pondělí 5. listopadu 2018

Alexander Weinstein: Děti nového světa




Sbírka povídek amerického spisovatele zavádí čtenáře do blízké budoucnosti, v níž hrají technika, počítače, sociální sítě a virtuální realita tu nejdůležitější roli, roli mnohem významnější než lidská interakce a vztahy obecně. Hrdinové příběhů žijí v utopickém světě, zdánlivě dokonalém, který člověku zajišťuje veškeré uspokojování fyzických potřeb, ale zároveň vytváří závislost na technických výdobytcích moderní společnosti, v níž jedinci ztrácejí kontakt nejen sami se sebou, ale i se svými blízkými, s partnery, dětmi, se sousedy, a své frustrace kompenzují vytvářením paralelních virtuálních světů a umělých vzpomínek, které se svou dokonalostí snaží zastřít bezútěšnou skutečnost.
Alexander Weinstein prostřednictvím svých povídek tematizuje problematiku technologického vývoje a umělé inteligence, upozorňuje na jejich návykovost, hranice a slabiny, na malém prostoru dokáže postihnout směr, kterým se naše společnost ubírá, a vystavět dokonalý obraz světa, který nemusí být tomu současnému až tak vzdálený.
Z anglického originálu Children of the New World, vydaného nakladatelstvím Picador v New Yorku roku 2016, přeložil Jan Jirák. Vydává nakladatelství Prostor.

Ukázka z knihy:
Svátek odletu
V základní škole, kam chodí naše dcera, byl Svátek odletu, tedy večer, kdy se rodiče, žáci a zaměstnanci školy sejdou, aby umístili nejméně oblíbené dítě do rakety a vystřelili ho ke hvězdám. Loni jsme takhle posadili do kabiny Lauru Jacksonovou, malou, připosraženou holčičku, vyznačující se věčně zmačkanými šaty, které jí na těle zplihle visely. Rok předtím jsme nechali odletět indického chlapečka, jehož jméno si nikdo z nás nedokázal zapamatovat.
Svátek odletu připadá na konec října, kdy je země pokrytá listím. Děti si začaly chystat kostýmy na Halloween a jejich svetry natáhly těžkou vůni podzimu. Školní rok běží už dost dlouho na to, abychom si udělali představu, které dítě bude nejlepší odeslat pryč. V Rose Hill se začaly utvářet koalice. Naše děti se ráno scházely, aby se na hřišti dělily o svá tajemství, zatímco jiné děti – ty, které v budoucnosti čekají hvězdy a galaxie – bylo možné vidět, jak postávají na okraji trávníku, osaměle si hrají s klacíky nebo civí do bahnitých kaluží na topící se žížaly.
Sešli jsme se ve školní tělocvičně, postávali na teple hnědé nalakované podlaze, obklopeni lavicemi na sezení a bradly, a bavili se o fotbale, domácích úkolech z matematiky a o tom, jak je těžké najít si čas na běžné povinnosti, když mají naše děti tak nabitý rozvrh. Ty mezitím běhaly kolem, někteří synové se přetahovali lanem, jiní se nahrnuli kolem kluků z páté třídy s přenosnými herními konzolemi, zatímco dívky tvořily hloučky na opačné straně místnosti. Susan Beechová napekla své proslulé domácí koláčky, Stoweovi dodali havajský punč a my jsme s sebou vzali ubrousky a plastikové kelímky a položili je na stůl mezi napečené pochoutky a nakrájená jablka.
Myslím, že ten kluk, co měl odletět, se jmenoval Daniel. Postával u rodičů, držel se matky za sukni a vypadal zanedbaně. Člověku bylo okamžitě jasné, proč vybrali právě jeho. Z manšestráků mu přímo čpěla zatuchlost výprodejových obchodů, límeček měl nakřivo a vykukoval zpod něj bílý nátělník. Hnědé kalhoty přidržoval příliš velký opasek, jehož volný konec se mu líně plácal u boku. Chlapec, jak nám řekla naše dcera, nosil do školy neořezané tužky, jejichž okousané konce se zasekávaly v ořezávátku. Měl ve zvyku vysmrkat se do dlaně a otřít si to o kalhoty. K obědu si nosil jen ztvrdlé sušenky a krabičku ohřátého čokoládového mléka. V koutku úst mu zůstal viset přilepený drobek, a když jsme tuhle drobnost uviděli, věděli jsme, že naše děti vybraly dobře. Bylo to takové to dítě, díky kterému člověk pocítí hrdost na své vlastní potomky. Zadívali jsme se na naši dceru, která zrovna byla středem pozornosti spoluhráčů, natáhla a strčila drobné prstíky do papírového sáčku a po chvíli jasně pronesla P-O-M-E-R-A-N-Č.
V osm hodin vystoupil na pódium pod basketbalovým košem ředitel školy. Když si upravoval mikrofon, ozvalo se zapraskání. Obrátil se na nás s otevřenou náručí a přivítal rodiče i žáky v dalším školním roce v Rose Hill. Poděkoval Susan za koláčky a nám ostatním za to, čím jsme přispěli k dnešnímu svátku. Pak se obrátil na rodinu. „Všichni doufáme, že cesta vašeho chlapce do vesmíru bude radostná,“ prohlásil a očividně zapomněl chlapcovo jméno. Zatleskali jsme. Chlapcovi rodiče tleskali méně než ostatní a byli trochu pobledlí, ale rodiče odlétajícího dítěte jsou vždycky pobledlí. Tohle byli takoví ti lidé, co přijdou na fotbalový zápas a sednou si na lavici stranou od ostatních, táhne z nich pocit bezútěšného smutku, a když vjíždějí na školní parkoviště, jejich auto dělá víc hluku než všechna ostatní a jejich tváře v potemnělé kabině vozu nám připomínají zármutek, který by nikdo z nás nechtěl zažít.
Když ředitel dokončil proslov, pozval nás na hřiště, kde stála raketa s kabinou, kokpit byl otevřený a jeho stříbrné stěny osvětlovala záře z odpalovací věže. Je pravda, že když dítě určené k odletu uvidí doutnající věž a otevřenou raketu připomínající rakev, zpravidla ztratí řeč. Viděli jsme, jak se klučina tiskne k matce, nechce se od ní odtrhnout, a tak jsme pobídli naše děti, aby mu pomohly. Sledoval jsem, jak mu moje dcera odtrhla prsty od matčiny nohy a dva větší kluci z páté třídy ho chytli kolem pasu a táhli pryč. Zdravotní sestra, moc milá paní, pomohla rodiče uklidnit. Vzala matku stranou a něco jí šeptala, zatímco tělocvikář položil masitou ruku otci kolem ramen a ujišťoval ho, že v kabině je voda i potravinové tablety a je toho dost, aby to chlapci vydrželo hodně dlouho. Upřímně řečeno, nikdo nemá tušení, jak dlouho zásoby vlastně vydrží. Kabinka je docela malá a všichni moc dobře víme, že na začátku letošního roku se v okresním rozpočtu musely udělat škrty, ale byli jsme ujištěni, že se není čeho bát. Pokud by chlapci chyběla společnost, má v kabině mikrofon, což mu dovolí, aby si sám se sebou povídal o cestě, o svých myšlenkách i o tajemstvích všehomíra.
Chlapce v kabině připoutali, upevnili mu ruce a on se na nás zadíval. Pak promluvil, poprvé a naposledy za celý večer. Zeptal se, jestli by si s sebou mohl vzít jednu ze svých tužek. Prý ji má v penálu, dodal, tu s hnědou gumou ve tvaru medvídka. Ředitel ho ujistil, že ji ve vzduchoprázdnu potřebovat nebude, a školník poznamenal, že žádost je bezpředmětná, jelikož chlapcovu lavici už během dne vyklidili. Pak zavřeli poklop. Neviděli jsme nic jiného než rozmazanou skvrnu chlapcova obličeje, jak ho tiskne na kulaté okénko.
Když raketa zažehla motory, všichni jsme mimoděk ustoupili o krok dozadu a světlo plamenů ozářilo úžas na tvářích našich dětí. Raketa se zvedla z hřiště a nechala za sebou klouzačky i prolézačky, stoupala dál, až se z ní stala jen blikající hvězdička na noční obloze, a pak byla konečně pryč. Vydechli jsme si úlevou, někteří zatleskali, načež jsme se navzájem obešli, popřáli si dobrou noc, naplánovali termíny zápasů a obrátili se ke svým autům. Ti, co měli službu, se ještě chvíli zdrželi, aby tělocvičnu uklidili a připravili ji na zítřejší ráno. A chlapec se postupně vytrácel z našich myslí vytlačován pozdní večerní hodinou a vědomím, že je pozdě a musí se jít spát. Já si na něj ani nevzpomněl až do chvíle, kdy jsem dcerku uložil do postele. Ale pak, když jsem vynášel tříděný odpad, zastavil jsem se pod lampami naší slepé uličky a zamyslel se nad všemi těmi dětmi tam nahoře. Představil jsem si, jak tam osaměle plují prostorem, mluví do mikrofonů a hlásí samy sobě zprávy o hlubinách neznámého.

Žádné komentáře:

Okomentovat