středa 2. května 2018

Irena Dousková: Rakvičky




Hned v úvodu této vtipné, ale i dojemné perestrojkové „road-movie“ definuje dvacetiletá Róza svůj osudový plán zcela jasně. Musí „najít Ostraváka a přiznat, že ho miluje“. V tu chvíli ještě netuší, jak těžký úkol to bude…
Novela o krátké prázdninové cestě není jen příběhem čtveřice hlavních protagonistů. Je také originálním zrcadlem doby, zdánlivě ještě stejně nehybné jako hladina českých rybníků.
Irena Dousková se narodila roku 1964 v Příbrami. Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. Nyní je na volné noze. Žije v Praze. Začínala s poezií (Pražský zázrak, 1992), svoji první prózu Goldstein píše dceři, stylizovanou jako novela v dopisech otce a dcery, publikovala v roce 1997. Od té doby vydala dalších osm knížek (poezie, povídek, novel, románů). Tematicky těží z české poválečné zkušenosti, zejména z její normalizační fáze; střídá komedii s tragédií stejně jako autobiografický tón s polohou nadosobní metafory či apokryfu. Nejvýrazněji se prosadila volnou trilogií Hrdý Budžes (1998), Oněgin byl Rusák (2006) a Darda (2011).
Rakvičky vydává její domovské nakladatelství Druhé město.


Ukázka z knihy:

Vyndala nákup. Něco do ledničky, něco do špajzu, léky rovnou do šuplete secesní toaletky, co stála v ložnici. Už se tu vyznala, nebylo to nic složitýho. Jako by spolu hospodařily věky. K obědu bylo kuře, nedělní oběd ve všední den. Jen ještě velkolepější. Místo vařenejch brambor bramborovej salát. Prej aby byla změna. Řekla tetě, že se zbláznila, tolik práce v tom horku. Odpověděla, ať si políbí prdel. Bylo to dojemný. Chápala, proč ta sláva, zítra odjíždí, tak ji teta chtěla uctít. Asi se jí bude stýskat. To je blbý, ale na věci to samozřejmě nic nemění. Musí odjet, nemá času nazbyt. Deset dní a nazdar. Nástup do práce. Žádný tříměsíční vysokoškolský prázdniny, ani tentokrát. Ani napodruhý. Takže asi už nikdy. Jenom krátká pauza mezi jednou a druhou prací. Dala výpověď, aby urvala aspoň kus léta. Od srpna musí zase zařezávat, jestli chce to místo. A to holt chce, i když nechce. Aby to neskončilo ještě hůř. Teta Marie v jistým smyslu asi taky nemá času nazbyt, s tou rakovinou. Operace, ozařování a ještě nějaký další hnusy. Přes měsíc už je z nemocnice doma. Tváří se normálně. Ale kdoví jak to bude. Rakovina to je jasná smrt, to ví každej. I když to nikdo neřekne. Teta občas jo, to jsou ty její fórky. Ale většinou o tom nemluví vůbec nebo řekne, že dobrý. Róza dělá, že tomu věří, na nic se nevyptává. Matka a ostatní byli rádi, že za tetou jede, že nemusej oni. Tak jí to aspoň přišlo. Zaplať pánbůh za to, jinak by sem nejela. S matkou ne. To by nepřežila a teta možná taky ne. Ne, blbost, určitě by svou sestru ráda viděla. Matka je idealistka, vciťuje se, radí, pomáhá… Hrůza. Tetu člověk celkem snese, i když umírá. Asi. Možná. To by bylo špatný, radši na to nemyslí. Na druhou stranu co, je stará. O dvanáct let starší než matka. V květnu jí bylo třiašedesát. Život má za sebou, dobře to ví. Zdá se, že se na nikoho a na nic nezlobí. Leda na komunisty, že jí kus toho života ukradli. To občas říká. Ale stejně se moc nezlobí, míň než jiní. Říká, že ne ten podstatnej. Že to nejdůležitější jí ani oni vzít nemohli. Čímž asi myslí strejdu Jiřího. Děti neměli. Jirka umřel před sedmi lety. Od tý doby žije sama.
U kuřete Róza nadhodila, že si připadá strašná. Pořád to v ní bylo, nejen kvůli Vízkovi, tlusťochům a Báce. Připadala si tak často. Teta se na nic nezeptala, jen trochu zdvihla obočí. Skoro neznatelně. Tak musela pokračovat sama, i když už se jí vlastně nechtělo. Dětinsky čekala, že vyvolá odpor. Nebo že aspoň vzbudí zájem.
„Furt si něco představuju.“
Hned věděla, jak hloupě to zní.
„A…?“
„Nevím. Promiň.“
„Chceš kompot? Přinesla bych plechovku. Jsou tam mandarinky.“
Na vteřinu se jí vybavila vůně skořice a rozvařených jablek. Kašovitá pochutina, ještě vlažná, co dělávala babička k řízkům. Kompot an sich, už navždy. Ačkoli jí vlastně nikdy moc nechutnal. S díky odmítla.
„Co jsem sama, domácí už nedělám,“ řekla teta. „Včera prej bylo na Velehradě na tom shromáždění sto tisíc lidí! Říkali to na Svobodce. Ani tomu nemůžu uvěřit.“
Začala sbírat talíře.
„Představuješ si — žiješ. Když nezůstane jen u těch představ. Sto tisíc… Je to vůbec možný?“
To byla skvělá zpráva. Nechala tetu sklízet a na chvíli se posadila k rádiu. Snažila se jí pomáhat, pokud měla dojem, že s tím souhlasí. Jinak to nemělo smysl, to už pochopila. Jeden večerní výbuch bůhvíčeho k tomu úplně stačil.
„Nejsem kripl, ještě ne!“ křičela na ni, jinak klidná až na zabití, když tehdy naléhala.
To bylo hned na začátku. Teď už věděla, že může jen nabízet. A že když teta něco chce, tak to řekne. Bez problémů, úplně normálně. To poznání jí nesmyslně rozrušilo. Nemohla usnout, dokonce vyšla ven. Byla to tmavá noc, z jezera nebylo nic vidět, jen cítit. Všechno se slilo v dusnou temnotu, která přinesla déšť. Druhej den začaly ty vedra. Vrátila se dovnitř, vytloukla komáry, znovu si lehla a přišla na to. Nezná, opravdu nezná nikoho takového. Nikoho, kdo by říkal to, co opravdu chce. Co si opravdu myslí. Ani mezi kamarádama. O sobě škoda mluvit. Potom konečně usnula.
Udělala kafe, s tím byla teta svolná, vzaly si ho na zápraží. Nepřestávalo ji fascinovat, že k vodě je to od chalupy pár kroků, ale nechápala, jak tady někdo, kdokoli, může žít. S obchůdkem, kterej je víc zavřenej než otevřenej a kde stejně nic nemaj. Bez telefonu, s výjimkou toho v permanentně zavřeným krámu a druhýho na hájovně, která nejen že byla kilometr cesty lesem, ale podle toho, co o ní slyšela, se zřejmě ze všeho nejvíc podobala kabinetu doktora Caligariho. Ale hlavně bez knihkupectví, bez divadla, bez koncertů, bez kultury prostě. Jasně, většina za moc nestála, ale přece jen. Dalo se hledat, obezřetně vybírat a občas leccos zajímavýho najít. Byla alespoň nějaká možnost. Tady nebyla žádná. Jenom televize, tu měli všichni, všech těch padesát nebo kolik zoufalců. Ale copak to je nějaká kultura? Ztracená varta. Utopená kromě vody ještě v lesích. To bylo leckde, jenže málokde v takové míře. Lesy snad, ale větší vodu bylo zřejmě v Čechách sotva možný najít. A musela připustit, že ta voda má něco do sebe. Ona by se tomu jen tak nepoddala, ale když je člověku čtyřicet, padesát nebo jako tetě a stejně už nic nemá cenu, tak se to dalo pochopit.
Zapálila si, teta taky. Ani předtím by si to asi nedovolila, ale po tom výbuchu už ji ani nenapadlo pokoušet se jí něco rozmlouvat. Radši se zeptala, jak dlouho už tady žije. Od osmačtyřicátýho čili nějakejch třicet sedm let.
„Je po Němcích ten barák?“
„Kdepak. To by byl Jiří nechtěl. Spousta lidí, i našich známejch, v tý době takhle výhodně nakoupila. Jemu to ale bylo protivný.“
„A čí teda byl? Žili tu samí Němci, ne?“
„Samí ne, většina. Na třicet chalup dejme tomu tři český rodiny. Tak nějak. Ten dům patřil Kyliánovým. Po Mnichovu je odsud vyhnali a oba pak za protektorátu popravili. Někdy kolem heydrichiády. No a Jirka se skamarádil s jejich synem, Pavel se jmenoval. Vychovávali ho pak ještě se starší sestrou jejich příbuzný. Ona po válce dostala stipendium v cizině, takovej program pro sirotky to byl, a už tam zůstala. Pavel se po několika letech rozhod, že tu chalupu prodá. Nechtěl se sem vracet, ani jako chalupář.“
„Jasně.“
„Nejen kvůli rodičům, to samozřejmě taky, ale měl takovou strašidelnou vzpomínku. Ještě z osmatřicátýho, než museli odejít. Jak ta atmosféra postupně houstla, jak narůstala nenávist, už i děti toho byly plný. To není tak těžký zblbnout děti a mladý lidi vůbec. Potom s komunistama to bylo podobný, mládež v prvních řadách. To je tak vždycky. Ideály, hormonální přetlak, nedostatek životní zkušenosti a zaměňování zdravýho rozumu s cynismem. Planoucí srdce prostě. Není nic horšího než planoucí srdce.“

© Irena Dousková, 2018
Illustrations © Karolína Kotrbová, 2018
© Druhé město — Martin Reiner, 2018
ISBN 978-80-7227-404-8

Žádné komentáře:

Okomentovat