Matt Ridley přinesl v této knize nový pohled na evoluční
psychologii pohlavního výběru. Od svého prvního vydání v roce 1993 významně
přispěla ke změně chápání mnoha aspektů evoluční teorie a stala se klasickým
textem. Červená královna je poutavě napsaná encyklopedie nejnovějších vědeckých
názorů na lidskou přirozenost. Pojmenována je podle Červené královny z
Carrollovy Alenky, která zůstává na místě, ať utíká seberychleji - podobný
efekt v evoluci vysvětluje Teorie červené královny, podle níž závody organismů
vedou ke stabilní rovnováze. Kniha, která se stala klasikou již krátce po svém
vydání, patří do knihovny každého přemýšlivého člověka.
Sir Matthew White Ridley (* 1958) vystudoval zoologii a
působí jako vědec, popularizátor vědy, organizátor vědeckých aktivit a vědecký
publicista, zejména v prestižním britském týdeníku The Economist. Mimoto byl
vrcholovým manažerem několika komerčních i neziskových organizací. Česky vyšly
jeho knihy Červená královna: sexualita a vývoj lidské přirozenosti (1999),
Původ ctnosti: o evolučních základech a zákonitostech nesobeckého jednání
člověka (2000) a Genom: životopis lidského druhu v třiadvaceti kapitolách
(2001).
V popularizační edici Zip společně vydávají
nakladatelství Dokořán a Argo.
Ukázka z knihy:
Hovoříme-li o smyslu sexuality nebo o funkci některého z
rysů lidského chování, dopouštíme se zjednodušení. Nezačínám zde zabředávat do
teleologického hledání cílů ani se nepokouším přemýšlet o velkém Stvořiteli,
jehož mysl dala světu význam. Ještě méně míním spekulovat o předvídavosti či
vědomí, ať už v sexu samém, či v lidstvu. Pouze se odvolávám na úžasnou moc
adaptace, tak značně oceňovanou Charlesem Darwinem a tak málo pochopenou jeho
dnešními kritiky. Musím na tomto místě přiznat, že se řadím k
„adaptacionistům“, což je výraz, jímž v jistých kruzích častují ty, kdo věří,
že zvířata a rostliny, jejich orgány i jejich chování, jsou většinou
zkonstruovány či zformovány k řešení specifických úkolů. (Mayr, 1983;
Dawkins, 1986)
Dovolte, abych své stanovisko objasnil. Lidské oko je
zajisté „konstruováno“ tak, aby na sítnici vytvářelo obraz viditelného světa;
lidský žaludek je obdobně „konstruován“ pro trávení potravy. Popírat tak
jednoznačná fakta by bylo neúnosné. Musíme si však položit otázku, jak je
možné, že orgány jsou „konstruovány“ pro své funkce. A jediná odpověď, která
obstála v prověrce času a kritického zkoumání, zní, že se na jejich vzniku
nepodílel žádný aktivní konstruktér, který by je byl formoval. Současní lidé
jsou potomky lidí, jejichž oči a žaludky plnily své funkce lépe než oči a
žaludky jejich bližních. Dědili od svých předků drobná a náhodná zlepšení ve
schopnostech žaludků trávit a ve schopnostech očí vidět. Nedědili naopak drobné
chyby, protože nositelé těchto chyb, znevýhodnění horším trávením a špatným
zrakem, nežili dost dlouho a nemnožili se dost úspěšně.
Pro nás lidi je představa inženýrské konstrukce tělesných
orgánů docela pochopitelná, příklad s konstrukcí oka nám nepůsobí obtíže.
Obtížnější je pro nás představa „konstruovaného“ či „zformovaného“ chování,
neboť účelné chování obvykle pokládáme za důkaz vědomé volby. K pochopení mých
úvah snad pomůže příklad. Existuje drobná vosička, která klade vajíčka do těla
drobné molice (což je hmyz velký asi jako mšice). V molici se její larvy
vyvíjejí tak, že vyžírají vnitřní orgány hostitele. Kruté, ale pravdivé. Pokud
některá z vosiček, zatímco koncem zadečku prozkoumává útroby molice, zjistí, že
tělo hostitele už obsadily larvy stejného druhu, učiní cosi podivuhodně inteligentního.
Vyjme ze svých vajíček připravených k nakladení spermie a začne do larviček,
které obývají tělo molice, klást neoplozená vajíčka. (Zvláštností vos a
mravenců je, že z neoplozených vajíček se vyvíjejí samci, zatímco z oplozených
vajíček vznikají samice.) Na chování vosičky se nám zdá „inteligentní“ to, že
vosička-matka poznala, že uvnitř obsazené molice má její potomek k dispozici
méně potravy než v neobsazeném zvířeti, a že tudíž z jejích vajíček vyrostou
menší, jakoby zakrslé vosičky. A právě u jejího druhu jsou samci mnohem menší
než samice. Takže se zachovala „moudře“, jestliže „rozhodla“, aby z těch jejích
potomků, kteří mají k dispozici málo potravy, vyrostli samci.
A to je samozřejmě nesmysl. Vosička není „moudrá“, k ničemu
se „nerozhoduje“ ani „neví“, co dělá. Vždyť jde o miniaturního tvorečka s
hrstkou mozkových buněk a bez jakékoli šance na vědomé uvažování. O automat
nesoucí ve svém programu jednoduchý příkaz: Jestliže je molice obsazená, vyjmi
spermie. Její program byl za miliony let zkonstruován procesem přírodního
výběru; vosičky, které zdědily tendenci vyjmout spermie, kdykoli našly svou
kořist obsazenou, měly víc potomků než ostatní vosičky. A stejným způsobem,
jako vytvořil chování odpovídající vosiččiným cílům, „konstruoval“ přírodní výběr
i oko, jako by si „přál“, aby jeho majitelé viděli. (Hunter, Nur, Werren, 1993)
„Mocná iluze o úmyslné konstrukci“ (Dawkins, 1991) je
představou tak svůdnou a zároveň tak prostou, že o ní snad ani nemusíme
opakovaně diskutovat. Mnohem obsáhleji se jí zabýval Richard Dawkins ve své
vynikající knize Slepý hodinář (Dawkins, 1986). V této knize předpokládám, že
čím vyšší složitosti dosáhl některý rys chování, genetický mechanismus nebo
psychologický postoj, tím jednoznačněji lze usuzovat na jeho funkční smysl.
Jako nás složitost oka nutí uznat, že je určeno k vidění, tak nás složitost
sexuální přitažlivosti vede k úvaze, že je určena k výměně genů. Jinými slovy,
věřím, že vždy stojí za to klást si otázku „Proč?“. Valná část bádání v
přírodních vědách je suchopárná činnost, jejímž cílem je zjistit, jak je
uspořádán vesmír, jak svítí Slunce a jak rostou rostliny. Většina vědců zůstává
ponořena do otázek „Jak?“, a nikoli „Proč?“. Zamysleme se proto na okamžik nad
rozdílem mezi otázkami „Proč se lidé zamilovávají?“ a „Jak se lidé
zamilovávají?“. Odpověď na druhou z otázek je v podstatě technická záležitost.
Lidé se zamilovávají vlivem působení hormonů na mozkové buňky a naopak, nebo
působením jiných fyziologických vlivů. Jednoho dne budou vědci schopni přesně, molekulu
po molekule, popsat mechanismus, jímž mozek mladého muže propadá představě
konkrétní mladé ženy. Otázka „Proč?“ je mnohem zajímavější, protože jejím
zodpovězením pochopíme, proč je lidská přirozenost taková, jaká je.
Proč se určitý muž zamiluje do určité ženy? Protože se mu
zdá krásná. Proč je pro něj krása tak důležitá? Protože člověk je převážně
monogamní druh, což muže nutí k vybíravosti ohledně partnerek (samci šimpanzů
vybíraví nejsou). Krása souvisí s mládím a zdravím, které slibují plodnost.
Proč se muž stará o plodnost své partnerky? Kdyby se nestaral, jeho geny by
podlehly genům samců, kteří se starají. Týká se ho to? Jeho ne, ale jeho geny
se chovají, jako by se jich to týkalo. Muži, kteří si vyberou neplodné
partnerky, po sobě nezanechají potomky. Takže my všichni jsme potomky mužů,
kteří upřednostňovali plodné ženy. Každý z nás tuto preferenci zdědil po svých
předcích. Je tedy člověk otrokem svých genů? Ne, není. Má svobodnou vůli. Jenže
právě jsme si řekli, že se zamilovává, protože to prospívá jeho genům. Má ovšem
svobodnou možnost diktát svých genů ignorovat. Vraťme se však k počátku. Proč
si vlastně jeho geny přejí setkat se s jejími geny? Protože jen takto mohou
postoupit do příští generace. Lidé mají dvě pohlaví a ta se musí spojit, čímž
smísí své geny. A proč lidé mají dvě pohlaví? Protože v případě pohyblivých
živočichů je hermafroditismus, kdy se dvě věci provádějí současně, méně účinný
než rozdělení na samce a samice, kdy každé pohlaví vykonává svou práci.
Starodávní hermafroditičtí tvorové proto byli překonáni starodávnými tvory s
oddělenými pohlavími. Ale proč jsou pohlaví právě dvě? Protože pouze tak bylo
možné smířit dlouhodobý genetický konflikt mezi soubory genů. Cože? Vysvětlím později.
Ale k čemu potřebuje ona jeho? Proč se její geny nezařídí samy pro sebe a
neplodí děti bez jeho pomoci? Toto je nejzákladnější ze všech otázek, proto
právě u ní začneme příští kapitolu.
Ve fyzice není velký rozdíl mezi otázkami „Jak?“ a „Proč?“.
Jak obíhá Země kolem Slunce? Působením gravitační přitažlivosti. Proč obíhá
Země kolem Slunce? Může za to gravitace. Biologie se díky evoluční teorii od
fyziky značně liší, protože evoluce ji obohacuje o historický aspekt.
Antropolog Lionel Tiger o tom řekl: „Jsme chtě nechtě v jistém smyslu
svazováni, umlčováni či přinejmenším ovlivňováni nahromaděnými dopady
selektivního rozhodování tisíců generací.“ (Tiger, 1991)
Gravitace zůstane gravitací, ať si historie hází kostky, jak
chce. Páv nosí nápadná ocasní péra, protože v určitém okamžiku historie si
předchůdkyně dnešních pávic přestaly vybírat partnery podle světsky
utilitárních kritérií, začaly naslouchat hlasu módy a daly přednost vyparáděným
nápadníkům. Každý živý tvor je produktem své minulosti. Když se neodarwinista
ptá „Proč?“, ptá se ve skutečnosti „Jak k tomu mohlo dojít?“ – a stává se
historikem.
(...)
Jedna z kurióznějších myšlenek Charlese Darwina zněla, že
zvířata se při páření mohou chovat jako šlechtitelé koní; neustále si vybírají
jistý typ partnerů, čímž přispívají ke změně celkové podoby druhu. Tato teorie,
zvaná pohlavní výběr, byla ještě dlouho po Darwinově smrti přehlížena a teprve
nedávno přišla znovu do módy. Jejím základem je poznatek, že zvířata se nesnaží
jen přežít, snaží se i zplodit potomstvo. Ba co víc, jestliže se přežití a
plození ocitnou v konfliktu, dostává přednost plození. Například lososi v zájmu
rozmnožování umírají hlady.
Jedinci sexuálních druhů musí při rozmnožování vyhledat
vhodného partnera a pak jej musí přesvědčit, aby s nimi sdílel své geny. Jde o
významný cíl, jenž ovlivnil nejen stavbu zvířecích těl, ale i jejich psychiku.
Stručně řečeno, cokoli zvyšuje rozmnožovací úspěšnost, se bude šířit na úkor
všeho ostatního – byť by to ohrozilo fyzické přežití.
Pohlavní výběr na nás působí stejně nápadným dojmem účelného
„plánu“ jako výběr přírodní. Jako jsou pohlavním výběrem zformovány parohy
jelenů coby zbraň sloužící boji o samice a paví ocas coby pomůcka ke svádění,
je lidská psychika předurčena, aby nás nutila k věcem, které sice ohrožují naše
přežití, ale zvyšují naše šance získat nebo si udržet vysoce kvalitní partnery.
Vždyť i testosteron, mocný elixír mužnosti, zvyšuje náchylnost k infekčním
chorobám. Soutěživější povaha mužů je výsledkem pohlavního výběru. Evoluce naučila
muže žít nebezpečněji, protože úspěch v soutěži nebo boji obvykle vede
k častějším nebo cennějším sexuálním výbojům a životaschopnějším dětem.
Ženy, které by žily nebezpečně, by pouze riskovaly životy těch dětí, které se
jim už narodily. Podobně i úzká vazba mezi ženskou krásou a ženským
reprodukčním potenciálem (krásné ženy jsou téměř z definice mladé a zdravé ve
srovnání se staršími ženami, proto jsou plodnější a čeká je delší reprodukční
věk) je důsledkem pohlavního výběru, který působil jak na psychiku mužů, tak na
těla žen. Jedno pohlaví formuje druhé. Tvar ženských těl připomíná přesýpací
hodiny, protože muži takový typ těl preferovali. Muži jsou agresivní, protože
ženy je takové chtěly mít (nebo dovolily, aby agresivní muži v soutěži o ženy vítězili
nad muži mírnými – což je skoro totéž). V závěru této knihy vyslovím
překvapivou teorii, podle níž je dokonce i samotný lidský intelekt produktem
pohlavního, nikoli přírodního výběru. Většina evolučních antropologů dnes totiž
věří, že velké mozky přispěly k rozmnožovací úspěšnosti buď tak, že umožnily
mužům přechytračit a vytlačit ze hry jiné muže (a ženám přechytračit a vytlačit
ze hry jiné ženy), nebo tak, že je opačná pohlaví používala při vzájemném
dvoření a namlouvání.
Objevovat a popisovat lidskou přirozenost a rozdíly mezi ní
a přirozenostmi ostatních živočichů je úkol stejně vzrušující jako všechny
velké úkoly, které kdy stály před tváří vědy. Je srovnatelný s výzkumem atomu,
genu nebo minulosti vesmíru. Je to však úkol, jemuž se věda dlouhodobě
vyhýbala. Největšími „experty“ na lidskou přirozenost, které náš druh kdy
zrodil, byli lidé jako Buddha a Shakespeare, nikoli vědci nebo filozofové.
Biologové se důsledně omezovali na studium zvířat, a pokud se někdy pokusili
překročit dělicí čáru mezi člověkem a zvířaty, jak to učinil například
harvardský zoolog Edward Wilson ve své Sociobiologii, vydané roku 1975, čekalo
je nactiutrhání a obviňování z politických motivů (Wilson, 1975). Ve stejnou
dobu humanitní vědci tvrdili, že studium zvířat nijak neobohacuje výzkum
člověka a že cosi jako univerzální lidská přirozenost neexistuje. Následkem
toho věda, tak úspěšná při výkladu velkého třesku a výzkumech DNA, zůstala
nápadně impotentní v řešení problému, jejž David Hume pokládal za největší ze
všech otázek, problému, proč je člověk takový, jaký je.
© 1993 by Matt Ridley
Translation © Martin
Konvička, 1999, 2007, 2017
ISBN
978-80-7363-828-3 (Dokořán)
ISBN
978-80-257-2155-1 (Argo)
Žádné komentáře:
Okomentovat