Sbírka 150 písní a modliteb je nejrozsáhlejší částí Bible a
současně tou nejužívanější při bohoslužbách. Česky vyšla už mnohokrát a v
různých překladech, avšak před pěti lety přišlo nakladatelství Garamond se
zcela ojedinělým vydáním. Nabídlo převod žalmů do češtiny souběžně s jejich
hebrejským originálem a poprvé česky i s výběrem tradičních židovských
komentářů. Dílo bylo záhy rozebráno, proto Garamond přichází s vydáním druhým.
„Záměr je opět zpřístupnit českému čtenáři kromě českého
znění žalmů i hebrejský originál, který je velmi poetický. Úžasné na
hebrejštině žalmů je, jakým úsporným způsobem dokáže popsat emoce, prožívání Boží
blízkosti. Např. na jeden hebrejský řádek, který čítá čtyři slova, čeština a
jiné jazyky potřebují tři řádky,“ komentuje vydání Petr Himmel, majitel
nakladatelství Garamond. „Zvolili jsme krásný překlad žalmů věhlasného českého
spisovatele a diplomata Viktora
Fischla. Čtenář se nad nimi bude moci zamyslet s pomocí komentářů proslulého
židovského vykladače Písma Rabiho Šeloma Jicchakiho, známého jako Raši.“
pokračuje Himmel.
Překladů Rašiho komentářů se ujali hebraista a judaista Ivan
Kohout a šámes komunity Bejt simcha Jan David Reitschläger. Klíčem k jejich
výběru v českém vydání bylo především hledisko teologické. Přináší tedy pouze
taková vysvětlení, jež se bytostně dotýkají člověka a jeho víry v Boha.
Kniha žalmů je dle babylónského Talmudu kolektivním dílem,
pocházejícím od jedenácti osob. Ústřední postavou byl král David, do své práce
však zahrnul i díla deseti starších, a sice prvního člověka Adama,
Melchicedeka, Abrahama, Mojžíše, Hémana, Jedutuna, Asafa a tří Korachových
synů.
Samotné slovo „žalm“ by se mělo překládat doslova asi jako
„vychvalování“ či „oslavná chvála“, ovšem v češtině se odrazila blízkost ke
slovu „žal“, a proto bývá žalm vnímán i jako synonymum truchlení.
A kdo že byl onen vykladač Rabi Šelomo Jicchaki, zvaný Raši?
Žil v letech 1040–1105, v období křížových výprav, které brutálně decimovaly
židovské obce. Působení vůdčího komentátora je nedílně spjato se
severofrancouzským městem Troyes, kde se Raši v mládí naučil mnoha řemeslům.
Vzdělání získal na rabínských akademiích v Mohuči a Wormsu, ale posléze se do
Troyes vrátil a z města učinil centrum talmudické vzdělanosti. Kolem roku 1070
zde založil školu, která se stala velmi vyhledávanou.
Poslední léta Rašiho života byla poznamenána rodinnou
tragédií. V masakrech, které doprovázely první křížovou výpravu, ztratil
několik příbuzných a přátel. V souvislosti se svou pedagogickou činností
vytvořil Raši dva stěžejní komentáře, které se staly středobodem studia Tóry,
komentář k Tanachu a komentář ke Gemaře, druhé části babylónského Talmudu.
Viktor Fischl (1912–2006) se narodil do židovské rodiny v
Hradci Králové. Po Mnichovu odešel do exilu, kde pracoval pro Benešovu vládu –
obstarával komunikaci mezi ní a britským parlamentem. V roce 1949 odešel znovu
do exilu, tentokrát do Izraele, kde dále pracoval jako diplomat na několika
izraelských velvyslanectvích. Mezi jeho díla patří Hovory s Janem Masarykem,
Kuropění, Hrací hodiny či Dvorní šašci. V roce 2005 získal společně s Josefem
Škvoreckým Cenu Jaroslava Seiferta.
Ukázka z knihy:
ŽALM 40
1 Žalm Davidův pro předního zpěváka.
2 Pln zoufání jsem doufal v Boha.
I přiklonil se ke mně a vyslyšel mé vzývání.
3 I vytáhl mne z hloubi bahna v jámě hrůzostrašné
a na nohy mne postavil na spásné skále
a dopřál mi bezpečně kráčet.
4 A novou píseň vložil do mých úst, chvalozpěv
našemu Pánu, mnozí to uvidí a bázeň se jich zmocní
a naději svou budou v Boha skládat.
5 Šťastný ten muž, jenž v Boha složil víru
a ke zpupným se neobrací, ani ke lstivým lhářům.
6 Přemnohé věci udělal jsi, Pane, Bože můj,
a zázračné jsou skutky tvé a úmysly tvé s lidmi
plné divů, že není, kdo by dovedl je všechny
zopakovat. Chtěl-li bych o nich o všech vyprávět,
víc by jich bylo, než kdo vypoví.
7 Obětí a darů sis nepřál. Zato jsi mi uši otevřel.
Oběti zápalné jsi nežádal za odpuštění hříchu.
8 Tehdy jsem řekl: Hle, já přišel jsem.
Ve svitku knihy o mně psáno je.
9 Činit tvou vůli, Bože můj, mne plní radostí
a zákon tvůj v srdci svém nosím.
10 Před obcí velikou jsem spravedlnost kázal.
Nemlčela má ústa. Ty to, Bože, víš.
11 Nic jsem neskryl v nitru srdce ze spravedlnosti tvé.
Vyprávěl jsem o pravdě tvé i o spáse tvojí
a nic jsem před tou velkou obcí nezatajil
o milosti i o pravdě tvé.
12 O lítost svou mne, Bože, nezkracuj,
kéž milost tvá a pravda tvá po všechen čas mne chrání.
13 Neboť se na mne slétly nespočetné věci zlé,
dohonily mne nepravosti moje a drží mne,
že vzhlédnout nemohu. Je jich víc než vlasů
na mé hlavě a srdnatost má opouští mne.
14 Nechť vůle tvá je, Bože, zachránit mne.
Pospěš mi, Bože, na pomoc.
15 Styďte se a rděte se, vy, kteří hledíte mou duši zabít.
Na útěk nechť jsou zahnáni a potupeni ti,
kdo zlé mi přejí.
16 Nechť zoufalí jsou v zasloužené hanbě ti,
kteří s posměchem mi říkali: Hahá!
17 Ať se však těší a k tobě plesají všichni,
kdo hledají tě, a ti, kdo milují tvou spásu,
nechť věčně říkají: Ať roste sláva Boží!
18 A já jsem chudý a ubohý, můj Pán se však
postará o mne. Ty jsi má pomoc i můj zachránce.
Nemeškej, Pane můj.
Žádné komentáře:
Okomentovat