pondělí 5. února 2018

Michael Třeštík: Zdi tvé



Když v roce 1988 vyšel román Michaela Třeštíka poprvé v tehdejším vydavatelství Československý spisovatel, byla to literární událost v tom nejlepším smyslu slova. Do české literatury se vracel psychologický román, který navazoval na meziválečnou tradici (typu próz Jaroslava Havlíčka či Václava Řezáče). Není proto divu, že se kniha čas od času vrací ke čtenářům – současné vydání v nakladatelství Motto je v pořadí už čtvrté.

Poutavý román je zasazen do poloviny osmdesátých let a nahlíží do života tehdejší společnosti skrze osudy tří hlavních hrdinů: uznávaného grafika Hynka, který se snaží vytvořit své životní dílo, jeho ženy Dany, jež se po autonehodě ocitá na vozíku a svého muže opouští, a její obětavé sestry Soni, neschopné navázat partnerský vztah. Každá z postav se vypořádává se složitými otázkami svobody, pravdy, vztahu ke druhým a schopnosti učinit rozhodnutí a převzít zodpovědnost za svůj život.


Ukázka z knihy:


Vrátil se na Francouzskou. I auto jako by se bálo a ko­pec Vinohrad se před kapotou nadouval a byl stále strmější. Dobře ses bavil, Hynku? Dřív jsem nemohl, ta komise byla až dneska. Proč mi to říkáš, to je přece tvoje věc!? Objel vo­dárnu a zaparkoval v Nitranské před domem.
Vyndal poštu ze schránky a cestou po schodech ji prohlí­žel. Avízo z Díla a velká tlustá obálka s úhledně napsanou adresou DANA A HYNEK ŠIMONOVI a s žilinským razítkem. Starý pán opět něco stvořil… Už se tam půl roku chystá zajet, ale aspoň mu zavolá. Dneska večer.
„Ahoj, dámy!“ Zatím je klid, ale Soňa se už jistě nadechuje a Dana sahá po cigaretách a klopí hlavu. Stále ticho. Povytáhl si zip u džínů a vešel do pokoje. Nikde nikdo. Přistou­pil ke dveřím ložnice a zaklepal. Nikde nikdo. Všude bylo podivné prázdno.
Na stole ležel kus papíru. Viděl ho, hned jak vešel, ale pod-vědomě, snad pro jistotu se mu vyhnul.
Hlavně nemít radost, už týdny se zapřísahal. Nepomáhat tomu, ale kdyby to přišlo, nemít z toho radost. Naklonil se nad stůl:
JSI VOLNÝ
V koutku duše ucítil zklamání, že to dokázala. Že není nepostradatelný.
Vlastně si to všechno představoval jinak, daleko horší. Slzy a lítost. Donekonečna omílané scény výčitek a uraženého mlčení. Ale nic z toho se nestalo. Na nikoho nebudeš muset brát ohled. Jsi volný, nemusíš se na nic ohlížet… Jenom ne­mít radost. Nic nehodnotit, brát to tak, jak to přišlo. Jsi zase na začátku, jako před čtyřmi lety. Telefon. Krucifix, zrovna teď!      
„Šimon.“ Šňůra od sluchátka byla překroucená jako ob-vykle.
„Nazdar! Mám pro tebe největší kšeft, cos kdy měl, a ty seš… ty seš tam, co nemůžu říct, protože mě slyšej děti.“
Hynek zdvihl aparát nad polici a sluchátko pustil k zemi. Jak se rovnala překroucená šňůra, sluchátko se roztočilo ko­lem své osy. Vladimír vždycky hulákal, do telefonu obzvlášť. Roztočené sluchátko zkrápělo jeho hlasem všechny kouty pokoje.
„Hynku, dostanu flašku! Je to tvůj milovanej Holan. Bib­liofilie na japanu, a bude tam pro tebe místa, co si vzpome­neš. Hned si to přečti, určitě to máš. První část z Nokturnálu. Budeš v kůži vázanej! Tak čti a zavolej mi, co to bude, jestli suchý jehly, lepty nebo litografie. To je jediný, co potřebuju vědět ještě tenhle měsíc. Jen si nevymejšlej žádný blbosti, koláže, barvy nebo tak. Má to bejt uměřená klasika. Zatím čau a pozdravuj Danu.“
Vida. Holana si vybral jako absolventskou práci. Osm lep-tů k Toskáně. Před pěti lety se vnucoval do Spisovatele k re-edici Příběhů. Nic. Pak, po trienále v Benátkách a po výroč­ní ceně Odeonu, to už začal mít jméno a začal doufat, že ho pozvou k Sebraným spisům. Jenže zase nic. Pak doufal v Noc s Hamletem. Opět nic. A teď bum! Bude tam pro tebe místa, co si vzpomeneš! Bibliofilie na japanu.
Dana by zaklonila hlavu, olízla by si rty a řekla by, že si to-ho Holana přichtěl.
Bloumal po bytě a nahlížel do skříní a do zásuvek. Nene­chaly po sobě ani kapesník, ani sponku do vlasů. Jen v ku­chyni našel čtvrtku chleba a balíček kávy, v lednici osminku másla. Něco mu tu nechat k jídlu byl určitě nápad Danin, ale dávky určila Soňa.      
Dal vařit vodu a namazal si chleba. Byl volný. Vrátil se do pokoje, otevřel okno a opřel se zády o parapet. Jenom nemít radost. Jsou věci, ze kterých se člověk nesmí radovat.
Pak si zalil kávu a váhal, kam se posadit. Najednou tu by-lo tolik místa. Zapálil si cigaretu a z obálky od otce vytáhl štos strojem psaných papírů. Danko a Hynku, děti moje… i když Vám jistě připadám jako blázen… ale nejprve Vám představuji svoje dílo… a zejména Tebe, Danko, prosím o přís­nou kritiku… pilně mnoho měsíců… možná zdá poněkud dě­tinské, ale já myslím…
Chudák starý pán. Aspoň mu zavolat. Co nejdřív, dneska nebo zítra. Všude bylo ticho, žádné dveře se neotevíraly, ni­kdo nemluvil. Jen ze zdi nad pohovkou se na něj smutně díval Danin Pierot. Proč si ho nevzala?
Upíjel kávu a očima těkal po bytě. Muselo to být aspoň natřikrát autem. Kdo je asi odvezl? Vladimír ani Karlík ne. Asi někdo od Soni. Možná Vykopal nebo ten dirigent. Jen těch knih byly aspoň dva kufry.
Naklonil se ke knihovně. Holan zůstal. Vzal Nokturnál a lis-toval. Jen taktak, že jsi nuzně vykročil, / a už je tu zeď a na ní / barokem dobře živená / socha smrti… Jde-li o pocit, / mohl bys v jejím stínu / zůstat přes noc a nic / by ti nebylo odepřeno…
Ještě před rokem by byl bez sebe radostí. Zabořil by se do křesla a četl by. Tato zeď s rychle uzavřeným / kusem prosto­ru je také / plna zarudlých trhlin / po mrtvici cihel. / To jen ty, byť pouze stár, / uhodil ses o ni s otázkou, / do jaké míry je ďábel svobodný…
Četl by, až by se mu v hlavě začaly řadit čáry, skládat se, protínat a křivit, a pak by se hnal ke skicáku nebo rovnou k měděné desce.
Odložil Holana, sundal Pierota ze hřebíku a na zdi se ob­jevil světlejší obdélník. Popošel k oknu a prohlížel si obraz proti světlu.
Ať visel kdekoliv, vždycky se starala, aby měl dost světla a aby na něj viděla od svého stolu. A sklo mu pravidelně čistila ironem. Položil Pierota na stůl a zabalil ho do papíru.


© Michael Třeštík, 2018
Na obálce a předsádkách byly použity kresby Michaela Třeštíka

ISBN 978-80-267-1061-5

Žádné komentáře:

Okomentovat