Deštivou
nocí uprostřed hor spěchá muž v lesnickém klobouku a se psem na vodítku. Ve tmě
u skalního převisu se mihotá zář ohně trampského tábora a na lesní cestě leží
mrtvé tělo se šerifskou hvězdou na košili.
Mokrým
lesem zatím brouzdají účastníci stokilometrového turistického pochodu – mezi
nimi kriminalista na penzi Augustin Veliký, jeho přítel v činné službě
nadporučík Dvořák a jejich společný známý, malíř Jozífek Smetana. Nevědí, že je
kromě únavné túry čeká vyšetřování vraždy, jejíhož pachatele odhalí za jedinou
noc…
V
příbězích odehrávajících se v padesátých a šedesátých letech ve fiktivním
severočeském městě (v němž se dá snadno rozpoznat Liberec) uvedl Jaroslav
Velinský na scénu penzionovaného kriminalistu Augustina Velikého a jeho
přátele: malíře Jozífka Smetanu, sochařku Grétu Hornovou a nadporučika VB
Antonína Dvořáka.
Třetí
příběh ze série detektivek s Augustinem Velikým věnoval autor kamarádům trampům
a památce jizerských lesů, kde v šedesátých letech založil trampskou osadu
Island, která měla svůj kemp právě na vrcholu Olivetské hory. V roce 1990 se
stal román prvním sešitem obnoveného Rodokapsu, nyní vychází podruhé.
Nakladatelství
Mystery Press vydává případy Augustina Velikého & spol. v reprintech
prvních vydání, a to zatím pouze v elektronické podobě. Takto už vyšly knihy Spravedlivá pistole a Hra na smrt, v květnu bude následovat Krvavá fontána (opět s působivou obálkou výtvarníka
Daniela Špačka) a na předvánoční trh chystá Mystery Press jedno opravdu Veliké
překvapení.
Ukázka z
knihy:
Pes
natáhl krk a pohnul velkou nemotornou hlavou sem a tam.
Zavětřil.
Potom se
mu zježila mokrá srst na hřbetě. Tlumeně zavrčel.
Najednou
se mu chtělo sednout, vztyčit čenich a zazpívat smutnou píseň, kterou zná každý
pes od narození. Nevěděl, proč se mu chce výt právě teď. Neměl tušení, jak
souvisejí bolestné tóny, které se mu derou z hrdla, s tím předmětem na zemi,
nataženým mezi dvěma velkými loužemi. Navíc se mu zdálo, že se mezi tajemné a
dráždivé pachy nočního lesa mísí něco nepatřičného. Nikoliv nepříjemného. Nějak
si to spojoval s pocitem, který začínal mezi ušima a končil na břiše; tehdy se
převaloval na zádech a směšně roztaženými běhy šermoval na všechny strany. Ale
tady chybělo to hlavní, jediné, čemu se dokázal odevzdat beze zbytku, s celou
vášní psího srdce, které ještě nezapomnělo vůni a teplo rodného kotce, drsné
mazlení matky a pranice se sourozenci.
Pokusil
se zakňučet.
„Fuj,“
řekl mu dvounohý pěstoun.
Ohlédl
se. Rozumím, říkaly jeho oči. Nebudu zpívat.
„Kupředu.“
Ano, to
znám, souhlasil. Mohu ti udělat radost, neboť i ty jsi služebníkem mého psího
boha. Rozběhnu se, spojen s tebou tou dlouhou věcí, kterou jsem nejdřív tak
nenáviděl a kterou jsem se dlouho učil snášet. Poběžím rád. Tak, že mi
nepostačíš. Jsi nedokonalý; nedokážeš skákat jako já, neumíš zpívat smutnou
píseň psů. Nerozumíš ničemu z toho, co bych ti chtěl říct.
A přesto
poslouchám.
Kupředu…
Přeskočil
s nechutí dlouhou, nehybnou věc. Ten za ním ji obešel.
Vodítko
se napjalo.
Pes šel,
naléhaje hrudí na široký obojek. Člověk za ním klopýtal, vyhýbaje se kalužím, a
polohlasně bručel. Snad kletby na účet deště, který bublal, hučel a lomozil.
* * *
„Jenerál
Vindiškréc a vojanští páni,“ zanotoval nastydlým hlasem vousáč v celtovém
tříčtvrťáku.
Několik
mladých mužů v šortkách a maratónkách se po něm ohlédlo.
„Do kopce
se nezpívá,“ zabručel jeden z nich.
„Zpívat z
kopce je stejná pitomost,“ odpověděl vousáč. „Ostatně, proč bych nezpíval do
kopce, hochu. Sto kilometrů se přece taky normálně nechodí. Ani po rovině,
natožpak křížem krážem pustými pralesy.“
„Ona tě
legrace přejde,“ odsekl odpůrce jenerála Vindiškréce. „Na devadesátým kiláku
tutově.“
Vousáč
řekl, že stejně umí jen první sloku, a odmlčel se.
„Nasazujem
trhák,“ ozval se někde za ním bujarý hlas. Několik dalších se zachechtalo.
Chviličku nato se kolem vousáče přehnala skupina povykujících chodců.
Povzbuzovali se navzájem a igelitové pláštěnky na nich rytmicky šustily.
„To jsou
ti praví,“ prohlásil mužík v těžkých botách, pochodující vedle vousáče.
„Nejdřív hop, potom trop. Na padesátce je dohoníme. Budou sedět ve škarpě a
masírovat si lejtka.“
Vousáč
mlčky souhlasil, i když neměl příliš mnoho zkušeností se stokilometrovými
pochoďáky. Vlastnil staršího oplíka-kadeta, který ho s mírnými výkyvy ve
spolehlivosti dopravil, kam potřeboval. Na tenhle pochod se vypravil na pozvání
svého přítele, někdejšího vodního pólisty, který byl toho názoru, že malá
zkouška sebeovládání nemůže nikdy škodit. Vousatý malíř Josef Smetana sice
prohlásil, že si představuje sebeovládání docela jinak, například tak, že odolá
a nepůjde nikam, ale nakonec se mu zželelo přítele a nechal se přesvědčit.
Dokonce na pochoďák nachytal jejich dalšího společného známého, bývalého
pracovníka kriminálky. Ten byl v této chvíli jediným orientačním bodem, podle
něhož Smetana určoval, kde zůstal iniciátor jejich účasti na pochoďáku, bývalý
vodní pólista a v současnosti esenbák, nadporučík Antonín Dvořák. Orientační
bod se jmenoval Augustin Veliký a měřil něco málo ke dvěma metrům. Tyčil se
mezi hloučky turistů jako maják.
„Nějak
zaostáváme,“ říkal co chvíli malému zavalitému Dvořákovi. „Jozífek je někde
támhle a uhání jako jelen.“
Když to
řekl poosmnácté, prohlásil nadporučík, že Jozífkovi je třicet, má mladý nohy a
kouká tam vpředu po holkách, který maj taky mladý nohy.
„Navíc
mám na patě puchejř,“ dodal zavile.
„Konečně
– nač se honit,“ řekl Augustin Veliký. „Nejsme na závodech.“
„Hlavně
dojít,“ prohlásil jeden ze seniorů turistického oddílu, který pořádal
stokilometrový pochod NAPŘÍČ SEVERNÍMI SMRČINAMI už třetí rok. „Upomínkové
vlajčičky dostane každý.“
„To je
ohromné,“ řekl Veliký.
„Poslyšte,“
zeptal se ho jiný z chodců, silný, rozložitý muž zarudlého obličeje, „ten váš
přítel vpředu, to je ten známý výtvarník?“
„Ano, to
je on,“ kývl Veliký. „Náš nepochopený Rembrandt. Chcete se s ním seznámit?“
„Vystavil
mou dceru,“ pravil dutě turista. „Nahatou, pane. Každý ji poznal.“
„No
vidíte,“ řekl Veliký. „To je pěkné. Dneska to umí málokdo, aby byl model k
poznání.“
Muž na to
nic neřekl a přidal do kroku. Veliký se díval na jeho kamenná lýtka, rytmicky
se nadouvající pod převislými bublinami starodávných pumpek. „Zdá se mi, že
jsem řekl proklatě mnoho,“ vzdychl.
„Jestli
má takové šutry taky na rukou…,“ řekl Dvořák.
„Snad se
s ním nebude prát na silnici! Třeba si chce objednat další obraz.“
„Neřekl
bych,“ zavrtěl hlavou nadporučík.
„Já taky
ne,“ souhlasil Veliký a natáhl krk jako žirafa.
Neviděl
ani otce zneuctěné dcery, ani netvora Josefa Smetanu. Dlouhá šňůra turistů
zabočila ze silnice na lesní cestu. Kroutila se jako had, terén začal stoupat a
déšť zesílil.
„Vy
nemáte pršiplášť?“ zeptal se vpředu zneuznaný Rembrandt blondýnky se zmoklými
culíky, která šlapala stovku s partou několika mladých děvčat a chlapců. Na
rozdíl od ostatních turistů, kteří nesli chlebníky, nebo dokonce vůbec nic,
měla blondýnka stejně jako ostatní z její skupinky na zádech bytelný dlouhý
vak. Vypadala křehce, ale i s tou slušnou váhou na zádech pochodovala statečně.
Před chvílí se opozdila, když si něco upravovala na botě. Jen proto na ni
Jozífek promluvil.
A taky
proto, že měla mladé nohy, jak před chvílí podotkl nadporučík Dvořák. V těsných
nohavicích to bylo znát až hrůza.
Odpověděla
mu na půl úst. Ne, neměla pršiplášť. Ale nezdálo se, že by jí to příliš vadilo.
„Jste zdejší?“
zeptal se Jozífek.
„Co vás
napadá,“ řekla dívka s culíky. „Vypadám na to, že bydlím v lese?“
„Ale jo,“
zasmál se malíř. „Můžu vám půjčit zrcátko.“
„Nemám
ráda pány, kteří s sebou nosí zrcátka,“ odsekla dívka. „A vůbec, nemám na vás
čas. Támhle mám kámoše, víte?“
„Přeškoda,“
vzdychl Jozífek. „Právě jsem vám chtěl říct, že bych pro vás učinil všechno na
světě.“
„To je
fajn,“ řeklo děvče. „Dejte mi teda pokoj.“
„Eh,“
vzdychl Jozífek, „má podstřešní mansarda vás není hodna.“
Dívka
přidala do kroku. Jozífek naopak zvolnil a kráčel docela pomalu s očima
upřenýma někam pod dolní okraj dívčina zavazadla. Z příjemných meditací ho
vyrušil Veliký.
„Je tady
dědek a ptá se po vás,“ prohlásil. „Snad abyste to vzal zkratkou.“
„Já mám
zrovna chuť uvažovat o starých pánech,“ zabručel Smetana. „O co jde?“
„O
jakousi vaši modelku,“ vysvětloval chvatně Veliký. „Tatínek.“
„Ó jé,“
vzdychl malíř a zděšeně se rozhlédl. „To bude pan Ďoublík. Nuže, zmužile
vpřed.“
Po těchto
slovech se vrhl do lesa. Veliký tam vrazil za ním. „Co chcete dělat,“ šeptal.
„V cíli dostaneme vlajčičky.“
Jozífek
prohlásil, že všecky cesty vedou do Říma.
„Tak tu
moment počkejte,“ řekl Veliký. „Musím sehnat Dvořáka. Nemůžeme ho nechat
Ďoublíkovi napospas. On přece tu nahatou Ďoublíkovou nemaloval.“
„Jeho
škoda,“ pravil Jozífek. „I když si myslím, že by se od něj malovat nedala.“
Veliký se
za chvíli vrátil s kulhajícím nadporučíkem. Řekl, že jsou na čtyřicátém
kilometru. Pršelo stále víc a nevypadalo to na vyjasnění.
* * *
„Stoupněte
si semhle,“ řekl Veliký. „Prší nějak šikmo nebo co.“
Blikla
baterka.
„Devět
hodin,“ oznámil Veliký. „A ještě nejsme na trase.“
„První
tam nebudeme, to dá rozum,“ řekl Jozífek Smetana. „Jenom aby na nás počkali s
těmi vlajčičkami.“
„Oni
počkají,“ utěšoval ho Dvořák. „Když nikdo jiný, pan Ďoublík určitě. Jistě nám
ty praporky schová.“
„Jsem z
toho celý veselý,“ přiznal se malíř. „Taky se mi v kapse rozpustily cigarety.“
„Tak jsme
asi na osmdesátém kilometru,“ řekl Veliký, který ve světle baterky studoval
mapu. Byla už hezky rozmočená, i když se ji snažili chránit, jak nejlíp to šlo.
„Myslím,
že jdeme správně,“ prohlásil nadporučík a opřel se dlaní natažené paže o kmen
starého smrku. „Jenom ta pata mi dává zabrat.“
„Hlavně
že vás ještě nepřešla radost z prokázaného sebeovládání,“ řekl Veliký a složil
mapu.
„Radost z
prokázaného sebeovládání je jenom jedna stránka věci,“ odpověděl Dvořák, tiše
sykaje.
„Ta
lepší, pochopitelně,“ ušklíbl se dlouhán a sundal si klobouk. Oklepal z jeho
střechy vodu a znovu si ho pečlivě nasadil.
„Ta
lepší,“ souhlasil nadporučík. „Do té horší počítám nešťastnou patu a kapitána
Pařízka, který mi pozítří vynadá, že pajdám ve službě. Jako bych ho slyšel.“
„Jsem
ochoten vyměnit vaši odřeninu za pana Ďoublíka,“ řekl Jozífek.
„Děkuji,
to půjdu radši bos.“
„Dostal
byste rýmu.“
„Raději
dostanu rýmu než pár přes hlavu,“ zasmál se Dvořák. „Naštěstí mě hřeje
pomyšlení na ubývající kilometry. Pojďme dál. Puchýř by se rozležel.“
Veliký
kývl a vykročil. Nadporučík se pustil stromu a hopsavě ho následoval, opatrně
našlapuje.
„Být tady
trafika,“ vzdychl vousáč Smetana a vyrazil za svými společníky.
Někde
vlevo od nich se táhla hladina horské přehrady. V temnotě srpnové noci bez
měsíce rozmazával déšť kontury stromů do neskutečného mlhava.
Měli před
sebou ještě jeden horský hřbet. Potom cesta klesala, stále opuštěnými lesy až k
hájence v Jidášově dole. Odtamtud byly k cíli pochodu, nádražíčku ve Smrkové
Studánce, čtyři kilometry. Proti osmdesáti, které měli za sebou, to byl
pakatel.
Temnota
zhoustla. Poblíž přítoku přehrady rostla spousta mladých smrčků. Odbočili a
odvážně se ponořili do tmy. Veliký vytáhl baterku.
„Není to
příliš zálesácké,“ poznamenal. „Ale tady někde bychom měli narazit na trasu.“
Dvořák s
Jozífkem neodpověděli. Měli co dělat, aby si nezlámali nohy na cestě plné
vyčnělých kořenů a příčných stružek s bublající vodou. Potom odbočili. Vodou
napitý mech mlaskal pod nohama. Trochu se rozsvětlilo, dlouhán zhasl baterku a
z deště se vynořil zkroucený, bezmála třímetrový samorost s prkennou stříškou.
„A jsme
tady,“ pochvaloval si Dvořák. „Poslední stoupání. Upřímně se přiznám, že cítím
rub a líc tohohle kopce už předem. Hlavně v levé noze.“
Stoupání
nebylo tak zlé. Horší bylo, že se tady cesta změnila v mělkou a studenou
bystřinu s tůňkami bezedného písku a jako sklo kluzkými balvany. Tůňkám se
příliš nevyhýbali; v botách měli už dávno mokro. Zaměřili se spíš na kamení, o
které škobrtali jen což. Povídat si přestali. Teprve pár metrů pod vrcholem
hřebenu podotkl nadporučík, že mají další tři kilometry z krku. Smetana nato
odvětil, že by dal království za koně.
Přeskočili
s námahou poslední tůňku a zastavili se.
Před nimi
se táhla až k černé čáře lesa stoupající zvlněná pláň. Z vysoké trávy místy
vyčnívaly pahýly stromů a obludné skalní bloky.
„Tady
jsem poprvé,“ řekl Dvořák.
„Moc se
tudy nechodí,“ kývl dlouhán. „Víte, tady ta pláň, to je spálený polom. Mně se
líbí ty skály. Támhle nahoře stojí triangl. Kóta 876.“
„Byl jsem
tady jednou malovat,“ řekl Smetana. „Nevím, co mě to napadlo. Vylezla mi z toho
hrozná pošmournost. Jmenuje se to tady Olivetská hora.“
„Připadá
mi to spíš jako Golgota,“ vzdychl nadporučík. „Jenže vy jste se sem jistě
netáhl s odřenou patou.“
„To ne,“
souhlasil Jozífek. „S Fanynkou Brůžkovou, pokud se nemýlím.“
Chvíli
mlčeli.
„Ale
vzduch tady je,“ pochválil si Dvořák.
„Nevím,
proč by tu nebyl,“ řekl Smetana. „Tehdy tu byl taky.“
„Pst,“
udělal náhle Veliký.
Dvořák a
Smetana ztichli a nastražili uši.
Nemuseli
se dohadovat. Někdo spěchal po cestě proti nim. Zaslechli zarachocení kamene a
tiché, nesrozumitelné zaklení.
Stáli a
čekali. Nebylo prakticky možné, aby to byl někdo z účastníků stokilometrového
pochodu. Šel opačným směrem. Někdo, kdo si vyšel na výlet? Bylo kolem desáté
hodiny a k nejbližšímu lidskému obydlí to bylo šest kilometrů. Ale to stálo
kdesi vlevo, pod severním svahem Olivetské hory. Nevedla tam odtud žádná cesta
a nebylo tam prakticky o nic blíž než do Jidášova dolu.
Zvuky se
změnily v černý stín, když se neznámý přiblížil na dvacet kroků. Ani teď by je
snad nespatřil, byl právě na vrcholu kopce, zatímco Veliký s Dvořákem a
Smetanou stáli poněkud níž, na pozadí lesa.
Ale
ucítil je pes, který se zuřivě rozštěkal.
Muž se
překvapeně zastavil. Pes štěkal dál.
Žádné komentáře:
Okomentovat