středa 31. ledna 2018

Eva Bendová: Pražská kavárna – minulost a současnost


Unikátní vhled do kavárenské tradice a současnosti od autorky, která se tématu věnuje více než deset let. Kniha Pražská kavárna – minulost a současnost odhaluje čtivou a poutavou formou nejen to, kde se v Praze poprvé vařila káva, ale i skutečnost, proč jsou kavárny neodmyslitelnou součástí našich životů. Kavárna se stala zrcadlem moderního světa. Vznikla jako prostor s řadou společenských možností, jako prostor určený k svobodnému setkávání, odpočinku, diskuzi, pozorování vnějšího světa.
„Chci vystihnout charakter pražské kavárenské kultury v její tradici i současnosti, proto srovnávám minulé a stávající pražské kavárny, sleduji to, co se v kavárně odehrává, společenské dění, také jejich prostor, architekturu, nebo umělecké projevy, které z tohoto prostředí vycházejí. Kavárenská scéna je velmi proměnlivá,“ říká Eva Bendová.
Kavárenská tradice je v Čechách stará více než tři sta let. Nedílně patří k formování života a kultury společnosti. V kavárnách se zakládala umělecká hnutí a spolky, kavárenský život obohatil literaturu, divadlo i politiku. Kavárny navštěvovali Franz Kafka, Milena Jesenská, Jan Zrzavý, Adolf Hoffmeister i Václav Havel. 
Kniha pátrá po zaniklých podnicích, z nichž nám zůstaly jen vzpomínky či nenápadné stopy a připomíná dlouhou historii stálic kavárenského nebe. Mezi nová zajímavá místa autorka zařadila vedle literárních a hudebních kaváren také typy podniků, které do pražského prostředí od devadesátých let vnesly nové prvky: kavárny spojené s pražírnou a dovozem kávy, malé kavárenské provozy nabízející pohodlí „malého obýváku“, podniky rehabilitující zchátralé prostory nebo přinášející kavárenskou kulturu do dříve vykořeněných míst.
„Pražskou kavárnu, její prostředí a realitu představuji formou eseje na úvod publikace, a dále formou průvodce.  Současné prostředí jednotlivých mladších kaváren jsme procházeli a mapovali spolu s fotografem Josefem Ptáčkem. Jinde svoji roli hraje dobový tisk a publikované nebo archivní fotografie a kresby,“ dodává autorka. Nedílnou součástí knihy je přiložená mapa, kterou čtenáři ocení při toulkách po kavárnách současné Prahy.
Eva Bendová vystudovala dějiny umění v Praze. Dlouhodobě studovala v zahraničí. Zabývá se také architekturou.
Knihu vydalo nakladatelství Verzone (ISBN 978-80-87971-16-1).




Ukázky z knihy:

2
KAVÁRNA VLTAVA (KAVÁRNA NATIONAL)
1936 – 2. POLOVINA 60. LET 20. STOLETÍ
REVOLUČNÍ 767/ 25, PRAHA 1 – STARÉ MĚSTO

Palác pojišťovny Merkur, dům s reprezentativními místnostmi firmy, kancelářemi a kavárnou, navrhl v letech 1934—1936 významný český architekt Jaroslav Fragner. Kavárna, kterou začlenil do celé třetiny půdorysné plochy přízemí a prvního patra, nesla příznačný název Vltava; řeka byla na dohled. Své jméno získala pár let po kolaudaci, provoz začínala nejprve jako kavárna National. Vnitřní prostor funkcionalistické kavárny tvořila jediná nečleněná hala, kde první a druhé patro propojoval otevřený průhled. V přízemí pod „otevřenou galerií“ dominovala taneční plocha. A právě díky hudební produkci a tanečnímu programu kavárna získala svou slavnou pověst, která přetrvala až do 60. let 20. století. Hudbu zajišťovaly kvalitní orchestry a hrál se převážně jazz. Většina zúčastněných souborů měla svou výhradní doménu právě v této kavárně, posluchači je znali z rozhlasových přenosů, pořizovaných přímo na místě. „Orchestr Jaroslava Maliny z přenosů kavárny National/Vltava, pod jejímiž okny se na ulici shlukovali fanouškové, kteří buď neměli na útratu, nebo by jako nezletilí ještě neprošli kontrolou u vchodu,“ píše Lubomír Dorůžka. Po druhé světové válce, než začala úroveň koncertních kaváren klesat, hrál významnou roli ve „Vltavském programu“ orchestr Karla Krautgartnera, klarinetisty, saxofonisty a hvězdy českého jazzu. Právě v Krautgartnerově orchestru ve Vltavě získal své angažmá v roce 1957 začínající Karel Gott. Vystupoval pravidelně každou středu ve Vltavě s Krautgartnerem až do roku 1959. Po Krautgartnerově odchodu z kavárny Vltava byl Karel Gott angažován v orchestru Jaroslava Maliny — tentokrát již s řádnou smlouvou pro každodenní vystupování v programu „Vltava včera a dnes“: „Vltavě jsem mezitím nepřestával být věrný ani jako stálý posluchač. Každé pondělí tam vystupoval Akord klub, malá skupinka hudebníků a zpěváků.“ To již jazz ale vystřídal jiný hudební žánr. Karel Krautgartner, když odcházel z Vltavy, pronesl podle Lubomíra Dorůžky památnou větu: „Dal jsem přednost rozpuštění orchestru, než abych se neustále přizpůsoboval požadavkům vedoucích, kteří hodnotu hudby oceňují podle počtu prodaných gulášů.“ Kavárna Vltava dnes neexistuje, její původní prostor je však v nárožním domě patrný dodnes v místech zaoblení prvního patra vytaženém nad vykrojená nároží.


Členité nároží budovy Merkur od Jaroslava Fragnera se zvýrazněným prostorem kavárny v prvním patře, 1936

66 
KLUB V. KOLONA
OD ROKU 1999
ÚSTAVNÍ 91/7, PRAHA 8 – BOHNICE, PAVILON B4

Na konci listopadu 2011 v dopoledních hodinách kavárna a klub V. kolona zčásti vyhořela. Pravděpodobně z důvodu vady na elektroinstalaci přišel kavárenský prostor o své vestavěné patro — vyvýšenou galerii. Kouř a horko poškodilo také celý dřevěný interiér kavárny. Jednalo se na čas o výraznou ztrátu nejen pro areál pražské Psychiatrické léčebny Bohnice, v jejímž jednom pavilonu se kavárna nachází. Má svůj speciální program tak jako žádná jiná. Návštěvu kavárny bylo možné vždy spojit s živými koncerty nebo kulturními akcemi Divadla Za plotem. Ale především se jednalo o kavárnu se speciálním terapeutickým programem, sahajícím daleko za pomyslné hranice léčebny. Kavárna V. kolona je zároveň terapeutickým centrem i místem pro veřejnost.
Pavilon, ve kterém kavárna sídlí, byl od svého vzniku součástí sanatoria Psychiatrické nemocnice Bohnice. Samotný léčebný areál vznikl jako pátý svého druhu na území Čech v roce 1905. Stavební styl původně Zemského ústavu pro choromyslné vyšel z veřejné architektonické soutěže a vykazuje na svou dobu moderní charakter pavilonové zástavby.
Areál vznikal ve stejné době jako vídeňský léčebný ústav Steinhof s architektem Otto Wagnerem v čele stavby kostela. V případě Bohnic vtiskl areálu tvář Václav Roštlapil, mimo jiné architekt Strakovy akademie v Praze na Klárově nebo Akademie výtvarných umění v Praze na Letné. Realizoval kostel, vily lékařů a administrativní budovy. První etapa výstavby skončila dva roky před první světovou válkou, nicméně areál se postupně dále vyvíjel; vzhledem ke své poloze a rozlehlosti měl složité a nečekané osudy, vždy v závislosti na politické situaci. V době komunistického režimu (v letech 1951—1956) se dokonce plánovalo zde vybudovat sídlo protivzdušné obrany města.
Pavilon, v němž své terapeutické centrum‑kavárnu otevřelo občanské sdružení Green Doors, souvisí s provozem ústavního divadla, které zde vzniklo v roce 1932. Kavárna se nachází v přízemním spojovacím křídle rozlehlého pavilonu prolomeném k okolnímu prostoru vysokými okny. Světlá přízemní hala tak nabízí ideální prostor pro terapeutickou činnost, včetně posezení propojeného se zahradou. V. kolona není jediným zařízením provozovaným sdružením Green Doors v Praze — této kavárně předcházel dlouhotrvající Klub v Jelení, zaniklý roku 2009, dnes přestěhovaný a přeměněný na restauraci Mlsná kavka v Sokolovské ulici, a také Café Na půl cesty.

Literatura:
Dagmar Broncová, Kniha o Praze 8, Praha 1996
Dominik Wallenfels, Zemský ústav pro choromyslné v Praze – Bohnicích, in: Antonín Heveroch, Praha: Zemský správní výbor v Čechách, Praha 1926, s. 177–212 


Interiér před požárem, 2011

Sezení před pavilonem s kavárnou, 2011

Žádné komentáře:

Okomentovat