Pavel
Kosatík sestavil Masarykův plastický obraz. Pojmenovává jeho imponující
vlastnosti a polemicky se vyrovnává s jeho omyly. Líčí Masaryka jako ideového
rváče na cestě za vizemi, o jejichž mravní oprávněnosti byl přesvědčen.
Výsledkem zápasů bylo pozitivní dílo: stát, o kterém snily generace předků.
Zároveň, paradoxně, zakladatel zatížil republiku břemeny, která se časem
ukázala neúnosná.
Jiný TGM je
pro všechny, kdo přemýšlejí o české demokracii a o tom, jak ji udržet. Zároveň
přináší víc života a pochybností než pomníků a svatých obrázků.
Spisovatel a
scenárista Pavel Kosatík (1962) je autorem řady monografií význačných osobností
české historie a kultury (například Olga Havlová, Pavel Kohout, Ferdinand
Peroutka, Přemysl Pitter, Pavel Tigrid, Jarmila Novotná), televizních scénářů a
originálních sond do české historie, jako jsou knihy České snění (2010) nebo
České okamžiky (2011). Bestsellerem se stala i Sběrná kniha (2017), jeho knižní
rozhovor s Helenou Třeštíkovou. Získal mnohá ocenění, mj. Cenu Toma Stopparda
(2001) či Cenu Ferdinanda Peroutky (2009).
Novou
Kosatíkovu knihu vydává nakladatelství Paseka v rámci Velkého knižního
čtvrtku (18. října 2018).
Ukázka
z knihy:
Když si v pátém ročníku jako jeden z
experimentálních oborů zapsal psychologii, vstoupil mu do života nejvlivnější
učitel ze všech, jež na vysoké škole potkal. Jmenoval se Franz Brentano a
předcházela ho pověst charismatického a v myšlení nekompromisního pedagoga. Se
svou vysokou, štíhlou postavou a dlouhými vlnitými vlasy spadajícími do
trpitelské tváře vypadal jako temný Kristus. Vědělo se o něm, že se ve jménu
vědecké pravdy nebojí postavit žádné autoritě, včetně univerzitně-státní, na
které byl existenčně závislý.
Brentano byl o dvanáct let starší než
Masaryk a jako kněz a filosof v jedné osobě splňoval všechny nároky, jaké
Masaryk připisoval otcovské autoritě. Byl to naturelem stejný a zároveň
nekonečně hlubší typ než kněží Satora a Procházka; Masarykovi imponoval hlavně
nesmlouvavostí, s níž sváděl vnitřní zápas o svou víru. I Brentana, stejně jako
Masaryka, v roce 1870 zasáhlo vydání dogmatu o papežské neomylnosti: přimělo ho
dokonce, aby odložil kněžskou sutanu, vystoupil z církve a zůstal bez vyznání.
Svou už tak komplikovanou existenci profesora Vídeňské univerzity si pár let
poté zkomplikoval ještě víc tím, že se oženil. Vystoupení z církve bylo v
Rakousku považováno za politováníhodnou věc; sňatek však byl kněžím, i bývalým,
rovnou zakázán. Brentano si navíc vzal židovku, čímž svou sebelikvidaci
zpečetil. Vzdal se tedy profesury a tím zajištěné existence; místo náboženství
začal učit filosofii, a než v roce 1917 zemřel, protloukal se v cizině.
V té době už s ním Masaryk dávno nebyl v
kontaktu, dokonce se od jeho pozdních názorů distancoval. Za časů studií ho
však Brentano strhl stejně jako jiné své žáky, ke kterým se počítali
psychoanalytik Sigmund Freud, fenomenolog Edmund Husserl nebo antroposof Rudolf
Steiner; Brentano ovlivnil i filosofa Martina Heideggera nebo spisovatele
Franze Kafku. A učinil tak vesměs způsobem, který Vídeň do té doby nezažila.
Netvořil vlastní novou filosofickou systematiku, ale naopak, myslel „od
okraje“. Už to, že místo filosofie, oboru, v kterém byl puncován, přednášel
psychologii, novou nauku, u níž zatím skoro nikdo nevěděl, co si o ní má
myslet, znamenalo, že jeho vůle hledat nemá žádné předem dané hranice.
Masaryk ho později, na univerzitě v
Praze, napodobil, když pod hlavičkou praktické filosofie začal přednášet také
něco úplně nového: sociologii. A převzal od něho i další zvyky, považované v
dané době za učitelsky nonkonformní. Například pořádání domácích studentských
dýchánků: až dosud se mělo za to, že vysokoškolský učitel si má od studentů
udržovat (hlavně v soukromí) odstup. To Brentano zrušil, když začal zvát
studenty k sobě domů na kávu i na večeři
— a ovšem na filosofické diskuse, které při tom probíhaly.
Vzhledem k tomu, jaký vliv na sebe
Masaryk Brentanovi později připisoval, bylo pozoruhodné, že se s ním na
univerzitě, i když si jeho přednášky zapsal, vlastně dlouho nesetkával. Přes
den, když Brentano přednášel, byl totiž jeho student vázán vychovatelskými
povinnostmi v rodině svého nového mecenáše Rudolfa Schlesingera.
Řešil problém tím, že si Brentanovy
přednášky opisoval od ostatních studentů a s poznámkami v ruce o nich chodil
večer debatovat k Brentanovi domů. Až když po roce Brentano vypsal kurs
přednášek z praktické filosofie, rozhodl se Masaryk, že je dál nemůže
ignorovat, a do konce studia je navštěvoval.
S Brentanem jako s prvním člověkem v
životě začal řešit, co je vlastně filosofie. Shodoval se s ním, že je to
vědecky podmíněná snaha o nalezení prapříčiny bytí a že jde zároveň o pátrání,
je-li prapříčinou zjevenou, nebo zda prapříčina podléhá lidským, tj. etickým a
rozumovým kritériím. Takto pojímaná filosofická věda by časem mohla (věřil
Masaryk společně s Brentanem) nahradit náboženství v úloze vedoucí síly
lidstva.
Brentano Masaryka naučil, že myslet
filosoficky neznamená jenom hltat staré knihy a vyvozovat z nich nové s
odůvodněním, že tak se to dělalo odjakživa. Filosof nemá být pouhým
přitakávajícím historikem svého oboru. Nově a originálně myslet může jenom ten,
kdo všestranně poznává svět, ve kterém žije. A protože tento svět se stále
mění, je třeba den co den vymýšlet nové způsoby, jak se mu dostat na kobylku.
Nadějnější než staré filosofické knihy, říkal Brentano, je cokoli, dokonce i
cosi tak riskantního jako experiment, kterým se testuje realita v přírodních
vědách. Jak jinak odlišit pravdu od šarlatánství? Zkoušet se musí všechno, i
tak neurčité nové fenomény, jakým se v sedmdesátých letech 19. století stala
třeba hypnóza. Ve Vídni zaujala všechny, včetně Sigmunda Freuda, který o její
drtivou kritiku opřel základy pozdější psychoanalýzy.
I Masaryka v té době zaujaly produkce
potulného dánského hypnotizéra Carla Hansena. Zval si na pódium dobrovolníky,
jejichž slova a činy potom ovládal způsobem, jehož podstata zůstávala záhadou
nejenom obecenstvu, ale i jemu samotnému. Své produkce nazýval „magnetismem“ a
odvolával se při tom na nekonvenčního léčitele osvícenských dob Franze Antona
Mesmera.
Masaryk, který se právě zabýval doktorskou
disertací, v níž řešil „podstatu duše u Platóna“, se k Hansenovým pokusům
postavil filosoficky. Nebral je jako atrakci, ale položil si otázku: co se při
nich děje s lidskou duší? Nepřestává snad ona duše existovat, když se
„zmagnetizovaný“ člověk pohybuje po jevišti jako loutka bez vůle? Prováděl
vlastní hypnotické pokusy: sirkou hypnotizoval slepici a čajovou lžičkou děti,
dospělé dobrovolníky nutil zírat na papír s nakreslenými soustřednými kruhy,
dokud neodpadli; potom je budil a chtěl, aby vyprávěli, co zažili. Nakonec
zjistil, že podstatou věci není žádný nedefinovatelný magnetismus, ale
psychologicky celkem snadno popsatelný umělý spánek.
Studie s názvem O hypnotismu
(magnetismu zvířecím), kterou potom napsal, sehrála v jeho životě zvláštní roli. Když si ji
přečetli vzdělanci v Praze, chystající se začátkem osmdesátých let
k obnově pražské české univerzity, zatoužili mít jejího autora mezi sebou.
Ze spisovatele, který prokázal, že dokáže přemýšlet originálně a zároveň
podle parametrů kritické vědy, se v roce
1882 stal univerzitní profesor v českém hlavním městě. Zcela specifickým
důsledkem bylo, že mu jeho někdejší zájem o hypnotismus byl později přičten k
tíži: když ho za časů hilsneriády obviňovali jako svůdce a kazitele mládeže,
nařkli ho mimo jiné z toho, že při výuce používá hypnotických praktik, jež se
kdysi naučil.
Život spěje, kam chce, a povinností
filosofa je být u toho. Trocha pravdy je všude, zde i onde, je třeba číst
Aristotela stejně jako ranní noviny. Čím dál víc při tom Masaryk zjišťoval, jak
ho dráždí, respektive jak mu coby návod k životu nepostačuje filosofická
skepse, a tak se přistihoval při čím dál častějších, zatím vnitřních polemikách
s jejími představiteli, od Davida Humea po Arthura Schopenhauera.
Bude hledání filosofie, podle které se
dá žít, namísto oné okázale skeptické, jeho životním tématem? Snažil se, aby si
na tu představu zvykl.
Skepse mu přišla myšlenkově až příliš
jednoduchá. Být skeptikem není žádná zásluha, v patnácti letech se k ní
samospádem propracuje každý člověk. Kvalita pozdějšího života pak záleží mimo
jiné na tom, zda člověk dokáže svou pasivní a pohodlnou skepsi nahradit
aktivním programem. A hledání takového náročnějšího programu se Masaryk rozhodl
zasvětit svůj budoucí život. Profesí vědec, uložil sám sobě program přetváření
světa, tedy vlastně program politický.
Jaký smysl by měla věda, která by jen
evidovala skutečnost, bez snahy evidenci využít? A jak by mohla fungovat
politika, kdyby se odmítala řídit přesnými pravidly, která jinak než vědeckým,
kritickým myšlením nemohou vzniknout?
Když na konci 19. století začal
interpretovat po svém české dějiny — jen z reformační tradice, a navíc tak, aby
jejich vyústěním vždy byl on sám —, kritizovali ho zejména vědci-historici, že
takové účelové myšlení se nepodobá vědě, jež musí být nadstranická. Ve
skutečnosti Masaryk takto svou vědu, po Brentanovi, „politicky“ (tedy z
hlediska smyslu a účelu života) přibarvoval od začátku. Už jeho časná
interpretace Platóna (ve studii Plato jako vlastenec) představila filosofa
úplně jinak, než jak ho četli znalci antiky: jako společensky aktivního a
angažovaného myslitele, de facto opět jako předbojovníka Masarykova. I v dalším
svém časném eseji s názvem Teorie a praxe dal Masaryk najevo, že ho zajímá takové
poznání, které je společensky užitečné a v tom smyslu politické. Takovým
způsobem chápal, oblíbil si a často citoval větu Francise Bacona „Vědění je
moc“. Chtěl poznat zákony, jimiž se řídí svět, aby pak podle nich mohl jednat a
ten svět zlepšit.
Pod Brentanovým vedením Masaryk v březnu
1876 obhájil doktorskou práci o Platónovi a odpromoval. Když uvažoval, kam dál,
Brentano mu poradil, aby nespěchal. Co třeba odejít na rok z Vídně někam jinam,
například do Lipska? Pokud Masaryka zajímají i jiné formy náboženství než ono
rakouské a katolické, pak se sotvakde dovzdělá spíš než v Sasku, zemi luteránů.
Německo, krátce předtím (v roce 1871) sjednocené, postupovalo politicky rychle
dopředu a Masaryk si uvědomil, že než o tom pořád jen číst, bude lepší všechno
vidět na vlastní oči.
Copyright
© Pavel Kosatík, 2018
ISBN 978-80-7432-919-7
Žádné komentáře:
Okomentovat