Novinář Viljar Ravn Gudmundsson je opět chtě
nechtě zatažen do dramatického případu. Jednoho rána mu zavolá jeho
sedmnáctiletý syn – je vyděšený a potřebuje pomoc. Na soukromém mejdanu
předešlou noc se dal dohromady s dívkou svých snů. Vzbudil se vedle ní a chvíli
nemohl být šťastnější... jenže dívka je mrtvá. Komisařka Lotte Skeisvollová,
která se ještě vzpamatovává z předešlých traumat, se snaží prokázat chlapcovu
nevinu. Kriminální román, který mezi řádky rozvíjí téma hledání identity,
užívání drog a toho, jak těžké je dospívání v současném Norsku.
Geir Tangen se narodil v norském Oystese. Od
roku 2012 provozuje největší norský blog o detektivkách, kde pravidelně recenzuje
nejnovější tituly z tohoto žánru. Vystudoval politologii a informační
technologie, dříve pracoval jako novinář a redaktor na volné noze pro několik
norských nakladatelství. V současnosti žije v Haugesundu na jihozápadě Norska
se svou ženou a třemi dětmi a živí se jako učitel na střední škole. V roce 2016
debutoval románem Maestro (česky 2017, ukázka na https://ctenarknih.blogspot.cz/2017/04/geir-tangen-maestro.html).
Po vydání Srdcerváče, který na Maestra
navazuje) autor prozradil, že „ze série o Viljarovi a Lotte bude trilogie. Tři
knihy, jejichž děj se odehrává v průběhu jednoho roku. Když píšu tohle
závěrečné slovo, ještě netuším, jak dostanu Viljara z invalidního vozíku znovu
na nohy, ale třetí díl má pracovní název Tango mrtvého muže. Světlo světa by
měl spatřit v průběhu roku 2018.“
Vydává nakladatelství Plus.
Ukázka
z knihy:
ULICE SMEDASUNDET 98, HAUGESUND
Neděle ráno, 1. března 2015
Výhled z okna kanceláře psycholožky Vigdis
Nygaardové byl okázalý. Tohoto prvního jarního dne zahlédl novinář Viljar Ravn
Gudmundsson plachetnici, jak klouže mlhou v úžině mezi ostrovy Risøy a
Hasseløy. Na břehu úžiny Smedasundu, která odděluje od pevniny oba dva obydlené
ostrovy, se dala číst historie Haugesundu. První v řadě zde stály staré
budovy, kde se hned po vylovení zpracovávaly sledi. Poznamenal je zub času a
mohutné zimní bouře. Dál za nimi se tyčila gigantická modrá tovární hala firmy
Aibel a slunila se v ranním světle. Dělníci v ní pracovali v ropném průmyslu v
Severním moři. Poté, co skončil sledí zázrak, pokračovali v budování blahobytu.
Dál, na druhé straně úžiny, ležel ostrov Hasseløy s moderními luxusními byty s
panoramatickým výhledem na moře.
Psycholožka v neděli žádné klienty
nepřijímala. Viljar byl výjimka. Ani si nepamatoval, kdy mu Vigdis naposledy
jeho návštěvy fakturovala. Nikdy se nezeptal, ale podezříval ji, že ho považuje
za svého chráněnce. Člověka, kterého musela ochraňovat a opatrovat před
nebezpečným světem venku.
Viljar vždycky začínal rozhovory tímto
způsobem. Zády k ní s pohledem přilepenými na lodi ve Smedasundu. Měl pocit, že
je jednodušší a snazší mluvit ke světu tam venku než k ní. Chopil se jednoho z
parazitů, kteří se přiživovali z jeho chronicky špatného svědomí, a vytáhl ho
na světlo.
„Mohl jsem ho zastavit.“
Viljar mluvil k oknu, ale cítil, že Vigdis
pochopila, o čem mluví. Slyšel, jak v černé kožené židli změnila polohu.
„Myslíte…“
Vigdis zmlkla uprostřed věty. Domluvili se, že
ho nebudou
nazývat jménem. Maestro, který před pár
měsíci změnil poklidné městečko Haugesund v krvavou divadelní scénu. Obětoval
sedm lidí, aby vyzdvihl své ego a stal se nesmrtelným. Viljar cítil jisté
uspokojení nad tím, že se ten ďábel nestihl dožít úspěchu knihy, který
následoval po sériových vraždách, že ho nádor mozku dostal dřív. „Maestro je
mrtvý“ stálo na Štědrý den v nadpisu ve stojanech s denním tiskem. Lepší
vánoční dárek si Viljar přát nemohl.
„Ano, Mohl jsem ho zastavit.“
Vigdis si odkašlala, což dělávala pouze v
případě, když byla indisponovaná. Slyšel, že vstala a šla k němu. Vzápětí
ucítil na rameni teplou ruku.
„To, co se stalo vaší kolegyni Rangveig…
Nemohl jste udělat nic, abyste ji zachránil. A sestra Lotte Skeisvollové… Vždyť
jste tam ani nebyl, když se to stalo.“
Otočil tvář k Vigdis. V obličeji se jí objevil
prchavý posmutnělý úsměv. Položil svoji ruku na její dlaň a stiskl.
„Ne. Já vím, že jsem mu nemohl zabránit v tom,
aby je zabil… Ale mohl jsem zastavit tu zatracenou knihu. Víte, požádal mě,
jestli by se mnou mohl mluvit. Chtěl se vypovídat. Kdybych se s ním setkal ve
vězení, mohl jsem ho nějak přimět k tomu, aby pochopil, jak je šílené zveřejnit
to, co se stalo, jako levnou zábavu.“
Viljar se znovu podíval do úžiny Smedasund.
Plachetnice, kterou očima sledoval, mu zmizela z dohledu u budovy Pobřežní
správy. Venku byl šedý a mlhavý den, okraj přístavního můstku bičoval déšť.
Pokud by haugesundské počasí někdy získalo lidskou podobu, byl by to bezpochyby
alkoholik. Možná kvartální alkoholik, který občas vydrží na suchu, ovšem bez
sebemenší naděje, že to bude mít delšího trvání. Vigdis si povzdechla. Námitky
slyšela už dříve.
„Myslím, že se mýlíte. To byl přece jeho
motiv. Pokud by se vydání knihy zastavilo, celý jeho projekt by padl. Nedosáhl
by vůbec ničeho.“
V tom Viljar viděl určitou logiku. Samozřejmě
se nedostane nikam, ale může to přinejmenším zkusit.
„Možná máte pravdu. Já na tom navíc nejsem
nejhůř. Já mám vás, vy mě tady slepujete dohromady, když se zhroutím. Lotte je
na tom mnohem hůř…“
„Řekla jsem, že za mnou může přijít, když bude
chtít. Vždyť víte. Pokud si bude potřebovat s někým popovídat, samozřejmě.“
Viljar cítil, jak ho brní prsty. To bylo
bolavé místo. Lotte nebyla v pořádku. Dělal, co mohl, ale ona se pokaždé
uzavřela do sebe, když jenom naznačil, že by měla vyhledat pomoc.
„Ona má mě.“
Znovu se otočil. Tentokrát vykročil směrem k
černé kožené židli, která stála uprostřed místnosti. To bylo pro Vigdis znamení,
že je připravený se otevřít. Že teď je řada na ní. Vigdis na chvilku zaváhala,
ale nakonec se posadila na židli proti němu. Mezi nimi stál opotřebovaný stůl z
borovicového dřeva z počátku sedmdesátých let.
Vigdis si sundala své hippie brýle a položila
je na stůl. Bezpochyby byly cool, když byla mladá a radikální, neholila si
podpaží a nosila malý rudý batůžek ve stylu Mao Ce-tunga s ubaleným jointem ve
vnitřní kapse. V roce 2015 s tím vším ovšem vypadala jako živoucí přežitek,
který trochu moc tlačil na to, aby si uchoval image. Od doby, kdy byla skutečně
radikální, ji dělilo už čtyřicet let a stejně tolik vydělaných milionů.
„Vídáte se často? S Lotte, myslím.“
Viljar se ošil. Slíbil Lote, že neřekne nic o
tom, co mezi nimi bylo. Ona byla policistka. Musela být silná. V jejím světě
taková věc znamenala trhlinu na fasádě, profesní sebevraždu. Lotte skutečně
potřebovala někoho jiného než jeho, s kým by si mohla promluvit o tom, co se
stalo s její sestrou. On dovedl poslouchat, ale nedokázal jí dát správnou
odpověď. To, co potřebovala slyšet.
„Viljare…?“
Viljar se přiměl k tomu, aby na to už
nemyslel, a odpověděl upřímně, aniž by přitom Lotte nějak ublížil.
„Ano. Vídáme se často. Velmi často. Ona mluví,
já poslouchám. Je to fajn, ale nemyslím si, že je to pro ni cesta správným
směrem. Už je zpátky v práci a jede naplno. Podle mě je na to
příliš brzy. Je pořád jenom stín té
vyšetřovatelky, kterou bývala dřív.“
Vigdis vypadala zamyšleně. Chystala se položit
Viljarovi novou otázku, když se mu v kapse rozezvonil telefon. Zastrčil si
blonďaté vlasy v délce po ramena za uši a vytáhl mobil. Byl to jeho syn
Alexander.
Viljar cítil hřejivé teplo v hrudi, zároveň
však i neklid, jakési bodání v zátylku. Tak to bylo s Alexem vždycky. Radost a
obavy, úleva a úzkost.
„Ahoj Alexi!“
Viljar nasadil povzbudivou masku. Tu
bezstarostnou radost, že se mu syn ozval, musel maličko předstírat.
„Do prdele, tati! Musíš sem přijet. Můžeš sem
dojet a vyzvednout mě?“
Neklid, který byl původně jen nepříjemný
pocit, vágní předtucha, zasáhl srdce jako tupý úder. Vstal ze židle a znovu
došel k oknu.
„Stalo se něco, Alexi?“
Syn zprudka dýchal. Nedokázal najít ta správná
slova. Když ze sebe nakonec dostal to, co mu znemožňovalo promluvit, zněl jeho
hlas malátně.
„Ser na to, tati. Nemůžeš sem prostě přijet?
Potřebuju pomoc.“
Viljar vyloupl kousek uschlé barvy z parapetu.
Typický Alexander. O co jde, nepoví, jenom čeká, že mu všichni budou k
dispozici, jak si řekne. Sedmnáctiletý chlapec byl produktem současného světa,
kde se každý zajímal jen sám o sebe.
„Ne, dokud mi neřekneš, o co jde. Neodejdu ze
schůzky, jestli nejde o nic vážného. Vyzvednu tě potom, jo?“
„To je nějaká schůzka důležitější než tvůj
syn, co? Já jsem v krizi. Jsem v Haugaleite. U Veroniky.“
Viljar předstíral, že neslyšel obvinění, jaký
je špatný otec.
„Přijedu za chvíli, Alexi. Ale musíš mi říct,
co se stalo“
Na druhém konci nastalo ticho. Vteřiny
plynuly. Viljar se už chystal zeptat znovu, když uslyšel, jak chlapec na druhém
konci šeptá.
„Tati, já se probudil v posteli s Emilií. A
teď je mrtvá.“
Na malý okamžik existovala pouze tato slova.
Svět se zastavil a zadržel dech.
„Leží tady a je mrtvá. Taková ztuhlá.“
Poslední věta Viljarovi zněla v uších, když se
hnal ze dveří dolů po kamenných schodech. Za běhu vylovil klíče od auta. Běžel,
co mu síly stačily, na druhý konec vnitřního přístavního můstku, kde parkoval.
Copyright © Geir Tangen 2017
Published by agreement with Ahlander Agency
All rights reserved
Translation © Daniela Kroluppelová, 2018
Cover design © Tomáš Cikán, 2018
ISBN 978-80-259-0811-2
Žádné komentáře:
Okomentovat