Po surovém nočním útoku na mladou ženu padá na Město
tíseň. Dává tím dávno zmizelá hlava podsvětí signál o svém návratu? A musí se
nevyřízených účtů obávat i bývalý policejní komisař Eda?
Eda žije fádním životem stárnoucího muže. Jeho stereotyp
naruší návštěva přítele přesvědčeného, že někdo během desítek let a podle
schématu třídního tabla postupně zabíjí jeho gymnaziální spolužáky. Pomůže mu
bývalý detektiv a podaří se mu navzdory smrtelnému nebezpečí odhalit, zda se
skutečně jedná o promyšlený vražedný plán, nebo jde jen o neuvěřitelnou souhru
náhod?
Napínavý román Karla C. Griga navazuje na to nejlepší z
tradice české detektivky. Osvědčené ingredience autor zručně aktualizuje a
čtenář má možnost odhalit v pozadí příběhu společenské souvislosti, jež se
nápadně podobají realitě, jakou v Čechách dnes zažíváme...
Karel C. Grig je literární pseudonym dobříšského architekta
Karla Cvrčka (nar. 1955). Nakladatelství Kniha Zlín vydalo zatím tři jeho
„romány s tajemstvím“ - Třetí kaple, Petrovy mozaiky a Hadí dcera. Ve
stejném nakladatelství nově vychází také Vraždaplán.
Ukázka
z knihy:
1
Nad spícím městem pluly mračné cáry,
měsíční kotouč dva dny po úplňku nasvěcoval scénu jen chvílemi. Podél
betonových soklů budov se na zprohýbané a popraskané dlažbě prorostlé trsy
trávy a plevele míhala rychlými skoky kuní samička větřící kořist v přeplněných
odpadkových koších. Vyhýbala se osvětleným místům, občas se na okamžik
zastavila a svýma bystrýma očkama zkontrolovala, zda jí něco nehrozí. Přeběhla
nechráněný úsek průchodu, zajela za roh do bezpečí tmy, vzápětí zděšeně
zavřeštěla, odskočila a prchala bezhlavým tryskem…
Ela přešla travnatý pás po blátivé cestě s
vyčnívajícími kameny, pak zabočila na hrbolatém vytlučeném asfaltu do betonové
soutěsky mezi zadním traktem prázdného obchodního střediska a jedním z křídel
vysokého panelového domu. Bydlela v jeho jedenáctém patře.
Kolik let už po téhle cestě chodila ve dne
i v noci a pokaždé měla co dělat, aby ji v lodičkách zdolala bez upadnutí nebo
aspoň zvrtnutí kotníku. Nedávno se na to zeptala jednoho osamělého zákazníka u
pultu. Povídal jí, stejně jako spousta jiných před ním, proč pije – příčinou
byla samozřejmě nějaká žena, ale důvod už zapomněla – a z řeči vyplynulo, že je
architekt.
„Dokážete mi laskavě vysvětlit, proč
neumíte na sídlišti udělat chodníky tak, aby si lidi nemuseli vyšlapávat svoje
vlastní?“
„S největší radostí,“ usmíval se, „plochy
mezi baráky by se nejdřív měly oset trávou, aby si v ní lidi vyšlapali pěšiny.
No a podle těch by se pak měly položit chodníky. Jenže tohle se nedělá. Není
čas… Poslyšte, víte, že modrooké černovlásky jsou velice vzácný druh?“ dodal
ještě, z opilosti už trochu zadrhával v řeči.
„Vím,“ odsekla. „Už to od vás slyším
potřetí.“
Tušila, že s těmi chodníky si nejspíš
dělal legraci, ale přestože byl na její vkus trochu starý, docela se jí líbil.
Jednak jí dal velké spropitné, ale hlavně zůstal slušný, i když mu odmítla
poskytnout číslo svého telefonu. Na to je vždycky dost času. Uvidíme, jestli se
ještě ukážeš, hochu…
Klapot jejích podpatků na drsném betonu
vracela a násobila ozvěna, poryvy teplého větru se opíraly do uvolněných
reklamních tabulí a rozechvívaly je do zpěvu meluzíny, občas jako třesk činelů
zazněl silný úder plechu o kovovou konstrukci. V zaprášených koutech průchodu
roztáčely vzduchové víry taneční rej chrastících plastových kelímků s
šustícími mikrotenovými sáčky. Větrné nárazy střídalo bezvětří s téměř
absolutním tichem. Zdálo se jí to? Jako by někde blízko vyvřísklo dítě. Zastavila
se, naslouchala… Ne. Nejspíš se zase mrouskají kočky. Ty jejich skřeky člověka
někdy budí i ze spaní.
Podvědomě zrychlila chůzi; dojít ke vchodu
do domu jí bude trvat jen pár sekund, pak vyběhnout osm schodů, odemknout…
Temnotě klikaté soutěsky lemované
osleplými skly výkladů chabě odporovalo jen špinavé nažloutlé světlo veřejného
osvětlení na jejím vzdáleném konci. Ela se při chůzi rozhlížela, současně
šátrala rukou v kabelce, aby vylovila klíče. Na zlomek vteřiny ji zaujal její
vlastní dlouhý stín, pak leknutím strnula.
Ze tmy jednoho z pomočených zákoutí
zadního traktu obchodu se odloupla postava jako silueta z černého divadla a
současně Ela zahlédla její odraz ve skle protějšího výkladu. Statná mladá žena
pevné štíhlé postavy nebyla žádný strašpytel, fyzickému násilí se dokázala
účinně bránit, teď ale zůstala stát ochrnutá děsem. Špičaté uši, chůze jako
nahrbený lidoop. Co to může být? Nějaké příšerné zvíře?
Rozběhla se, utíkala ze všech sil, ale
přitom měla pocit jako ve snech, které se jí často zdály: běží, ale nohy má
jako svázané, nehýbe se z místa. Ve skle naproti ještě stačila zahlédnout
úšklebek pod maskou Batmana, z posledních sil vykřikla, tvor po ní vzápětí
chňapl. Snažila se mu vytrhnout, ale sevřel ji zezadu tak, že se nemohla ani
pohnout. Obrovskou pravou prackou ji zepředu chytil za rozkrok, zabolelo to,
jako by do ní chtěl vniknout prsty, levým předloktím jí přimáčkl krk dřív, než
ze sebe stihla vydat další zvuk. Téměř ji zvedl ze země, smýkl s ní stranou,
ale podařilo se jí zůstat k němu otočená zády, klečela na rozbitých kolenou
opřená dlaněmi o betonovou dlažbu. V temném zrcadle výkladu zahlédla svou
hlavu vyvrácenou v zoufalém zápase. Zabije mě, nebo jen znásilní? Před očima
jí prolétl obraz z nějakého přírodopisného pořadu, kde lvice srazila antilopu,
ta se snažila zvednout a uniknout, viděla velké vyděšené oko a usmívající se
kočku jistou si svou kořistí. Proboha, to mě nikdo nezaslechl? Je sem vidět ze
stovky oken. Nikdo se nepodívá? Nikdo nezařve, nezavolá policii? Až teď si
všimla, že ten maskovaný tvor má na sobě jen koženou vestu a jinak je nahý,
jedním trhnutím z ní serval sukni i s kalhotkami, vyhrnul jí blůzu, pocítila,
jak se k její kostrči tiskne ztopořeným obrovským penisem, jak jím po ní
převaluje sem tam; instinktivně sevřela stehna jako v křeči, očekávala surový
tlak a bolest, ale tvor se náhle vzepjal a vyvrcholil na její záda v záškubech
celého obrovského páchnoucího těla.
Nehýbala se, stačí malý pohyb a zlomí jí
vaz.
Ochabla, předstírala, že omdlela, k tomu
ostatně neměla daleko, a zrůda ji pustila. Do přízračného kvílení meluzíny
slyšela chroptivé funění. Téměř utopená v moři děsu zamířila pomalu k hladině.
Vyvázne? V tu chvíli se zrychlené supění přiblížilo k jejímu uchu, ucítila
smrdutý dech, obluda olízla její ušní lalůček a sála jej tvrdými rozpraskanými
rty.
Znovu se zvedl vítr, vmetl do Eliny tváře
oblak prachu, ostrá písková zrníčka bodala jako desítky malých žihadel,
vzápětí všechno přehlušila prudká bolest, a než stačila vykřiknout, ztratila
vědomí.
2
Eda se ztěžka shýbl.
Ráno se ohnul nad vanou, jedna z
meziobratlových plotének se nepatrně vychýlila a od té chvíle ho při každém
pohybu střelila do beder ochromující bolest.
Položil na vyleštěný kámen růži, pomalu a
opatrně se narovnal a ještě chvíli postál na písčité cestičce, než zamířil k
hlavní bráně městského hřbitova. Co jste vy, byli jsme i my. Co jsme my, budete
i vy. Vždycky když branou procházel, otočil se a přejel očima po nápisu nad
sebou. Zní to vznešeně, snad i moudře, ale je to banalita, pomyslel si.
Prošel parčíkem do klidné uličky plné
stojících aut. Ústila do rušné ulice přímo naproti jeho bývalému pracovišti.
Zastavil se u místa, kde se to před lety stalo. Andrea nastartovala, couvla,
netušila, že se na levé zadní kolo namotává tenké lanko… Pod vozem vybuchla
nálož. Fungovala jako směrovaná mina, která prorazí spodek vozu a exploduje
uvnitř. Krvavý chuchvalec, ve který ve zlomku vteřiny promění energie výbuchu
lidské tělo, se rozlétl po okolí spolu s tisíci skleněných krychliček z
roztříštěných autoskel. Bylo to jeho auto a jeho sekretářka.
Volali ze školky; její holčička na
pískovišti blinká a má teplotu. Slyšel ten hovor, položil před ni na stůl svoje
klíčky, aby dcerku odvezla k babičce. Nestalo se to poprvé. Její vděčný pohled
bude mít před očima do konce života; tiché poděkování za to, že ji poslal na
smrt. Věděl, kdo to udělal. Věděl, kdo poslal toho, co to udělal, ale nedostal
ani jednoho z nich.
Při dnešní snídani se mu ozval bývalý
kolega. V noci přepadli Elu, barmanku z Infarkt baru. Našli ji ležet na
chodníku v bezvědomí, silně krvácela z ukousnutého ucha, ale přežije to.
Eda předpokládal, že to s ním chtějí na
kriminálce probrat, pozvání k návštěvě ale při rozhovoru nepadlo a on se
nechtěl vnucovat. Přesto mu to nakonec nedalo, rozhodl se za svými dřívějšími
spolupracovníky zajet a spojit to s návštěvou hřbitova.
Co jste vy, byli jsme i my. Co jsme my,
budete i vy. Přešel ulici, došel skoro až ke služebnímu vchodu, vstoupil na
první schod, ale pak se zastavil, obrátil se a odcházel. Chtěli ho asi jen
varovat. O čem by si povídali? Nový šéf kriminálky, Edův nástupce, bude z jeho
návštěvy ve stejných rozpacích, jako býval Eda při návštěvách svého
předchůdce. Chlapi budou vyzvídat, jak je na tom dcera a jak on zvládá hlídat
vnoučata. Nebo se naopak nezeptají a bude to ještě rozpačitější. Ještě jednou
přejel pohledem budovu, kde kdysi trávil víc času než doma, a zamířil ke svému
vozu.
Copyright © Karel C.
Grig, 2017
ISBN
978-80-7473-525-7
Žádné komentáře:
Okomentovat