Kniha Muž,
který viděl démona vypráví příběhy lidí, kteří se setkali s tajemnými, často
obtížně vysvětlitelnými jevy.
Zavítáme s
nimi na místa, kde působí temné síly, zjevují se přízraky, lidově řečeno
straší. Navštívíme zámek v Březolupech, majestátní hrad Buchlov nebo sousední
pohřební kapli Barborka na vrchu Modla.
Přiblížíme
si také osudy jedinců, kteří zasvětili svůj život objasňování dávných
historických záhad. Budeme spolu s nimi pátrat po hrobě praotce Čecha,
věrozvěsta Metoděje, ale i tajemné minulosti zvonu z Nivnice.
Knihu dvou
úspěšných publicistů a spisovatelů vydává nakladatelství Regia.
Křest knihy
se koná v neděli 9. dubna o druhé hodině odpoledne v kapli sv. Barbory v sousedství
hradu Buchlov.
Úryvek z příběhu Jiřího
Jilíka
Putování k hrobu
praotce Čecha
V
Krabčicích zahnu do aleje, která mne přivede na parkoviště na úpatí hory. Dále
už se jde pěšky, strmým stoupáním pod klenbou stromů. Po chvíli zastavuji a
utírám pot z čela. Cesta příchozí nešetří, ale Říp není zas tak vysoký, jak se
jeví zdálky. Když sem vystoupal náš praotec, dokážu to také. Les vysazený před
sto dvaceti lety naštěstí podnes poskytuje stín všem, kteří se rozhodli
vyšlápnout až nahoru. A není jich málo, neboť Říp se v posledních letech stal
oblíbeným cílem rodinných vycházek.
Mezi
stromy přede mnou prosvítá světlo a vzápětí se ozve hudba. Zcela moderní a
současná, ale nepříliš hlasitá, neagresivní. Ozývá se z reproduktoru, aby
přilákala poutníka do zahrádky před turistickou chatou anebo dovnitř do
hospody, kde sedávali nejvlastenečtější z vlastenců českých po roce 1910. V
roce 1907 stál u zrodu této oázy řípských poutníků hejtman litoměřického kraje
a předseda roudnického Klubu českých turistů Václav Bouma. Od jeho časů dřevěná
česká chalupa naštěstí neprošla přílišnou modernizací. A tak to zvenku i uvnitř
dýchne časy našich pradědů, kteří se vydávali na Říp pěstovat své vlastenecké
pocity v duchu nápisu na vnějším průčelí: "Co Mohamedu Mekka, to Čechu
Říp!"
Nahlížím
do "Boumovy jizby". Tak pojmenovali k poctě osnovatele hospodskou
místnost naši předkové, a ona je to skutečně více jizba než restaurace.
Hle,
jak se opět potvrzují slova o světské slávě. Okresní hejtman Bouma patřil ke
společenské elitě a učinil řadu důležitých rozhodnutí, a přece zapamatovatelné
dědictví po sobě zanechal tím, že postavil na Řípu hospodu. Interiér je dobově
zařízen a připomíná dobu prvních desetiletí minulého století. Zarámované
diplomy Ústřední matice školské z 20. let udělené "p.t. návštěvníkům
chaty" jsou zaručeně původní. Z jejich textů nevyplývá, zda jsou určeny
jen „plným titulem“ jen návštěvníkům onoho roku, ve kterém byly uděleny, anebo
všem, kteří kdy chatu navštívili. Pokud ten, kdo diplomy vydával, měl na mysli
i všechny, kteří sem jednou přijdou v budoucnu, pak se vztahují i na mne.
Možná, že sedím na tomtéž místě, kde před stoletím seděl můj pradědeček,
roudnický kovář František Werner, když se vydal s rodinkou na výlet. Pil pivo a
myslel na to, jak přesvědčit jednu ze svých čtyř dcer, aby se provdala za
mládence Jaroslava, mého pozdějšího dědečka. Toho sice čekala živnostnická
kariéra, ale byl o deset let starší, což se dvacetileté Emilce, mojí pozdější
babičce, vůbec nezamlouvalo. Pradědeček se však přesvědčováním dcery trápit
nemusel, neboť tehdejší děti bývaly poslušny svých rodičů. Všechno tehdy mělo
svůj jasný řád a František Werner, který kul koně lobkovického panstva, tak
věděl najisto - možná na to i v tu chvíli vzpomněl -, že pokud rod v
následujícím století zásahem vyšší moci nevymře, usedne u toho stolu jednou
jeho pravnuk. Kdo ví, jak si mne představoval. Třeba také jako kováře nebo
obchodníka anebo faráře, což by bylo z jeho pohledu, a zejména z pohledu
prababičky, terno úplně největší.
Moje
setkání s pradědečkem přerušil vrchní, když přede mne položil objednané jídlo.
Uzená kotleta, špenát a osm bramborových knedlíků, porce jak pro kováře.
Praotec Čech zde objevil zemi medem a mlékem oplývající. Tahle hora má nabídku
dobré krmě v dědičných genech.
Po
jídle listuji kronikou Řípu.
Četné
novodobé zápisy dokládají, že vlastenectví ani dnes není přežilým pojmem. Pouze
se nestaví na odiv tak veřejně jako kdysi: "Cca 80 generací po praotci
Čechovi: Na této hroudě jsme pochopili, že dění "tam dole" pro nás v
jistých podmínkách není tak důležité a že si nenecháme znekrášlit české tradice
krátkodobými a malichernými činy představitelů současné moci," říká jeden
ze zápisů.
Napadlo
mne, že pocit účastníka táboru konaného u paty posvátného Řípu 10. května 1868,
jímž obyvatelstvo roudnického, velvarského, mělnického, lounského,
libochovického a litoměřického okresu, „jakož i každého, komu prospěch národa
českého a zdar naší vlasti na srdci leží“, protestovalo proti některým zákonům
rakouské vlády, nebyl výrazně odlišný od pocitu mnohých dnešních návštěvníků
památné hory. Zvláště, vezmeme-li v potaz, že i tehdy byla hlavním tématem daň
z majetku, prodej korunních statků a vzdělání lidu. Inu historie se opakuje. A
pokud si z ní nedokážeme vzít poučení, je nám dopřáváno prožívat ji znovu.
Kvůli
Boumovi, kronice, pradědečkovi a špenátu s uzeným jsem prošvihl návštěvu
rotundy a musím hodinu počkat na další. Mám aspoň dostatek času obejít vyhlídky
a sestoupit k místu, odkud byl odpoledne po zmíněné manifestaci slavnostně
vyzvednut kámen pro základy Národního divadla.
Příští
prohlídku už si ujít nenechám.
Oči
si chvíli zvykají na přítmí panující v rotundě. První čeho si všimnu je
tympanon s reliéfem, zobrazujícím mého patrona, svatého Jiří, jak si ho
představoval sochař Bernard Otto Seeling. Svatý Jiří je v klasické póze -
mocným pohybem vráží kopí do dračího chřtánu.
Ticho
naruší hlas mladé průvodkyně. Dívka připomíná rotundu tělesnými tvary: baculka.
Ale pěkná. Slovanský typ. Takový, co se líbí mužům od dob praotce Čecha.
Podívala
se na mne káravě, jako by uměla číst myšlenky a přišla na to, že myslím na ni,
místo na to, co povídá.
Už
poslouchám.
Žádné komentáře:
Okomentovat