V roce 1998 zpřístupnil papež Jan Pavel II. tajný archiv Kongregace pro nauku víry, pokračovatelky římské inkvizice. O rok později se do studia těchto archivních materiálů pustil církevní historik a profesor münsterské univerzity Hubert Wolf. Výsledkem jeho dlouholeté práce se mj. stala historická studie Případ Sant’Ambrogio, která poprvé vyšla roku 2013.
Autor na
základě analýzy dokumentů tajného inkvizičního procesu z počátku šedesátých let
19. století zrekonstruoval příběh odehrávající se poblíž sídla papeže v jednom
z římských ženských klášterů na přelomu padesátých a šedesátých let 19.
století. Zde byl po dlouhá desetiletí pěstován kult údajné světice Marie Agnese
Firraové, který přerostl do organizovaného psychického, sexuálního i jiného
zneužívání novicek a řeholnic. Manipulace probíhala mj. prostřednictvím
falešných zjevení, domnělých mystických dopisů psaných Pannou Marií apod.
Hlavní
hybatelkou celého inkvizičního procesu, probíhajícího dva roky a před
veřejností dokonale utajeného, byla kněžna Katharina von
Hohenzollern-Sigmaringen. Tato urozená a zbožná šlechtična se do kláštera
uchýlila s cílem uklidnit svou duši a ukrýt se před nelehkým osudem, ale záhy
zjistila, že je ohrožena nejen její mravnost, ale také život. Přes prvotní
nadšení a odhodlání zůstat v klášteře natrvalo brzy zjišťuje, že za uzavřenými
zdmi se odehrávají zločiny kriminální, náboženské i mravní povahy. Hlavní
iniciátorkou je zástupkyně abatyše Maria Luisa. Tato krásná mladá a
ctižádostivá žena má na svědomí několik lidských životů, organizuje pod
záminkou náboženského zasvěcení každodenní sexuální orgie a nechává se uctívat
jako světice. Před kněžnou se postupně odhalují další a další zločiny,
nenachází však zastání ani u představené kláštera, ani u zpovědníků, kteří jsou
do skandálu také zapleteni. V podstatě nemá šanci uniknout a musí čelit
travičským pokusům nedotknutelné světice Marie Luisy.
Několikaletá
badatelská práce autora vyústila v obsáhlou a poutavou studii s prvky
detektivního románu podloženou četnými archivními materiály a výpověďmi očitých
svědků i obviněných. Případ Sant’Ambrogio není omezen jen na klauzuru samotného
kláštera, ale odhaluje také pozadí zločinů a postupně před čtenářem otevírá
mnohem širší a závažnější souvislosti, v nichž hrály nemalou úlohu také vysoce
postavené církevní osobnosti.
Hubert Wolf (1959), německý
církevní historik, vystudoval na univerzitách v Tübingenu
a v Mnichově katolickou teologii se zaměřením na středověké
a moderní církevní dějiny. V roce 1992 se stal profesorem na
univerzitě ve Frankfurtu nad Mohanem a později také v Münsteru.
Dlouhodobě se věnuje výzkumu římské inkvizice a významných církevních
osobností. V roce 2003 získal cenu Gottfrieda Wilhelma Leibnize
a o tři roky později Gutenbergovu cenu. Kromě jiného je autorem
několika monografií, některé z nich byly přeloženy také do angličtiny,
francouzštiny, italštiny a dalších jazyků. Jedná se například o knihy
Index. Der Vatikan und die verbotenen Bücher (2006, Vatikánský index
zakázaných knih), Papst und Teufel. Die Archive des Vatikan und das Dritte
Reich (2008, Papež a ďábel.
Vatikánské archivy a třetí říše) a Konklave. Die Geheimnisse
der Papstwahl (2017, Konkláve.
Tajemství papežské volby).
Případ Sant’Ambrogio z německého
originálu přeložil Lubomír Kotačka. Vydává nakladatelství Prostor.
Ukázka z knihy:
Maria Luisa
Ridolfiová byla zřejmě svrchovaně sebevědomá a atraktivní mladá žena. Mnozí vyprávěli
o její mimořádné kráse a jejím šarmu, jímž si dovedla získat lidi. Maria Luisa
si byla svého působení na muže i ženy plně vědoma a svých půvabů cíleně
využívala. Toho Americana si jednoduše otočila kolem prstu a s vysoce vzdělaným
teologem Josephem Kleutgenem strávila nejen noc v posteli, nýbrž dohnala jej
dokonce k tomu, že její krásu kladl na roveň půvabu Bohorodičky Marie. Nešlo
však pouze o erotickou přitažlivost, Maria Luisa měla zvláštní charizma, jemuž
se jen málokdo dokázal ubránit. Vždyť i jinak nepříliš snadno roznítitelná
kněžna Katharina von Hohenzollern jí byla zpočátku zcela uchvácena.
Maria Luisa
pocházela z prostých poměrů, jimž chtěla vstupem do kláštera uniknout. Jako
mladá dívka byla tehdejší abatyší Sant’Ambrogia sexuálně zneužívána a
bezprostředně poté začala se svými vizemi a extázemi, jež postupně nabývaly na
intenzitě. Zda u těchto nadsmyslových projevů šlo o reakci na právě prožitou
špatnou zkušenost, lze stěží posoudit. Nasvědčuje tomu fakt, že zjevení Panny
Marie bylo častým průvodním projevem „syndromu chudoby, závislosti, nemoci,
sociálního vyřazení, případně bolestného zážitku vyvolaného tělesným nebo
duševním úrazem“. Například u stigmatizované vizionářky Marie von Mörl se
mystické jevy objevily po ztýrání jejím otcem. Jedny své tělesné potíže, v
daném případě silné bolesti hlavy, Maria Luisa sdílela s jinými extatickými
ženami, například se „spolutrpitelkou“ Annou Kateřinou Emmerichovou. Maria
Luisa si s tím ovšem poradila po svém. „Řeči extatického těla“ využila nejen jako
„ženské strategie zvládání krize“ a jako „formy vyjádření prožitého utrpení“,
nýbrž zcela vědomě k záměrné manipulaci bližních.
Maria Luisa
už nechtěla trávit život na jeho stinné straně, nechtěla už patřit k
prohrávajícím. K tomu, aby pomocí příkladů z dějin ženské mystiky vystupovala
jako řeholnice s přímým spojením k Bohu a jiným nebeským osobám, neměla daleko,
protože nadpřirozené úkazy byly v S ant’Ambrogiu tak jako tak na denním
pořádku. Kryta nebeskou autoritou mohla Maria Luisa své mocenské nároky
prosazovat nejprve uvnitř kláštera, posléze však i venku, v jistých kruzích
papežské kurie. Díky svému přímému spojení s nebeskými mocnostmi byla Bohu
blíže než kterýkoli kněz, biskup, a dokonce papež.
Na
pochybnosti posvěcených mužů měla vždy v pohotovosti námitku: Mluvila o tom
Matka Boží bezprostředně i s tebou? A jakkoli to vypadá přímo bláznivě, Maria
Luisa měla se svou ženskou mystickou strategií u hierarchicky organizované,
klerikální mužské církve úspěch.
To, že jí
teologové a kardinálové skutečně věřili, lze pochopit jedině na pozadí
katolicismu prosyceného touhou po zázracích, jaký panoval v Římě v druhé
polovině 19. století. V apokalyptickém ovzduší vyvolaném pokračujícím
scvrkáváním církevního státu a hrozícím obsazením Říma oddíly italského
národního hnutí se každou chvíli počítalo se zásahem nebeských mocností do
pozemského dění na ochranu papeže a kurie. A samozřejmě i papež, tak jako
nemálo jeho současníků, věřil téměř každým dnem, že nastane nějaký zázrak.
Jenže Maria
Luisa chtěla ještě víc. Nestačilo jí ovládat prosté zbožné ženy v Sant’Ambrogiu
a využívat k tomu i několika duchovních. Chtěla založit něco trvalého, jež by
zůstalo navždy spojeno s jejím jménem. A tak v ní uzrál plán, že se stane novou
matkou zakladatelkou jako Agnese Firraová, za tím účelem založí nový klášter
jako pobočku Sant’Ambrogia a stane se jeho abatyší. K tomu však potřebovala
peníze, mnoho peněz, a protekci vlivných církevních hodnostářů.
Patří k
tragice tohoto příběhu, že už samotná příprava nového kláštera, který se měl
stát jejím mistrovským dílem, skončila pro krásnou mladou řeholnici
katastrofou. Díky kardinálu Reisachovi se totiž ukázal na obzoru zdroj peněz,
jejichž pomocí by se stavba pobočky Sant’Ambrogia dala financovat. Katharina
von Hohenzollern byla zámožná a svůj vdovský důchod vložila do zvláštního
klášterního fondu. Matka Boží k tomu rovnou napsala odpovídající dopis:
„Princezna musí být má.“ Nikdo však nepočítal se zcela odlišnou mentalitou
vzdělané německé šlechtičny. Kněžna prohlédla, co Maria Luisa chystá. Následkem
byly travičské pokusy a nakonec proces před Svatým oficiem.
Církevní
hodnostáři, kteří dříve lpěli na jejích rtech a ňadrech a uctívali ji jako
živoucí světici, nechali Marii Luisu na holičkách. A před mužským soudcovským
sborem Svatého oficia uspěli, tvrdíce, že byli oklamáni, a využívajíce obrannou
strategii, jež se mohla opřít o běžná klišé týkající se žen: co jiného se přece
dalo čekat od toho slabého pohlaví, od Eviných dcer, jež se tak snadno nechají
svést ke zlému a samy ještě muže svádějí? Přitom ti mocní hodnostáři – kardinál
protektor, kardinál kurie a zpovědník – museli od začátku vědět, oč tu jde.
Bylo jejich povinností jako duchovních rádců se zneužitého dítěte ujmout a
věnovat mu lidskou a náboženskou péči a pomoc. Namísto toho byla nyní ona
jediná potrestána za vše, čeho by se nemohla dopustit, kdyby nebylo falešné
důvěřivosti církevních představitelů, zatímco velební pánové z celé věci vyšli
jen s minimálními následky.
Nesmí se
ovšem zapomínat na to, že před světským soudem by Marii Luise jako
několikanásobné vražedkyni hrozil trest smrti. I v církevním státě bylo podle tamějšího
trestního zákoníku v 19. století „každé úmyslné a předem uvážené zabití“
trestáno smrtí. Travička by v žádném případě nemohla počítat s polehčujícími
okolnostmi, spíše naopak: zatímco běžný trest smrti byl prováděn stětím, u
vraždy jedem se počítalo se zostřením trestu – odsouzenec byl usmrcen výstřelem
do zad.
Krev
duchovních a řeholníků či řeholnic však zpravidla prolita nebyla. V církevním
státě jim bylo uděleno takzvané privilegium fori, podle něhož při provinění
trestněprávní nebo občanskoprávní povahy nesměli být souzeni světským soudem.
Pouze ve velmi řídkých případech byli vydáni světské soudní moci a popraveni,
jestliže v případě kacířství odvolání zvlášť tvrdošíjně odmítali, případně když
spáchali hrdelní zločin a z duchovního stavu byli vyloučeni. Ostatně pozornost
inkvizičního soudu se nesoustřeďovala na hrdelní zločiny, nýbrž na kacířství,
přičemž na vraždy a vražedné pokusy se nahlíželo jako na jakési vedlejší
delikty zaviněné falešnou vírou.
© Verlag C.H.Beck oHG, München 2013
Czech edition © PROSTOR, 2017
Translation © Lubomír Kotačka, 2017
ISBN 978-80-7260-351-0
Žádné komentáře:
Okomentovat