Je možné udělat miliony lidí šťastnými — a to rychle, bez
lásky a často i proti jejich vůli? Tuto otázku si klade nový historický román,
který se odehrává na konci osmnáctého století, v předvečer Francouzské
revoluce. Císař Josef II. dlouho čekal na smrt své matky Marie Terezie a ihned
po jejím skonu začal netrpělivě uskutečňovat svůj sen o spravedlivé vládě.
Horečnou sebezničující prací chtěl zapomenout na své osobní neštěstí a
nedostatek lásky. Kniha odkrývá bolestné soukromí mladého panovníka až k jeho
předčasnému tragickému konci.
V poutavém románu nahlédneme do života evropských
panovníků, vysokých církevních hodnostářů i chudých vesnických kněží,
josefínských osvícenců, reformátorů a spisovatelů, kteří probouzeli národní
povědomí.
Anton Hykisch (1932) je slovenský prozaik, dramatik a
autor literatury pro děti a mládež, v letech 1993—1997 byl slovenským
velvyslancem v Kanadě. První kniha mu vyšla v roce 1963, od té doby jich napsal
desítky, řada z nich byla přeložena do němčiny, ruštiny, polštiny nebo
maďarštiny. Velmi úspěšný byl zejména román Milujte královnu (1984) o Marii
Terezii, který se dočkal několika vydání jak na Slovensku, tak v Česku, Německu
i dalších evropských zemích. Historický román o Josefu II. Věřte císaři je jeho
volným pokračováním.
Román vydává v českém překladu nakladatelství Host.
Ukázka z knihy:
Půlnoční
s obavami
Obličej mu zbělel, ve tvářích pocítil chvění. Pokoušel se
promluvit.
Co udělá?… Kam udeří?
Hlas mu z úst nevyšel. Rty se chvěly jako podzimní
listy.
Co udělá?… Bože, tato nejistota je strašná.
Vášnivě si přál být jasnovidcem. Chtěl uvidět mladého
císaře a vniknout do jeho hlavy, probrouzdat jeho mozkem. Co udělá lvíče
utržené z řetězu? Na koho skočí? Už ho nic nebrzdí. Energická a silná
matka ho držela na řetězu. Matka je už měsíc mrtvá. Je sám, bez dozoru.
Pane Bože, pomoz! Co udělá? Kam padne císařův první úder?
Kardinál primas měl popelavou tvář. Pozlacené lví drápy
se zahryzly do červeného koberce.
Třebaže byl Štědrý den, muž v klerice se očividně
bál. Prsty na intarzii stolku se mu rozklepaly. Nedokázal je zastavit.
Vánoce v roce 1780 byly podivné. Setmělo se hned
odpoledne. V podvečer začalo prudce sněžit. Mokrý sníh padal na ztuhlé
vesnice a města mocnářství, od Antverp přes tyrolské Alpy až po hory
bájného Sedmihradska. Minutu po minutě se kontury krajiny ztrácely, jako by
příroda chtěla zakrýt žal minulých dnů, pohladit znepokojené tváře. Bílé nebe
padalo na země, provincie a župy. Nehřálo, ale mrazilo.
Byl svatvečer. Biskupové, arcibiskupové, vikáři, opati,
eparchové, presbyteři, kazatelé, právě navlékaní do vyzývavě skromných černých
komží nebo do bohoslužebných ornátů a zlatem protkávaných dalmatik,
nejistě podupávali v sakristiích. Ve střelných modlitbách mezi vklouznutím
do alby, vázáním uzlu na ozdobné šňůře se střapci a pobíháním kaplanů,
kleriků, ministrantů prosili Boha o dobrou radu. Jak spojit dva
protichůdné pocity? Na jedné straně svátek narození Spasitele — na druhé
straně nedávná smrt císařovny, arcivévodkyně, královny, laskavé matky
mocnářství. Čas půlnočních mší se nebezpečně blížil.
Příval bílých vloček zastřel nejistotu v duši
kardinála primase. Sladká nejistota se rozpouštěla. Možná tady vůbec nebyla.
Převládl jediný pocit. Strach, co bude zítra, za týden. Po Novém roce. Co udělá
císař? Kdo bude jeho první obětí?
„Co udělá císař?“ zašeptal a rychle dodal: „Ty
opravdu nevíš, co udělá Jeho Veličenstvo?“
„Nevím, Eminence.“
Samozřejmě že neví, blesklo kardinálovou myslí. Měl bych
se uklidnit. Soustředit se. Ten pětadvacetiletý mladíček s černými vlasy
nemůže vědět, co se děje ve vídeňském Hofburgu. Mladý kaplan generálního
vikariátu Ostřihomské arcidiecéze v Trnavě stojí bezradně, ne však
poníženě, před svým představeným. Hrabě Josef Batthyány upřel zrak na kaplana,
ale jen na vteřinu. Bál se, že mladý kaplan vyčte v jeho očích ten
nezvladatelný strach ze zítřka. Na Štědrý den by žádný Boží služebník neměl mít
strach, pokud opravdu prožívá, co hlásá svatá matka církev.
Kaplan, nedávno vysvěcený bohoslovec, hledí na svého
arcibiskupa klidně a beze strachu. Musí se ovládnout, aby neprozradil
vnitřní radost, která v něm od rána panuje.
Primasovy prsty na intarzii stolku se lvími drápy stále
klepaly, jako by hrál na klavír nebo na cembalo. Jak je dobře, že je tu ticho.
Mladý kaplan už od dětství nesnáší hudební nástroje a s nežádoucími
zvuky bude bojovat po celý život.
Primas nespouštěl oči z kaplana. Nebyl to pohled
suveréna ze starého uherského šlechtického rodu. Primasovy oči připomínaly
spíše oči ustrašené matky, která vyprovází syna do neznáma. Kaplan nepatrně
pohnul špičatou bradou. Moje matka se teď také chystá na půlnoční. Možná už
otec přikázal pacholkovi, aby odklidil sníh před domem. Možná se i sám
chopil lopaty, protože příval sněhu neustává.
„Nevíš, nevíš, synku,“ zamumlal primas. „Tady u nás
jsi byl vysvěcen. Teologii jsi však ukončil na Vídeňské univerzitě. Jak dlouho
jsi tam studoval?“
„Tři roky, Eminence.“
„Tři roky,“ ušklíbl se primas. „A netušíš, co udělá
náš panovník,“ zaváhal, „nejmilostivější císař?“
Kaplan zavrtěl hlavou. Byl napjatý jako struna, primas
nemohl z mladíkovy tváře nic vyčíst.
„Přednášeli ti pánové jako Eybel…“
„Profesor církevního práva…“
„Exkomunikovaný!“ zachvěl se primas. „A Wittola…
šéfredaktor Wiener Kirchenzeitung, celým jménem
Markus Wittola, že?“
Kaplan přikývl. Venku nepřestávalo sněžit. Vločky se
měnily ve vodu a pomalu stékaly po vysokém, úzkém francouzském okně.
Primas pokračoval: „Wittola, ten farářík z vesnice
u Vídně. A ještě…“ Primasovy prsty nepřestávaly klepat na stolek.
Bože, kdy přestane? „A jak se jmenuje rektorův zástupce?“
„Profesor Pehem,“ řekl kaplan.
„Pehem. Ano, ano, můj synu. Nahradil vyhozeného Eybela.“
Kardinál primas se pokusil o úsměv. „Celá slavná takzvaná vídeňská
teologická škola. Pletou hlavy stovkám bohoslovců, i vám z Pázmánea.
Skrze Sonnenfelse, pokřtěného žida, mají velký vliv na císaře.“ Povzdechl si.
„Vídeňská škola. Samý jansenismus. To bychom vypadali. Uděláme všechno pro to,
aby v seminářích v našich Uhrách tito pánové neuspěli.“
Přestal bubnovat prsty do stolku
a v kaplanových očích hledal souhlas. Kaplan se snažil spočítat,
kolik pramínků vody stéká po vysokém okně. Věděl své. Najednou se nadechl
a trochu pisklavým hlasem řekl: „Přednášel nám také opat Rautenstrauch.
Připravuje reformu teologického studia v celém mocnářství.“
Primas přistoupil ke kaplanovi.
„Co říkáš, synu? Opravdu mluvili o reformě studia?
Podívejme, odkryli karty.“ Zamyslel se. Určitě jim dodal odvahu sám císař.
Primas sotva zastavil horečnaté myšlenky. Nebezpečí se přiblížilo na dosah.
Chtějí ovládnout mladé, vychovat jiné kněze, postavit klérus proti Římu,
zevnitř zničit svatou matku církev. Jaká opatření dělá vídeňský arcibiskup?
Problémy mu přerůstají přes hlavu. Kardinál Migazzi je už příliš starý.
Mladý kaplan před ním stál nehybně, takřka zpupně.
Neuhýbal očima. Primas se pokusil projevit rozhodnost. „Nepodaří se jim to. Ten
benediktin s hrozným jménem — všimni si, synu, všechno to jsou
Němci — Rautenstrauch, tuším opat z pražského Břevnova, naštěstí nemá
moc rozhodovat o naší arcidiecézi.“
Zatím nemá, pomyslel si mladý slovenský kaplan. Uherský
primas hrabě Batthyány nemůže nevědět, že bývalého opata císař jmenoval rádcem
spojené rakousko-české dvorské kanceláře. Císař tedy určitě pozorně naslouchá
jeho radám a možná brzy (kaplan si povzdechl) se výchova budoucích kněží
v celém mocnářství od základu změní. Nahlas to neřekl. Podcenil však
úsudek svého nadřízeného.
„Tedy, kam udeří císař?“ Primas se pokusil
o patetické gesto. „Zdá se, že první úder proti církvi bude zaměřen na
duše nás, samotných kněží.“
To je hrozné, pomyslel si primas.
Kaplan jemně přikývl a přes tvář mu přeběhl slabý,
sotva znatelný úsměv. Pohled na primase s vystrašenýma očima jen posílil
kaplanovu radost, která ho ovládala už od brzkého rána.
Během těchto Vánoc se tisíce lidí brodily v čerstvém
sněhu. Ve venkovských kostelících, stejně jako v chrámech
a katedrálách měst po celé říši hořely tisíce svíček. Svíčky i lidské
duše byly zapáleny. Nevěděly však přesně, zda mají tesknit, nebo se radovat.
Primas Uherského království, ostřihomský arcibiskup se
sídlem v Trnavě, před dvěma lety poctěný hodností kardinála, Jeho Eminence
hrabě Josef Batthyány dal na Štědrý den přednost nebeské radosti. Bez ohledu na
to, co se děje v říšském hlavním městě Vídni.
Primas vnímal sněhové vločky jako miliony bílých poslů,
jiskry energie. Dnes večer bude zase veleknězem, pastýřem, který za sebou vede
zástupy. Zviditelní Boží moc a rostoucí věrnost křesťanského lidu. Od
poslední sněhem zaváté fary na severním Slovensku přes plebány protestanty
z nakažených německých měst a nespočetné kláštery až po biskupská
sídla království sahá dobře utkaná síť církve. Touto sítí nesmí proniknout do
myslí milionů věřících ďábelské pokušení svobodných zednářů, agnostiků,
volnomyšlenkářů, reformátorů. Cítil na hrudi ozdobný pektorál. Velký zdobený
kříž připomíná povinnost bránit Ukřižovaného vždy a všude za všech
okolností. Primas měl v sobě geny staré uherské šlechty
z rozvětveného rodu na rakousko-maďarském pomezí, zdědil odvahu obránců
vlasti před Turky, přidal k tomu nejvyšší vzdělání ve filozofii
a teologii, navíc lásku k literatuře, hudbě a vůbec
k umění. (Vždyť mě označují přívlastkem Dionýsos uherského areopagu.) Bůh
mu dopřál, aby spravoval obrovské církevní majetky. Byl přesvědčený, že výnosy
využívá smysluplně. Svědčí o tom desítky postavených kostelů, chudobinců
a církevních sídel.
Kardinál arcibiskup si za místo triumfu zvolil
univerzitní kostel svatého Jana Křtitele, součást areálu Trnavské univerzity,
založené jeho velkým předchůdcem kardinálem Petrem Pázmánym.
Když se hrabě Batthyány blížil ke chrámu, už
z kočáru viděl náměstí přeplněné věřícími, stírali si vločky sněhu
z klobouků a pelerín a snažili se dostat do chrámu už zpola
zaplněného mladými studenty a kleriky.
Zahřměly varhany. Nitro univerzitního chrámu vypadalo
z výšky chóru jako nekonečný bílý tunel pod stále unikající nebeskou
klenbou s mihotavými postavami andělů. Oblouky bočních lodí jako by
unášely člověka dopředu ve stále se zrychlujícím tempu až ke konečnému cíli
před mramorový oltářní stůl vsazený do vysoké stěny. Při podhledu na nadlidské
postavy evangelistů a dalších světců, které se postupně objevily na
jednotlivých úrovních, se primas cítil jako Dante postupující po poschodích
Nebeské hory až k Nejvyššímu.
Velký sbor na kůru, seřazený po obou stranách varhan, se
tlačil k zábradlí. Jen v první a druhé řadě viděli, jak se na
podlaze hlavní lodi vlní bílá vřava. Lidský vodopád se blíží ke stříbřitému
zázraku, jakési lesklé mušli před oltářem. Z koberců nad kamennou podlahou
chrámu se vynořuje obrovská kolébka a v ní nad zlatými palmovými
listy se v polosedu zvedá chlapeček s červenými tvářemi, poněkud
velký na novorozeně, s výraznými očními víčky, polekaně hledící na blížící
se vřavu kněží, kleriků a ministrantů. Výtvor místního řezbářského mistra.
Varhany hřmí všemi manuály, vydávají spodní tóny pekla,
výšiny nebe i naději očistce.
Kardinál primas klečí na červeném koberci, potom se
pokouší vstát. Je mu něco přes padesát. Ale v těch dobách to už není věk
mládence a zvednout se ze země mu pomáhají kněží z obou stran
průvodu. Kardinálský purpur ho vyčlenil z bělavého společenství. Stojí
před svatostánkem jako sloup a jeho postříbřená hlava se zvedá
k nebi.
Rozpřáhl ruce. Z chóru zazní chvalozpěv. Aleluja…
aleluja…
Prostor před oltářem oživne, míhají se koncelebranti,
biskupové, kanovníci, opati, kněží, ministranti, nádoby, kalichy, lesknou se
patény, v žilnatých rukou kardinála oslnivě září bílý oblouk křehké
eucharistie, chvíle posvátného ticha, cinkání neviditelného ministranta,
všichni, celý chrám je na kolenou, ti natlačení v uličkách mezi lavicemi,
v bočních chrámových lodích klesají do loužiček rozpuštěného sněhu
z bot a botiček, válenek, jen ti předvídavější si přinesli nánožníky.
Jen ti, co mají čest sedět v lavicích, klesají na kolena, na klekátka
vystlaná červenou látkou, protože i pokora a ponížení před Bohem jsou
buď mokré a studené či tvrdé, anebo měkké, vystlané peřím a slámou,
aby pokání příliš netlačilo.
Mladý černovlasý kaplan (křtěný jako Jozef Ignác) se
necítil nejlíp. Namačkaný mezi dalšími kaplany, jáhny, kleriky a ministranty
stál na pravém křídle bohaté primasovy asistence před oltářem. Byli seřazeni
podle velikosti, podle polohlasných pokynů ceremoniáře vstávali, klekali,
latinsky odpovídali podle rituálu tridentské mše. Obřady mohly trvat určitě
půldruhé hodiny, spíše ale více než dvě hodiny, protože kardinál primas Uher se
chtěl zavděčit Bohu, Trnavě a blízkému okolí náročným chrámovým koncertem
v provedení chovanců semináře svatého Štěpána.
Jozef Ignác stál v široké řadě, snažil se sledovat
obřady, jednotlivá latinská slova se rozdrobila, rozpustila v kakofonii
zvuků sboru a různých nástrojů. Zněly housle,
violiny, violy, violoncella, basy, barbory, klarinety, flétny, hoboje, fagoty,
klavicembala, spinety, tambory, bubny, cimbály a další nejrůznější
nástroje… První slabika z Kyrie eleison se ozývala za takovou dobu, za
jakou odslouží ve Vídni celou mši i nejšouravější výpomocný kněz…
Mladý kaplan přimhouřil oči. Půlnoční v rodné vsi,
blízko širokého Váhu praskají ledy na řece. V kostelíku se místní pan
farář na půlnoční jako obvykle připojil k písni:
Pásli ovce Valaši
při betlémské salaši,
anděl se jim ukázal
do Betléma jít kázal:
Vstaňte hore a běžte,
Pána Krista najdete,
on tam leží v jesličkách,
ovinutý v plenčičkách,
Maria ho kolébá, svatý Josef mu
zpívá
na housličky ju-ju-ju,
a na dudy du-du-du.
Kakofonie orchestru v univerzitním chrámu přehlušila
vzpomínku na dětství. V přeplněném chrámu vzduch ztěžkl, ke klenbě se
zvedal opar z namačkaných těl a sněhových kaluží. Jozef Ignác
přimhouřil oči, uši si zacpat nemohl. Concerto grosso
bylo nezadržitelně dlouhé. Návaly hudby otevřely v mladé hlavě tajemné
komnaty. Mhouřil oči. Drží se zábradlí lodě a nad ním bije o stožár
plachta bičovaná větrem. Pluje do Tripolisu a do Káhiry, do neznámých
světů. Pootevřel oči, vidí štíhlé tmavé děvy a svou neznámou sestru
Fatimu. Znějí činely, uslyší křik dervišů, vidí bičované lidi a laskavé
vousaté starce, kteří volají Alláh akbar, Bůh je
velký, a těla, kterých se nedotýká oheň. Chtěl to všechno zaznamenat,
napsat, hned jak se vrátí domů do Benátek. Proč do Benátek? Proč ne do rodné
Drietomy pod hradem Bytča, na severu slovenské země? Nevěděl proč.
Netušil, že v těch chvílích se stal spisovatelem,
otcem příběhů. Zrodil se romanopisec.
Dozněl koncert, utichly nástroje, všichni si oddechli.
Nastalo ticho. Znalci si pyšně šeptali, že slyšeli vánoční koncert, Concerto grosso g moll, opus 6, číslo 8
a složil ho Arcangelo Corelli (štíhlý mnich od paulánů tvrdil, že to sice
bylo Concerto grosso g moll, ale opus 8, číslo 6
a potom autorem musí být Giuseppe Torelli). Závěrečná slova Ite missa est z úst kardinála primase byla sotva
slyšitelná. Dav se opatrně rozhýbal. Bílá řada asistence se zavlnila, kaplan
Jozef Ignác poslušně odpochodoval do sakristie. Za pomoci spolubratrů jeden
druhého svlékali z dlouhé bílé alby. Sotva stáli na nohou a všichni
měli hlad.
Kaplani a bohoslovci posledního ročníku diecézního
semináře měli být hosty kardinála primase. Jozef Ignác si rychle oblékl
kleriku, přičísl si vlasy a spěchal do jídelny zasednout ke štědrovečernímu
stolu.
Copyright © Anton
Hykisch, 2016
Translation ©
Miroslav Zelinský, 2017
Kniha vyšla s
finanční podporou Komisie SLOLIA, Literárne informačné centrum, Bratislava
Czech edition ©
Host — vydavatelství, s. r. o., 2017
ISBN
978-80-7577-041-7
Žádné komentáře:
Okomentovat