Kniha je příspěvkem k
sociálním a kulturním dějinám poválečné generace ve střední Evropě v padesátých
a šedesátých letech 20. století. Na příkladu diskusí o každodenním životě
studentů zkoumá poststalinskou emancipaci a diferenciaci polské, české a
slovenské společnosti. V návaznosti na výsledky nedávných výzkumů ukazuje, co
konkrétně znamenala humanizace marxismu a reformulace ideologického konsensu
pro každodenní život mladých lidí. V neposlední řadě si klade otázku, jakým
způsobem se po roce 1956 proměňovala komunistická utopie a socialistické
ideály. Mezi hlavní pojmy, které jsou analyzovány, patří manželství,
zaměstnanost a kluby. Málokterá témata, jako právě otázku socialistické
intimity, práce a kultury, provázely tak vyostřené protiklady mezi utopickými
představami a jejich každodenním naplňováním.
Vydává Academia. Kniha je
prvním svazkem edice České moderní dějiny. Ta se zaměří na dosud neprobádané
aspekty sociálních a kulturních dějin českých zemí od poloviny 19. století do
šedesátých let 20. století ve srovnávací středoevropské perspektivě.
Zdeněk Nebřenský (1978) vystudoval historii a
antropologii v Praze, Lipsku a Berlíně a absolvoval badatelské pobyty na
kolegiu Imre Kertésze v Jeně a na Německém historickém institutu ve Varšavě.
Pracuje v Masarykově ústavu a Archivu AV ČR, kde se zabývá sociálními a
kulturními dějinami střední Evropy v 19. a 20. století a dějinami moderní
historiografie.
Ukázka z knihy:
V době, kdy byla přijata zpráva o činnosti mládeže v
závodních klubech, publikoval časopis Universita
Karlova text, který popisoval provoz studentského klubu v
Krakově.130 Článek stojí za připomenutí z toho důvodu, že výrazové
prostředky, které byly s krakovským klubem Pod Jaščurami a přeneseně také s provozem
polských studentských klubů spojovány, se v československém tisku referujícím o
klubové problematice dlouhé roky opakovaly, a měnily se tak v určitý topoi.
Představa o sklepním prostoru, ve kterém byl krakovský klub umístěn, zaznívala
v průběhu šedesátých let v požadavcích pražských vysokoškoláků na založení
studentského klubu. Slova o skladištích, sklepích a dalších nevyužívaných
prostorech, které získaly pro studenty nebývalou hodnotu, protože do nich bylo
možné klub umístit, vycházela v obecnější rovině nejen z diskuzí
československých orgánů o „úsporné“ výstavbě kulturně-osvětových zařízení,
nýbrž navazovala také na texty publikované v této době v polských studentských
časopisech reflektujících zakladatelské období studentských klubů na přelomu roku
1956/57.131 Jestliže byl vznik krakovského klubu zdůvodněn potřebou
studentů sdružovat se, tříbit názory, řešit spory a bavit se, byly tak
zformulovány významotvorné prostředky, které později zazněly na ustanovující
konferenci vysokoškolského obvodního výboru ČSM v listopadu 1963 v
příspěvku studentů Karlovy univerzity.132 Podobně snaha krakovských
vysokoškoláků vytvořit klub podle „svého vkusu“ předznamenala důvody, kterými
studenti ČVUT hájili výstavbu malého fakultního klubu.133
Argumentace polským příkladem se stala oblíbenou
strategií pražských a bratislavských studentů, pro které se polské studentské
kluby staly nedostižným vzorem, který se dařilo následovat v mnohem
skromnějších podmínkách. Důraz na finanční pomoc městské rady a Svazu
studentstva [ZSP] v Krakově silně kontrastoval s odmítavým postojem činovníků
MěNV, ROH a ČSM v Praze. Jak v polském, tak o několik let později v
československém případě byly s výstavbou klubu v oficiálním tisku
neodmyslitelně spojené studentské brigády, na kterých studenti získávali
potřebné finanční a materiální prostředky. Kromě toho byly svépomocné práce,
během kterých studenti klub přímo budovali, obdobou akcí Z, propagovaných jako
vhodný způsob adaptace nevyužitých prostor ke klubové činnosti. Podobně jako
krakovský klub, který byl otevřen každý den, také studenti v Praze usilovali v
šedesátých letech o zajištění co nejdelší otevírací doby pro klubový provoz.
Přestože stál v článku otištěném v Universitě Karlově v popředí popis krakovských reálií,
obracel se text především k českým čtenářům. Obhajoba studentského klubu byla
založena na tvrzení, že většina krakovských studentů netrávila svůj volný
čas v „pivních lokálech“ ani se neshromažďovala na
veřejných místech, nýbrž se bavila v klubu. Inspiraci pro pražské studenty
představovaly hudební a taneční večery.134 Na pražské ustanovující
vysokoškolské konferenci si studenti výtvarných oborů stěžovali na nedostatek
příležitostí veřejně prezentovat svá díla, zatímco na výzdobě a zařízení
interiérů polských klubů se podíleli výhradně mladí umělci ze studentského
prostředí.135
S jistou mírou nadsázky můžeme polské studentské kluby
označit za „demokratizaci“ kulturního a společenského života, kterou na přelomu
padesátých a šedesátých let proklamovali českoslovenští straničtí a vládní
představitelé. Divadlo nehráli Pod Jaščurami pouze studenti divadelních a
filmových fakult jako v československém případě, nýbrž všichni
vysokoškoláci, kteří se o divadlo zajímali. Jak již bylo řečeno výše, text z
univerzitního časopisu směřoval primárně k českým čtenářům, kteří však
neměli možnost si jeho tvrzení ověřit. Představa, že si členové krakovského
klubu mohli své literární prvotiny nahrát na magnetofonový pásek, dokázat svůj
„smysl pro humor“ v kabaretních výstupech, skládat vlastní hudbu nebo recitovat
vlastní texty před klubovým publikem, působila silně na názory pražských
vysokoškoláků a narušovala převládající myšlenkové stereotypy. Bez ohledu na
míru, v jaké se text vztahoval ke krakovské realitě, vytvářel v oficiálním
tisku alternativu k postojům politických představitelů, kteří spojovali
studentský klub s „maloburžoazní“ morálkou. Kluby přátel umění, které v této
době podporovaly československé orgány jako „nový a účinný nástroj
socialistické osvěty při výchově umění a k umění“, mohly těžko v očích
pražských studentů konkurovat nezávislému fóru krakovského klubu zahrnujícímu
diskuze o malířství, sochařství, architektuře nebo literatuře.136 V
krakovském klubu se denně scházely stovky studentů z různých vysokých škol,
kteří se bavili o problémech svého každodenního života.
V tomto smyslu se mohlo zdát zveřejnění reportáže o
studentských klubech v oficiálním časopise, na jehož vydávání se podílely CZV
KSČ, ZV ROH a VV ČSM, jako poměrně unikátní. Reportáž byla projevem měnících se
postojů některých kulturně-osvětových činovníků k myšlence založit studentský
klub. Univerzitní i polooficiální studentské časopisy vydávané na jednotlivých
fakultách představovaly důležitý prostředek pro propagaci a podporu
studentského klubu mezi akademickou veřejností.137 V případě
časopisu Universita Karlova se text
tematizující klubovou problematiku obracel především k pražským studentům.
Kromě polských příkladů, které mohly platit za revizionistické, odkazoval text
také na maďarské
a východoněmecké vzory, které byly pro československé
činovníky přijatelnější.
Zmínka o modernizovaných prostorech východoněmeckých
klubů kontrastovala s osvětovou činností ČSM prováděnou v učebnách a
posluchárnách. Nejvyšší funkcionáři ČSM tak vystupovali jako obhájci
„zastaralých forem politické práce“ negativně ovlivněných stalinistickou
minulostí.
Pražští studenti se měli nechat inspirovat jak svými
středoevropskými vrstevníky, tak také postupem studentů na mimopražských
vysokých školách. Pozitivní příklad, který ovlivňoval úvahy pražských
vysokoškoláků, představoval klub studentů Lékařské fakulty v Plzni. Současně
byl také názornou ukázkou poststalinského přístupu ke kulturně-osvětovým
zařízením, jak o nich byla řeč v předchozích odstavcích.
Podobně jako klub Pod Jaščurami, který se těšil přízni
oficiálních orgánů, vznikl plzeňský studentský klub za podpory předsednictva FV
ČSM, mladých asistentů a kulturní referentky ROH v polovině padesátých let a
během pěti let se ze
„skladu brambor“ změnil v moderně zařízené prostory.
Činnost klubu plánovala na měsíc dopředu klubová komise, na jejíž činnosti se
podíleli zástupci ČSM, ROH a kulturní referenti z jednotlivých ročníků.138
Početné dopisy, které redakce obdržela po zveřejnění
zprávy o středoevropských klubech, dokazovaly, že autorovi textu se podařilo
aktivizovat studentské prostředí a klubová problematika v něm nalezla adekvátní
ohlas. V publikovaných dopisech na první pohled zaujala převaha čtenářek
spojujících se vznikem studentského klubu neformální společenské vztahy, které
nemohla vyvážit setkání pořádaná na pokojích jednotlivých vysokoškolských
kolejí. Redakce, která nepochybně prováděla výběr dopisů určených k otištění,
nechala zaznít názory studentek, které kritizovaly [svazácké] schůze bránící
aktivnímu společenskému životu. Studenti považovali za zbytečné, aby výstavbu
klubu zaštiťovaly „společenské organizace“, a zdůrazňovali, že by měl být klub
vybudován studentskou svépomocí. Podobně jako studentky, brojili studenti proti
formálnosti vysokoškolského studia a poukazovali na rozmanitost společenského
života ve východoněmeckých klubech mládeže. Neméně překvapivé byly ve srovnání
s oficiálním důrazem na kolektivní formy kulturně-osvětové činnosti stížnosti
studentek, které upozorňovaly na „depresi, osamocenost a nudu“ a požadovaly
vytvoření nekonvenčního prostoru, ve kterém by se mohly sdružovat.139
Poznámky v textu:
130 Studentský klub Pod Jaščurami, Universita Karlova 12. 9. 1960, s. 3.
131 Z życia klubu studenckiego, s. 4. ‚Stodoła‘ —
bawi, rozśmiesza, s. 4. K úsilí Národních výborů získat na venkově
prostory k oddechu a zábavě viz M. FRANC, J. KNAPÍK, Volný čas, s. 202.
132 Stenografický záznam ustavující obvodní
konference, s. 6/2.
133 Stenografický záznam ustavující obvodní
konference, s. 14/3. 134 Studentský klub Pod Jaščurami, s. 3.
135 Stenografický záznam ustavující obvodní
konference, s. 11/4.
136 M. FRANC, J. KNAPÍK, Volný čas, s. 123—126, 237.
137 Viz například Sněm pražských vysokoškoláků, Buchar 18. 3. 1965, s. 32.
138 Studentský klub Pod Jaščurami, s. 3.
139 Studentský klub a ohlasy čtenářů, Universita Karlova 8. 11. 1960, s. 2.
Žádné komentáře:
Okomentovat