Kniha o současné české čtenářské kultuře vychází z
anonymních čtenářských životopisů, které se nahrávaly v letech 2009—2015. Tyto
výpovědi (celkem jich je 138) slouží jako základ pro trojí pohled na naše
čtenářství. Úhel generační portrétuje čtyři generace (rozhlasovou, televizní,
počítačovou a internetovou), konkrétně to, čím musely projít a jaké jsou jejich
dominanty. Druhá perspektiva (fenomény) se zabývá tematickými průsečíky, tedy
tím, co z jednotlivých čtenářských životopisů vyplynulo — například Babička,
detektivka, film a kniha, odpadlictví, povinná četba, Švejk, tipaři, zákazy a
další. Třetí úhel (životopisy) přináší devět životních čtenářských příběhů,
které jsou něčím typické a zároveň něčím podnětné, to vše s malou interpretační
nápovědou.
V koedici vydávají nakladatelství Host a Ústav pro
českou literaturu AV ČR.
Ukázka z knihy:
DOMÁCÍ KNIHOVNA
Statistické výzkumy (z let
2007, 2010 a 2013) ukázaly, že domácí knihovny jsou chloubou české čtenářské
kultury — jak co do jejich rozšířenosti, tak co do velikosti. To vše ještě více
vynikne při srovnání s jinými zeměmi.114
Pouze dvě procenta obyvatel starších
patnácti let nemají v místě svého bydliště žádnou knihu, a pokud jde o průměrný
počet svazků, máme jich doma dvě stě padesát, tedy asi šest metrových poliček.
Každý čtyřicátý z nás má doma více než tisíc svazků. Velikost našich domácích
knihoven roste se vzděláním, věkem a ekonomickým standardem. Ideální důvod
podívat se trochu za tato čísla; rozkrýt důvody a motivace.
MEZIGENERAČNÍ POUTO
Narážíme často na něco jako
zakladatelský patos, konkrétně že narátorovi rodiče jsou první generací, která
si vlastní knihovnu začala budovat: „Rodiče měli doma knihovnu, ale tu si
vybudovali sami, neměli knížky ze svých původních rodin. Tatínek měl jen
základní školu, ale měl přirozenou inteligenci a pídil se po knihách, a
maminka, když chtěla být tou učitelkou, taky ji škola bavila, ale na knihy v
dětství neměli, asi jen co jim kdo půjčil.“115 Nezřídka je vzpomínán moment, že knížky doma byly,
protože je kupovali rodiče, respektive že rodiče je zdědili od svých rodičů:
„Otec pocházel ze třech dětí, byl vyučený strojní zámečník, dělal různé
profese; po mém dědovi byl knihomol; zdědil po něm knihovnu (asi sedm set
knih).“ 116 Rodičovská
knihovna se stává místem intelektuálních výprav, často i za účelem jakéhosi
vstupu na cizí území:
Když jsem se naučil číst, tak
jsem hodně prošmejdil rodičovskou knihovnu. […] Když jsem byl asi v sedmé
třídě, tak jsem objevil Máchův Máj. Byla to asi první kniha, která mě
strašně okouzlila. Vyděsila a přitáhla. Našel jsem ho v rodičovské knihovně. Já
jsem si hodně četl o infekčních chorobách, protože tatínek byl lékař, tak něco
přece jen doma bylo. Taky jsem vyštrachal toho Máchu. Já si to pamatuju jako
extázi. Nepamatuju se, že bych při čtení básní měl takovej ohromnej pocit jako
tehdy.117
Občas je domácí knihovna
probuzena do čtenářského života až později. Zpočátku se jaksi bere na vědomí,
že v ní jsou nějaké knížky, později se tento zájem začíná zaměřovat: „My jsme
měli doma knížek dost a bylo tam leccos po tátovi a po strejdovi, takže pro
Foglara, pro jakoukoliv literaturu stačilo sáhnout do knihovny, takže já jsem
knihovnu jako instituci začal potřebovat až na druhým stupni, když jsem dostal
a přečetl Holubí poštu od Arthura Ransoma.“ 118
Přítomnost domácí knihovny tak
skýtá nejenom bezpečí či čtenářské pohodlí (knihy se nemusejí shánět jinde),
ale často staví i úkol do budoucna, do časů, kdy se narátoři osamostatní:
„Jednou bych chtěla mít vlastní knihovnu s tou opravdovou základní světovou
literaturou. Snažím se ji už teď hňácat. To je takový můj sen.“ 119 Někdy může jít i o něco
jako l’art pour l’art či — vyjádřeno méně pozitivně — fetiš: „Programově
si buduju knihovnu — sysluju. V životě už to nepřečtu, ale buduju to dál.“ 120
PEVNOST
V českém prostředí jsou domácí
knihovny i pevnostmi, díky nimž je možno přežít zlé časy, což v našem případě
je například protektorát a čtyřicetiletí socialismu. Daly se v nich nalézt
tituly z první republiky, dále knihy, jež byly na počátku padesátých let a
poté na počátku let sedmdesátých vyřazovány z knihoven veřejných. Takto se
mnozí mohli později, v létech normalizace, dostat k fondu šedesátých let.
Dalšími silně vyhledávanými
položkami byly například knihy Jaroslava Foglara. Ani k nim se nešlo téměř za
celou dobu socialismu dostat jinak než prostřednictvím domácích knihoven:
„Foglara mám v knihovně celého, četl jsem ho od dětství. Základ té knihovny je
od otce, já jsem ji dokupoval, různá vydání stejných knih. Pořád se k tomu
vracím, jsou to živé knihy.“ 121
Tento motiv se projevuje jako určující především ve dvou prostředních
generacích (televizní a počítačové). Odvrácenou stranou je fakt, že domácí
knihovna se může v jistých situacích proměnit i v důkaz proti jejímu majiteli.
Z pevnosti se tak stává časovaná bomba. Básník Zbyněk Hejda vzpomíná na domovní
prohlídku, kterou u něj v sedmdesátých letech provedla Státní bezpečnost,
přičemž po ní následovalo, že „maminka zpanikařila a začala stěhovat tatínkovu
knihovnu: do několika beden nacpala knihy, o nichž si myslela, že by neměly být
doma. Jednou v noci přijel strýc, naložil je a odvezl k dědečkovi na půdu“.122
Jeden narátor mluví o své
knihovně jako o „externí inteligenci“,123
čili jako o něčem, co mu umožňuje být nezávislý, a to i na knihovně veřejné,
která z jeho pohledu je zdlouhavá (na knihy se často musí čekat až několik
měsíců). Nebo i jinde: „Do knihovny nechodím, vystačím si s vlastními
zásobami.“ 124 Hodnota
domácích knihoven vzrůstá v závislosti na vnějších politicko-společenských
podmínkách. V poslední době jim na váze do značné míry ubral i internet, respektive
celá digitalita. Ale i tak lze sledovat v české populaci jistý reflex — něco
jako myslet na horší časy, zásobit se, až přijdou, opevnit se.
Domácí knihovna hraje možná
větší roli, než jsme ochotni si přiznat. A nejenom v rámci čtenářské kultury.
Kromě momentu sociálního (pouto) a momentu kulturního (pevnost v době
obležení) je tu i moment výchovný (vzdělávací instituce). Už sama její
přítomnost má jistý vliv; tím, že jsou knížky stále na očích, stávají se čímsi
samozřejmým. Patří k naší každodennosti. Bydlet mezi nimi není tedy nic
snobského či „intelektuálského“. Dívat se na knížky ještě sice nemusí znamenat,
že je čteme, nicméně už jsme v jejich dosahu a vlivu.
Poznámky v textu:
114 V Polsku (2014)
nemá ve svých domácnostech žádnou knihu 16 % obyvatel (starších 15 let) — v ČR (2013)
nemají doma žádnou knihu 2 %; v Německu (2008) má ve svých domácnostech 59 %
populace (starších 14 let) méně než 50 knih — v ČR
(2013) je to 29 %.
115 Důchodkyně, dříve
účetní, 70 let.
116 Živnostník (volné
živnosti), 46 let.
117 Učitel biologie na
střední škole, 50 let.
118 Historik,
archeolog, 47 let.
119 Studentka (střední
odborná škola veterinární), 18 let.
120 Učitel historie na
střední škole, 37 let.
121 Důchodce, dříve
geometr, 66 let.
122 Zbyněk HEJDA. „Zvykl
jsem si na výslechy StB“, připr. Alice Horáčková, Mladá fronta Dnes 13.
3. 2010, příloha „Víkend“, s. 33.
123 Učitel biologie na střední
škole, 50 let.
124 Důchodce, dříve farmaceut,
67 let.
© Jiří Trávníček, 2017
© Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., 2017
© Host — vydavatelství, s. r. o., 2017
ISBN
978-80-88069-50-8 (Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.)
ISBN
978-80-7491-850-6 (Host)
Žádné komentáře:
Okomentovat