslední chvíli v omezeném čase 60 dnů na 41. místě ze šedesáti startujících lodí a na 7. místě po handicapovém přepočtu. Po závodě jsem pak pokračoval ve své první sólo plavbě kolem světa.
Start jsem opakoval na stejné Niké za čtyři roky v roce 1976. Tehdy se do závodu přihlásilo 125 lodí. Ta nejdelší měřila 72 metrů, přičemž rychlost lodě roste úměrně s její délkou. Atlantik byl neobyčejně rozdivočelý šesti po sobě jdoucími bouřemi. Šest lodí se potopilo a dva závodníci zahynuli. Niké zakončila závod na druhém místě v handicapovém hodnocení. Zpáteční plavbu domů jsem uskutečnil s Karlem Stanovským. Potřetí jsem startoval v závodě v roce 1980 na nově postavené Niké II. Tentokráte byly lodě rozděleny do třech tříd podle jejich délky. Neobvyklé počasí se slabým východním větrem po dobu deseti dnů zvýhodnilo lehké vícetrupé lodě (jako katamarány a trimarany) a moderní hydrovznášedla. Niké II překonala Atlantik za rekordních 21 dnů. Tímto časem by vyhrála všechny předcházející závody, musela se však spokojit se čtvrtým místem. Do Polska
jsem se vracel s Mirkou a Ríšou 4 500 mil dlouhou trasou přes Azory, Portugalsko a Španělsko.
První ze třech sólo plaveb kolem světa jsem uskutečnil na malé Niké v létech 1972 až 1975. V USA jsem využil pozdního dojezdu do cíle po zlomení stěžně během závodu OSTAR 1972 jako výmluvu. Sdělil jsem, že se nemohu vracet domů v období hurikánů, a obdržel jsem souhlas k šestiměsíční plavbě domů trasou pasátů kolem světa. Plavba, během které jsem navštívil přes čtyřicet zemí, se prodloužila na tři roky a byla dlouhá téměř 34 000 námořních mil.
Niké byla tehdy druhým nejmenším plavidlem na světě, jež takovou plavbu ukončilo, a já prvním Čechoslovákem, třetím Slovanem a prvním suchozemcem. Během plavby jsem vydal tři knihy a publikoval stovky novinových reportáží a desítky rozhlasových zpráv a televizních dokumentů. Sólo
plavbu jsem začal a ukončil v anglickém přístavu Plymouth a trasa závodu OSTAR 1972 byla její součástí. Do Polska, kde mne čekalo neobyčejně vřelé přivítání několikatisícového davu Poláků, jsem doplul s Mirkou. Mou druhou sólo plavbou kolem světa byla účast v prvním čtyřetapovém závodě kolem světa – The BOC Challenge 1982. Trasa vedla z Newportu přes Kapské Město, Sydney a Rio de Janeiro zpět do Newportu. Byl jsem spoluzakladatelem této události, ale vedení jachtingu v Praze mi zakázalo účast. Tak jsem odjel na start bez patřičných dokladů a pro jistotu si vzal s sebou Mirku i Ríšu. V Polsku panovalo stanné právo a příprava na závod byla velmi komplikovaná. Plavbu na start, 6 000 mil dlouhou z Polska do Newportu, s námi vykonal polský jachtař Fredek Brodzinski, který mi pomáhal v Polsku s přípravou Niké II.
Závod kolem světa trval deset měsíců. Vyhrál jsem v něm dvě etapy, udělal pět světových rekordů a obsadil třetí místo. Stal jsem se prvním Evropanem, který obeplul Zemi sám v obou směrech. Doma jsem za to byl odsouzen na jedenáct let a nemělo cenu se vracet, a tak jsme se usadili v Newportu. Naopak Němci mi udělili můj čtvrtý titul jachtaře roku, po Polsku a Československu.
Zprvu jsem měl sponzora pro start v dalším závodě, ale náhlá ekonomická krize v USA mne o něho připravila. Nakonec jsem vystartoval na zastaralé Niké II, která byla nejtěžší a nejkratší lodí z celé flotily. Byl jsem jediným závodníkem bez sponzora. Svůj čas plavby v závodě jsem zkrátil o čtyřicet dnů, vylepšil všechny své světové rekordy a získal další (v pořadí celkem dvanáctý). To vše však stačilo jen na páté místo. Stal jsem se však prvním člověkem na světě, který obeplul Zemi sám třikrát.
Můj sportovní výkon ocenil diplomem i prezident USA Ronald Reagan. Schválně jsme nežádali o cizí občanství, aby všechny mé světové rekordy šly na vrub Československa. Mezitím nás tamější změny a nové zákony připravily o rodné občanství, to jediné, co nám po odchodu zůstalo. Nastal čas začít se starat o budoucnost. Usadili jsme se v Newportu, kde jsem založil filmařské produkční studio. Na moře jsem pak vyplouval při své filmařské práci. Zúčastnil jsem se řady plaveb na různých lodích a udělal i několik filmových dokumentů o rybolovu na moři.
Ostatní námořní plavby začaly stavbou Niké II, která byla vyprojektována pro účast v mém třetím sólo závodě přes Atlantik – OSTAR 1980. Loď byla postavena a slavnostně pokřtěna v roce 1979 v polském Štětíně. Její stavba se samozřejmě neobešla bez dlouhé řady různých komplikací. Měla téměř čtrnáct metrů a byla na vrcholu tehdejší techniky a technologie. Zkušební plavba proběhla na trase podél polského pobřeží ze Štětína do Gdyně. Na Baltu jsem na Niké II udělal nezbytnou nominační plavbu pro účast v závodě OSTAR 1980. Pak následovala plavba s mládeží 1 600 mil dlouhou trasou kolem celého Baltského moře se zastávkou v olympijském Tallinnu, Helsinkách i jiných zajímavých místech.
Posádku tvořili žáci základních škol. Jejich výběr proběhl celostátní soutěží. Každý měl šanci, kluci i děvčata. Základní podmínkou bylo zlepšit si školní známky o jeden stupeň, takže i pětkaři měli možnost. Mládežnická posádka tvořila rozhlasové i psané reportáže, které průběžně vycházely v dětských časopisech. Články doplňovaly fotografie a během plavby byl natočen film pro Československou televizi Ostrava.
Po technické prohlídce ve štětínské loděnici a po menších úpravách Niké II vyplula s posádkou ze Štětína do přístavu Plymouth, kde jsme se zúčastnili závodu Parmelia Race 1979 na trase z Anglie přes Kapské Město do přístavu Perth v Západní Austrálii, která slavila 150 výročí svého založení. V závodě, jejž bychom bezpečně vyhráli, jsme vystartovali s týdenním zpožděním z důvodu pozdního vydání cestovních dokladů. Výkon československé posádky ocenil západoaustralský premiér sir Charles Court uspořádáním slavnostní večeře a udělením speciální stříbrné medaile. Návrat do francouzského přístavu Cherbourg vedl přes Kokosové ostrovy, Srí Lanku a Aden, pak Rudým mořem do Port Saidu a Suezu a dále Středozemním mořem se zastávkou na Krétě, Sicílii a Gibraltaru. Po 18 000 mílích
na moři se posádka vrátila domů z Cherbourgu vlakem a já pak plul již sám do anglického přístavu Plymouth na start závodu OSTAR 1980. Mezi ostatní plavby patří ta v roce 1994 na školní plachetnici Pogoria z Chicaga přes Velká jezera až k atlantickému pobřeží. Rovněž tak i plavba Atlantikem v roce 1997 z Newportu na 1 500 mil vzdálený ostrov Tortola, kde jsem doručil italským majitelům plachetnici. V roce 2012 jsem rybářům z Nového Bedfordu, kteří byli obeznámení jen s pobřežním rybolovem, doručil nově postavenou padesátimetrovou loď z přístavu Mobile. Plavba kolem
Floridy a východního pobřeží USA až do jejich domovského přístavu byla 5 000 mil dlouhá. Žádná z těchto plaveb však již neměla závodní nebo reprezentační formu.
Nápad obeplout svět na mne nespadl jen tak z ničeho nic, nýbrž to byl výsledek dlouhodobého zájmu o moře a námořní jachtařskou činnost. V roce 1960 jsem v antikvariátu koupil knihu francouzského mořeplavce Alaina Gerbaulta s titulem Sám přes Atlantický oceán, dokonce i s jeho podpisem. Kniha
u nás vyšla v roce 1926 a v roce 1930 bylo vydáno pokračování pod titulem Za sluncem a později další Cestou k domovu. Tyto francouzské překlady popisovaly autorovu osamělou plavbu kolem světa. Byl třetím člověkem na světě, který to dokázal. Musím přiznat, že tyto knihy mne tehdy nijak zvlášť nezaujaly. Pravděpodobně jsem se až příliš věnoval okruhovému závodnímu jachtingu, sjíždění našich řek na kajaku a lyžování. Knihy se však později staly zdrojem informací pro mou první sólo plavbu kolem světa.
O moře jsem se začal opravdu zajímat až v roce 1966. To mi přestaly stačit naše přehrady, rybníky a jezera a začal jsem se rozhlížet po nové, větší vodě. Chtěl jsem odjet na školení námořního jachtingu do polské Třeběže, tam však neměli volné místo, a tak jsem nakonec i se svým kamarádem a jeho ženou skončili v Boszkowě, nedaleko Lešna. Po zakončení jachtařského kurzu a složení zkoušek hned na dva jachtařské stupně jsme odjeli vlakem do Svinoústí, abychom všichni tři uviděli poprvé moře. Dokonce jsme si na něho vypluli na turistickém parníčku. Při dvouhodinové vyjížďce moji přátelé onemocněli mořskou nemocí a tím skončil jejich zájem o moře.
První pohled na moře na mne tehdy nijak zvlášť nezapůsobil. Musel jsem samozřejmě ochutnat slanost jeho vody, moře však bylo přesně takové, jaké jsem si ho představoval. Jen daleký mořský horizont mne zaujal a nějakou dobu jsem na něho upřeně hleděl. Cítil jsem touhu dostat se za jeho okraj a poznat, co je za ním. V té době nebylo v Československu jachtařů se zájmem o moře mnoho
a všichni jsme se navzájem znali. Naprostá většina z nich měla zájem o teplé adriatické vody, zatímco mne lákal bouřlivější Baltik. Průkopníkem námořního jachtingu byl jednoznačně Brňák Dušan Vaculka. Svou první plavbu uskutečnil na námořní knížku, která nahrazovala pas u námořníků Československé
námořní plavby. Jeho jachtu Pasát odkoupili bratři Pátí, o měsíc ode mne mladší, kteří na ní uskutečnili plavbu z Bratislavy po Dunaji do Černého moře a pak francouzskými kanály zpět až do Prahy. Fotografie jejich Pasátu se objevila v roce 1968 na titulní straně třetího čísla časopisu Potapěč (pozdější Vodní revue) a to samozřejmě nemohlo ujít mé pozorností. Šel jsem však svou cestou. V té době jsem měl Baltské moře zkřižované všemi směry na polských jachtách. Sbíral jsem znalosti zkušených polských jachtařů, kteří měli za sebou význačné plavby na Island, Špicberky, a dokonce
i kolem Jižní Ameriky. Z Polska jsem si dovezl plány na šestapůlmetrovou plachetnici typu Zoszka. V roce 1967 jsem sehnal povolení na skácení osaměle rostoucího modřínu, který měl pravidelná léta, porazil ho a nechal nařezat na dlouhá osmimetrová prkna. Ta jsem pak dva roky sušil. Chtěl jsem si postavit plachetnici pro své námořní plavby, na cestu kolem světa jsem však nepomýšlel. V roce 1968 se uskutečnil třetí ročník závodu osamělých mořeplavců přes Atlantik – OSTAR 1968. Výsledky i popis závodů se dokonce objevily v našem časopise 100+1. O závodě jsem již ale věděl z polských zdrojů a jako jachtaře závodníka mne zaujal. Požádal jsem organizátory o pravidla závodu na další ročník OSTAR 1972 a rozhodl jsem se, že se závodu zúčastním. Až vlastně při podrobném zpracování plánu účasti v závodě, který měl cíl ve Spojených státech, přišlo na řadu rozhodnutí o výběru trasy plavby domů. Až tehdy jsem se rozhodl k tomu, že budu pokračovat dále sám cestou kolem světa. O této volbě však vědělo jen několik mých blízkých přátel. Byl jsem přesvědčen, že kdybych se o této variantě jen zmínil, nikdy bych nezískal ani povolení ke startu v závodě přes Atlantik.
V cíli závodu v americkém Newportu na mne již čekal kamarád a režisér ostravské televize Jirka Vrožina. Ten mne přivítal slovy: „Doufám, že pokračuješ dále,“ a ukázal na kufr, který vzal z mé garáže a dovezl spolu se svým filmařským „nářadíčkem“ do Newportu. Kufr byl naplněn námořními mapami
pokrývajícími naplánovanou trasu sólo plavby kolem světa. Osobně věřím, že člověk musí mít štěstí k tomu, aby se mu do životní dráhy zamotala nějaká význačná příležitost. Když se to však stane, musí být vždy na tuto příležitost připraven a musí ji okamžitě „popadnout za pačesy“, aby měl možnost nečekaný okamžik využít a záměr zdárně dovést do cíle. Před vyplutím jsem neměl strach z ničeho, co by mne během plavby mohlo potkat. Byl jsem mladý a jako každý mladý a nezkušený člověk jsem se cítil nesmrtelným.


Copyright © Rudolf Holý, Richard Konkolski, Milan Švihálek, Julius Ecsi, Jozef Varsányi, Jiří Albrecht, Ivan Orel, František Sýkora, Jiří Denk, Otakar Hons, Jaroslav Bernt, Vlado Porvaznik, Zdeněk Teubner, Oldřich Karásek, Stanislav Kubíček, Petr Ondráček

© Nakladatelství JOTA, s. r. o., 2017


Žádné komentáře:

Okomentovat