Začal
to Erich von Däniken svými teoriemi o návštěvnících z vesmíru, na něž následně
navázali romanopisci. U nás Ludvík Souček (Cesta slepých ptáků), v zahraničí
pak Michael Crichton (Koule), A. G. Riddle (Atlantský mor) či nejnověji Liou
Cch‘-sin v Problému tří těles.
Jiří
Mazurek, autor řady sci-fi a fantasy románů, se k nim aktuálně přidal sci-fi
thrillerem Polární záře, který vychází v nové ebookové edici nakladatelství
Mystery Press (www.mysterypress.cz). Téma objevu záhadného
neidentifikovatelného artefaktu, evidentně mimozemské kosmické lodi, přitom
zpracovává ze zcela svébytného úhlu pohledu.
Děj
knihy zasadil na Novou zemi, souostroví ležící v Severním ledovém oceánu, a
rovněž na ruskou jadernou ponorku. V několika dramaticky se odvíjejících
dějových liniích pak splétá osudy kapitána Gomelského, českého cestovatele
Petra Brunera, agentky KGB Světlany Zarecké a také vědců zkoumajících
mimozemský objekt.
Jiří
Mazurek se narodil v roce 1974 v Českém Těšíně, vystudoval fyziku na MFF UK
Praha, nyní učí matematiku a statistiku na Slezské univerzitě. Sci-fi a fantasy
povídky publikuje v žánrových magazínech Ikarie, XB-1 a Pevnost. V roce 2007
debutoval young adult sci-fi románem Želes, po kterém následovala dvojice
fantasy románů Legenda o Rennardovi (2009), Legenda o Garonně (2009) a sbírka
povídek Město čarodějů (2011). V angličtině mu vyšly novely The City of Wizards
a The War of Spells. Po několikaleté odmlce se připomíná sci-fi thrillerem
Polární záře (2017).
Ukázka
z knihy
Major
Gennadij Volkov vystartoval 13. července v 9:33 ráno ze základny
v Murmaňsku na stroji Su-47 přezdívaném berkut, tedy orel skalní.
Tento nadzvukový stíhací letoun generace 4,5 se poprvé představil světu
v roce 1997 a
hned vzbudil pozornost negativní geometrií křídel, která mu zaručovala
vynikající obratnost při podzvukových rychlostech, supermoderní výzbrojí a
prvky stealth technologií.
Zinovjev
si však vybral zrovna tento letoun z jiného důvodu. Ačkoli byl Su-47
v mnoha ohledech unikátní, vyrobeny byly pouze dva kusy tohoto stroje.
Nikdy proto nebyl zařazen do výzbroje ruské armády, a oficiálně šlo o letoun
určený pro výcvik pilotů. Zinovjev uvažoval v tom smyslu, že pokud o stroj
přijde, bude lepší přijít o výcvikový letoun než o letoun bojový.
Volkov
nabral severovýchodní kurs, výšku 8600 metrů a mírně nadzvukovou rychlost Mach 1,2.
Obloha, v této výšce už více černá než modrá, byla bez mráčku. Hluboko pod
sebou viděl zelenou plochu poloostrova Kola zbrázděnou tisíci modrými oky
ledovcových jezírek a stužkami řek, a stádo sobů putujících k severu. Pak
pevnina skončila několika ostrůvky a dole se rozprostřelo třpytivě modré
Barentsovo moře.
Volkov
měl na stíhacích letounech nalétáno přes šest tisíc hodin. Při sedmnácti
bojových misích v Sýrii a u Kurilských ostrovů svedl pět vzdušných soubojů
a připsal si tři sestřely, za které si vysloužil povýšení na majora. Ve
čtyřiatřiceti letech patřil k nejzkušenějším stíhačům ruského letectva.
Přesto ho už od startu provázel nepříjemný pocit, kterého se nezbavil ani
nahoře.
Dneska to bude
jiné než obvykle…
Hodiny
ukazovaly čas 9:42:17. Do okamžiku přiblížení s objektem zbývalo necelých pět minut. Volkov zřetelně cítil vlastní
pot, který mu stékal pod kyslíkovou maskou kolem uší a na zátylku. Ani se
nestačil rozloučit se svou malou dcerkou.
Dneska má Táňa
narozeniny, a já jí slíbil, že půjdeme do ZOO.
Stiskl
pevně joystick nahrazující tradiční knipl a provedl několik vodorovných vrutů.
Stroj poslechl, jako by byl prodloužením jeho vlastní paže. Přetížení 3 G ho vmáčklo do pilotního
křesla. Pak zpomalil, zvedl prudce předek letadla a udělal kulbit, legendární manévr, při němž stroj provede ve vzduchu
kotrmelec. Podařilo se mu to bez nejmenších problémů. Svět za sklem kabiny se
během zlomku vteřiny protočil o 360°.
A
nesmyslné myšlenky byly rázem pryč.
Volkov
vyrovnal horizont a zvýšil rychlost zpátky na Mach 1,2. Nebe bylo stále čisté,
viditelnost výborná. Přelétl očima LCD displeje. Všechno fungovalo bezvadně.
Dvě minuty a třicet sekund do setkání.
„Tady
alfa tři dva osm,“ ohlásil se
kontrolní věži. „Dvě minuty a dvacet sekund do setkání.“
Na
okamžik se jeho hlas odmlčel. Daleko vpředu na jedenácté hodině se něco
stříbrně zalesklo.
„Navázán
vizuální kontakt s cílem,“ oznámil klidným hlasem Volkov. „Na jedenácté
hodině, výška asi deset tisíc metrů. Vystoupám do devíti pěti set.“
„Rozumím,
tři dva osm,“ ozvala se věž sytým
mužským basem. Volkov okamžitě poznal Jarcova. Kdysi létali spolu, ještě na
Mig-29. Přítelův hlas byl jasný a téměř nezkreslený praskáním statické
elektřiny. Jako by seděl v sedadle hned za ním. Ale Volkov byl
v kokpitu letadla sám. Velitel základny nechtěl riskovat ztrátu dvou mužů.
„Potvrzujeme
přítomnost cíle v uvedené oblasti,“ pokračoval Jarcov. „Cíl se vznáší na
místě.“
Ve
vysílačce zapraskalo a pak se ozval jiný hlas, starší a autoritativnější, hlas
Zinovjeva: „Tady alfa jedna. Alfo tři dva osm, zapni kamery a proveď průlet
kolem objektu.“
„Rozumím,
alfo jedna,“ oznámil Volkov a jemně zatáhl za joystick k sobě. Šedá špička
letounu se zvedla vzhůru. Na výškoměru rolovala čísla směrem nahoru: 8700,
8750, 8800…
Volkov
vystoupal do devíti a půl tisíce metrů. Do setkání zbývala minuta a deset
sekund. Objekt se přiblížil natolik, že rozeznával jeho tvar: jednolitý bílo-šedý
válec bez jakýchkoli výstupků nebo nerovností, pomalu rotující kolem své osy.
Jeho délku odhadl na deset až dvacet metrů, šířku na polovinu.
Je velký jako
moje letadlo,
napadlo ho bezděčně. Zapnul kamery na křídlech. Pokud udrží stávající kurs,
proletí ve vzdálenosti sedmi set metrů od válce.
Je to moc, nebo
málo?
Volkov
snížil rychlost na Mach 1,1. „Tady alfa tři dva osm,“ ohlásil. „Do maximálního
přiblížení zbývá dvacet vteřin.“
Ve
vysílačce to zachrčelo a pak se ozvalo: „Rozumím, tři dva osm. Hodně štěstí.“
To budu
potřebovat,
pomyslel si Volkov.
Světlana
nastartovala terénní UAZ, kterému však nikdo neřekl jinak než gaz podle legendárního ruského džípu
sedmdesátých a osmdesátých let, a vyrazila k místu, kde včera viděla stát osamělý
oranžový stan.
Kdo to jen může
být? Nějaký zbloudilý Skandinávec? Americký špion? Eskymák? Ruský lovec, který
tu bez úředního povolení pytlačí kvůli drahým kožešinám?
Ať
uvažovala sebevíc, na řešení hádanky nepřišla. Ale rozkaz zněl jasně. Ať je to
kdokoli, nemá tu co pohledávat. Zvlášť teď…
Gaz
si hravě razil cestu nerovnou severskou divočinou, drtil pod koly křehkou flóru
klíčící jen dva měsíce v roce z věčně zamrzlé půdy.
Vyrazila brzy ráno, noční mlha už se
rozpustila, takže navigace jí nečinila sebemenší potíže.
Ale
když za hodinu a půl dorazila na místo, kde měl stát oranžový stan, našla už
jen slehlou trávu.
„Sakra!“ zaklela.
Prohledala
okolí a všimla si dvou rovnoběžných stop jako po běžeckých lyžích. Směřovaly
k severu. Vrátila se ke gazu a vytáhla z palubní desky dalekohled. Ve
vzdálenosti asi jeden a půl kilometru zahlédla načervenalý puntík.
Naštěstí není
daleko…
Dalekohled
odložila a chvíli se přehrabovala v přihrádce ve dveřích řidiče, než
nahmatala předmět s rukojetí a krátkou hlavní. Strčila si ho za opasek na
zádech. Pak si ve zpětném zrcátku upravila vlasy a klíčky od džípu si vsunula
do náprsní kapsičky.
„Dojdu
si pro tebe pěšky,“ pomyslela si nahlas.
Bruner
se před stanem napřímil a neznámá žena o krok couvla.
„Kdo
jsi?“ zeptal se česky a hned nato rusky: „A odkud se tu bereš?“
Mladá
světlovlasá žena v zelené péřové bundě a tmavých oteplených kalhotách
překvapeně zamrkala dlouhými řasami. „Miňa
zavút Světlana. Jmenuji se Světlana. Ja z bázy Ignatěvskij. Kdo jsi ty?“
„Já jsem Petr,“ řekl Bruner a napětí
polevilo. Ačkoli ho dívka v první chvíli vylekala, teď se už usmíval.
Světlana
se také usmála. „Pjotr Balšoj,“ špitla a Bruner se téměř rozesmál. Se
svými sto devadesáti třemi centimetry ji převyšoval téměř o hlavu.
Bruner
přikývl. „Jsem fotograf. Přijel jsem z Prahy, to je v České
republice, abych tady něco nafotil a napsal reportáž o zdejší přírodě. Je tu
opravdu nádherně. Byla jsi někdy v Praze?“
Světlana
zavrtěla hlavou a její nádherné vlasy se rozletěly do stran. „V Praze ne, jen
v lázních v Karlových Varech.“
Zasmál
se. „No jasně. Ale co tady vůbec děláš, sama v takové pustině?“
„Nejsem
sama a tohle není žádná pustina,“ namítla. „Pracuji na meteorologické a
rybářské stanici asi pětatřicet kilometrů odtud.“
„Třicet
pět kilometrů!?“ užasl Bruner. „To jsi šla takovou dálku pěšky? A proč?“
„Já
jsem sem nešla,“ opravila ho
Světlana. „Já jsem přijela gazem. Sbírám po ostrově vzorky pro Lomonosovovu
univerzitu, katedru geologie. Dělám tam disertaci.“
Bruner
se usmál. „Aha. Ale stejně je to neuvěřitelná náhoda, potkat někoho na ostrově,
kde žije jen pár lidí a který má rozlohu větší než Česká republika!“
„To
tedy ano,“ přikývla Světlana. Také se usmívala a neposedný vítr jí vháněl vlasy
do tváře. „Chceš se k nám podívat? Zvu tě na něco ostřejšího, Petře
Veliký.“
Bruner
se rozesmál. „Takové pozvání nemohu odmítnout. Ale co všechny mé věci?“ Ohlédl
se k plně naloženým saním a stanu. „Ty se do gazu nevejdou.“
„Schovej
je do stanu,“ řekla dívka a odhrnula si vlasy z očí. „Tady se nic
neztratí. Vezmi si jen to nejcennější. Kameru, doklady, telefon…“
„Jasně,“
Bruner se na chvíli ztratil ve stanu, a když pak vylezl, zeširoka se usmíval.
V pravačce držel láhev průzračné tekutiny.
„To
abychom měli co pít,“ vysvětlil.
Světlana
se rozesmála. „A to si myslíš, že my Rusové jsme na suchu?“
Oba
vykročili k dívčinu džípu, Bruner se ještě jednou ohlédl. Oranžový stan se
mírně prohýbal ve větru, všude kolem vládl klid a mír.
„Co
v tom máš? Vodku?“ zeptala se.
„Něco
lepšího. Slivovici.“
Dívka
se nechápavě zamračila.
„Ta
se pálí ze švestek,“ přiblížil jí Bruner a tentokrát se dívka zatvářila opravdu
překvapeně.
„A
to se dá pít?“
„Samozřejmě.
Sama uvidíš.“
Světlana
pohodila hlavou. „To jsem zvědavá,“ řekla, ale moc přesvědčivě to neznělo.
Překonali
dvě terénní vlny a za tou druhou stál na okraji kaluže zamrzlé vody terénní vůz
ruské výroby UAZ pro čtyři osoby.
No tohle…
Bruner
nepatrně zvolnil. Jeho mozek se konečně přepnul z překvapeného do
racionálního módu.
Kde by se tady
v pustině vzalo auto? A proč zrovna tady? Narazit tu na vůz je prakticky stejně
nepravděpodobné jako zahlédnout antonova…
Vsunul
pravačku do kapsy bundy a nahmatal satelitní telefon. Pak levačkou zkontroloval
druhou kapsu.
Proč jsem tak
napjatý? Co to se mnou je?
Jeho
prsty narazily na kožené pouzdro vystřelovacího nože. Ten dotek ho uklidnil.
Ne, že by se chystal zbraň použít.
Je to jen pro
všechny případy…
První
průlet kolem válce se zdařil bez problémů. Objekt visel na místě a jen se mihl
kolem Volkova v bočním okénku.
„Máme
obraz, tři dva osm,“ potvrdila věž. „Vrať se na úroveň objektu a proveď
maximální bezpečné přiblížení.“
„A
to je jaké?“ zeptal se Volkov. Byl to samozřejmě vtip.
„Proveď
maximální, ale bezpečné přiblížení k objektu,“ zopakovala věž bez špetky humoru.
„Rozumím,“
odpověděl Volkov a naklonil stroj na bok do zatáčky. Nikdy se o UFO nezajímal,
i když věděl, že jiní piloti občas hovořili o setkáních
s neidentifikovatelnými létajícími objekty. Slyšel i o případech, kdy
došlo k boji, v Polsku nebo nad Izraelem.
Daleko
běžnější byla záhadná radarová echa, o kterých se na základně živě diskutovalo,
a která mizela stejně rychle, jako se objevovala. Ale tohle těleso tu
zůstávalo, jako by na něj čekalo.
Co je ještě
bezpečné?
zeptal se sám sebe, když vykroužil celých sto osmdesát stupňů a nalétal na
druhé přiblížení. Zůstala za ním elegantní bílá smyčka kondenzovaných par,
jediný oblak v dohledu.
„Třicet
dva sekund do setkání,“ oznámil.
V Su-47
jsou informace pilotovi předávány pomocí čtyř LCD displejů. Na jednom se podle
potřeb pilota zobrazují informace z radiolokátoru, IR zaměřovače, televizní
kamery a laserového dálkoměru pro řízení a kontrolu palby. Na druhém se
zobrazují letové hodnoty, navigační informace a data přistávacího systému ILS.
Na dalších dvou obrazovkách je stav výzbroje, pasivní radar, systém navádění,
pozemní a vzdušné cíle. Informace lze zobrazit na kterémkoliv displeji podle
výběru pilota. K dispozici je i HUD, neboli průzorový displej, pilotovi se při
něm promítají důležité informace na sklo přímo před oči.
Volkov
přelétl pohledem všechny čtyři displeje. Zaváhal, jestli nemá vložit neznámý
letící objekt jako případný cíl.
Možná později.
Stáhl
levačku zpátky a plynovou pákou zpomalil na podzvukovou rychlost, pak zapnul
HUD a namířil špičku letadla přímo do středu válce.
Vlastně
ne tak úplně do středu. Naplánoval si průlet tak, aby válec minul
v bezpečné vzdálenosti.
Čtyři metry
stačí…
Volkov
měl pocit, jako by se na něj řítil obří kontejner, na zlomek sekundy mu zůstal
viset přímo nad hlavou a vzápětí se propadl do nicoty za stíhačkou.
„Tady
alfa tři dva osm. Úkol splněn,“ oznámil do vysílačky. Dlaň měl celou zvlhlou.
Otřel si ji do kombinézy. Vysílačka zapraskala, ale neozval se žádný hlas.
„Tady
tři dva osm. Úkol splněn,“ zopakoval. „Ozvěte se.“
Odpovědí
mu bylo ticho.
Volkov
si poklepal na přilbu. Nic. Očima zkontroloval přístroje. Avionika fungovala
bezchybně. V duchu pokrčil rameny. K návratu na základnu ani
k přistání spojení nepotřebuje. Dokonce by si mohl i schrupnout. Palubní počítač
by zvládl návrat sám.
Za deset minut
jsem doma,
pomyslel si.
To
ještě netušil, jak hrozivě se mýlí.
Žádné komentáře:
Okomentovat