Může to být blackout, epidemie nebo – abychom zůstali u
něčeho, co jsme zažili poměrně nedávno – povodeň. Kniha Ruka noci podaná,
kterou sestavil kolektiv autorů v čele s Václavem Cílkem, se zabývá těmito
krizovými situacemi. Co v nich dělat, co je podstatné a co mít při sobě. Autoři
skutečně předkládají detailní návody a soupisy potřebných potravin a nástrojů a
hlavním heslem zde je: Kdo je připraven, není překvapen. V knize je citován i
americký sociolog Ronald F. Inglehart: „Žádná generace, která se narodila do
éry blahobytu, tedy zejména generace dnešní, nemá zaručeno, že se dožije konce
života ve stejném blahobytu, či dokonce ve společnosti ještě blahobytnější,
spořádanější, slušnější a solidnější, než do níž se narodila.“
Cílem knihy není vyvolat jakoukoliv paniku, paranoiu či
stres a stejně tak to není příručka pro ty, kteří si hrají rádi na vojáky. Čtení
této knihy je užitečné proto, že si tak člověk uvědomí, jak silně jsme ve svém
blahobytu zakleslí. Dokázali bychom se uživit tím, co sami vypěstujeme? Kolik
lidí „naplavených“ do Prahy by dokázalo trefit ze svého podnájmu na okraji
města pěšky na Hlavní nádraží? Jen si vzpomeňme, jak zoufalí se cítíme pouze
jen proto, že máme auto v servisu, nebo proto, že jsme doma zapomněli mobilní
telefon…
Mezi věcmi, které jsou na seznamech užitečných pomůcek,
autoři jmenují například i kondom. Dá se v něm totiž přenášet voda, může
sloužit jako škrtidlo nebo nahradit provázek. A pokud se do něj dá voda, může
se stát i lupou, s jejíž pomocí rozděláme oheň.
To je ostatně další věc, která čtenářem knihy notně
otřese. Jak je oproti zkušeným autorům nepraktický a nemá nic promyšleno. Koho
by napadlo, že z brambory či citronu se dá udělat baterie? A kdo by ji z nich
dokázal vyrobit… Jakmile přestane všechno fungovat, musíme začít fungovat my
sami.
A pokud si někdo myslí, že přece žijeme v civilizovaném
světě a stát se o nás postará, tak je tu další užitečné varování: „… v případě
velké krize jste v podstatě zbyteční a nikoho nezajímáte, protože stát nemá ani
dost příslušníků armády a policie na to, aby zajistil bezpečný chod elektráren
a kritické infrastruktury. Ve chvíli ohrožení se zachraňuje stát a ne
jednotlivci. Je to logické. Zároveň se při krizích jakoby ,odnikud‘ vynoří
divné, násilné či nemocné typy lidí, kteří byli dříve někde zalezlí a v
podstatě neviditelní, ale teď začínají určovat dění.“
Kniha Ruka noci podaná tak dává jasnou zprávu: Žijeme v
ohromném luxusu. A čím větší bude, tím bezbrannější pak budeme my, pokud by
jednou pominul. Když cítíme obavy a zaženeme je, tak se vrátí v méně nápadné
podobě, ale silnější. Pokud se začneme na krizi připravovat, kupodivu pocítíme
ulehčení.
První část knihy pojednává o to, jakou povahu mají ti
lidé, kteří krize přežívají, a jak při tom jednají. Druhá část se týká těch
úplně nejpraktičtějších návodů, jak dezinfikovat vodu, jaký filtr si koupit,
jak skladovat potraviny či vytvořit v domě postiženém výpadkem sítě teplou
místnost. Rozeznáváme přitom čtyři typy rychlých krizí – neočekávanou událost,
blackout, epidemii a sociální bouře – a jednu situaci pomalé krize, jakou je
rozpad a chudnutí společnosti.
Při psaní publikace se sešel vědec, který se roky zabývá
krizovými trendy (Václav Cílek), inženýr, který už v 80. letech v Rakousku
navštěvoval kurzy přežití a setkání alternativních praktiků (Ferdinand
Šmikmátor), policista s mnohaletou službou v ulicích (Lukáš Heinz),
polárník schopný přejít pěšky napříč Grónskem (Petr Horký) a člen krizového
štábu, který se nejenom účastnil povodní, ale hlavně plánoval a vedl tým
Blackout (Josef Juránek).
Podobná publikace zaměřená na obyčejného člověka a běžnou
rodinu u nás nikdy nevyšla. Nyní ji vydává nakladatelství Dokořán.
Ukázka z knihy:
Záchrana tonoucích je věcí tonoucích
Zhruba před deseti lety jsem začal shánět materiály ke knize o
rodinné připravenosti, ale vázlo to na praktických zkušenostech. Ty naopak měl
tehdy ještě velice zaměstnaný jeskyňář Ferda Šmikmátor, který už v 80. letech
minulého století navštěvoval různé krizové kurzy v Rakousku. Jako určitý měkký
kompromis jsme v roce 2012 vydali knihu Tři svíce za budoucnost: Nápady a návody jak
přežít konec světa, ale cítili jsme, že to chce publikaci víc prakticky a technicky
založenou.
O dva roky později jsem ve spolupráci s Martinou Kociánovou a Josefem
Juránkem navrhoval učebnici pro školy anebo ve zkrácené podobě brožurku pro
širší veřejnost o krizové připravenosti. Měla obsahovat jednoduché návody, co
dělat při povodni, blackoutu či svržení vlády. Nebyl o ni zájem, a tak jsme ji
odložili, přestože civilní ochranou by se teoreticky měla zabývat nejedna
instituce. Asi tomu tak není, takže nezbývá než věřit pravidlu připisovaném
Stepanu Banderovi: „Záchrana tonoucích je věcí tonoucích.“ Dlouho bychom mohli
vyprávět o tom, jak instituce odmítají připustit jakoukoliv nerůžovou verzi
budoucnosti. Nevědí si s ní rady a komplikovala by jim život.
Naše situace se změnila Ferdovým odchodem do důchodu. Najednou
vznikl první český text zabývající se nikoliv přežíváním ve stylu Ramba
(psycholog přežívání Al Siebert ostatně uvedl, že tito lidé stejně umírají jako
první), ale určený běžnému člověku s rodinou. Doplnili jsme jej dalšími
materiály a bez dlouhých řečí vám knihu předáváme.
O čem kniha je
Tato kniha může být návodem pro průměrnou, nijak zvlášť cvičenou rodinu
v situacích, jako jsou blackout, epidemie, sociální nepokoje nebo jiná
civilizační pohroma. Není naopak o přežívání v divoké přírodě či amazonské
džungli a zápasech speciálních jednotek. Rodinná připravenost (neboli family preparedness – místy budeme uvádět
i anglické názvy, protože k mnoha tématům seženete lepší materiály v angličtině
než češtině) je něco, co lidstvo následuje odjakživa. Slovo „preper“ označuje
člověka, který bere možnost krize vážně a alespoň trochu se na ni připravuje. Zlom
v Evropě nastal po roce 1960, kdy na dlouhá a zřejmě nejdelší desetiletí za posledních
tisíc let začala růst životní úroveň a navzdory studené válce i bezpečnost.
Několik generací tak nabylo dojmu, že svět je v zásadě bezpečné
místo, ve kterém se každá generace má o něco lépe než generace jejich rodičů.
Je to zkušenost našich těl i našich myslí, takže většina lidí si myslí, že to
tak musí být i nadále. Snažíme se říct, že normální je naopak být do určité
míry připraven, že se něco může stát.
Jeden bosenský režisér mi řekl: „Po studiích na FAMU jsem se
chystal k návratu do Sarajeva. Potřeboval jsem si v Praze ještě zařídit
nějaké papíry a za týden jsem se měl vrátit domů. Volali mi rodiče, abych to
odložil, že v Sarajevu vyrostly barikády. No a pak jsem tu zůstal dalších
dvacet let a říkám vám, že týden před válkou bychom se možnosti tak velkého
konfliktu vysmáli.“ Pak se zamyslel a dodal: „Ale také vám můžu zaručit, že na
skutečně velký problém se připravit nedá.“ 15
Závažné varování: připravte se na to, že krize třeba nikdy
nepřijde!
Literární historik Ronald Granofsky v monografii pojednávající o
beletrii založené na překonávání traumatických událostí vyjádřil překvapení,
jak obrovské množství novel, dobrodružných příběhů a různých jeremiád (odvozeno
od proroka Jeremiáše, který předvídal zkázu Jeruzaléma) bylo od roku 1895
napsáno na krizové či apokalyptické téma. V posledních dvaceti letech jich
ještě přibylo. Podle několika souhrnů většina z nich přichází z USA a v jejich
základech nalezneme ještě puritánské pojetí světa 16. století, kdy se poprvé
hovořilo o souboji s říší zla. Pokud se ptám kanadských studentů, jaký je
rozdíl mezi USA a Kanadou, tak významným bodem bývá, že Kanaďani nejsou schopni
udělat dobrý katastrofický film, protože nevidí důvod, proč by to měli dělat.
Kanada není na rozdíl od Spojených států náboženský projekt. Skrze velkofilmy
se apokalypsa stala tak významnou součástí popkultury, že jsme všichni jejím
bacilem do určité míry nakaženi. Názor na svět kolem sebe si netvoříme pomalým
skládáním faktů, ale přejímáním celých informačních panelů – a mnoho z nich
pochází právě z filmového prostředí.
D. H. Lawrence v nemilosrdném spisu o Apokalypse jako
nejprotivnější knize Nového zákona říká, že proroci prorokují zkázu, aby se nestala, a také píše, že
konec světa může přijít po částech a v různých staletích a uskutečnit se
„kousek po kousku“ na různých místech. Takže jak to je? Jen tak se strašíme,
anebo jsme prošli dvěma světovými válkami a obáváme se jejich pokračování
jinými prostředky? Nevíme, a proto nebudeme ani utěšovat, ani děsit. Příliš nám
nezáleží na tom, jak se zachováte. Nic nehlásáme a optimismus je nám stejně
protivný jako pesimismus. Myslíme si však, že stojíme na počátku velké,
skutečné proměny světa, a z dějin víme, že podobný přelom věků není opereta.
Snažíme se vám podat celkem upřímně myšlený návod k tomu, co si
dnes myslíme, že by člověk před krizí, během ní a – když to přežije – po ní
mohl dělat, aby minimalizoval ztráty na duši, příbuzných a společnosti. Nejedná
se však jen o přežití, ale hlavně o změnu a důstojný život za nových podmínek.
Bedna a evakuační plán
Zejména v USA, kde je motiv dobývání Západu dosud součástí národní
identity, sociální pojištění je věcí osobní volby a hurikánová sezona se občas
bolestivě přihlašuje, existuje velká tradice psaní knih o rodinné
připravenosti. Mnoho rodin má v garáži bednu s potřebnými věcmi včetně
některé z podobných knih. I do beden v českých garážích by měla patřit
tato podvratná publikace. Nad bednou bývá pověšen papír s evakuačním plánem.
Jedná se o seznam věcí či činností, na které nemáte zapomenout. Pokud totiž
dojde ke skutečné krizi, tak nejspíš na něco zapomenete.
16
Evakuační plán obsahuje:
▶▶ Stručný seznam
nutných věcí, které si musíte vzít s sebou (spacáky, lahve s vodou, dokumenty
aj.). Často se zapomene na léky, toaletní papír, spojovací kabely mezi
powerbankou a telefonem či na žrádlo pro psa.
▶▶ Upozornění, že při
opuštění domu máme vypnout vodu, plyn a elektřinu a uložit náhradní klíč od
domu na nějaké tajné místo venku.
▶▶ Vzkaz, že
odjíždíte a co máte v plánu (případně místo srazu). Vzkaz příbuzným bývá
umístěn v PET láhvi na nějakém domluveném místě před domem anebo je přivázaný
na kliku, má-li naopak upozornit třeba policii, kde jste. Citlivé informace by
v něm měly být uvedeny tak, aby jim rozuměl jen člen rodiny.
Často se budeme odvolávat na americkou, případně australskou
literaturu, protože je snadno dostupná. Rovněž Rusové mají či donedávna měli
preperství v krvi.
Dost dobře ovšem nerozumíme jazykům dalších dvou národů s velkou
krizovou zkušeností
– Izraelcům obklopeným nepřáteli a Japoncům žijícím v zemětřesné
zemi.
Něžná forma preperství
České slovo preperství je odvozeno z anglického výrazu pro
připravenost – preparedness. V této knize se většinou zabýváme měkkými formami preperství, to
znamená, že předpokládáme, že časem se situace vrátí do normálu. Tohle není
kniha pro radikální prepery, protože z jejich pohledu je příliš něžná. V zásadě
můžeme rozeznávat dvě rychlosti krize. Náhlá krize, jako třeba při povodni, znamená
rychlou akci, pobyt na nějakém evakuačním místě, návrat a obnovu. Chronická
krize vede k pozvolnému zhoršování situace, „rozpouštění“ civilizace.
Nebojujeme v ní o život, ale učíme se žít s méně věcmi, objevujeme praktickou i
životní moudrost dřívějších generací, jejich řemesla a zemědělské postupy.
Trénujeme na dobu, kdy mikrobi budou víceméně rezistentn proti většině
antibiotik a bankomaty neochotné až k pláči. Záleží na vašem odhadu situace,
jakou formu preperství si zvolíte. Na dané téma existuje nepřeberné množství
domácích (začněte třeba na www.rozpad.cz) i zahraničních webů a blogů, ke
kterým se dostanete přes anglické slovo „prepper“.
Množství diskusí jen ukazuje na mnohost názorů a zkušeností.
Autoři této knihy popisují svoji vlastní zkušenost, ale víme, že jiní lidé jsou
v některých oborech obratnější.
Není možné podat hotový návod, ale spíš ukázat, jak se o situaci
dá přemýšlet a kde začít. Každý rok se objevují nové výrobky a postupy, ze
kterých se dá vybírat. V praktických návodech uvádíme celou řadu firem a
značek. S žádnou z nich nemáme dohodu (anebo to jako P. Horký uvádíme) a za
reklamu nic nedostáváme. Píšeme o nich, protože se osvědčily, ale také známe
řadu dříve renomovaných firem, které výrobu pře17nesly jinam, a kvalita upadla. Od toho jsou všechny možné
internetové testy, abyste si zjistili aktuální stav.
Není to kniha pro hlupáky, kteří suší kočku v mikrovlnce, ale
východisko k vlastnímu uvažování. Představte si třeba, že řada
zahraničních návodů uvádí, že čističe a odbarvovače typu Savo se dají v
množství několika kapek na litr vody použít na dezinfekci vody, není-li zbytí
(pak ještě půl hodiny počkat). Když to ale nezvládnete a napijete se přímo
Sava, tak možná neumřete, ale prožijete tak silný a autentický zážitek, že na
něj tělo nikdy nezapomene. „Je to ještě horší než tequilová smršť,“ jak mi
řekla Pavla J., když jsem ji pozval na čaj.
Hlavním motivem je láska, ne strach
Matthew Stein, autor knihy o rodinné připravenosti Když technologie
zklamou, říká, že hlavním motivem jeho psaní je láska, ne strach. Láska má
mnoho různých podob, ale tady se nám jedná o tu nejběžnější laskavou
starostlivost o své blízké a tu část světa, ve které žijeme. Dá se opsat méně
velkými slovy jako ochrana, péče a starost.
Rovněž strach má mnoho podob. Známe malý, konstruktivní strach,
který nám zabraňuje provést nějakou riskantní hloupost. Druhým stupněm je
strach (a to často kolektivní strach přerůstající do dvouvládí
hysterie–apatie), který je iracionální a žene lidi do neuvážených akcí,
masových protestů a revolucí. „Nejsou šťastné revoluce,“ říkal účastník jedné z
nich Nikolaj Berďajev. Nejhorší forma strachu vede k dlouhodobé paralýze a
pocitu úplné bezmocnosti. Důležité je zachytit a zastavit ten moment, kdy se
konstruktivní strach mění na destruktivní sílu. Paradoxně jsou však známy i
případy, kdy lidé, co během nebezpečí „vytuhli“, nakonec právě díky pasivitě vyhráli.
Budeme to opakovat neustále: není jeden návod a jedna strategie.
Když jsme psali knihu Tři svíce za budoucnost, tak se nás lidé ptali,
jak můžeme žít v tak pochmurném světě, ale ukázalo se něco jiného. Každý, kdo
se začal připravovat na možnost krize, měl sice chmurné okamžiky, ale také
zažíval radost a uspokojení, protože se z něj stával rytíř chránící svoji část
světa. Ukázalo se, že většina lidí je v současné době pesimistická a bojí se
budoucnosti, ale zahání tyto obavy (pseudo)činnostmi či zábavami, takže se
kvůli tomu bojí ještě víc. A pokud tyto pochyby nezaháníte, ale postavíte se
jim čelem, tak se dostavuje uspokojení. Rychle si pak všimnete, že nemalá část
energie západní civilizace je věnována obcházení problémů, což jednak stojí
velké množství energie, jednak probouzí ještě hlubší, ale lépe maskované obavy.
Navrhujeme proto postoj: pro krásu a hodnotu tohoto světa chci
chránit sebe, své blízké a vše dobré, co nás obklopuje. A kdyby vám to přišlo
moc patetické, tak to udělejte už proto, že to je větší sranda.
Copyright © Václav
Cílek, Ferdinand Šmikmátor, Josef Juránek,
Lukáš Heinz, Petr
Horký, 2018
Photography ©
Václav Cílek, Ferdinand Šmikmátor, Josef Juránek, 2018
Illustrations ©
Pavla Navrátilová, 2018
ISBN 978-80-7363-914-3
Žádné komentáře:
Okomentovat