
Titul knihy
je výstižný. Svět se ocitl v mnoha ohledech na rozhraní. Stojíme tváří v tvář
naléhavým problémům, které probouzejí obavy a otázky. Jaká budoucnost čeká
Evropskou unii, již se Velká Británie rozhodla opustit? Co způsobí vlna
imigrace a jak se k ní máme postavit? Jak řešit otázku vyčerpávání přírodních
zdrojů, klimatických změn a ekonomické bezpečnosti? Jakým výzvám čelí současný
právní stát a jaké jsou jeho historické kořeny? A jaká má být role a podoba
naší armády?
Po
mimořádně úspěšné knize Povaha změny se pod edičním vedením egyptologa
Miroslava Bárty, historika Martina Kováře a vojenského specialisty Otakara
Foltýna znovu sešel tým odborníků, aby hledali odpovědi na naléhavé otázky
dneška. Knihu opět vydává nakladatelství Vyšehrad. Mezi autory najdeme
například Václava Cílka, Danu Drábovou, Stanislava Komárka, Aleše Michla či
Petra Pokorného.
Ukázka z příspěvku Stanislava Komárka
Historický proces a polarita lidské percepce světa
„Překlápění polarit“ a
celoplanetární polarizace
Je známo,
že lidé žijící nějak pospolu mají tendenci se polarizovat, ať už třeba na
úrovni partnerů či sourozenců, nebo států a říší. Takto se v mnoha případech
příslušníci rodiny podělí dejme tomu o zbožnost a bezbožnost, praktičnost a
teoretičnost či kypící zdraví a neustálé postonávání. Když pak jeden z nich
odjede či zemře, ten druhý se často překvapivě přiblíží jeho stanovisku, jako
by do sebe právě uvolněnou polaritu integroval. Věc je velmi patrná i na úrovni
států. Když severovietnamská vojska dobyla v roce 1975 Saigon a jižní Vietnam
padl, rozpoutala se sice veliká represe proti tamním vzdělancům a podnikatelům,
kteří mohli být rádi, pokud vůbec přežili „převýchovný“ lágr, ale za pouhých
deset let se nenáviděný „kapitalismus“ znovu objevil v podobě tržní reformy doi
moi. Dnes ve stínu stranických sekretariátů a hesel na rudém plátně bují v této
zemi nejtvrdší tržně-podnikatelský systém, jaký si lze představit. Podobně Čína
sice tanky rozjezdila na náměstí Tchien-an-men studenty požadující reformu, ta
se ale začala uskutečňovat prakticky hned potom. Není bez zajímavosti sledovat,
ba je to k pochopení současné situace zcela klíčové, co se stalo se Západem
čtyřiadvacet let poté, co úspěšně k smrti uzbrojil a téměř z kořene vyvrátil
někdejší Sovětský svaz. Přesně podle výše zmíněných pravidel do sebe postupně
absorboval mnoho z jeho někdejších rysů, zejména ve své evropské části.
Podobně
jako se v životní praxi může z pronásledovatele poměrně snadno stát
pronásledovaný, mohou se měnit v globálním měřítku role, na které jsme si
navykli. Dnešní svět je globalizován nejen všeobecným oběhem zboží, peněz a myšlenek, ale rozdělil si mezi jednotlivé
říše i různé politické koncepce, z nichž každá drží jiný konec pravdy a jenom v
globále tvoří politickou pravdu celou. Evropa (a v něčem ve stoupající míře i
Spojené státy) se přichyluje k „sociálnědemokratickému modelu“ se značným
přerozdělováním bez úplného vyvlastnění a bez zcela otevřeného potlačování
tradice – ta je ale viděna jako podezřelá, nežádoucí a určená k likvidaci.
Amerika a nově zcela rozhodně Čína, navzdory názvu své vládnoucí strany, se
hlásí k tržnímu hospodářství bez zatížení „balastem“ náboženské či jiné
tradice, s níž bylo za „kulturní revoluce“ radikálně zatočeno, ve stylu zhruba
„neoliberalismu“. Neradikální islámské země, v krystalické podobě
reprezentované třeba egyptským Muslimským bratrstvem, v kombinaci
tradicionalistické a prorodinné politiky s mírným přerozdělováním a poněkud
regulovaným podnikáním připomínají spíše politiku stran „lidových“.
Staří
mudrci vždy viděli v mikrokosmu, třeba v České kotlině, zmenšený obraz
makrokosmu a naopak.
Princip enantiodromie
K témuž
výsledku se lze dobrat často naprosto protichůdnými cestami – spáleniny a
omrzliny je namnoze těžké rozeznat; obdobného medicínského účinku lze často
dosáhnout jak farmakologicky, tak i chirurgicky, popřípadě psychoterapeuticky;
přísný ochranný režim rezervací nezřídka vede k vyhynutí chráněných druhů
atd. Každý děj či stav už v sobě nese zárodky děje či stavu opačného, jak je
pěkně znázorněno na známém čínském diagramu propletení principů jin a jang. C.
G. Jung nazývá toto povstávání jednoho protikladu z druhého enantiodromií,
protiběhem (např. rodičovská péče o děti nese kromě sebeobětavé lásky také
stopu týrání a destrukce, které ale běžně nebývají tak velké, aby dítě jakž
takž nevyrostlo). Tyto zdánlivé paradoxy, do nichž se při bližším poznávání
světa nutně dostáváme, nejsou výpovědí ani tak o paradoxnosti světa jako
takového, jako spíše o paradoxnosti pojmového a myšlenkového aparátu, kterým se
jej snažíme zmocnit. Svět pochopitelně není problematický ve své podstatě, ale
problematičnost do něj vnášíme svým interpretačním aparátem.
Jung a
samozřejmě celá řada starších myslitelů pokládali za žádoucí zahrnutí obou
„konců“ téže polarity v jednom člověku, stav zvaný coniunctio oppositorum,
spojení protikladů. Je to zajisté stav vedoucí spíše k „moudrosti“, byť
dynamiku úplně nevylučující, nežli k velké akceschopnosti (naopak duševní
fixace na jeden pól vede nutně ke zklamání, ne-li k zoufalství: „tak vzorně a
bez hříchu jsem žil, a přece…“, „tak jsem ji měl rád, a ona…“, „tak dobře jsme
ho vychovali, a on...“). Jednostranná fixace například na prodloužení života
bez ohledu na jeho kvalitu je jedním z kamenů úrazu současné západní medicíny,
nenahlížející, že smrt k životu patří a je jeho nutným vyústěním.
V západní
praxi bývá spíše než setkání obou polarit v jednom člověku častější jejich
sjednocení v rámci celé společnosti – různé politické strany či jiná ideologická
uskupení si uzurpují vždy jeden konec polárního páru a jejich pracným
dohadováním povstává chod státu. Parlamentarismus je tohoto zcela krystalickým
příkladem: každá ze stran na tom konci polární dvojice pravd, který uchopila,
víceméně nereflektovaně lpí, a pokud by nebyla vyvažována svým opakem, hnala by
zemi velmi rychle do zkázy, řekněme jako v roce 1948 u nás. Pravda se totiž
skládá ze dvou polárních polopravd podobně jako přímka ze dvou polopřímek. To,
že je země jakž takž obyvatelná, je umožněno zejména tím, že držitelé různých
konců polarit se vzájemně vyruší za vzniku čehosi jako „třecího tepla“. Jen
velice málo lidem v našem kulturním okruhu je vědomě zřejmo, že „protivník“,
který je nám už svým náhledem na svět protivný, drží také polárně-komplementární
kus pravdy – už samo zavedení parlamentarismu, kdy opozice není preventivně
vystřílena, ale trpěna, je prvním krokem k tomuto stavu (věc je patrna i téměř
na každém internetovém blogu v diskusi: čtenáři vždy přispěchají s pravdou
komplementární, kterou tam nenašli – to kupodivu nevystihuje celkovou náladu na
síti: pod blogem s opačným názorem zase najdeme především k němu protikladné
reakce). Že by ale někdo vědomě sjednocoval protiklady v sobě, je ovšem velkou
výjimkou. Pro společnost, která se bytostně upsala silně polárnímu způsobu
myšlení, se proto už z principu nehodí jiný typ vlády nežli parlamentní
demokracie, neboť diktatura jednotlivce či malé skupiny by nutně vychýlila
rovnováhu příliš daleko a hnala by zemi přílišným zdůrazněním jedné z polarit,
kterou má za spásnou, do zkázy (konfrontací polárně extremistických stanovisek
také povstávají masmediální „diskuse“ v nové době – mínění méně polárně
vyostřené a rozumnější má v rámci nich jen minimální šanci na zohlednění).
Proto se také demokratický model jen obtížně uplatňuje v zemích s výrazně jinou
než evropskou tradicí – ne že by „asijské“ modely byly tak výrazně lepší, ale
mají problémy jiného typu, třeba předstírání věrné služby dynastii až do
momentu, než vypukne divoké všeobecné povstání. Asijská schopnost obsáhnout obě
polarity současně se Evropanům jeví často jako „asiatská lstivost“ a
nevypočitatelnost, zejména proto, že v Evropě bývá tradičně pokládáno za ctnost
myslet a jednat bez ohledu na okolnosti stále stejně (z evropských nauk mají k
chápání vztahů polarit ve světě nejblíže, krom Hérakleita Efezského a některých
mystiků typu mistra Eckharta či Jacoba Böhmeho, strukturalismus a jungiánství,
hegelovsko-marxistická dialektika je tohoto způsobu myšlení jen karikaturou).
Sluší se
také připomenout, že polární pulzace v lidských společnostech jdou po změně
trendu téměř vždycky až do úplně opačné extrémní úvratě „historického kyvadla“,
zejména proto, že množství lidských myslí, fixovaných na jednu z polarit, nedá
jinak a brutálně ukřičí, ne-li zlikviduje, všechny, kdo by zastávali tu
opačnou, takže se „společenská brázda“ stále jednosměrně prohlubuje, často až k
hořkým koncům (je např. nemyslitelné, že by nacistické Německo v roce 1941
nenapadlo Sovětský svaz, spokojilo se dobytými územími a zkonsolidovalo je pod
svým panstvím – podle všeobecného přesvědčení reprezentovaného Hitlerem
nacionální socialismus buď zvítězí celoplanetárně, nebo vznikl nadarmo).
Lid se
často diví, když se protiklady vyjeví někdy jen jako zdánlivé a zdánliví nepřátelé
se ukáží být téměř dvěma větvemi téže firmy – obraz některých heretických
křesťanských a islámských sekt, zpodobňující Boha a ďábla v družné zábavě
u vína či kávy, jak s pobavením pozorují svět, tento aspekt sociálního života
pěkně zrcadlil už dávno. (I sledování podzimního honu na zajíce by vedlo
naivního pozorovatele k domněnce, že myslivci usilují o jejich naprosté zničení
– jak se pak podiví, uvidí-li je v zimě, kdy by se dal plán nejsnadněji dovést
do zdárného konce, zajíce s velkou námahou přikrmovat. Nejlepší hajní se
ostatně rekrutovali z „ochočených“ pytláků, řada policejních sborů byla
založena „ochočenými“ zločinci, nejeden psychiatr je zaléčeným a dovzdělaným
pacientem – i psi, bránící ovce proti vlkům, jsou s vlky stejného biologického
druhu a snadno se s nimi kříží, ač se to nezdá.)
Žádné komentáře:
Okomentovat