Význam
pojmu „Vikingové“ bývá někdy vykládán jako „obyvatelé fjordů“. Nicméně nemálo
pramenů užívá tohoto pojmu ve smyslu „bojovníci, nájezdníci, námořní
lupiči“. Jací ve skutečnosti byli oni
„divocí kořistníci a barbaři“, o nichž mnozí historikové té doby tvrdili, že
žijí jako zvířata? Publikace zkušené české historičky Jarmily Bednaříkové
podává plastický obraz života a myšlení dětí polárních nocí.
Kniha,
navazující na dva úspěšné předchozí autorčiny svazky věnované stěhování národů,
tentokrát představuje germánské obyvatele raně středověké Skandinávie jako
účastníky jedné z největších migrací v historii. „Dnes už s Vikingy nemáme
spojen jen obraz plenění a jiných válečných hrůz, spíše v nich vidíme populaci,
která nesmírně vynikala ve výstavbě a ovládání lodí, v mořeplavbě a objevování
nových pevnin či ostrovů, schopnou rychlé a úspěšné spolupráce s jinými etniky;
zdatné obchodníky, jejichž rukama pro-cházelo zboží od Grónska po východní
oblasti bagdádského chalífátu; spo-lečnost, která měla bohatou ústní tradici, z
níž čerpala pozdější historická i umělecká díla, výtvarné umění, které nám
dodnes pomáhá poznávat běžný denní život Vikingů, milovala poezii a rozvinula
osobitý básnický jazyk, “ píše Jarmila Bednaříková. Ve své publikaci nás mimo
jiné seznamuje se složením vikinské společnosti včetně postavení ženy v rodině,
právem vikinského období, vojenstvím a vikinskými loděmi, způsoby obživy a
vztahy seveřanů s ostatními národy.
Jarmila
Bednaříková přednáší dějiny starověku na Filozofické fakultě Masarykovy
univerzity v Brně a současně je pracovnicí Střediska pro interdisciplinární
výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních při Ústavu klasických
studií téže fakulty. Je autorkou množství odborných statí o germánských kmenech
a Hunech, germánských barbarských státech, pozdně antické společnosti a
hospodářství, církvi a úloze světců, právu či ekologických problémech
starověku. Její studie a stati byly publikovány v odborných časopisech
a
sbornících u nás i v zahraničí. Je rovněž autorkou Učebnice dějin pravěku a
starověku pro ZŠ a primy gymnázií (Brno 2006) a historického románu z pozdní
antiky Podzimní čas mocné říše (Brno 2004).
Její
nová kniha vychází v nakladatelství Vyšehrad, v němž už vydala knihy
Stěhování národů (2003), Stěhování národů a Východ Evropy (2006, se Zd.
Měřínským a A. Homolou), Frankové a Evropa (2009) a Attila. Hunové, Řím a
Evropa (2012).
Ukázka
z knihy:
Předtím, než
přikročíme k popisu jednotlivých institucí a událostí vikinského období, bude
vhodné se podívat, co vlastně bylo o domově Vikingů či Normanů, Skandinávii,
známo v časech, kdy sem přicházel římský import a byly navazovány první styky s
římským impériem, v období, kdy se rodila vikinská společnost i v době, kdy se
již o ni musely anebo měly blíže zajímat evropské země, které s ní mírově
anebo v rámci vojenských konfliktů přicházely do styku.
Pobaltí a
Skandinávie se v dílech antických spisovatelů objevují už kolem přelomu n. l.
a poté již hojněji od 1. století po Kr. Nejprve jde o zmínky velmi stručné.
Císař Octavianus Augustus (27 př. Kr. až 14 po Kr.) se ve svém životopise Res
gestae divi Augusti chlubí, že jeho loďstvo doplulo až ke hranicím Kimbrů.
Hranice dnešního Dánska představovaly tedy pro Římany kolem přelomu letopočtu
ještě hodně vzdálenou končinu.
K nejstarším
autorům, kteří popisují nejenom některé zdejší kraje, ale i život v nich, patří
Tacitus. Jedním z důvodů raného zájmu o tato území byl obchod s jantarem, jemuž
podle tohoto antického autora Germáni říkali glaesum. Tacitus se o „barbarskou“ realitu
zajímal ovšem zejména proto, že si už ve své době uvědomoval nebezpečí, které
„barbaři“, konkrétně Germáni, pro římskou říši představují.
Některé z kmenů uváděných
Tacitem figurují i ve vikinském období. Za Gotony (předky Gótů, v jeho době
sídlícími u ústí Visly a částečně už i na východ od něho) jsou podle něj
(směrem na západ) sídla Rugiů a Lemoviů, a po nich v jeho líčení následují
Suionové, jedni z předků Švédů. Kromě síly mužů a zbraní tohoto etnika byla už
v této době, koncem 1. století n. l., známa i síla loďstev Suionů a Tacitus,
jeden z výjimečných antických spisovatelů, kteří se snaží zjistit pravdivé
informace o „barbarech“, věnuje proto jejich lodím velkou pozornost. Píše, že
byly odlišné od římských. Příď vybíhala na obě strany, takže mohly přistávat z
obou konců, nepoužívaly tehdy ještě
plachet, vesla nebyla
upevněna na bocích jako na triérách a různých podobných druzích antických
plavidel, byla volná a užívala se k veslování dopředu i dozadu. Už v té době
musela být tedy manévrovací schopnost skandinávských flotil značná. Autorovy
informace o „neomezených vládcích“ a o tom, že muži tady nesmějí volně nosit
zbraně, jsou ovšem méně věrohodné. Možná šlo pouze o některé z těchto kmenů,
podobné Gotonům, u nichž Tacitus také zaznamenává pevnější královládu. Za
Suiony sídlily kmeny Sithonů, kteří se ostatním obyvatelům severu podobaly prý
ve všem kromě toho, že jim vládla žena, což Tacitus považuje za velikou hanbu a my
za svědectví o určitém vývojovém stadiu rodové společnosti.
Severovýchod Evropy
obývali podle Tacita mj. také Finové (Fenni). I o těchto budoucích
Skandinávcích už píše, i když ne zrovna s obdivem. Jsou podle něho divocí a
neobyčejně chudí. Kromě luků nemají jiné zbraně, a protože jim chybí železo,
hroty šípů vyrábějí z kostí. Neznají koně, nemají pevné příbytky, jen chatrče,
spletené z větví. Živí se divoce rostoucími bylinami a lovem. Nestarají se o
náboženství. Topoi se tady mísí se skutečností, ale skutečnost převládá.
Pomponius Mela v 1. století po Kr. píše, že severně od
řeky Labe se rozkládá veliký mořský záliv, zvaný Codanus, v němž jsou hojné
velké i malé ostrovy. Jejich obyvateli se nezabývá, ale zato u něj poprvé
najdeme název Scandinavia. Za ostrov byla považována po celé období antiky. Pod
stejným názvem jako Mela uvádí Skandinávii v témž století také polyhistor
Plinius Starší.
Klaudios Ptolemaios, jeden z
nejznámějších antických geografů, ve 2. století po Kr. píše, že v Severním
oceánu (má tady na mysli i Balt) jsou čtyři velké a tři malé ostrovy, které se
nazývají „Skandíai“. Je však obtížné určit, co Ptolemaios ve svém díle Geógrafiké
Hyfégésis těmito Skandiemi přesněji myslí. Největší a nejvýchodnější z nich
totiž, jak tvrdí, leží u ústí Visly. Nedá
se říci, zda šlo např. o Oland, Gotland, nebo některý menší ostrov. Takový
popis činí potíže i při hledání původního domova Gótů, protože jejich původ ze
Skandinávie, o němž píše Jordanes, nemusí znamenat území, jež tímto pojmem
označujeme dnes, ale i ostrovy a kraje ve východním Pobaltí a v Povislí, tam,
kde sídla Gótů zachytili Strabón a Tacitus.
Z ostrovů, které
leží v severním Atlantiku a posléze náležely k prostředí germánského severu,
byl antickým autorům už odedávna znám ostrov, který nazývali Thule či Thyle.
Psal o něm už ve 4. století př. Kr. Pýtheas z Massalie, jehož dílo Περὶ
τοῦ ᾿Ωκεανοῦ se nedochovalo.
Cituje z něho však Strabón, geograf posledního století př. Kr., jenž Thule považuje za nejsevernější
území Evropy, o němž se ví velmi málo. Podle Pýthea mělo být vzdáleno šest dní
plavby na sever od Británie. Už u tohoto mořeplavce se zřejmě objevila
povědomost o zdejších polárních nocích a dnech, velmi pak v antice rozšířená.
Je možné, že se již v této době jednalo o znalost Islandu, ačkoli na sever od
Británie a za 60. rovnoběžkou leží i Shetlandy a Faerské ostrovy. Pýtheem
uváděná doba plavby by ovšem vzdálenosti od Británie k Islandu mohla odpovídat
docela dobře. Tzv. Pseudoskylakův Periplús udává např. překonání vzdálenosti z
Kartága do Gibraltaru (820 námořních mil) za sedm dní při rychlosti necelých
pět námořních uzlů za hod. Z Británie (konkrétně z Blackpoolu) na Island (do
přístavu Hofn na východním pobřeží) je dnes udávána vzdálenost kolem 730 mil.
Také časově je Pseudoskylakův údaj Pýtheově zprávě blízký, uvedený popis
plaveb vznikl rovněž ve 4. století př. Kr.
Strabón o lidech z Thule píše,
že se živí rostlinnou stravou (proso, obilí, konzumují také med). Básník Vergilius užívá jména tohoto ostrova jako
symbolu Oceánu, nesmírné Octavianovy moci a jeho božství. Plinius St. o Thule uvádí v podstatě tytéž informace jako
Strabón a Tacitus toto území lokalizuje
někam do blízkosti Orknejí. Stručně
se o ostrovu Thule zmiňuje též geograf Dionýsios Periégétes ve 2. století po
Kr.
a
jeho pozdější latinský překlad (Avienus). Nové poznatky se u těchto autorů
neobjevují.
Dalším antickým
spisovatelem, který se germánským územím na severu, třebas více na
severovýchodě než severozápadě, věnoval, byl ve 3. století po Kr. Solinus ve
svém díle Collectanea rerum memorabilium. Největší ostrov Germánie se podle něj
nazývá „Gangavia“. Mohla by to být Skandinávie, bližší informace o ní však nepodává.
V Germánii jej
zajímají především nerostné suroviny, které byly předmětem vzájemného obchodu
(a tento obchod zase zdrojem poznání). Z krajin na severozápadě (kromě
Británie) blíže popisuje Irsko a Thule. O moři mezi Irskem a Británií píše, že
je po většinu roku pro plavbu nepříznivé a měří 110 mil. Kolem Británie je mnoho ostrovů a Thule
je nejzazší z nich. Za letního slunovratu tu není žádná noc a za zimního žádný
den. Za tímto ostrovem je moře „líné“ a zamrzá.
Ammianus
Marcellinus věnoval ve svém historickém díle ze 4. století po Kr. mnoho místa
též geografii a popisu různých etnik, vzdálenější severozápad Evropy jej však
nezajímal. Jediná zmínka o něm ukazuje, že Thule byla v jeho práci symbolem
něčeho pro antický svět hodně odlehlého: quo etiam, si apud Thyle moraretur
Ursicinus, acciri eum magnitudo rerum… flagitabat…
Orosius (počátkem 5. stol.)
uvádí ze severozápadních evropských ostrovů Orcadas (Orkadské ostrovy),
kterých je celkem 33, z toho podle Orosia dvacet pustých a pouze 13
obydlených. Orosiova
zeměpisu věnovaná část díla Historiarum adversum paganos si vědomě
nečiní nárok na popis celé Evropy, po Orkadách popisuje ještě ostrov Thule, o
němž tvrdí, že leží zhruba
uprostřed oceánu a je znám jen málokomu. Budoucí
území Dánska, Norska, Švédska a Finska již nezmiňuje.
Nerostné bohatství
nebo různé kuriozity germánských krajů na severu sice antické geografy i
historiky přitahovaly, ale mnohem více než severní a severozápadní Evropa se v
centru jejich zájmu obvykle nacházela Asie a Afrika, kde se zrodily staré a
vyspělé civilizace. U autorů doby vrcholícího stěhování národů nás ovšem
udivuje, že nevyužili informačních zdrojů, které měli i o vzdáleném germánském
severu k dispozici přímo na území říše. Takovou užitečnou zvědavost projevil
teprve až raně byzantský řecky píšící historik Prokopios.
O kraje na severozápadě Evropy
se Prokopios zajímal v souvislosti se vztahy mezi Byzancí a Heruly.
Informace o ostrovu, který
nazývá Thule, a jímž ovšem tentokrát zcela jistě není Island, ale severní
oblasti Skandinávie, pokládané za ostrov, získával nejspíše od herulských
vojáků v byzantských službách a patří k jedněm z nejcennějších a
nejspolehlivějších zpráv o severu Evropy. Nepíše pouze o polárních dnech a
nocích, ale i o depresi, která obyvatele v období nocí přepadá, o tom, že
většina půdy na tomto „ostrově“ je pustá a v jeho obyvatelných končinách žije
třináct kmenů, z nichž každý má svého krále. O tom, že byl informován dobrými znalci tamějšího
prostředí, svědčí i to, že se dověděl odpověď na svou otázku, jak v době půlročního
dne nebo noci obyvatelé počítají čas. Herulové v jeho době na sever Skandinávie
nejen vyjížděli, ale také se z něho vraceli zpět na území Byzance. Sám historik
litoval, že se tam nemůže podívat, ale nepovažoval takovou výpravu za nijak
nemožnou. Na nejnižší úrovni ze všech kmenů tu tenkrát byli Skrithifinové, o
nichž Prokopios tvrdil, že žijí jako zvířata. Nebyli totiž zemědělci, živili se
jen lovem, oblékali se do kůží ulovených zvířat, které sešívali zvířecími
šlachami. S muži se lovů účastnily také ženy, které své děti prý nekojily, ale živily morkem.
Pokrokovější kmeny charakterizuje tím, že uctívají mnoho božstev, a popisuje
přitom také, jak obětovali prvotiny z válek. Mezi těmito způsoby je i typicky
germánské oběšení na stromě. Prokopiovy
zprávy jsou v mnoha směrech pro další hodnocení vikinského světa důležité, ba pozoruhodné.
Herulové, pocházející ze Skandinávie, se sem běžně vraceli, byli to jistě
vynikající mořeplavci a měli dobré loďstvo.
© doc. PhDr. Jarmila Bednaříková, CSc.
2017
ISBN 978-80-7429-744-1
Ahoj, jmenuji se "Tina Petersen" Jsem z Odense v Dánsku. Byl jsem ženatý 9 let s Oliverem a oba jsme měli spolu dva (2) syny. Oliver byl můj milovník střední školy, můj vysněný muž a já jsme ho milovali víc, než dokážou vyjádřit slova. Najednou můj manžel začal spát a dávat různé omluvy, proč se nemůže vrátit domů. Děti, které byly zvyklé být vždycky kolem svého otce, ho teď vidí ječmen. Začal mít vnější vztahy s jinými ženami a neuvažoval, jak se budou děti nebo já cítit.
OdpovědětVymazatCelý můj svět byl otřesen a zdá se mi, že jsem ztratil jediného člověka, kterého jsem kdy opravdu miloval. To se ještě zhoršilo v okamžiku, kdy požádal o rozvod ... Snažil jsem se, co mohl, aby mu změnil názor a zůstal se mnou a dětmi, ale veškeré úsilí bylo marné. Prosil jsem a zkoušel všechno, ale nic nefungovalo.
Průlom nastal, když mě někdo představil tomuto nádhernému, velkému kouzelníkovi, který mi nakonec pomohl ... Nikdy jsem nebyl fanouškem takovýchto věcí, ale prostě jsem se rozhodl neochotně vyzkoušet, protože jsem byl zoufalý a nezbylo mi na výběr ... Udělal zvláštní modlitby a použil kořeny a byliny ... Během dvou dnů mi Oliver zavolal a byl mi líto všech emocionálních traumatů, které mi způsobil, přestěhoval se zpět do domu a nadále šťastně žijeme jako jedna velká rodina. co úžasný zázrak doktor Zuzu udělal pro mě a moji rodinu. Pomohl mi také vyřešit můj problém s artritidou, se kterým se zabývám celá léta
Představil jsem mu spoustu párů s problémy po celém světě a měli dobré zprávy ... Pevně věřím, že někdo tam potřebuje pomoc. Pro naléhavou pomoc jakéhokoli typu kontaktujte doktora Zuzu nyní prostřednictvím jeho e-mailu: doctorzuzutemple@gmail.com nebo WhatsApp ho na +2347013499818 a také kontaktujte doktora Zuzu na Viber prostřednictvím +2347013499818