Jaké je to být básníkem, když se v sousedním domě nad
svící sklání Dante nebo Shakespeare?
Jaké je to milovat ve čtyřech různých jazycích?
Jak by měl v 21. století vypadat základní model obecné gramotnosti?
Znamenají hranice mého jazyka skutečně hranice mého
světa?
Takovéto otázky a ještě spoustu dalších otevírá George
Steiner ve svém souboru sedmi esejů s poněkud ironickým názvem Knihy, které
jsem nenapsal. Tento koryfej soudobé kulturní kritiky, patřící k jedněm z mála
skutečně originálních myslitelů naší doby, v nich pojednává o tématech, která
za svůj život promýšlel, k nimž podniknul přípravné studie, která však již
nestihl dovést do hodnotné knižní podoby. Kdo by však čekal sentimentální tesknění
nad omezenými možnostmi lidského života, ten musí hledat jinde. Steinera ani v
pokročilém věku neopouští onen údiv, který stál na počátku veškerého
filozofického tázání, a touha pochopit, porozumět. Kromě hlubokých a
argumentačně mistrně vystavených úvah kniha zaujme i tím, že oproti jiným
esejům zde Steiner nezvykle odkrývá své soukromí a prozrazuje důvěrnosti, na
něž sám není příliš hrdý.
George Steiner (*1929) je americký polyhistor, filozof,
literární a kulturní kritik, lingvista, komparatista, esejista a spisovatel,
jeden z nejvýznamnějších a nejvlivnějších intelektuálů druhé poloviny 20.
století. Jeho celoživotním zájmem je vzájemný vztah jazyka, literatury, umění a
společnosti v době po holocaustu. Za svou více než padesátiletou publikační kariéru
vydal celou řadu knih, z nichž nejvýznamnější jsou např. In Bluebeard‘s Castle
(1971), After Babel (1975, česky jako Po Bábelu, 2010), kontroverzní román The
Portage to San Cristobal of A.H. (1985), soubor esejí No Passion Spent (1996),
intelektuální autobiografie Errata (1997, česky 2011) nebo právě přítomný
svazek, vydaný původně v roce 1989.
Steinerovy eseje do češtiny přeložil Michal Kleprlík.
Knihu vydává nakladatelství Dauphin. Souběžně stejné nakladatelství vydalo Steinerovu knihu Skutečné přítomnosti (ukázku čtěte na https://ctenarknih.blogspot.com/2019/10/george-steiner-skutecne-pritomnosti-je.html).
Ukázka z eseje O školství a gramotnosti
Úpadek znalostí početních úkonů napříč celou naší
kulturou, nedoučenost těch, kteří se o sobě domnívají, že mají matematické
vzdělání, nabízí vděčné téma věčným kverulantům; na druhé straně je třeba si
přiznat, že v tom, jak funguje náš svět, nenajdeme oblast, kde by matematické operace
nehrály klíčovou úlohu. Nejen
příroda hovoří jazykem matematiky, ale také
moderní život. Přesto většina z nás vnímá matematiku jako obskurní, nezáživnou disciplínu připomínající školní lavice se
spoustou dnes již
zapomenutého biflování. Jen se svých přátel
nebo rodinných příslušníků zkuste zeptat, jaká že je definice „aritmetického průměru“.
Ztráta se však neomezuje pouze na oblast pragmatiky. I přesto, že člověk je chamtivý, často rovněž zvrhlý a surový savec se sklony chránit si své území, občas dokáže vlastními silami stvořit
dílo čiré, zcela neutilitární
krásy. Tyto „ušlechtilé pohnutky ducha“ (Dante) se týkají hudby, poezie,
metafyziky. Odkud se berou, to nám zůstává
fascinující záhadou, všechny ale zahrnují čistou matematiku. Diskuse o tom, zda mají matematické
abstrakce v externí realitě
své odpovídající protějšky,
jak se domníval Platón, nebo zda existují jako autonomní mentální „hry“, jako
axiomatické hry pozoruhodných možností
odehrávajících se v mysli, zatím zůstává
bez rozřešení. Dotýká se totiž vůbec toho nejzáhadnějšího,
co skrývá lidská duše. Nezpochybnitelná je však čirá krása, elegance a v jistých případech i důvtip
matematické argumentace. Jak poznamenává Edna St. Vincent Millayová, zabývat se
Euklidem je příležitost „pozorovat obnaženou krásu“. Vskutku, když Keats klade rovnítko mezi pravdu
a krásu, je to matematika, kde jeho slova dochází naplnění. Tato „krása“ má však svůj přesně vymezený význam a místo; těm, kteří neumějí počítat, kteří netuší, co Leibniz myslí tím, když píše, že „Bůh zpívá čísla“, je stěží
přístupná.
Obecně se má za to, že na pokročilejší úrovni si
matematiku mohou osvojit pouze nadaní jedinci. Smutnou skutečností je, že kolikrát vyučují
matematice učitelé, jejichž schopnosti jsou prostě nedostačující. Žáky nemohou
motivovat, to se odráží na výsledcích a
kruh se tak začarovává. Není
pochyb o tom, že existují
vrozené dispozice k početním
úkonům. Myslím však, že se jejich role hrubě přeceňuje.
Jsem přesvědčen, že i
obtížnější matematické koncepce mohou být předvedeny poutavým a inspirativním způsobem, pokud jsou promýšleny historicky. Je třeba je vyložit v celé šíři
i s dobovým, společenským a
intelektuální pozadím a také s tím, jak byly doposud řešeny – kategorizace neúspěšných
řešení představuje možná ten nejpoutavější a nejnázornější způsob a může
sklízet největší úspěch. Právě prostřednictvím
těchto velkolepých plaveb a
dobrodružných výprav lidské
mysli, tolikrát doprovázených rivalitou, vášněmi, frustrací – koráb ztroskotá nebo uvízne v zamrzlých vodách
neřešitelna –, můžeme i my nematematici nahlédnout
do svrchovaného hájemství určujících
objevů. Uvedu dva příklady.
Po celá tisíciletí a na různých místech rozličných kultur
a civilizací byly matematické postuláty a důkazy považovány vůbec za to
nejjistější, nejnezpochybnitelnější. Axiomy symbolizovaly věčnost a dokonalost
a Platón, Descartes, Spinoza jim přisuzovali podobnou míru nepopiratelné
existence jako v případě božství. První pochybnosti se začaly objevovat až v
devatenáctém století ve spojitosti s paradoxy, které vyvstaly z neeuklidovské
geometrie. V Královci, Kantově městě, pak 7. října 1930 jistý velmi mladý a
neznámý matematický logik vyslovil věty, o nichž se o mnoho let později bude na
harvardské půdě hovořit jako o od dob Descarta nejvýznamnějším kroku v dějinách
lidského myšlení. Kurt Gödel jimi totiž
dokázal, že v každém formálním systému existuje
nerozhodnutelná věta, která
je prostředky tohoto systému
formulovatelná, ale nedá se jimi dokázat. V jakémkoli koherentním systému bude
vždy existovat jedna či více vět, které se vymykají stanoveným axiomům. Když se
Gödelovy důkazy proslavily a
vstoupily v obecnou platnost, matematika, a tím pádem i celá věda, se otřásla
v základech. Příští světy již budou světy
neurčitelnosti. Einstein,
který si Gödela jinak velmi považoval,
se s tímto zvratem sám jen těžko
smiřoval. Kromě matematiky, fyziky a logiky navíc
zásadně zpochybnily neotřesitelnou víru v neomezený,
prokazatelný pokrok kalkulující racionality. Rogeru Penroseovi například umožnily
zavrhnout všechny lákavé analogie mezi mechanismy počítače a kůrou mozkovou a vyřknout
závěr, že „díky Gödelově teorému zůstane lidské mysli vždy
poslední slovo.“ I tehdy, nebo právě
tehdy, když to bude slovo
neznámé. Člověku se tím otevřel ohromný prostor svobody. Jaká
by asi byla reakce Galilea nebo Spinozy?
Druhý příklad pochází z oblasti prvočísel, oněch kostek,
z nichž je poskládána stavebnice našeho světa („jen Bůh“, řekl jeden velký
matematik, „mohl vynalézt prvočísla“). Hrát si s nimi dokáže každé bystré dítě.
V šedesátých letech devatenáctého století je objevil Bernhard Riemann, jehož
hypotéza se zabývá rozložením prvočísel – víme, že jich je nekonečně mnoho – a
jejich vztahem k nule. Staví na domněnce, že ono rozložení probíhá v „posvátné
linii“, která nám umožňuje předpovědět, kde se objeví následující prvočíslo. Celá smečka matematiků
mnohdy nebetyčného věhlasu se honila za důkazem Riemannovy intuitivně přesvědčivé hypotézy. Jejich úsilí často nepoháněla jen geniálnost, ale také osobní
řevnivost nejhrubšího zrna.
Mnohokrát byl důkaz již na dosah, vždy se ale objevila chyba a řetěz se přetrhl.
Někteří
proponenti za to zaplatili nervovým zhroucením, nebo si dokonce sáhli na život. Jak uvádí jeden ze současných historiků této fascinující ságy (sám rovněž význačný představitel
čisté matematiky): „I přes úsilí největších matematických mozků vysvětlit modulaci a transformaci této mystické hudby, zůstávají prvočísla nevyjasněnou záhadou. Stále čekáme,
až se někdo zapíše do dějin matematiky jako génius, který
je přiměl zpívat.“
Pokud tyto pokusy dokážete zasadit do patřičného
intelektuálního, historického, společenského nebo i ideologického kontextu,
můžete zaujmout pozornost mladého člověka, můžete mu nabídnout nevyčerpatelný
zdroj poutavých příběhů a tajemství a vznítit zájem o další plavbu, o další
dobrodružství ve „vodách mysli“, které jsou hlubší a rozmanitější než kterékoli
jiné na světě.
Originally published under the title My Unwritten Books
Copyright © 2007 by George Steiner
All rights reserved
Translation and postface © Michal Kleprlík, 2019
Frontispice © Jindřich Zeithamml, 2019
© Dauphin, 2019
ISBN 978-80-7272-109-2
![]() | ||||||
Frontispice: Jindřich Zeithamml |
Žádné komentáře:
Okomentovat