Kniha je výsledkem padesátiletého hledání pravdy o zdraví
a nemoci. Psychosomatický pohled v Honzákově pojetí nepředstavuje však nějakou
alternativní medicínu, požaduje „brát v úvahu stejně vážně jako faktory
biologické také velmi obtížně měřitelné faktory sociální a psychologické,
eventuálně téměř neuchopitelné faktory duchovní neboli spirituální“.
V jednotlivých kapitolách Psychosomatické prvouky se
autor věnuje celému spektru
Psychosomatická prvouka je kompendiem dlouholetých
zkušeností MUDr. Honzáka i aktuálních vědeckých poznatků a nabízí všem zájemcům
z řad „laiků“ i odborné veřejnosti ohromné množství překvapivých souvislostí.
Své místo by měla najít i v knihovně praktických i specializovaných lékařů,
kteří se svými pacienty poctivě hledají původ jejich obtíží.
Knihu vydává nakladatelství Vyšehrad.
Radkin Honzák (1939) absolvoval Fakultu všeobecného
lékařství v Praze. Po čtyřech letech v Psychiatrické léčebně v Kosmonosích nastoupil
jako psychiatrický konziliář v tehdejším Ústavu pro výzkum výživy lidu v Krči,
posléze integrovaného do IKEM, kde stále pracuje v ambulanci a v
transplantačním programu. V souvislosti s ním byl devět let členem etické
komise CAHBI ve Štrasburku. Věnoval se pacientům s gastroenterologickými,
kardiovaskulárními a nefrologickými problémy, což ho přivedlo k
psychosomatice. Po roce 1989 vedl deset
let Oddělení lékařské psychologie, psychoterapie a psychosomatiky 1. LF UK,
další dekádu působil na Psychiatrické katedře IPVZ a později v Psychiatrické
nemocnici v Bohnicích.
Ve Vyšehradu vyšla v několika vydáních Honzákova kniha
Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření, ohromný úspěch zaznamenal knižní
rozhovor s Renatou Červenkovou Všichni žijem’ v blázinci s podtitulem
Současnost očima psychiatra. Své celoživotní poznatky shrnuje Honzák do věty:
„Člověk vydrží víc než zvíře, jen mu dát příležitost.“
Ukázka
z knihy:
Couvade syndrom
Český cestovatel
a dobrodruh A.V. Frič popisuje v knize Indiáni Jižní Ameriky porod
u kmene
Bororó: Na břehu řeky byl postaven nízký domek ze suchého rákosí a do
toho domku byla přivedena rodička a ponechána o samotě… musel jsem se přemáhat,
když páni čarodějové zapálili boudu z několika stran. Pak s velkým řevem se
pustili ke vchodu do boudy. Nepopsatelný výkřik bolesti a leknutí přerušil
jejich řev a pak vše utichlo.
Z kouře a
hořící slámy vyběhla malá maminka s nově narozeným děťátkem. Úlek byl asi
prostředkem, který usnadnil porod. Skočila do říčky, přebrodila a přeplavala na
druhou stranu, tam se otřepala a přeplavala zpět. Od starších žen přijala
bambusový „panakú“, dala do něho plováním vykoupané novorozeně, zavěsila si koš
na záda, připjala jej lýkem na čelo, vzala lopatku z tvrdého dřeva a šla do
lesa sbírat jedlé kořeny. Jak jí bylo? Ale tvářila se vesele a spokojeně. Zato
uboze vypadal její manžel. Ležel na lůžku a zle naříkal. Všichni obyvatelé
„baita“ se nahrnuli do jeho domku a smutni mu útrpně domlouvali a tišili ho.
Protože se k tomu připletl můj tlumočník, dověděl jsem se, že muž je těžce
nemocen.
Po delším
pátrání zjistil, že nemoc se jmenuje kuvade a jejím smyslem je
odlákat zlé duchy, kteří by mohli otevřenou ranou po porodu ohrozit matku.
Těhotenství a
porod jsou mystéria přesahující naši každodenní zkušenost a není tedy divu, že
se k nim váže mnoho pověr, magických praktik a hlavně emocionálního doprovodu.
Že nás od Bororů dělí několik civilizačních etap, neznamená, že u nás něco
podobného není možné. A jmenuje se to stále kuvade, přestože se to píše jinak.
Pětadvacetiletý
pacient odeslán do gastroenterologické ordinace pro ranní zvracení,
nechutenství, časté nucení na stolici, bodavé bolesti v nadbřišku a křečovité
bolesti celého břicha, navíc během posledních šesti týdnů zhubnul z 82 na 75
kg. Zvrací prakticky po každém jídle, v žaludku neudrží nic, hubne, trpí častým
močením, má píchání u srdce. Bolesti břicha jsou značně obtěžující, celodenní,
bez souvislosti s příjmem potravy, v noci však spí.
Pacient byl
vyšetřen doslova „skrz – naskrz“, aniž se našla příčina jeho obtíží.
Při
psychiatrickém vyšetření byla probrána životní situace pacienta, kterou on sám
vnímá jako dobrou, pokud by ho netrápily trávicí obtíže. Z časové osy vyplývá,
že ty začaly před rokem, stejně jako partnerčino těhotenství. Nebylo plánované,
ale také ne nevítané. Objevily se však problémy: v 5. měsíci byla partnerka
účastnicí vcelku banální autonehody bez následků, ale s dodatečným zvýšením
úzkosti jak u ní, tak u pacienta. Trávící obtíže pacienta kulminovaly na konci
partnerčina těhotenství a po porodu, kdy se pro jejich úpornost dostal do
odborné péče. Bez zajímavosti není ani souběžný výskyt průjmů při průjmových
obtížích synka, který také svědčí pro vznik symptomu cestou zvýšené empatie. Po
rozboru situace, vysvětlení mechanismu vzniku příznaků a aplikaci malé dávky
antidepresiva potíže do týdne ustoupily.
Jako couvade
syndrom se označují obtíže, kterými podle literatury trpí až 20 % partnerů
těhotných žen a které imitují těhotenské příznaky: ranní zvracení, podivné
chutě, pálení žáhy, bolesti zubů a další. Odtrženy od prapůvodního magického
rituálu, jaký je možné pozorovat u „primitivních národů“, vystupují zdánlivě
samostatně jako onemocnění, pro které se nenajde přiměřené
patologicko-anatomické vysvětlení.
Výraz couvade pochází
z francouzsko-baskického slova couver, což značí „vyklubávat se,
líhnout se, sedět na vejcích“. Již 60 let př. Kr. Diodóros Sicilský
zaznamenává: Pakliže žena porodí dítě na ostrově Korsika, manžel
onemocní a po určitý počet dní leží na lůžku. Podobných pozorování je
více. Frazer ve Zlaté ratolesti píše, že byla upálena nejedna
čarodějnice proto, že přenesla porodní bolesti z rodičky na jejího manžela.
Léčení je snadné, pokud lékař
nahlédne souvislost příznaků s partnerčiným těhotenstvím a tento náhled
zprostředkuje i pacientovi. To se mu podaří ale jen tehdy, sejme-li řádně
bio-psycho-sociální anamnézu a zmapuje tak současnou pacientovu situaci.
Žádné komentáře:
Okomentovat