Román o filmech, snech, lásce, kočkách a psech, a o vrahovi
mladých žen.
Viktor, dramaturg kina Obzor, má sklony k melancholii,
trpí nespavostí a touží natočit velký film. Jeho žena Elena, krásná a věčně
optimistická učitelka jógy, má svého muže ráda, ale na jedné premiéře potká
někoho, kdo ji zcela okouzlí. Do příběhu vstupuje Oskar, kuchař, který ve
volném čase venčí cizím lidem psy a má s nimi zjevně své záměry. Vztahy se
komplikují a počet vražd zatím narůstá.
Jak s tím vším souvisí tajemný Pan Z., který ve své podzemní
skrýši provádí věci, které se nesmí dostat na povrch? V magické atmosféře
plné snů, nadějí ale také osobních selhání, podvodů a provinění se rodí drama,
které změní životy všech. Neotřelá kniha ukáže, jak je důležité umět odlišit
(Schrödingerovu) kočku od psa, červenou od zelené a život od filmu.
Nora Eckhardtová (1979) vystudovala filosofii a statistiku
na Vysoké škole ekonomické. Řadu let působila jako PR a marketingová manažerka
v různých kulturních institucích, mimo jiné v pražských kinech Aero, Světozor a
Bio Oko. Práce v kině a vášeň pro filmy ovlivnily téma její knižní prvotiny. V současné době také přispívá povídkami do
časopisu Nový prostor.
Sen letící želvy vydává nakladatelství Kniha Zlín v edici
Walt.
Oblékám si přiléhavé
bleděmodré šaty s cákanci barev tvořícími jakési psychedelické obrazce.
Všichni mi tyhle šaty vždycky chválí, muži obdivně a ženy závistivě, a hned se ptají
na značku. Jsou mé nejoblíbenější, obzvlášť se mi líbí sbíhající se barevné
paprsky na zadku – zdá se mi, že až hypnoticky přitahují pohledy na tuto část
šatů. Lakuju si nehty rychleschnoucím lakem šťavnaté malinové barvy, který ladí
s jedním z mnoha odstínů růžové na šatech, vím, že vydrží přesně do příštího
mytí nádobí. To mi ale stačí – chystám se na slavnostní premiéru Volver v kině
Obzor dnes večer. Bude tam spousta vlivných a snad i zajímavých lidí, partnerů
filmu, sponzorů, VIP hostů, a také můj manžel, který premiéru připravuje.
Přejedu rty lehkým
leskem, vonícím po lesních plodech, prohrábnu vlasy rukama a nazouvám šedé
lodičky na pěticentimetrovém podpatku – to je maximum, které dokážu zvládnout
s grácií a bez pádů. Nakonec přes sebe přehodím krátký teplý kabátek a vyrazím.
Po cestě od tramvaje
míjím mladý pár zabraný do hovoru. Hoch až do této chvíle zaujatý živým popisem
jakéhosi večírku rázem zmlkne. Opět naváže po pár vteřinách. Usměju se –
chudák holka. Muži jsou veskrze jednodušší, a jak se s oblibou tvrdí, nejsou
schopni zvládnout dvě činnosti zároveň. Takže pokud někoho míjíte v přiléhavém
oblečení a on přestane na chvíli mluvit, znamená to jediné – odmlčel se,
protože vám kouká na zadek.
Prima, zamnu si v duchu ruce.
U vchodu stojí hosteska s guest listem, mě už zná,
takže mě s naučeným úsměvem pouští dovnitř, aniž by listovala v papírech. Sedám
si na své oblíbené místo nejdál od vchodových dveří, ale nejblíže černému
sametovému závěsu na opačné straně sálu, který skrývá dveře vedoucí do druhého
foyer, kde bude po projekci probíhat večírek.
„Vítám vás na
slavnostní premiéře filmu Volver režiséra Pedra Almodóvara,“ začíná se na pódiu
před plátnem rozehřívat
můj muž. Premiéry či
festivaly už uváděl tolikrát, že tréma v jeho hlase vůbec není znát a působí
zcela suverénně. Protože měl na přípravu minimum času – plánovaný moderátor to
na poslední chvíli odřekl kvůli nemoci (ha, jaká nemoc vás asi přepadne hodinu
a půl před moderováním?) –, byl trochu ve stresu, ale já jsem ho uklidnila. Mám
ten dar. Viktor se po mých slovech uvolní jako při duševní masáži a za chvíli
už je úplně vyrovnaný.
„Volver byl
nominován na čtrnáct cen Goya, získal jich nakonec pět: za nejlepší snímek,
dále za režii pro Pedra Almodóvara, za herečku v hlavní roli, kterou ztvárnila
překrásná… , obrátím oči v sloup, to si nemohl odpustit, samozřejmě, „Penélope
Cruzová, dále za herecký výkon ve vedlejší roli, jíž se zhostila Carmen
Maurová, a nakonec za originální hudbu. Penélope Cruzová byla nominována za
svůj herecký výkon v této roli i na další ceny, například na Zlaté Glóby či na
Oscara. Jednu zajímavost na závěr si neodpustím… , proboha ne, co to zase
bude, doufám, že nic o jejím zadku, „Pedro Almodóvar se údajně vyjádřil o
herečce Penélope Cruzové, že je dokonalá, ale jediná věc na jejím těle je
falešná – její“
– zavírám oči –
„zadek. Prý by mělo
být na takovémto typu ženy větší pozadí, tak jí ho v této roli museli uměle
zvětšit. Můžeme si po skončení filmu popovídat o tom, jestli jí to prospělo,
nebo ne.“
Smích. Jako vždycky.
To si pak popovídáme, to si piš.
Místo toho, abych se
po závěrečných titulcích a vlažném potlesku s ostatními lokty strkala u
rautových stolů, vystojím si frontu na víno a pak postávám se skleničkou
ležérně na schodech, odkud mám rozhled na celou společnost. Viktor na mě zamává
a usměje se, dál se ale baví s pánem v šedivém obleku s přísně zastřiženými
šedými vlasy a černými vousy, kterého jsem zahlédla ve VIP prostřední řadě –
asi někdo důležitý. Těsně vedle Viktora stojí Ema a přikyvuje s nosíkem
zabořeným do
skleničky s vínem. Ema je dokonalá. Nádherná, malinká, vtipná, chytrá. Má na
sobě bleděmodré šatičky připomínající baletní kostýmek, které ostře kontrastují
s tím, co si teď určitě myslí („Kdy se ten starej páprda konečně vykecá a
nechá mě jít si pro kus žvance?“). Znám ji dobře, vídáme se na pravidelných
akcích. Kdybych si mohla vybírat, chtěla bych být jako ona. No vážně! Je tak
roztomilá – já jsem vždycky chtěla být o hlavu menší, žádná žirafa nejsem, to
ne, ale přece jen, co je malé, to je hezké, jak se říká, a když je to ošklivé,
aspoň toho není moc. Líbí se mi, jak teď se zaujatým výrazem zvedá svůj
obličejík k Viktorovi a visí mu na rtech. Už dlouho je podezřívám, že spolu
něco mají. Ale já nejsem ten typ stíhačky, takže si své podezření nechávám
pěkně pro sebe, tvářím se, že vlastně neexistuje, dokud se nezmění v jistotu
prostřednictvím nějakého nezvratného důkazu. Jakého asi? Že bych je přistihla,
jak to dělají u nás doma, když mám lekci jógy? To sotva. Dobrá, je to stejně
zvláštní, měla bych ji nenávidět, i když nemám zatím dostatek důkazů, ale mozek
na presumpci neviny nehraje a zatím ji spíš obdivuju. Je hezounká. Skoro
lituju, že nejsem na holky. Ach bože, co to zase meleš, okřikuji se v duchu.
Pozdravím Žvejka,
který se pomalu klátí kolem se skleničkou vína. V jeho ruce vypadá jako
náprstek. Přemýšlím, kolik takových decinek musí asi vypít, aby to aspoň trochu
pocítil. Počítám tak deset. Minimálně. Ostatně jsem ho nikdy opilého neviděla.
„Prima,“ odpoví,
když se zeptám, jak je spokojený s premiérou.
Chvíli se zastavím i
s Janou, Empírovou ženou. „Tak jak se má Josefínka? Hlídá vám teď babička?“
„No jo. Teď už,
doufám, spí – teda Josefína, ne babička,“ směje se Jana. Je zjevně už trochu
přiopilá, vůbec se jí nedivím. Vlastně je lízlá pokaždé, když ji vidím bez
malé. Asi nějaký instinkt, zbavím se haranta a šup tam s něčím alkoholickým.
Ale nikdy to
nepřehání, to ne – skončí u několika dvojek. Předpokládám, že to je u matek
takové nepsané pravidlo a že bych se, na jejím místě, chovala úplně stejně.
Vzpomenu si, jak
byla Jana vyřízená do doby, než bylo Josefínce rok a půl. Nespala, nejedla, po
porodu zhubla asi ještě deset kilo pod svoji běžnou váhu. Vždycky mi tvrdila,
že netušila, co všechno je možné vydržet. Vyprávěla hrůzostrašné historky ze
svého čtyřiceti osmi hodinového porodu, ukazovala mi dokonce do krve
rozpraskané nebo rozkousané bradavky od kojení a pod očima měla už nastálo
obří tmavé kruhy. Připomínala oživlou mrtvolu a dle svých vlastních slov se
cítila ještě hůř. Jediná otázka mi vrtala hlavou. „Řekni mi, jak je možné, že
ty matky svoje děti tak strašně milují? Když kvůli nim nespí, nejedí, celé
těhotenství prozvrací nebo proomdlívají a děti je stojí víc stresu, než zažily
za celý předchozí život. A porod, to je už vůbec jenom mučení. Řekni mi: jak
je to možné?“ ptala jsem se sedíc s ní na lavičce na dětském hřišti, kousek od
hejna řvoucích dětí a jejich zoufalých matek.
„Je to jednoduché.
Stačí dvě slova.“
„No jasně, už vím.
Mateřská láska. Ne, ne, počkej: první úsměv. Roztomilé miminko. Malinká
nožička. Něco takového, viď?“
„Stockholmský
syndrom,“ ucedila a rozběhla se za malou, která právě házela do obličeje písek
nějakému chlapečkovi.
Ano. A stejně to
lidi dělají, pořád znova a znova. Po prvním malém tyranovi, jen co se trochu
oklepou, hned chtějí znova někoho malého bezzubého roztomilého, kdo je bude
šikanovat.
Závidím jim občas
jejich spořádaný rodinný život – Empír a Jana jsou spolu snad patnáct let,
poznali se na vysoké škole a hned se do sebe zamilovali. Jejich manželství je
bezmála dokonalé, přinejmenším tak navenek působí – i to je ale úspěch, i
kdyby to tak ve skutečnosti nebylo, tak i zdání doko
nalosti je částečně
dokonalost sama; a mají zcela dokonalou dcerušku. Občas s nimi s Viktorem
jedeme na výlet nebo je pozveme na večeři, myslím, že Empír je Viktorův dobrý
kamarád. Znám ho vlastně o moc líp než Žvejka, zdá se mi, že s tím si Viktor
moc nerozumí. Asi proto, že Žvejk je takový uzavřený a nemluvný. Ale je milý,
to se mu nemůže upřít.
„Dětičky jsou
radost, viď,“ říkám to, co všichni chtějí slyšet. „Obzvlášť, když jsou tak
hodné a roztomilé jako Josefínka.“ Pepička mi prostě nejde přes pusu, ne a ne,
i když bych to řekla moc ráda, nemůžu.
„No to je jasné,“
prohodí rezignovaně. „A vy se zatím k ničemu nechystáte?“ ptá se s tikem v
oku, jenž má snad představovat spiklenecké mrknutí. Představuju si, jak jí to
mrkající oko vypadne a skáče po podlaze jako hopík.
„Ale prosím tě, ani
mi nemluv. Ne, zatím ne, Viktor má moc práce a ještě se na to nějak necítí.“
Lež. Nikdy jsme o dětech nemluvili. Moc práce? Kdepak, je to jen obstojná
výmluva, která je obecně přijímaná. Ale všichni stejně vědí, že v tom to není.
Viktor prostě nemá děti rád. A nespí se mnou.
Jana, očividně v
rozpacích, se omlouvá a jde si pro skleničku s vínem. Taky potřebuju další.
Kloužu dál pohledem
po davu a zastavuju se u mladého kluka s rozčepýřeným účesem, oblečeného do
džínů a mikiny – svým outfitem jednoznačně vystupuje z řady, jinak působí spíš
tuctově, asi bych ho na ulici přehlédla. Zaujmou mě jeho oči – tmavé jak trnky
(proč se to vlastně říká, jsou trnky černé?) a neuvěřitelně výrazné. Právě mě
doslova – ale ne, doslova přece ne! – probodly pohledem. Sklopím zrak a zčervenám,
zastydím se, že mě přistihl při tom nestoudném očumování, a navíc mě teď
donutil sklopit oči jako nějakou patnáctku. Podívám se zpět, a hele, už se dívá
jinam. Stojí sám, mimo povídající si hloučky, a ani nevypadá, že by někoho
vyhlížel. Pak se, zcela bez varování, vydá mým směrem. Rychle si nenápadně
olíznu rty a nasadím ležérní úsměv. To
se mi už dlouho
nestalo, už řadu let, bože, tohle napětí a bušení srdce mi chybělo!
„Ahoj, ty jsi tu
sama? Že tady tak postáváš…“ Asi je taky nervózní, chudáček, jinak se ta
banální fráze nedá vysvětlit ani omluvit.
„No, mám tu… známé,
ale teď jsem sama,“ odpovídám duchaplně. Slovo manžel mi nějak přes rty
neprošlo, ani nevím proč. Na tuhle informaci bude dost času později – a pokud
žádné později nebude, tak nevadí, že jsem to neřekla hned. Vida, jak si dokážu
všechno hezky logicky zdůvodnit!
„Já jsem Egon,“
napřahuje ke mně ruku. Zblízka vidím, že má zelené oči s obřími zornicemi,
proto zdálky působily jako černé.
„Elena,“ přehodím si
rychle skleničku do druhé ruky, on svoji drží v levé. Má pevný, sebevědomý
chlapský stisk.
„Líbila se ti
projekce? Měl jsem jít s kamarádem, ale něco mu do toho přišlo a na poslední
chvíli mi to odřekl, tak už jsem ani nesháněl nikoho místo něj. A to měl na
premiéru pozvánku on, já bych se sem sám asi nedostal,“ řekl s pohledem na
postávající hloučky mužů v oblecích a žen ve slavnostních šatech. K dobru mu
budiž přičteno, že ani nezčervenal, ani nesklouzl zrakem na své (teď vidím
zblízka, že dokonce špinavé a okopané) tenisky a vytahané džíny. Všiml si mého
pohledu, protože jsem se dolů podívala místo něj, a usmál se – asi nebylo těžké
číst mi myšlenky. Sakra. Usměju se nejzářivějším
úsměvem, jakého jsem schopna. Na mě si jen tak nepřijde.
Dobře, takže žádná přítelkyně, jen kamarád. Ale jako
homosexuál nevypadá. Proč by mě to vlastně mělo zajímat? Jsem vdaná, proboha,
můj manžel stojí… Mimoděk se ohlédnu. Egon se tváří, že si ničeho nevšiml.
A můj prsten. Nenosím snubní prsten, ale ten
zásnubní. Je to překrásný šperk, nádherný zásnubní art deco kousek: klasická
podlouhlá hlava prstenu z bílého zlata, uprostřed
veliký safír
obkroužený diamantíky a perličkami. Jednoduchý a přesto rafinovaný. Tenhle
prstýnek jsem si sama vyhlédla a nenápadně naznačila Viktorovi, že se mi líbí.
Samozřejmě tak, jak to my ženy umíme, podprahově, aby si myslel, že to vlastně
byl jeho nápad. Prsten je překrásný, jak jsem už řekla, ale i přes umístění na
prsteníčku levé ruky vůbec nevypadá jako zásnubní nebo snubní. Chtěla jsem snad
takový právě kvůli tomu? Absurdní.
„Mohli bychom se
bavit o filmu, ale mám pocit, že to tady dělají úplně všichni, tak nějak se to
nabízí. Co třeba, kdybys mi místo toho vyprávěla svůj největší trapas?“
No, tak to už je
originální. Lovím v hlavě z toho zástupu trapasů takový, který je zajímavý,
nijak mě vyloženě neshazuje a vlastně to ani trapas není, spíš vtipná
historka.
„Tak to si budu
muset promyslet u cigarety. Přidáš se?“
„Ne, já nekouřím.
Ale rád tě doprovodím,“ nabídne se galantně. V předsálí se kouřit nesmí, je
třeba vyjít nahoru, ven před kino, kde jsou nachystané obří popelníky o objemu
asi tak dvacet litrů pro náruživé kuřáky, jimiž milovníci filmu a
intelektuálové často bývají.
„Tak. Už vím.“ Nápad
na historku přijde jen chvíli poté, co si zapálím cigaretu a pomalu potáhnu.
Dám si při tom záležet na rozkošnicky přivřených víčkách (lemovaných dlouhatánskými
řasami, které mi dopřála sama příroda) a našpulených rtech. Běžně nekouřím,
schovávám si cigarety pro zvláštní chvíle jako je tato – vlastně mi to ani moc
nechutná, nepotřebuju to, jen zkrátka vím, že mi cigareta ležérně umístěná
mezi rty sluší.
„To jsme takhle šli
jednou s kamarády na výlet, chodíme často, s partičkou, teda chodila jsem dřív,
než jsem (ajaj, tak tohle je trapas – než jsem se vdala? ach, jo), než se
ostatní oženili, vdaly, měli děti, a tak, znáš to, jak to chodí, v našem věku.
Zkrátka jsme byli na výletě a šli jsme přes nějaké pole, byl krásný letní horký
den, všechno kvetlo, ptáčci zpívali a na
té louce se pásly
krávy.“ Mrknu na něj, jestli ho to baví – zatím se usmívá a přikyvuje. „Museli
jsme přelézt takový ten elektrický ohradník, který je pod proudem, aby krávy
neutíkaly. Všichni to zvládli bez problémů, sešlápli si ho dole botou a
překročili ho. Já jsem šla poslední, trochu jsem se bála, přece jen, jedna
chyba a dostaneš dvě stě dvacet voltů, nebo kolik v tom je. Měla jsem na sobě
sukni a tričko, takže jsem se odhodlala, nadzdvihla sukýnku, sešlápla drát – a
ve chvíli, kdy jsem ho měla překročit na druhou stranu, vystřelil mi přímo mezi
nohy. Ztuhla jsem úlekem, ale samozřejmě se nic nestalo, žádný proud v tom
nebyl. Ale já tam stojím jak socha, asi jsem byla trochu v šoku, ten drát až
úplně nahoře na kalhotkách a všichni se můžou potrhat smíchy. To bys musel slyšet
těch komentářů: ‚Jaký to je? ... To je panečku vibrátor, co? ... Dej vědět, až
budeš chtít odpojit!‘ ... a tak. No, pak mi teda pomohli přelézt, ale utahovali
si ze mě ještě i cestou zpátky do Prahy.“ Zjevně jsem prošla, myslím, že ho můj
výběr jemně lechtivého a vtipného trapasu potěšil. Mám v záloze ještě pár
podobných, takže můžu v průběhu večera případně dát ještě něco k lepšímu.
Copyright © Nora Eckhardtová, 2018
ISBN 978-80-7473-648-3
Žádné komentáře:
Okomentovat