Americký
historik vypráví znepokojující příběh tajného spojenectví mezi papežem Piem XI.
a Benitem Mussolinim. Kniha byla v roce 2015 oceněna Pulitzerovou cenou.
Papež i Mussolini
se dostali k moci v roce 1922. V mnoha ohledech nemohli být rozdílnější. První
byl učený, řádný a zbožný, většinu dospělého života trávil pročítáním starých
rukopisů. Toužil po středověkých časech, kdy o církevních pravdách nikdo
nepochyboval. Druhý byl násilnický surovec a ze své podstaty antiklerikální
štváč. I přesto měli Pius XI. a italský „duce“ mnoho společného: Ani jeden
nevěřil v demokracii, oba z duše nenáviděli komunismus a byli výbušné povahy.
Oba byli tím druhým rozčarovaní, přesto se děsili, co by nastalo, kdyby jejich
spojenectví zaniklo. Potřebovali totiž jeden druhého k tomu, aby si udrželi moc
a dosáhli svých politických cílů.
Kertzer ve
své nové knize přináší překvapivé důkazy o tom, že Pius XI. hrál klíčovou roli
v upevnění Mussoliniho moci a pozice diktátora. Výměnou za podporu Vatikánu
navrátil Mussolini církvi mnoho privilegií, o které přišla. A tak církev
nejenže neprotestovala proti tomu, že se s Židy zachází jako s občany druhé
kategorie, naopak ducemu poskytla nejpádnější možné argumenty, proč proti nim
přijmout takto přísná opatření.
Kniha je
doplněna množstvím zajímavých portrétů dalších osobností pohybujících se jak
při Svatém stolci, tak kolem duceho a nechybí ani detaily z Mussoliniho
soukromého života či podrobnosti týkající se vztahu s německým Vůdcem a dalšími
fašistickými pohlaváry.
Rozhodnutí
autora napsat tuto knihu se zrodilo v roce 2002, poté co Jan Pavel II. schválil
otevření archivů týkajících se pontifikátu Pia XI. Roku 2003 byly badatelům
zpřístupněny materiály o stycích Vatikánu s Německem a o tři roky později
následovalo všeobecné zveřejnění vatikánských archivů. Během sedmileté archivní
rešerše nashromáždil Kertzer digitální kopie pětadvaceti tisíc stran dokumentů,
jež se v archivech nacházejí. Rovněž pročetl tisíce stran publikované italské,
francouzské, britské, americké a německé diplomatické korespondence, včetně
deníků a memoárů. Čerpal rovněž z archivu Mussoliniho špionů ve Vatikánu.
David I.
Kertzer je univerzitní profesor společenských věd a profesor antropologie a
italských studií na Brownově univerzitě. Od roku 2005 je členem Americké
akademie umění a věd. Napsal jedenáct knih, které se setkaly s příznivým
přijetím u čtenářů i odborné veřejnosti.
Ukázka z knihy:
Druhá kapitola
POCHOD NA ŘÍM
Predappio, městečko v regionu Romagna,
kde se Benito Mussolini narodil, je od lombardského rodiště Achilla Rattiho vzdáleno
nanejvýš dvě stě mil, přesto se dětství obou mužů nemohlo lišit víc. Nestála za
tím ani tak větší zámožnost Rattiových, jako spíš rozdíl mezi rodinou náboženských
konzervativců a rodinou pohrouženou do rebelantských vášní, které byly pro
Romagnu charakteristické. Hrdiny Rattiových byli světci a papežové;
Mussoliniovi si naproti tomu vážili buřičů
a revolucionářů.
Když se Mussolini roku 1883
narodil, šestadvacetiletý Achille Ratti už byl knězem. Romagna v těch dobách
bývala italské epicentrum anarchistických a socialistických hnutí a Benitův
otec Alessandro, kovář s řádně proříznutou pusou, o svém revolucionářském
přesvědčení vyprávěl každému, kdo byl ochoten ho poslouchat. Syna pojmenoval po
Benitu Juarezovi, ožebračeném indiánovi, který se stal prezidentem Mexika,
metlou evropských koloniálních mocností a nepřítelem církve. Benitovu mladšímu
bratrovi dal Alessandro jméno Arnaldo, a sice po knězi Arnaldovi z Brescii, vůdci
povstání, které v roce 1146 vyústilo v papežovo vyhnání z Říma a pozdější
popravu. Rosa, matka obou chlapců, obdařena božskou trpělivostí, manželovo
revolucionářské zanícení nesdílela. Pravidelně chodila do kostela a učila na
základní škole. Každý večer, když její děti usnuly, jim nad čely udělala křížek.
Rodina bydlela v
dvoupokojovém bytě ve třetím patře. Benito a Arnaldo spali v kuchyni na železné
posteli, kterou jim otec ukul, na velkém pytli vycpaném kukuřičnými plevami.
Rodiče se s jejich sestrou Edvige dělili o zbývající místnost. Před vstupem do
bytu se muselo projit matčinou učebnou, která zabírala zbytek podlaží. Manželství
Alessandra a Rosy bylo bouřlivé. Nejenomže měl Alessandro
milenky, ale v noci se z hospody často vracel opilý a vyhledával s manželkou hádky. Rose se nicméně kdovíjak
podařilo jeden spor vyhrát a vymínit si, že
Benito půjde ve věku deseti let studovat do nedaleké internátní
školy vedené salesiánskými mnichy. Dlouho tam ovšem nevydržel.
Během potyčky se spolužákem totiž vytáhl z kapsy nůž a
bodl hocha do ruky. Salesiáni mladého Mussoliniho vyloučili. Benito se neurvalých způsobů nevzdal, ale jelikož byl
chytrý, nějak se mu povedlo ukončit střední
školu. V roce 1901 nastoupil jako suplující učitel na
jedno ze svých prvních zaměstnání, ale když vyšla na světlo jeho aférka s vdanou ženou, rychle o místo přišel. Jelikož si nedokázal najít nové, zamířil hledat práci
do Švýcarska. Zde, přitahován nadšenými řečmi
o revoluci, se ocitl ve světě místních socialistů
a anarchistů. Švýcarská policie zakrátko sepsala o Mussolinim hlášení, a odkázala nám tak jeho popis z dob mládí:
Byl sto šedesát sedm centimetrů vysoký,
podsaditý, s hnědými vlasy a plnovousem, obdařený
protahlým bledým obličejem, tmavýma očima, orlím nosem
a velkými ústy.
Roku 1904 v Lausanne svolil, že se účastní
debaty s protestantským pastorem na téma Boží existence. Poté, co se
pokusil udělat na publikum dojem citováním všeho od Galilea po Robespierra,
vyskočil na
stůl, vytáhl kapesní hodinky a zaburácel,
že pokud Bůh existuje, do pěti minut jej srazí mrtvého k zemi. Rok nato vyšel
Mussoliniho první spis, nazvaný Bůh není.
Útoků na církev se ani potom nezřekl a kněze dál prohlašoval za „černé mikroby,
kteří pro lidstvo představují stejnou katastrofu jako mikrobi tuberkulózy“.
Polemiku a politiku Mussolini zbožňoval,
a tak se zanedlouho rozhodl, že se bude naplno věnovat obojímu. V roce 1910 už
byl zpátky ve Forli, kousek od domova své rodiny v Romagni, a pracoval jako
šéfredaktor forliského socialistického týdeníku
a tajemník socialistické strany, která měla ve městě odnož. Tentýž rok to
zkusil s psaním beletrie a vydal erotický román Kardinálova milenka. V prvních letech jeho politické kariéry
ho nebylo možné přehlédnout: zčásti levicový divoch, zčásti don Juan stavějící
na odiv svůj knír, který si pěstoval příštích deset let. Zdálo se, že vždy ví,
jak být středem
pozornosti. Tenhle hrubec a víc než jen
mírný provokatér překračující meze slušnosti byl někdo, koho měl člověk raději
na své straně než proti sobě. Už tehdy byl patrný jeden z jeho nejsnadněji
zapamatovatelných rysů: Neochvějný upřený pohled, zároveň zastrašující i
uchvacující, jimž dovedl přibít posluchače na místo. Jako by mu oči vylézaly z
důlků. Takto ten zážitek vylíčil v roce 1910 jeden odborový předák: „Když si mě
změřil, povytáhl obočí takovým tím způsobem, který odhalí všechno bělmo. Jako
by chtěl obsáhnout nějaký prchavý výjev. Jeho oči i tvář měly zahloubaný výraz
apoštola.“
V roce 1912, když Mussolinimu pořád bylo
pod třicet, přišel k jedné z nejvlivnějších pozic v socialistické straně:
Stal se šéfredaktorem celostátních stranických novin Avanti! se sídlem v Miláně. Z Forli, té skromné
provinční výspy, se přestěhoval do živoucího finančního a kulturního centra Itálie.
Jako šéfredaktor Avanti! se zaměřil na boj s reformní frakcí
socialistické strany. Neoblomně tvrdil, že pouze revoluční činy, nikoli
parlamentní politika, mohou nastolit nové pořádky. Roku 1913, když policie na
jih od Říma zabila během protestů sedm zemědělských dělníků, se Mussolini
dovolával pomsty. „Smrt těm, kdo masakrují lid! Ať žije revoluce!“ pronášel na
manifestaci v Miláně. Do novin napsal: „Náš pokřik je pokřikem bojovým. Ti, kdo
vraždí, nechť vědí, že na oplátku mohou být i oni zavražděni.“
Když v srpnu 1914 vypukla v Evropě
válka, socialisté ji odsoudili jako dílo imperialistických a kapitalistických
válečných štváčů, kteří se prý třesou nedočkavostí, až budou moci poslat
proletariát na smrt. Dělníci všech zemí se měli spojit, a ne se ve jménu Boha
nebo vlasti navzájem pobíjet. Jaké tedy bylo překvapení socialistů, když
soudruh Mussolini dva měsíce po vypuknutí války napsal článek, v němž rozumnost
italské neutrality zpochybňoval. Pacifismus mu nebyl vlastní a dráždila ho představa,
že Itálie bude stát stranou a mlčky přihlížet, jak spolu zbytek Evropy bojuje.
Není jasné, zda si myslel, že své kolegy dovede zviklat, aby následovali jeho
příkladu. Pokud ano, brzy zjistil,
že se ošklivě spletl: neuplynul totiž
ani měsíc a oni ho nejenom vyhnali z Avanti!,
ale rovnou vyloučili ze strany.
Bývalý vůdce socialistů se v několika příštích
letech změnil v jejich nejzapřísáhlejšího nepřítele, což Mussoliniho
někdejší soudruzi považovali za nevysvětlitelnou zradu. Revolucionářské
pohrdání parlamentní demokracii a fascinace možnostmi násilných činů jej
neopustily, ale zbytek marxistické ideologie hodil z větší části do koše. Uvědomil
si, že chaos obestírající konec první světové války vytvořil v Itálii vakuum, a
on měl v úmyslu je vyplnit. Odjakživa byl oddaný především sobě samému a víře
ve svou schopnost vystoupat až na vrchol. Teď před sebou viděl novou cestu, jak
své sny potenciálně uskutečnit. O pár let dříve, v roce 1910, zplodil s
milenkou Rachele Guidiovou dceru Eddu. On i Rachele, jež pocházela z jeho rodného
města a kterou si Mussolini časem vzal, společně bydleli ve Forli
v dvoupokojovém bytě doslova zamořeném blechami. Benitův milostný život byl
však natolik bohatý, že se i po několika dekádách šířily klepy o tom, kdo
vlastně Eddu porodil. K rozšířeným drbům, že její matkou byla ve skutečnosti
ruská židovská socialistka a budoucí tajemnice
Třetí internacionály Angelica
Balabanoffová, která se v Itálii usadila a zařadila se mezi Mussoliniho významnější
milenky a politické mentory, se Edda nakonec musela mírně podrážděně vyjádřit:
„Jak matku znám,“ napsala ve svých pamětech, „v nejmenším nepochybuji, že
kdybych byla dcerou Balabanoffové, bývala by si mě nenechala ani na pět minut.“
Rachele, narozená do rodiny chudých
rolníků, se s Benitem seznámila, když jí bylo sedm let a on za matku zaskakoval
na základní škole v Predappiu. Jako žačka za moc nestála, a tak když jí v
jejích osmi letech zemřel otec, příbuzní ji poslali, aby se ve Forli živila
jako služebná. Ačkoli ve vyšším věku vypadala dost usedle, v mládí to byla
atraktivní, drobná a štíhlá blondýna s modrýma očima. Rachele se domnívala, že
Edda je Benitovo první dítě. Několik měsíců před Eddiným narozením však jistá číšnice
z kavárny porodila chlapce a dala mu jméno Benito. Malý Benito sice v útlém dětství
umřel,
po něm ale přišli noví nemanželští
potomci, včetně nejméně jednoho dalšího Benita. Člověk se až diví, jak
Mussolini stíhal několik milostných románků zároveň, a navrch se zvládal věnovat
novinářské
a politická dráze. Jeho ženy od sebe
nemohly být odlišnější. V roce 1913 zplodil potomka s jinou ruskou
Židovkou, kterou poznal o několik let dříve, dítě ale nikdy neuznal za své. Téhož
roku ho v Miláně navzdory vší pravděpodobnosti okouzlila dvaatřicetiletá Leda
Rafanelliová, vcelku známá anarchistická spisovatelka, která se vyznačovala
tím, že o pár roků dříve po několika měsících strávených v Egyptě konvertovala
k islámu. Benito se z redakce vytrácel do jejího bytu provoněného
kadidlem, kde hosté sedávali na podlaze.
Aférka těch dvou trvala do podzimu 1914. O mnoho desetiletí později
Rafanelliová už jako stará žena zveřejnila čtyřicet dopisů, které ji Mussolini
během těch divokých měsíců napsal.
V listopadu 1915 se narodil druhý
Benito, tentokrát Mussoliniho nové milence: Idě Dalserové, která svého milého
bez přehánění uctívala. Mussolini, snad aby umlčel její čím dál neodbytnější
tvrzení, že
jeho pravou ženou je ona, se rychle
oženil s Rachele. Uspěchaný civilní obřad se odehrál měsíc po Benitově narození,
a to i přesto, že ženich zrovna ležel na tyfovém oddělení. Když jí neodpovídal
na dopisy, obstarala si Dalserová soudní příkaz a zabavila Mussolinimu nábytek.
Plná zuřivé zášti nakupila ve svém hotelovém pokoji jeho skromnou sbírku stolů
a židli a hromadu podpálila. Ještě předtím, v lednu 1914, Mussolini krátce po
svém propuštění z funkce šéfredaktora Avanti! oznámil,
že založí vlastní noviny: Il Popolo
d‘Italia
(Italský
lid). Pomohli mu je spustit italští průmyslníci, jimž
italský vstup do války sliboval zisk. Následující
tři desetiletí měl Mussolini Il Popolo d’Italia pod palcem.
Zhruba ve stejné době, kdy noviny
založil, zorganizoval i Fasci d’azione rivoluzionaria: Revolucionářské buňky neboli, jak jim
říkal,
„volné
sdružení podvratných živlů“, které byly nakloněny zapojení Itálie do války a volaly
po svržení monarchie. První setkání se konalo v lednu 1915, čtyři měsíce předtím, než
Itálie po boku Británie a
Francie vstoupila do válečného konfliktu. Mussolini byl zanedlouho odveden a poslán na frontu v horách
severovýchodní Itálie. Dvacátého třetího
února 1917 však jeho vojenská služba náhle skončila, když minomet, který se pokoušel odpálit, vybuchl v
trubici, zabil pět vojáků a
samotného Mussoliniho probodl šrapnel. Navzdory operaci – nebo možná kvůli ní – se u něj objevila
infekce a prudká horečka. Přesto přežil a
vrátil se do Milána, kde na něj čekala jeho vůbec nejdůležitější milenka a politická důvěrnice.
Margherita Sarfattiová se narodila roku
1880 do benátské rodiny bohatých Židů. Vzdělávala se doma pod dozorem soukromých
učitelů a ve čtrnácti letech už uměla francouzsky, německy a anglicky. Četla filozofii,
uměla zpaměti Shelleyho verše, studovala kritiku umění a vypěstovala si lásku k
literatuře. Byla přitažlivá, se zelenýma očima a načervenale hnědými vlasy. V
osmnácti se provdala za židovského právníka, který byl o čtrnáct let starší než
ona. Novomanželé se zakrátko přestěhovali do Milána, kde se Margherita přiklonila
k socialistické straně a psala do jejích novin články o kultuře.
S Mussolinim se seznámila koncem roku
1912, když přijel do města. Okamžitě na ni udělaly dojem jeho oči: velké a
lesklé, při řeči v horečnatém pohybu. Když jej pak na jedné socialistické
manifestaci uviděla, jak je ve svém živlu, žasla nad jeho schopností uchvátit
dav trefnou výmluvností. Říkala si, že je jako nějaký dávný legendární hrdina
ve zrezle promáčknuté zbroji, který na královských turnajích úspěšně vyhazuje
ze sedla jednoho nablýskaného rytíře za druhým. Připomínal ji i Girolama
Savonarolu, dominikána z 15. století. S temperamentním mnichem ho pojil „zvláštní
fanatický lesk v očích a pánovité zakřivení nosu“.
Jejich románek začal v roce 1913. Jakmile
se Mussolini v roce 1917 vrátil z války, stala se z nich nerozlučná dvojice.
Když Benitova sestra Edvige přijela v listopadu 1918 do Milána na oslavu Dne příměří,
s překvapením zjistila, že si její bratr oholil knír. Na sobě měl kvalitní
oblek s neposkvrněným vysokým límcem, a dokonce si do klopy zastrčil květinu.
Pomyslela si, že vypadá nezvykle upraveně. Usoudila, že se zamiloval.
Mussoliniho milostný život se odehrával na pozadí brutálních vřav
poválečné Itálie. Průmysloví dělníci se
v mnoha severních městech zmocňovali továren. Všichni měli v čerstvé paměti
nedávnou ruskou revoluci a odevšad se ozývalo volání po konci „buržoazní“
demokracie nebo po zřízení dělnického státu. Na italském venkově udeřily svazy
levicových rolníků. Majitele půdy, kteří měli ve zvyku diktovat si podmínky, se
najednou ocitali v úzkých. Stovky tisíc veteránů nemohly najít práci. Vláda
vyčerpala finanční prostředky a paralyzovalo ji politické
hašteření a osobní konflikty. Socialisté
vytvářeli něco, co se podezřele podobalo státu ve státě, a na rozsáhlých
severních územích od úpatí Alp na severozápadě až k Jaderskému moři na východě
uzurpovali místní samosprávy a budovali dělnická sdružení. Ve válečných veteránech,
kteří se vraceli z fronty, našel Mussolini své přirozené voličstvo: Hrál na
jejich nacionalismus, pocit, že jim Itálie
cosi dluží, a neochotu vzdát se vojenské
sounáležitosti, z níž se ještě nedávno těšili. Útoky na kapitulanty, neschopné
generály, zkorumpované politiky nebo na ty, kdo z války profitovali, byly
vskutku opojnou směsi. Třiadvacátého března 1919 svolal
Mussolini úplně první zasedání
fašistického hnutí.
Církev byla spolu se zbytkem vládnoucí
třídy jedním z prvních cílů, na něž se fašisti zaměřili. Mussolini požadoval,
aby byl majetek náboženských společenství zkonfiskován a peněžitá pomoc, kterou
stát
církvi poskytoval, zrušena. V roce 1919
v listopadovém čísle Popolo
d’Italia vyzval
papeže k odchodu z Říma a o měsíc později se vyznal z nenávisti ke všem formám křesťanství.
První příležitost kandidovat v
parlamentních volbách dostali fašisti hned
ten měsíc, ale uhnali si při nich pořádnou ostudu. V Miláně získali méně než dvě procenta hlasů a
neuspěli ani s jedním kandidátem. Celostátně
se jim podařilo protlačit do parlamentu jediného poslance.
Copyright
© David I. Kertzer, 2014
Maps
copyright © Laura Hartman Maestro, 2014
Translation
© Radka Knotková, 2016
©
Nakladatelství JOTA, s. r. o., 2017
ISBN 978-80-7565-102-0
Žádné komentáře:
Okomentovat