Psychologický román zobrazující jeden politický skandál z
mnoha úhlů pohledu.
Sophiin manžel James, státní tajemník na ministerstvu
vnitra, je milující otec a okouzlující muž. Proto Sophii zcela zaskočí, když je
obviněn ze znásilnění. Je přesvědčená, že je nevinný, a zoufale se snaží
zachránit svoji rodinu.
Kate je právnička stojící na straně obžaloby — zkušená
profesionálka, která ví, že u soudu vítězí ten, kdo předloží pádnější
argumenty. Přesto vždy pátrá po pravdě. Je si jistá, že James je vinen, a hodlá
se zasadit o to, aby za svůj čin zaplatil.
Kdo má pravdu? Sophie, nebo Kate? A řídí se i něčím jiným
než instinktem a osobními zkušenostmi? Sophie dobře ví, že navzdory
privilegovanému původu není její krásný život nedotknutelný. Uvědomuje si to už
od té doby, kdy se s Jamesem v Oxfordu poznali a ona zjistila, jak snadno se
potěšení může zvrhnout v tragédii.
Sarah Vaughanová studovala angličtinu v Oxfordu a poté se
věnovala žurnalistice. Po stáži u Press Association pracovala jedenáct let jako
reportérka v deníku The Guardian, nyní píše na volné noze. Beletrii začala psát
ve stejném týdnu, kdy oslavila čtyřicáté narozeniny. Anatomie skandálu je její
třetí knihou, překládá se do sedmnácti jazyků. V češtině vyšel také její román
Láska s chutí makronky (Mladá fronta, 2015).
Anatomii skandálu vydává nakladatelství Host v překladu
Alžběty Kalinové.
Ukázka z knihy:
Kate
2. prosince 2016
Kapitola 1
Odhodila jsem paruku a ta se rozplácla na stole jako
vyvržená medúza. Mimo soudní síň zacházím s touto klíčovou součástí svého
šatníku lehkovážně a projevuju jí pravý opak toho, co by měla
vzbuzovat — respekt. Vyrábí se ručně z koňských žíní a má cenu
skoro šest set liber. Potřebovala bych, aby trochu zestárla a působila
úctyhodně, což se o mně — obávám se — vždycky říct nedá. Okraje
by měla mít zažloutlé potem a pevné smetanové kudrny rozvolněné
a zašedlé od prachu. Moje paruka i po devatenácti letech od mého
přijetí do advokátní komory vypadá, jako by patřila mladé přepečlivé dívence,
a nikoliv zkušené právní zástupkyni — nemluvě o tom, že
v oboru stále mají převahu muži —, která ji zdědila po svém otci.
Takovou paruku bych si přála: poznamenanou patinou tradice a léty služby.
Skopla jsem z nohou boty — černé střevíce se
zlatým páskem přes nárt. Střevíce vhodné pro náfuku z osmnáctého století,
pro parlamentního slouhu nebo pro advokátku, co má ráda historii a všechny
ty přihlouplé komplikované tradice s ní spojené. Drahé boty jsou důležité.
Při rozhovorech s kolegy, klienty, soudními zřízenci či policisty všichni
čas od času sklopíme zrak, abychom nepůsobili konfrontačně. Každý, kdo si všimne
mých střevíců, uvidí osobu, která rozumí vrtochům lidské psychiky a bere
se vážně. Uvidí ženu, jež se obléká s vírou ve vlastní vítězství.
Je to tak, ráda volím tradiční oblečení. Ráda dělám věci
pořádně. Advokátky smějí nosit falešný límec — vlastně jen kousek bavlněné
látky s přišitou stuhou —, který se váže kolem krku a stojí asi
třicet liber. Anebo se mohou oblékat jako já: bílá tunika a samostatný
límec, který se připíná pomocí cvočků vpředu i vzadu. Manžetové knoflíčky.
Černé vlněné sako a sukně nebo kalhoty a k tomu — podle
úspěšnosti a služebního věku — černý talár z vlny nebo ze
směsice vlny a hedvábí.
V tuto chvíli na sobě tohle všechno nemám. Část
přestrojení jsem odložila v šatně trestního soudního dvora Old Bailey.
Svlékla jsem si talár, odepnula límec i manžety a středně dlouhé
světlé vlasy — u soudu stažené do ohonu — jsem si nechala
rozpuštěné a trochu pocuchané.
Bez těch hábitů působím víc jako žena. Vím, že
s parukou na hlavě a v brýlích s výraznými obroučkami
vypadám asexuálně. Rozhodně ne přitažlivě — ačkoliv byste si možná všimli
mých lícních kostí, dvou ostrých čepelí, které se objevily, když mi bylo asi
dvacet, a teď jsou ještě tvrdší a ostřejší. Stejně jako já sama.
Bez paruky jsem víc sama sebou. Jsem to víc já. Moje
skutečné já, nikoliv mé já přítomné u soudu ani žádné jiné předchozí
ztělesnění mé osoby. Tohle jsem já: Kate Woodcroftová, královský soudní rada,
advokátka v oboru trestního práva, členka sdružení advokátů Inner Temple,
zkušená specialistka na sexuální zločiny coby zástupkyně obžaloby. Čtyřicet dva
let, rozvedená, nezadaná, bezdětná. Na chvíli jsem schovala hlavu do dlaní
a dlouze vydechla. Dovolila jsem si na moment vypnout. Je to
k ničemu. Nedokážu se uvolnit. Ekzém na zápěstí jsem si natřela hojivou
mastí a vzdorovala nutkání si ho poškrábat. Rozdrbat ho stejně jako svou
nespokojenost se životem.
Místo toho jsem vzhlédla k vysokému stropu své
kanceláře. Těch pár místností z osmnáctého století tvoří oázu klidu
v samém srdci Londýna. Ozdobné římsy, zlatem zdobené stropní rozety
a výhled — vysokánskými výsuvnými okny — na nádvoří budovy Inner
Temple a kruhový templářský kostel z dvanáctého století.
Takový je můj svět. Archaický, anachronický,
privilegovaný, exkluzivní. Všechno, co bych měla — a za normálních
okolností by to tak i bylo — otevřeně nenávidět. A přesto to
miluju. Miluju to, protože tohle všechno — budovy na okraji londýnského
City kousek od Strandu a poblíž řeky, pompéznost a hierarchie,
historie a tradice — jsem kdysi vůbec neznala a nikdy mě ani
nenapadlo, že bych o to mohla usilovat. Tohle všechno ukazuje, jak daleko
jsem došla.
To je důvod, proč — když tudy nejdu
s kolegy — strčím kelímek s horkou čokoládou a k tomu
několik sáčků cukru do ruky dívce schoulené ve spacáku u jedněch dveří na
Strandu, kdykoliv si kupuju cappuccino. Většina lidí by si jí ani nevšimla.
Bezdomovci umějí být neviditelní. Anebo si je umíme zneviditelnit my sami.
Uhýbáme očima před spacáky v barvě khaki, šedými tvářemi a umaštěnými
vlasy, hubenými těly v příliš velkých svetrech a stejně vyhublými
psy, zatímco spěcháme vstříc svůdnému lesku Covent Garden nebo kulturním
radovánkám South Banku.
Ale zkuste si chvilku sednout do soudní síně
a uvidíte, jak ošidný umí život být. Jak stačí moment a celý svět se
vám sesype jako domeček z karet. Stačí, když se na jedinou vteřinu
zachováte nezákonně. Anebo spíš když jste chudí a porušíte zákon. Protože
soudy, stejně jako nemocnice, přitahují ty, se kterými se život nemazlil. Ty,
kdo si vybrali špatné partnery nebo špatné kamarády a zabředli do smůly
natolik, že přišli o svůj morální kompas. Na bohaté to tolik nedopadá.
Podívejte se třeba na snižování daňového základu — nebo na daňové úniky,
jak to může být vykládáno, pokud se téhož dopustí člověk nezaštítěný schopným
účetním. Nedostatek štěstí — nebo nedostatek důvtipu — nestíhá bohaté
ani zdaleka tak úporně jako chudáky.
Skutečně jsem neměla dobrou náladu. To se pozná
snadno — hned začnu uvažovat jako studentka politologie. Většinu času si
nechávám své sklony čtenářky Guardianu pro sebe. U tradičněji založených členů
komory by se totiž nemusely setkat s pochopením. Způsobily by leda
vyhrocené diskuse při formálních večeřích, kde pojídáme takové ty všem dobře
známé lahůdky, jaké cateringové společnosti podávají například na svatbách —
třeba kuře nebo lososa en croûte —, a popíjíme stejně průměrné
víno. Daleko diplomatičtější je omezit se na právnické drby. Který královský
soudní rada dostává tak málo práce, že se hlásí na post soudce korunního soudu,
koho jmenují dalším vrchním státním zástupcem, kdo ztratil nervy kvůli nějakému
soudnímu zřízenci… Během podobných rozhovorů většinou myslím na to, že toho mám
moc, v duchu si zoufám nad svým osobním životem nebo přemýšlím, co si
koupím další den k večeři. Po devatenácti letech už mi nedělá potíže
zapadnout. V tom jsem dobrá.
Ale ve svatém klidu své kanceláře se čas od času můžu
přestat hlídat, i kdyby jen na chvilku. A tak jsem si na okamžik
opřela lokty o svůj velký mahagonový stůl, složila hlavu do dlaní, zavřela
oči a začala si třít spánky. Před očima mi naskočily mžitky. Bílé
hvězdičky mihotající se tmou, které zářily stejně jasně jako diamanty na
prstenu, co jsem si pořídila sama, protože nikdo jiný by mi ho nekoupil. Lepší
vidět mžitky než se poddat slzám.
Právě jsem prohrála soudní při. Přestože vím, že do
pondělka mě pocit selhání určitě přejde, že prostě půjdu dál, protože na mě
čekají další případy a klienti, stejně mě to trápí. Neprohrávám často
a prohry si připouštím jen nerada, protože ráda vítězím. Jako my všichni.
To je přirozené. Potřebujeme vítězit, aby naše kariéra i nadále zářila. Na
tom celý náš kontradiktorní soudní systém stojí.
Vzpomínám si, že když nám to na samém počátku naší právní
dráhy bez obalu oznámili, hluboce mě to šokovalo. Na práva jsem se hlásila plná
ideálů. Některé mi dokonce zůstaly dodnes. Moje profese mě ještě úplně
neotrávila. Nicméně jsem nečekala, že to bude až tak brutálně jasné.
„Pravda, to je zapeklitá věc. A ať už je to dobře,
nebo špatně, kontradiktorní advokacie ve skutečnosti pravdu nehledá,“ oznámil
nám královský soudní rada Justin Carew. Bylo nám něco přes dvacet a právě
jsme absolvovali Oxford, Cambridge, Durham nebo Bristol. „V advokacii jde
o to, zda jste přesvědčivější než váš oponent,“ pokračoval. I když
všechny důkazy hrají proti vám, můžete zvítězit, pokud dokážete lépe
argumentovat. A o vítězství jde samozřejmě především.
Nicméně bez ohledu na to, jestli jste přesvědčiví či
nikoliv, občas prostě prohrajete. V mém případě k tomu zpravidla
dochází, pokud svědek působí nedůvěryhodně, když se mu jeho tvrzení
nepodaří dostatečně prokázat nebo pokud se během křížového výslechu jeho příběh
zašmodrchá jako klubíčko, se kterým si hrálo nějaké kotě, a stane se
z něj změť protichůdných informací, které už nikdo nedokáže rozmotat.
Přesně to se stalo dnes v případu Butler versus
Gibbonsová. Šlo o případ znásilnění a domácího násilí. Ted Butler
a Stacey Gibbonsová spolu žili čtyři roky, přičemž on ji po většinu času
mlátil.
Od začátku jsem věděla, že to nebudeme mít snadné.
Porotci se můžou přetrhnout, aby poslali za mříže sexuálního násilníka, který
si své oběti vybírá náhodně — ztělesnění archetypálního strašáka
číhajícího v temných uličkách —, ovšem když dojde na znásilnění
v rámci déle fungujícího vztahu, raději by o něm vůbec nevěděli,
děkujeme pěkně.
A ačkoliv jsem obecně toho názoru, že porotci
rozhodují správně, tentokrát se mi to nepotvrdilo. Občas mám pocit, že snad
uvízli ve viktoriánské době. Jednou je to vaše manželka nebo družka, takže co
se děje za zavřenými dveřmi, je čistě vaše věc. Abych byla spravedlivá, musím
uznat, že rozpitvávat intimní detaily partnerského soužití je poněkud nechutné.
Kdo touží vědět, že ona v posteli nosí plandavé tričko z velkého
obchoďáku nebo že on si po souloži vždycky zapálí cigaretu, třebaže ona je astmatička
a bude se jí špatně dýchat? Vždycky přemýšlím o lidech, kteří si
tyhle věci chodí vyslechnout do lavic pro veřejnost. Proč chtějí tohle smutné
a politováníhodné drama vidět? Nejspíš jim to přijde zajímavější než
sledování telenovel, protože u soudu sedí skuteční lidé a svědci
doopravdy pláčou. Ty ale díky bohu veřejnost nevidí, protože jsou schovaní za
plentou, aby se nemuseli dívat na údajné agresory. V tomto konkrétním
případě se jednalo o chlapa s tlustým krkem a prasečíma očkama,
který měl na sobě levný oblek s černou košilí a černou kravatou.
Nasupeně seděl za tvrzeným sklem na lavici obžalovaných a pokoušel se
budit dojem řádného občana.
Je to oplzlé a lascivní. Nevhodné. Přesto se ale na
detaily ptám. Kladla jsem otázky ohledně těch nejděsivějších
a nejobnaženějších chvil, které Stacey kdy prožila. Protože hluboko
v srdci, bez ohledu na to, co mi kdysi řekl ten královský soudní rada, se
ještě pořád snažím dobrat pravdy.
Jenže pak obhájce vytáhl na Stacey tu věc s pornem.
Záležitost, kterou mohl otevřít jen díky tomu, že se mu podařilo prokázat
možnou souvislost mezi tím, k čemu u nich došlo, a jednou scénou
z dévédéčka, které měli na nočním stolku. „Není možné,“ zeptal se můj
vzdělaný přítel Rupert Fletcher tím svým hlubokým autoritativním barytonem, „že
se ve skutečnosti jednalo jen o sexuální hru, která s odstupem času
připadá zde přítomné poněkud ostudná? Že ve skutečnosti šlo o realizování
oboustranných tužeb a zde přítomná jen dospěla k názoru, že při tom
popustili uzdu fantazii poněkud přespříliš? Žena v tom erotickém filmu je
svázaná stejně, jako byla slečna Gibbonsová. Lze se tedy domnívat, že
v momentě penetrace Ted Butler věřil, že Stacey Gibbonsová si spolu
s ním plní fantazii, o které se v minulosti bavili. Že jednoduše
jen hraje svou roli, dobrovolně, tak jak se předem společně domluvili.“
Pak se porotě jal popisovat scény z onoho filmu
detailněji, aby se nakonec mohl vytasit s SMS zprávou, kterou moje klientka
poslala jeho klientovi a v níž připouštěla, že ji to rajcovalo.
Neuniklo mi znechucení, které v tu chvíli mnohým porotcům přeběhlo po
tváři. Zejména elegantně oblečeným dámám pozdního středního věku, jež se možná
domnívaly, že budou soudit případ nějakého vloupání nebo vraždy, a jimž
tento případ skutečně nemilosrdně otevřel oči. V tu chvíli jsem věděla, že
jejich soucit se Stacey ustupuje rychleji než moře za odlivu.
„Představovala jste si, jaké by to bylo, kdyby vás
milenec svázal, nemám pravdu?“ tlačil na Stacey Rupert. „Dokonce jste mu psala,
že byste něco podobného ráda vyzkoušela.“
Pak se na vteřinu odmlčel, aby nechal v uzavřené
soudní síni dostatečně vyznít Staceyino vzlykání, načež z ní dostal
kýženou odpověď. „Ano,“ špitla uplakaně. A od té chvíle už vůbec
nezáleželo na tom, že ji Ted při znásilnění málem uškrtil nebo že měla zápěstí
pohmožděná od toho, jak moc se snažila osvobodit. Ani na tom, že byla dost
duchapřítomná a vyfotila si je na svůj iPhone jako důkazní materiál. Od té
chvíle to šlo nezvratně z kopce.
Nalila jsem si z karafy na stolku skleničku whisky.
V práci zpravidla nepiju, ale měla jsem za sebou dlouhý den, a navíc
už bylo po páté. Venku se smrákalo. Skrz mraky prosvítaly zlatě oranžové
sluneční paprsky, v nichž se nádvoří za okny zdálo snad až příliš krásné.
Jsem odjakživa toho názoru, že po setmění je alkohol povolen. Jednosladová
whisky mě pošimrala na patře a zahřála v jícnu. Jestlipak Rupert
právě teď slaví ve vinném baru naproti nejvyššímu soudu, napadlo mě. Ze
Staceyiných podlitin, z toho, jak ji jeho klient dusil,
i z toho, jak samolibě se ušklíbl při vynesení rozsudku, mu muselo
být jasné, že Ted Butler je jednoznačně vinen. Vítězství je vítězství, nicméně
kdybych takový případ obhajovala já, měla bych alespoň dost slušnosti na to,
abych se případnou výhrou nechlubila. A už vůbec bych nekupovala nejluxusnější
šampaňské, abych si měla čím připít se svým mladším partnerem. Ovšem pravdou
je, že takové případy se snažím neobhajovat. Ačkoliv je člověk považován za
lepšího advokáta, pokud se věnuje i obhajobě, nechci si špinit svědomí
zastupováním lidí, jejichž nevinou si nejsem jistá. Proto raději pracuju jako
žalobkyně.
Protože já jsem na straně pravdy, chápete? Nejenom na
straně vítězů. Řídím se tím, že pokud klientovi uvěřím, existují dostatečné
důkazy, na kterých se dá případ vystavět. Právě proto chci vyhrávat. Nejenom
pro vítězství jako takové, ale i proto, že jsem na straně všech Stacey
Gibbonsových tohoto světa. A na straně těch, jejichž případy jsou ještě
jednoznačnější a ještě brutálnější. Jako třeba šestileté holčičky, kterou
znásilnil její vlastní dědeček, jedenáctiletého chlapce, kterého sexuálně
zneužíval skautský vedoucí, nebo studentky, která byla nucena poskytnout orální
sex, když se dopustila té chyby, že se pozdě v noci vracela domů sama.
Zejména kvůli ní. Míra dokazování je u trestního soudu vysoká. Musíte
vyvrátit jakoukoliv důvodnou pochybnost, nevystačíte s pouhým zvážením
míry pravděpodobnosti jako u občanského soudu. A právě proto nebyl
dnes Ted Butler odsouzen. Protože Rupertovi se podařilo zasít semínko
pochybnosti. Jeho karamelový hlas vyslovil hypotézu, že Stacey, která porotcům
mohla připadat poněkud hrubá, svolila k násilnému sexuálnímu styku
a na policii s tím šla až o dva týdny později, když zjistila, že
Ted udržuje poměr ještě s jednou ženou. Že k tomu dřív nesebrala
odvahu, protože se příliš styděla nebo že ji to traumatizovalo nebo že se mohla
bát, že jí u soudu neuvěří, jak se nakonec taky stalo, to je zjevně ani
nenapadlo.
Nalila jsem si do těžké křišťálové sklenice ještě jednou.
Tentokrát jsem přidala trochu vody. Dvě skleničky jsou moje maximum, kterého se
držím. Jsem disciplinovaný člověk. Musím být, jakmile bych se napila víc,
otupilo by mi to intelekt. Možná bylo načase jít domů. Jenže myšlenka na návrat
do mého spořádaného dvoupokojového bytu mě nelákala. Za normálních okolností
jsem ráda, že žiju sama. Na život ve vztahu jsem příliš konfliktní, to vím.
Velmi bazíruju na osobním prostoru, jsem nadmíru sobecká a moc hádavá.
Samotu považuju za luxus. Vlastně spíš to, že nemusím nikomu vycházet vstříc,
když mám hlavu jako balon, protože připravuju případ, nebo když se cítím zbitá
jako pes, poté co se případ uzavře. Nicméně po prohraném případu se do toho
intimního chápavého ticha vracím nerada. Nechce se mi být sama, nemám chuť dál
přemýšlet o svých profesionálních a osobnostních nedostatcích. Proto
v takových případech zpravidla zůstávám v práci až do pozdních hodin
a lampa v mojí kanceláři svítí dál i poté, co kolegové dávno
odešli domů za rodinami. Já zůstávám, pátrám ve štosech papírů po pravdě a plánuju,
jak vyhrát příště.
Poslouchala jsem, jak kolegové dusají dolů po dřevěném
schodišti z osmnáctého století, a donesla se ke mně i ozvěna
jejich smíchu. Začátek prosince, začátek vánoční horečky, pátek večer — ta
všeobecná úleva, že jsme se konečně dočkali konce vleklého pracovního týdne,
byla téměř hmatatelná. Já ale neměla v úmyslu se k nim později
v baru připojit. Tvářila jsem se děsně, jak by řekla moje matka,
a toho dne už jsem měla předstírání po krk. Nechtěla jsem ve svých
spolupracovnících budit pocit, že mě musejí utěšovat. Nechtěla jsem poslouchat,
že jsou další případy, do kterých se můžu pustit. Že když se specializujete na
domácí násilí, automaticky se tím odsuzujete ke šňůře proher. Nechtěla jsem se
nutit do zdvořilých úsměvů, když jsem v duchu běsnila. Nechtěla jsem kazit
atmosféru. Určitě už tam vesele popíjí Richard. Můj někdejší mentor, můj
příležitostný milenec — poslední dobou velice příležitostný, jelikož jeho
žena Felicity se o nás dozvěděla a já jsem nemínila víc poškodit,
nebo nedej bože rozvrátit jeho manželství. Nechtěla jsem, aby mě litoval.
Vtom někdo rázně zaklepal na dveře. To energické ra-ta-ta-ta
patřilo jedinému člověku, kterého jsem v tu chvíli byla schopna snést.
Brianu Taylorovi, soudnímu úředníkovi, který pro mě pracuje celých devatenáct
let mé zdejší kariéry. Svou profesi vykonává už čtyřicet let a může se
pyšnit větší bystrostí a hlubším chápáním psychologie než většina
advokátů, pro které pracoval. Za jeho ulíznutými prošedivělými vlasy, košilí
zapnutou až ke krku a formálním madam — jelikož si dost potrpí na
dodržování hierarchie, přinejmenším na pracovišti — se skrývá vynikající
znalost lidské povahy a hluboký smysl pro morálku. Také si pečlivě hlídá
soukromí. Trvalo mi čtyři roky, než jsem pochopila, že ho opustila manželka.
A čtyři další, než mi došlo, že to bylo kvůli jiné ženě.
„Říkal jsem si, že vás tu ještě najdu,“ prohodil, když
nakoukl dovnitř. „Slyšel jsem o případu Butler,“ pokračoval a očima
přeběhl po prázdné sklence na stole k láhvi whisky a zpět. Nic na to
neřekl, jen to zaregistroval.
Vyhýbavě jsem něco zamumlala, ale vyznělo to jako
zabručení.
Brian došel až k mému stolu. Uvolněný
a s rukama složenýma za zády vyčkával na vhodnou chvíli, kdy mi bude
moct nabídnout nějakou moudrou perlu. Uvědomila jsem si, že jsem tu
hru ochotná hrát s ním. Pohodlně jsem se opřela o židli
a maličko poodhrnula deku špatné nálady, kterou jsem se přikryla.
„Vy teď potřebujete něco šťavnatého, co na sebe strhne
pozornost.“
„To mi povídejte,“ vydechla jsem. Taková úleva, mít
někoho, kdo vás dobře zná a nebojí se vaše ambice pojmenovat.
„Potřebujete něco,“ šibalsky na mě mrkl tmavýma očima,
které zářily vzrušením z opravdu pikantního případu, „co vás posune na
další úroveň. Co vám zajistí hvězdnou kariéru.“
V rukou za zády něco držel, jak jsem předpokládala.
Od října 2015 se všechny případy doručují elektronicky, nikdo už je
nepřevazuje tmavě růžovou stužkou jako tlustý líbesbríf. Ale Brian dobře ví, že raději
čtu text na papíře, kam si můžu dělat poznámky a podtrhávat, který můžu
polepit různobarevnými štítky a vytvořit si tak jakousi mapu, podle které
se v daném případě orientuju.
Vždycky mi všechno tiskne. Od něj dostávám písemnosti
nejraději. A tentokrát mi nový spis podal pompézně jako kouzelník.
„Mám přesně takový případ, jaký potřebujete.“
Anatomy of a Scandal © Sarah Vaughan Ltd, 2018
Jacket art © Tomazi / Vetta Collection / Getty Images
Design art © Simon & Schuster UK Ltd
Translation © Alžběta Kalinová, 2018
Czech edition © Host — vydavatelství, s. r. o., 2018
ISBN 978-80-7577-623-5
Autorka při propagační jízdě Londýnem k vydání své knihy. Leden 2018. |
Žádné komentáře:
Okomentovat