Edward Osborne Wilson je jedním z nejuznávanějších biologů
dneška, pro svou průkopnickou práci bývá často nazýván "otec
sociobiologie" nebo "otec biodiverzity" a mezi biology je znám
jako největší znalec života společenství mravenců. Ve své dosud
nejfilozofičtější knize Smysl lidské existence se však obrací k lidským otázkám
jako "Odkud pocházíme?", "Proč existujeme na této planetě?"
nebo "Kam a proč kráčíme?". Kdysi se mu vyčítalo, že o lidském druhu
píše poněkud mechanisticky a příliš se spoléhá na genetickou předurčenost.
Možná proto se ve své nové knize zahloubal nad jedinečností lidského života a
nad tím, že přestože nás i pavouky utvářel stejný evoluční proces, básníkův
sonet se přeci jen fundamentálně liší od pavučiny. Ať už píše o tajemství
lidského druhu, svobodné vůli, náboženství, kolapsu biodiverzity, či dokonce
věrohodném portrétu mimozemské civilizace, vždy věří, že lidstvo má ve vesmíru
skutečně výjimečné místo.
V edici Aliter vydávají nakladatelství Dokořán a Argo.
Ukázka z knihy:
Smysl smyslu
Má lidstvo ve vesmíru nějaké výjimečné místo? Jaký je smysl
našeho osobního života? Jsem přesvědčen, že o vesmíru i o sobě samých toho víme
již tolik, že tyto otázky můžeme položit v zodpověditelné a testovatelné
podobě. Dnes již dokážeme prohlédnout kouřovou clonu a naplnit tak Pavlovo
proroctví: „Nyní poznávám částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne.“
Své místo a smysl své existence jsme však dosud, oproti Pavlovu očekávání,
nenahlédli, a to ani částečně. Popovídejme si tedy o něm a zkusme k němu dojít
cestou rozumu.
Rád bych byl na této pouti vaším průvodcem. Nejprve se
vydáme k původu našeho druhu a jeho místa na světě; touto problematikou se
podrobněji zabývám v knize The Social
Conquest of Earth (Vzestup společenských druhů). A poté se prostřednictvím
vybraných témat z přírodních i humanitních věd pokusíme zodpovědět
obtížnou otázku „Kudy kráčíme?“ a pak tu vůbec nejobtížnější: „Proč?“
Věřím, že přišel čas navrhnout možnost sjednocení obou těchto
směrů. Měly by humanitní vědy zájem kolonizovat ty přírodní? Třeba s malou
pomocí? Co kdybychom nahradili vědeckou fantastiku, tedy paralelní svět jako
produkt jediné mysli, novými a nesrovnatelně rozmanitějšími světy založenými na
skutečných znalostech mnoha myslí? Vydali by se básníci a vizuální umělci
hledat neprozkoumané dimenze, hloubky a významy do reálného světa, za hranice
běžných snů? Chtěli by se dopátrat pravdy o tom, co Nietzsche nazval v knize Lidské, příliš lidské „duhové halo na
okrajích vědění a představivosti“? Právě tam se totiž smysl existence nachází.
V běžném kontextu značí slovo „smysl“ záměr, záměr značí
plán a plán značí plánovače. Ve skutečnosti však žádný předem zpracovaný plán
neexistuje, pouze vzájemně se překrývající sítě příčin a následků. Historie se
řídí výhradně obecnými zákony vesmíru. Každá událost je nahodilá, zároveň však
ovlivňuje pravděpodobnost všech následných. Bavíme-li se například o organické
evoluci, pak jedna adaptace, jako výsledek přirozeného výběru, zvyšuje
pravděpodobnost vzniku některých dalších adaptací. Právě takto na pojetí
„smyslu“, tedy vysvětlení existence lidstva a ostatních forem života, nahlíží
věda.
Jiné, širší pojetí smyslu, ať už vesmíru či lidské
existence, se skrývá v každodenní realitě, která vzchází z nezměrného podhoubí
možných světů. S vývojem stále složitějších biologických druhů a procesů se
organismy blížily stále více porozumění konceptům jako záměr či smysl. Nejprve
přišly na svět smyslové a nervové soustavy raných mnohobuněčných druhů, poté
mozek schopný organizace a nakonec jednání, které se řídí záměrem. Pavouk
tkající svou síť plánuje lapit mouchu, ať už si je výsledku vědom, nebo ne.
Takový je smysl existence pavučiny. Lidský mozek se vyvinul na základě stejných
pravidel jako pavučina. Každé naše rozhodnutí má nějaký význam, v primárním,
kauzálním smyslu toho slova. Ovšem samotná schopnost se rozhodovat, otázka, jak
a proč se u lidí vůbec vyvinula a jaké měla následky, to vše spadá do širšího,
vědeckého hledání smyslu lidské existence.
Nejzásadnějším z těchto následků je schopnost představit si
možné budoucnosti a poté si z nich plánovitě vybírat. Jak moudře tuto výsostně
lidskou schopnost užíváme, závisí na tom, do jaké míry rozumíme sami sobě. Ta
vůbec nejzajímavější relevantní otázka zní, proč jsme takoví, jací jsme, jak
jsme se takovými stali a co lze vyčíst z mnoha našich navzájem neslučitelných
vizí budoucnosti.
Pokroky ve vědě a technologii nás časem postaví před
nejzávažnější mravní dilema od chvíle, kdy Bůh zadržel Abrahámovi ruku –
nakolik můžeme zasáhnout do lidského genotypu? Hodně, málo, nebo vůbec?
Rozhodnout se budeme muset relativně brzy, jelikož lidstvo tento vůbec
nejdůležitější, leč nejméně prozkoumaný práh vědecko-technické éry již začíná
překračovat. Chystáme se opustit přirozený výběr, proces, ze kterého jsme
vzešli, a další směr svého vývoje si určovat sami – měnit své biologické znaky
a svou přirozenost podle libosti. Převaha jedněch genů (či přesněji alel neboli
variant v kódu téhož genu) nad jinými už nebude výsledkem vnějších sil, z
nichž většinu nedokážeme ovlivnit a některým ani nerozumíme. Geny a související
znaky si nastavíme, jak komu bude vyhovovat. Co třeba delší život, lepší paměť,
ostřejší zrak, méně agresivní chování, sportovnější založení, příjemný tělesný
pach? Seznam podobných přání je nekonečný.
V biologii jsou odpovědi na otázky „Jak?“ a „Proč?“ vcelku
rutinní záležitostí a mají podobu bezprostřední
a primární kauzality organických
procesů. Například máme dvě ruce a deset prstů, které používáme mnoha různými
způsoby. Primárně se ptáme, proč vlastně máme dvě ruce a deset prstů a proč je
používáme tak, a ne jinak. Bezprostřední vysvětlení říká, že anatomie a emoce
jsou součástí genetické výbavy a my se díky nim můžeme věnovat určitým
činnostem. Primární vysvětlení odpovídá na otázku, proč je naše genetická
výbava právě taková, a ne jiná. Chceme-li objasnit podstatu lidství, a tedy i
smysl lidské existence, musíme zodpovědět obojí.
V následujícím textu se věnuji druhému, širšímu smyslu
existence našeho druhu. Tvrdím, že lidstvo se vyvinulo „samo o sobě“,
prostřednictvím kumulativního sledu evolučních událostí. Osud nás nepředurčuje
k žádnému určitému cíli a nezodpovídáme se žádné autoritě, nýbrž výhradně
sami sobě. Spasit nás může nikoli zbožnost, nýbrž pouze moudrost vyplývající
z důkladného pochopení vlastní přirozenosti. Nikdo z nás se nedočká
vykoupení nebo druhé šance dané shůry. K dispozici máme pouze jednu
planetu a k rozlousknutí pouze jeden smysl existence. Než však uděláme první
krok na této pouti, než se vydáme na průzkum podstaty lidství, musíme si vzít k
ruce mnohem širší definici historie, než jaká se běžně užívá.
Copyright © 2014 by
Edward O. Wilson
Translation © Aleš
Drobek, 2016
ISBN
978-80-7363-766-8 (Dokořán)
ISBN
978-80-257-2003-5 (Argo)
Žádné komentáře:
Okomentovat