Všichni mluví o vzdělání. Stalo se sekulární naukou spásy,
od níž si slibujeme řešení všech problémů – od potírání chudoby až k integraci
migrantů, od změny klimatu až k boji proti teroru. Zatímco se však „vzdělání“
jako heslo stalo všudypřítomným, vzdělanec, vlastní cíl všech těchto
vzdělanostních snah, nejen zmizel ze slovní zásoby, ale každý vážný nárok na
vzdělání se dokonce stal provokací. Důvody, proč se tak stalo, jmenuje rakouský
filozof a literární vědec Konrad Paul Liessmann v této knize. Proto se pouští
jak do nížinné krajiny stran, tak do mělčin sociálních sítí, přemýšlí o
morálním diskursu ducha doby a o tom, proč je tak nepříjemné potkat vzdělaného
člověka.
Kapitoly této knihy vycházejí z textů, které vznikly z
nejrůznějších motivů v posledních letech. Na základě svých vzdělanostně
politických intervencí třeba v polemickém spise Hodina duchů. Praxe
nevzdělanosti (Academia, 2015) byl autor stále znovu vyzýván zaujmout
stanovisko k otázkám vzdělání. V předkládaném svazku se nachází výběr
těchto přednášek a prací, stejně jako eseje a projevy, které se věnují dynamice
naší kultury a její estetice v širším smyslu. A věrni mottu, že intelektuál má
úkol vměšovat se do veřejného diskursu a účastnit se ho, byly v třetí části
této knihy shromážděny politické reflexe, od nichž autor doufá, že mimo
aktuálních podnětů zachytí a odkryjí aspekty a tendence naší doby. Pro
předkládaný svazek byly všechny texty prohlédnuty, zpracovány a zčásti výrazně
pozměněny, občas zkráceny, na mnoha místech však také rozšířeny a
aktualizovány.
Do češtiny knihu přeložil Milan Váňa.
V edici 21. Století vydává nakladatelství Academia.
FOTO nahoře: Konrad Paul Liessmann ve své kanceláři na
vídeňské univerzitě / snímek: Regina Hügli
Ukázka z knihy:
Co znamená myslet?
O intelektuálech v
nuzné době
Začalo patřit k dobrým mravům, vzhledem k Brexitu, Donaldu
Trumpovi, Marine Le Penové, krizi EU a vzestupu autoritativních hnutí, mluvit o
selhání politických, ale i intelektuálních elit. Nuže, tato mluva je z vícera
důvodů zrádná. Na podstatné části etablovaných elit se totiž vůbec nehodí, ty
beztak sympatizují s Brexitem nebo sedí s Donaldem Trumpem ve vládě. Také je
trochu zvláštní mluvit hned o selhání elit, když volební výsledky neodpovídají
vlastním politickým preferencím. Postupně by se mělo rozhlásit, že demokracie
se vyznačuje i tím, že opoziční síly jakéhokoli druhu mají také vždy zákonem
předem daný prostor k možnosti vyhrát volby a tím převzít politickou
odpovědnost. To může být nepříjemné, ale společnost se proto ani nerozpadne,
ani hned nehrozí panství lůzy.
Intenzita, s níž se už drahnou dobu přísahá na nebezpečí
právního populismu a ohlašují se obavy nad budoucností demokracie, je pak také
demaskující. Že ti, kteří údajně chtějí demokracii chránit před jejími
autoritativně smýšlejícími nepřáteli, přijdou na nápad, dokázat to tím, že
určitým vzdělanosti vzdáleným a sociálně deklasovaným skupinám společnosti, jež
činí odpovědnými za nemilé volební výsledky, chtějí hned sebrat volební právo,
vypovídá o všem. Aniž bychom podceňovali nebezpečí, jež může vycházet z
pravicově zaměřené a neonacionalistické politiky, vyznívá taková obrana
demokracie jako bezmocný pokus uniknout hrozící ztrátě moci. V demokracii se
mohou vyměnit i části elit, aniž by se proto demokracie musela hned zhroutit.
Ale je podnětné jednou principiálně zapřemýšlet, za jakých
podmínek mohou elity selhat. Toto selhání lze vztahovat nejen na vlastní
zájmovou a klientelistickou politiku, ale na ustavení společnosti vůbec. V
tomto smyslu – vzhledem k finančním a hospodářským krizím od roku 2008,
vzhledem k evropské migrační politice, která si toto jméno nezaslouží, vzhledem
k četným neřešeným a vyostřeným sociálním napětím, vzhledem k bezmocnosti
evropské i americké politiky v katastrofě na Blízkém Východě, kterou
spoluzavinily, vzhledem k trvalé slabosti vůči islamistickému teroru – by bylo
veskrze možné mluvit o selhání. Úkoly, které se staví před politické a
ekonomické elity, tyto elity nemohou vyřešit.
Zvláštní pointa přitom spočívá v tom, že elita, která selže,
přestává být elitou. Nárok na moc a privilegia lze totiž ospravedlnit jen tím,
že se jedná o výběr těch nejlepších a nejschopnějších. Pokud ztroskotají,
zřejmě nebyli dost dobří. Když se někdo za těchto podmínek pevně drží statutu elity,
zanechává to proto často nepříjemný dojem, že mu jde jen o moc a privilegia, a
ne o onu odpovědnost, která je teprve ospravedlňuje. V této souvislosti je
ovšem potěšující, že kritici těchto elit, kdyby měli úspěch, propadnou témuž
mechanismu. Že moc korumpuje, víme od Platóna. Je ohromující, že při každém
příslušném skandálu děláme, jako by se to dělo poprvé.
Tím jsme u intelektuálů. I ti by selhali. To ovšem
nesouhlasí. Intelektuálové totiž vůbec nemohou selhat, protože nemají nic na
práci. Intelektuálové, jak už vyplývá z tohoto označení, nemají jednat, nýbrž
myslet. Dost často se jim to vytýkalo a svádělo je k tomu, aby se angažovali,
zvolili si stranu, vydávali doporučení a podepisovali požadavky. Kdykoli
takovými aktivitami prorazili, bylo to potom většinou horší než předtím.
Navzdory Zolovu „J’accuse“: Vlastní záležitostí intelektuála není výzva,
obžaloba, nýbrž na veřejnosti a před veřejností přednášená kritická analýza
společnosti. Že ta je vždy možná, ukazují třeba znovu objevené nálezy, které v
devadesátých letech předložili americký filozof Richard Sorry a německý sociolog
Ralf Dahrendorf: Na základě globalizace diagnostikovali hluboko zasahující
sociální napětí, jež by mohla vést k podkopání demokracie a k autoritativním
svodům jako jediné alternativě.
Tyto úvahy byly fakticky ignorovány, příslušní činitelé se
spokojili s tím, že lidi negativně postižené touto dynamikou jako ztracence
globalizace, pokleslé a vzdělání vzdálené přenechali svému osudu a obrátili se
k jiným otázkám, jako třeba ke korektní genderové a menšinové politice na
kampusu. Ze společenské kritiky se stala akademická symbolická politika. Aniž
bychom chtěli využít lidi zbavené práv a poškozené: místo stálého hledání
nových politicky korektních jazykových předpisů by se snad vyplatilo v kritické
diskursní analýze ukázat, nakolik již sám pojem, který obsahuje „ztracence“,
propadl ideologii soutěživosti, jež by vlastně zakazovala používat takové
termíny nereflektovaně. Globalizace není žádná hra, při níž by osm miliard lidí
vystartovalo za stejných podmínek a vyhráli by ti lepší.
Co však za aktuálních podmínek znamená zůstat u veřejného
myšlení jako úkolu intelektuála? Nelze jen tak odbýt vícekrát vyjádřený nález, že
mezi filtračními bublinami sociálních médií a jazykovými bublinami talkshow se
těžko dělá nějaké myšlení, jež by si zasloužilo toto označení. Ovšem aktéři
veřejného diskursu nejsou na této demontáži tak zcela nevinní. Neboť příliš
často sami diskreditovali myšlení a prostřednictvím strategie sebeimunizace je
nahradili morálkou. Pokušení střetnout se se zjednodušeními také
zjednodušeními, není vůbec malé. Proč přemýšlet o nějaké politické pozici a
hledat lepší argumenty, když stačí diskreditovat ji jako pravičáckou,
populistickou, nacionalistickou či konzervativní, nebo ji hned diagnostikovat
jako fóbii?
Pro intelektuála existují dvě nebezpečí, jež musí mít na
očích: sklon k paternalistické lidové pedagogice a slast z patologizace
protivníka. Osvícenství – jak si lze přečíst u Immanuela Kanta – neznamená, že
elity napomínají ty hloupé v národě a přivádějí je na správný kurs, nýbrž
proces kritické reflexe a sebereflexe, který se týká především vlastního
myšlení a ne myšlení těch druhých. A člověk si neušetří konfrontaci, když vše,
co se někomu z dobrých důvodů nelíbí, identifikuje jako chorobnou, kolektivní
úzkost, dokonce jako blud: Tím zpravidla nejen neuznává realitu, nýbrž se také
připravuje o to, vyložit své dobré důvody. Samo nereflektované užívání pojmu
jako „islamofobie“, jímž je denuncována jakkoli dobře uvážená a zdůvodněná kritika
islámu, lze vykládat jen jako znak duchovní zpustlosti, jež postihla část
intelektuálních elit.
Znamená to, že se za všech okolností musí opět mluvit se
všemi nespokojenými? Co by mělo být pro politika samozřejmé, pro intelektuála
nikterak není. Myslet neznamená jít do hovoru s každým. Ale – a zde to ještě
jednou upomíná na Kanta – k podstatě myšlení patří, že člověk může myslet
samostatně, v souladu se sebou a na místě každého jiného. Co chybí, není ani
tak reálný střet s rozhněvaným lidem, ale fantazie, vmýšlení se do poloh a
situací, jež se zdají odporovat všem vlastním zkušenostem a přesvědčením. Tento pokus pochopit něco nepříjemného ovšem
neznamená všechno akceptovat či omluvit. Zcela naopak: Kdo myslí, je zásadně
netolerantní. Neboť myslet znamená stát pevně na výstižnosti argumentů, na
přijatelnosti přesvědčení, na rozumnosti výkladů, na prověřitelnosti tvrzení.
Pouhé mínění je přirozený nepřítel myšlenky. Proto může
myšlení také bolet. Tolerance, která velkoryse shlíží na vše a na místo
argumentace hned něčemu připíše identitně či pohlavně politickou značku, nebo o
přípustnosti formulace či pojmu nechá rozhodovat kolektivní, nábožensky
motivované pocity ublížení, zradila věc myšlení. Věc myšlení však zradí i ten,
kdo, aby se vyhnul těžkým otázkám pravdy, by o tom, co nyní platí a co ne,
chtěl nechat rozhodovat algoritmy či pravdivostní komise. Nová láska k faktům
je zrádná. Intelektuálové faktům vždycky nedůvěřovali, protože věděli o jejich závislosti
na kontextu. Jak to kdysi s nepříjemnou ostrostí formuloval filozof Günther
Anders, empirie je jen něco pro idioty. Těm totiž chybí schopnost dostat se
přemýšlením za to, co je zřejmé. Taková omezenost může hrát roli i při mnohém
volání po cenzuře sítě a po automatizovaném prověřování faktů.
Myšlení je únavné. A únavný je i úkol intelektuála. Kdo to s
myšlením bere vážně, nebude se spoléhat na diskurs sebeuplatnění mezi stejně
smýšlejícími, nespokojí se s humanisticky znějícími frázemi a parolemi, nenechá
si od médií a od jimi šířených nálad předpisovat, jak a co má myslet. A ani ta nejlepší
morálka nemůže myšlení nahradit. Intelektuálové by měli sedět mezi všemi
židlemi a neměli by své duchovní nezávislosti odporovat politickým přívrženstvím
a ekonomickými závislostmi. To není vždy možné. Ale i z tohoto rozporu bychom
mohli pochopit, že rigidní příkazy čistoty, ať už jsou formulovány kdekoli a
kýmkoli, jsou zlem.
Nakonec je však každý myslící se svým myšlením sám. Myšlení
je věc jednotlivce, individua a všude tam, kde jsou práva jednotlivce omezována
a popírána – ve prospěch kolektivních identit a jejich nároků nebo na základě státních
zásahů a cenzurních opatření, je poškozováno nejen myšlení. Svoboda, která není
myšlena jako svoboda jednotlivce, není žádná svoboda. Ctností intelektuála je
osamělost, společnost jeho neřest.
Copyright © Paul
Zsolnay Verlag Wien 2017
Translation © Milan
Váňa, 2018
ISBN
978-80-200-2875-4
Konrad Paul Liessmann ve své kanceláři na vídeňské univerzitě / Foto: Regina Hügli |
Žádné komentáře:
Okomentovat